Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä Viking Linen liikenteestä 1970- ja 1980- luvuilla  (Luettu 9595 kertaa)

Esa-Pekka Helanne

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 133
Minua on jäänyt mietityttämään pari kysymystä Vikingin 1970- ja 1980- lukujen liikenteestä ja olisi tosi kiva, jos joku osaisi ja viitsisi vastata niihin.

Seuraavan kevään aikataulussa (29.3.-31.5.1981) Viking 1 kulki Naantalista Kapellskäriin 30.4.1981 alkaen seuraavasti:

Naantali - Maarianhamina - Kapellskär
23.00  ->  05.30-06.00  ->  07.30
21.15  <-  15.15-15.30  <-  12.00

1.9.81 - 31.5.82 aikataulustakin löytyy vielä Viking 1:n piirros ja tiedot, mutta muuten sitä ei mainita...

Minulta löytyy skannatut versiot viikkarin kesäaikatauluista vuosilta 1980-1982, mutta viikkarin talviaikatauluja tuolta ajalta ei ole tiedossani. Ilmeisestikin iltapäivälähtöjä klo 13 ja myöhäisiä iltalähtöjä klo 23 ei ajettu kuin vain kesäisin, kun kerta Viking 1:n liikenne vuonna 1981 alkoi vasta 30.4. ja syksyllä-talvella 1981-1982 ei liikennöinyt lainkaan. Kuitenkin kaikissa lähteissä mainitaan Aurellan viimeisen päivän Vikingin liikenteessä olleen 20.1.1982, eli sen on ollut oltava kolmantena laivana Naantalista Turellan ja Diana II:n lisäksi. Ajettiinko siis 1980- luvun alussa kesäsesongin ulkopuolella klo 13 ja klo 23 lähtöjä Naantalista vai ei?

Toinen minua kiinnostava asia on Viking 2:n liikenne Naantalista. Fakta om Fartygin mukaan Viking 2 ajoi joitain vuoroja Naantaliin ja sieltä löytyy myös kuva Viking 2:sta Naantalissa. Millaisella aikataululla Naantaliin ajettiin, ja oliko liikenne kuinka säännöllistä?

Kesällä 1979 Turella valmistui SF-Linelle ja Diana II Slitelle ja asetettiin Turku - Tukholma -reitille. Kumpi aluksista ajoi aamu- ja kumpi iltavuoroa? Kesällä 1979 SF-Linellä oli vuokralla Dana Gloria nimellä Kapella ja Sallyllä Mikkel Mols nimellä Viking 2 Maarianhamina - Kapellskär -reitillä. Millaisella aikataululla ajettiin kahdella laivalla ahvenanmeren yli?

Olisin kiitollinen, jos joku viitsisi vastata. :)
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 992
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Toinen minua kiinnostava asia on Viking 2:n liikenne Naantalista. Fakta om Fartygin mukaan Viking 2 ajoi joitain vuoroja Naantaliin ja sieltä löytyy myös kuva Viking 2:sta Naantalissa. Millaisella aikataululla Naantaliin ajettiin, ja oliko liikenne kuinka säännöllistä?

Sen verran tuohon kuvaan liittyen, joka on vuodelta 1968 voisi kommentoida, enempää asiasta tietämättä. Koska Viking aloitti Turusta liikennöinnin vasta 70-luvun alkupuolella, olikohan tarkalleen 1973, niin varmaankin liikenne Naantalista on ollut erittäin säännöllistä. Tarkempaakin tietoa tietysti saa kun kaivelee, ja varmasti täältä foorumilta todellista asiantuntemusta löytyykin.

Esa-Pekka Helanne

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 133
Kiitos vastauksestasi.

Ilmaisin itseni vähän epäselvästi, tarkoitin säännöllisellä Naantalin liikenteellä juuri Viking 2:n liikennettä Naantaliin. Viking 2:han ajoi pääasiassa Maarianhaminasta Kapellskäriin.
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3853
  • Liputuskysymys...
Vikingin kalustonuudistusohjelma -70-80-lukujen taitteessa sisälsi kai alunperin varauksen siitä, että Naantalin linjaa olisi ajettu neljällä lautalla, mutta kun asiakkaat eivät enää talviaikoina niille vanhimmille löytäneet, liikennettä supistettiin. Muistan, että ainakin kevättalvet linjalla oli vain kaksi alusta (-81 Turella ja Rosella, -82 Turella ja Diana II), mutta rinnakkaisvuoroja operoitiin kyllä sesonkihuippujen ulkopuolellakin. Sikäli tuo Aurellan viimeinen liikennöintipäivä saattaa hyvinkin olla ihan todellinen.
Kun Drotten rahdattiin keväällä -82 väliaikaiseksi "Aurellaksi", se tuli ensin Turellan vuoroille telakointisijaiseksi. T.pistäytyi oman telakkavisiittinsä jälkeen toukokuussa ajamassa rapian viikon Turun linjalla Rosellan tilalla.

Kesällä -79 Turusta lähti aamulla kesäkuun alussa Marella ja sitten Turella, illalla ensin Botnia Express ja sitten Diana II. Naantalista lähdettiin muistaakseni järjestyksessä V4-Marella-Aurella-V1. Seuraavana suvena Turusta lähti aamulla DII ja illalla V5, kunnes Sally saapui töihinsä. -81 aamulähdöllä oli Sally ja iltalähdöllä Rosella, -82 aamussa Rosella ja illassa DII, -83 aamussa Rosella ja illassa Sally, -84 päinvastoin, -85...menee kinkkiseksi, mutta eipä tätä onneksi kysyttykään.. 8)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Esa-Pekka Helanne

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 133
Kiitos Mikko-Oskari!

Osaisiko joku vielä kertoa tuosta Viking 2:n Naantalin liikenteestä ja kesän 1979 Maarianhamina - Kapellskär aikatauluista?
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2420
    • kships.blogspot.com
Osaisiko joku vielä kertoa tuosta Viking 2:n Naantalin liikenteestä ja kesän 1979 Maarianhamina - Kapellskär aikatauluista?
tämä seuraava on nyt puhtaasti mutua, mutta olettaisin V2:n Naantalinliikenteen olleen pääasiassa muiden aluksen korvaamista, V2 lienee ollut jo Vikingin laivastoon tullessaan reitille turhan pieni.

Kesän 1979 lisäksi Maarianhamina Kapellskär -väliä ajettiin kahdella laivalla myös 1968-1972 (ilmeisesti ympäri vuoden?), joten kesä 1979 ei sinällään ollut ainutkertainen tapaus - myös nuo vanhemmat aikataulut olisivat ainakin minusta mielenkiintoisia. Tähän liittyen voisi myös teorisoida, että V2:n Naantalinkäynnit rajoittuvat aikaan ennen vuotta '72, jolloin se jäi puinaisen laivaston ainoaksi MHQ-KPS -laivaksi.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2008, 10:52:38 kirjoittanut Kalle Id »
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Esa-Pekka Helanne

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 133
tämä seuraava on nyt puhtaasti mutua, mutta olettaisin V2:n Naantalinliikenteen olleen pääasiassa muiden aluksen korvaamista, V2 lienee ollut jo Vikingin laivastoon tullessaan reitille turhan pieni.

Joo, tuo tuntuu minusta todennäköiseltä vaihtoehdolta.

Kesän 1979 lisäksi Maarianhamina Kapellskär -väliä ajettiin kahdella laivalla myös 1968-1972 (ilmeisesti ympäri vuoden?), joten kesä 1979 ei sinällään ollut ainutkertainen tapaus - myös nuo vanhemmat aikataulut olisivat ainakin minusta mielenkiintoisia. Tähän liittyen voisi myös teorisoida, että V2:n Naantalinkäynnit rajoittuvat aikaan ennen vuotta '72, jolloin se jäi puinaisen laivaston ainoaksi MHQ-KPS -laivaksi.

Totta, linjaa ajettiin kahdella laivalla vuosina 67-72. Kesällä 1969 aikataulu on ollut seuraava:

Maarianhamina - Kapellskär
 9.00    ->       10.30
14.30  <-        11.00
17.00   ->       18.30
23.30   <-       20.00
Ålandsfärjan

Maarianhamina - Kapellskär
12.30   <-        9.00
15.00   ->        16.30
21.00   <-        17.30
21.30   ->        23.00
Viking 2

Naantali - Maarianhamina - Kapellskär
8.30   ->  14.00-14.30 ->  16.00
                        19.30 <-  16.30 *)
                    *) 20.00 ->  21.15
7.00  <-     1.15-1.30   <-  22.00
Kapella
*)= vain 19. ja 20.6. ja pe, la, su ajalla 27.6. - 3.8.

