MKL hakee liikennöitsijää kahdelle, allekirjoittaneenkin monesti peräänkuuluttamalle (tosin ei ihan tässä muodossa, mutta samoja vesiä ylittäville kuitenkin) reitille.
1. Laivalinja Parainen-Kemiö Eknäs
2. Vesibussilinja Hanko-Bromarf-Västanfjärd
Ensimmäiselle valittavalla operaattorilla tulisi olla "laiva", ts.vesibussi ei riitä. Vilkaisu karttaan osoittaa, ettei reitti ole kovinkaan pitkä eikä tuulinen, joten laivan ilmeisesti odotetaan omaavan hyvän kuljetuskapasiteetin ja ehkä myös ravintolapalveluita. Kalkholmenilta ei viime vuosina ole juuri yleisiä saaristoristeilyjä ajettu, joten varmaan tarkoitus olisi myös tätä puutetta paikata. Olisikohan Helmi (ex-Harun) tälle reitille passeli laiva..?
Kakkoslinjan tarjouskisa on selvästi suunnattu Naantalin Lauttamatkoille ja Matti Kilpiselle, mutta varustamon kokemukset Karinin fillarilauttaliikenteestä Bromarfin ja Västanfjärdin vesiltä eivät ole kovinkaan hyviä. Mutta kuka muukaan tähän lähtisi??
Linjojen yhteinen piirre on selvästikin se, että Kemiönsaarta halutaan kehittää matkailullisessa mielessä. Molemmat linjat kulkevat jotakuinkin ihmisten ilmoilla, Kalkholmen on kuten sanottu Paraisten keskustan tuntumassa, Eknäsin laiturista on Rungonsalmen sillalle alle kilometri, Västanfjärdissä on määrä käyttää kirkonkylän laituria ja Hangossa Länsisatamaa (vaikka Hangonkylän satama tai Kappelisatamakin varmasti löytäisi käyttäjänsä). Vain Bromarfin Sandviken on sivussa valtaväylistä, mutta sehän sopii meille pyöräilijöille...
***
MKL:n alihankintasopimukset vuonna 2004 ovat seuraavat:
-Suomen Saaristolaivat: Kaikki liikenne Pärnäs-Utö (ms.Aspö jatkaa entiseen tapaan, ms.Kökar vara-aluksenaan)
-RMR: Norrskata-Nauvon pohjoinen reittialue (ms.Satava jatkaa Åvensorin ja Nauvon välillä entiseen tapaan, viime vuonna lanseeratun aikataulun mukaan, poiketen kesäajan ulkopuolella myös Seilissä)
-JS-Ferryway: Nauvo-Seili-Hanka (ms.Linta jatkaa kesäaikana)
-HK-Service: Mossala-Dalen (ms.Inimo jatkaa entiseen tapaan)
-Lenator: Suuri Saaristoreitti (ms.Franz Höijer jatkaa entiseen tapaan)
Ja lisäksi Taxen täydentää Dragsfjärdin (sisäsaariston), Cheri Nauvon eteläisen ja Karolina Houtskärin liikennealueita. Kelirikkoaikana Taxenin korvaa ilmatyynyalus.
Cherin vuoropäivinä Fiskö poikkeaa Byskärillä ja Berghamnissa vain, jos niihin on rahtia. Fiskö ei poikkea aiemmin ohjelmaansa kuuluneilla Rockelholmilla eikä Knivskärillä lainkaan.
Finnö ajaa tiistaisin ympäri vuoden päivävuoron Roslaxista Houtskärin pohjoissaariston läpi Torsholmaan, mikäli välisaariin on rahtia (ja yleensähän sitä on, koska Karolinan kapasiteetti ei ole paras mahdollinen).
Kesäoperaattoreilla on myös joitakin liikennetuurausdiilejä sesonkikauden ulkopuolella. HK:n Inimo tuuraa Auroraa Kustavin ja Iniön välillä telakointijaksojen ajan ja juuri nyt on Karolinaa Houtskärissä tuuraava alus -yllätys yllätys- Linta.
Jäissä kulkemattomien pikkualusten, Karolinan, Cherin ja Taxenin vuoroja on talven mittaan ajettu myös ilmatyynyaluksilla. Olisi mielenkiintoista tietää, millä?
***
Ei saanut Linta täällä jossain sille ehdotettuja sponsoneita, mutta varmaan jotain muuta olennaista kylläkin...
Nykyisessä ilmiasussaan lautasta löytyy pari nettikuvaakin, esim.Saaristomeren tutkimuslaitoksen ja MKL:n sivulta:
http://www.utu.fi/erill/saarmeri/aikataul.htmlhttp://www.fma.fi/palvelut/saaristoliikenne/?cat=&page=13Ja liikenne Nauvon ja Hangan välillä alkaa tänä vuonna 17.5.
Näin siis viime vuonna, tänä vuonna Linta aloittaa EU-tukiaisten polttamisen jo 16.5.