Merenkulku > Muut alukset

Suomen Akuankka-hinaajista

(1/7) > >>

Mikko-Oskari Koski:
Suomenlinnassa vaikuttava tuttu laivatyyppi on tehnyt merkittävää laivahistoriallista työtä modernisoidessaan entisestä hinaaja Poitsilasta asunto-ja huvialusta. Poitsila on nykyisellään aika mukavassa kunnossa.
Heräsi kysymys muista Suomeen sodan jälkeen päätyneistä jenkkien ylijäämävarastosta ostetuista hinureista eli ns.akuankka-hinaajista. Puolustusvoimat hankki niitä raivauslaivastoon toistakymmentä, muttei tarvinnut omassa liikenteessään yhteysaluksina kuin kolme, Purhan, Pyhtään (myöh.Pyhäranta) ja Pirttisaaren. Näistä ensinmainittu on nykyään Hernesaaressa kotiaan pitävä sukellustukialus, toinen turkulainen charteralus Famnen ja kolmas aikanaan Greenpeacenkin käytössä ollut Aura-hinaaja, josta ei ole muutamaan vuoteen kuulunut mitään. Näiden komentosillat ja keulapakat oli rakennettu joskus -50-luvun lopulla uudelleen, mikä muutti alusten ulkonäköä silmiinähden.
Poitsilaa muistuttavista sisaruksista Håkans on raiskannut vanhan Ferron melko totaalisesti ja Haminan kaupunki on siirtänyt Merikarhun eläkkeelle Patun Hyöky-laivan kaveriksi Tervasaareen. Tolvan on kuulemma jossain Saimaan vesistössä ja Alpo Oulussa. Mutta onko muita? Ja jos on, niin missä?

Miran Hamidulla:
Tuoreimmassa Suomen Kuvitetussa Laivaluettelossa on kaikki Suomen hinaajat, joten hanki se kirja tai lainaa se kirjastosta, niin eiköhän asia sieltä selviä.

Miran Hamidulla:
Toi Famnen on aika persoonallisen näköinen pieni matkustaja-alus, joten mun puolesta noista käytöstä poistetuista akuankka-hinaajista voisi tehdä samanlaisia matkustaja-aluksia. Sillä ne on paljon persoonallisemman(akuankkamaisen) näkösiä kuin nää Amiraalit, Omegat, Kingit sun muut tyypilliset vesibussit.

Mikko-Oskari Koski:
Poitsila on muuten muuttanut asemapaikkaansa Suomenlinnassa. Se ei enää makaa Varvinlahdessa telakan varustelulaiturissa vaan Ehrensvärdin kaijan vieressä.

Aura- ja Marina II-nimillä tunnettu Pirttisaari on kuulemma myyty Kotkaan jollekin ikuisuusprojektintekijälle, jonka edellinen korjattava liikenneväline oli ollut mopo... Onneksi aluksen runko on aika hyväkuntoinen, ainakin siinä Vihreiden vaalitoimistoaikana merenkulkupuolen perään katsoneen henkilön mukaan.

Rauma II ja Perämeri ovat lähinnä ne hinaajat, joiden nykyinen olinpaikka (tai onko sellaista edes?) olisi kiinnostava jäljittää.

wirrankoski:
Mikko-Oskari: PERÄMERI, ex A-4, ex ST-742, meni v. 1990 Ruotsiin. KS-Trucktrading Vaasasta kauppasi sen Ligustia Leasing Ab:lle Göteborgiin. ALus on Tukholmassa.
RAUMA II:sta (ex. STAR, N:o 4, ST-89) ei tarvitse enää haikailla; siitä tuli v. 1971 Hacklinin MARS II ja v. 1980 Håkansin FAKIR. Se romutettiin v. 1984 Naantalissa. Joten sen pituinen se...

t. WIrrankosken Rami

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta