Kirjoittaja Aihe: Suomen Akuankka-hinaajista  (Luettu 18254 kertaa)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3832
  • Liputuskysymys...
Vs: Suomen Akuankka-hinaajista
« Vastaus #30 : 21.06.2018, 17:53:54 »
Jäin miettimään, onko otsikoituja tai niiden läheisiä USA:ssa rakennettuja
sisaria enää missään aktiivipalveluksessa.
Poitsilaa näkee joskus Suomenlinnassa ja Helsingin edustalla olevassa
saaressa töijattuna, mutta lienee vapaa-aikakäytössä.
Onhan tässä langassa aiheesta jotain juttua vanhastaankin.
Alkuperäinen motiivi alusten hankkimiseen oli käsittääkseni se, että Suomenlahti ja muutkin merialueet oli pikaisesti raivattava miinoista, ja merivoimain silloinen aluskanta oli kovin heppoinen. Suomen Joutsen ja Ruotsinsalmi kelpasivat tukialuksiksi, vanhat tykkiveneet apualuksiksi, mutta lisätonnistoa tarvittiin. Hinaajia sai halvalla edellämainituista syistä, ja samoihin aikoihinhan samalta suunnalta ostettiin myös raivaustoiminnassa arvokkaiksi osoittautuneet puupää-raivaajat (Purunpää-luokka). Raivauskauden jälkeen armeija ei tarvinnut omiksi huoltoaluksikseen noista hinaajista kuin kolme, ja muut myytiin edelleen.
Nuo hinaajat olivat ilmeisesti ihan pystyviä jäissäkulkijoitakin, eivät tietenkään mitään jäänmurtajia, mutta eivät myöskään riitteeseen hyytyjiä. Tämän voisi päätellä esimerkiksi siitä, että suhteellisen monet Perämeren satamat saivat nauttia sarjan alusten palveluksista.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950