Naantali - Maarianhamina - Kapellskär
10.00  ->  15.30-16.00 -> 17.30
2.30                <-            18.30
Viking

Naantali - Maarianhamina - Kapellskär
22.00  ->   4.00-4.30  ->   6.00
19.15  <-  13.15-13.30 <- 10.00
Visby

Asiasta kolmanteen, osaisiko kukaan kertoa millaisella aikataululla ajettiin aikoinaan Paraisilta ja sitä ennen Korppoosta? (Anteeksi, tunnun olevan yhä kyselyiässä  ::))
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Ville Alho

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 249
Asiasta kolmanteen, osaisiko kukaan kertoa millaisella aikataululla ajettiin aikoinaan Paraisilta ja sitä ennen Korppoosta? (Anteeksi, tunnun olevan yhä kyselyiässä  ::))

Thor-Alf Eliassonin kirjassa Viking Line i Backspegeln on sivulla 20 s/s Vikingin alkuperäinen aikataulu joka on merkitty voimassaolevaksi 1. kesäkuuta 1959 alkaen:

MA, KE, PE

08.00 Maarianhamina -> 09.30* Gräddö 10.30* -> 14.00 Maarianhamina 14.30 -> 19.00 Korppoo

TI, TO, LA

10.00 Korppoo -> 14.30 Maarianhamina 15.00 -> 16.30* Gräddö 18.30* -> 22.00 Maarianhamina

SU

08.00 Maarianhamina -> 09.30* Gräddö
22.00 Maarianhamina <- 18.30* Gräddö

21.06 - 30.08 lisäksi:

10.30* Gräddö -> 14.00 Maarianhamina
16.30* Gräddö <- 15.00 Maarianhamina

*) Ruotsin aikaa

Paraisten aikataulukin lienee ollut jotakin tuon suuntaista ennen Vikinglinjenin (Solstad/Sally), Sliten ja Ålandsfärjanin (SF Line) yhteistyön aloittamista.

Esa-Pekka Helanne

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 133
Loistavaa Ville! :beer:

Minullahan on ollut tilapäinen muistikatkos. Kyllähän minä tiedän miten Viking kesällä 1960 liikennöi. Kirjasta Siljan viisi vuosikymmentähän löytyy sivulta 43 kootusti laivaliikenteen aikataulut Suomen ja ulkomaiden välillä kesällä 1960.

Eli kesällä 1960 ajettiin siis seuraavasti:

Maarianhamina - Kapellskär - Korppoo
   7.00***)  ->   8.30-9.30  ->  15.30
   1.00    <-  21.30*)-21.00  <- 16.30

Su
Maarianhamina - Kapellskär
   8.00       ->     9.30
  13.30     <-    10.00**)
  16.30 **) ->   18.00
  22.00     <-    18.30

*) 1.- 16.6. ainoastaan pe ja la.
**) 26.6. - 1.9.
***) 1. - 16.6. ainoastaan ma ja la.
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Markus Pietilä

  • Maakrapu
  • Viestejä: 2
Pitäisi selvittää Viikkarin laiva vanhasta valokuvasta.

Kuvan laiva on sen verran kaukana, että laivan nimestä ei saa selvää, mutta laivan tunnistaa Viking Linen Rosellaksi TAI Turellaksi, mutta kumpi?
Aikatauluista voisi olla apua..

Kyseinen valokuva on otettu Houtskarin rannasta 13-15.6.1986 iltapäivästä.
Kuvassa laiva kulkee vasemmalle (eli Turkuun päin)
Minkalaiset ovat olleet Rosellan ja Turellan aikataulut tuolloin..? ja mistä ovat kulkeneet. Turku/Naantali? aamu vai iltavuoro..

Selviäisikö näillä, kumpi laiva olisi kyseessä.

(Itse en kuvasta löytänyt/tiedä Rosellan ja Turellan eroa yksityiskohdista, jos sellaisia on. Ilmeisesti aika identtiset ovat?)

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2420
    • kships.blogspot.com
Rosellassa on ylimmällä kannella kokoushuone/skybar jota Turellassa ei ole. Esim näissä kuvissa näkyy ero aika hyvin:

Turella http://faktaomfartyg.se/turella_1979_b_1.htm
Rosella: http://faktaomfartyg.se/rosella_1980_b_9.htm

"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Markus Pietilä

  • Maakrapu
  • Viestejä: 2
Kiitos Kalle Id!
Turella se taitaa kuvassa puksuttaa, ko kokoushökkeli puuttunee yläkannelta  :) Olikin aika selvä ero..

Petteri Virtanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 174
Selvä ero on myös se, että Rosellan ruokasalin ikkunat jatkuvat pidemmälle perän suuntaan.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)