Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 10.03.2021, 04:07:15
Toisaalta mietin myös onko se Suomen omaa tulkintaa, että tax-freessä laivan pitää käydä Ahvenanmaan ja Suomen ulkopuolella, ettei tax-free onnistuisi vain Ahvenanmaan ja Suomen väliä liikkuvassa laivassa (No meni jo vähän Viking aiheesta pois).
Totta kai se on Suomen omaa tulkintaa, koska kyse on Suomen sisäisestä liikenteestä.

Mutta noin laajemmin ajatellen: risteilylauttaliikennettä tuetaan Suomessa jo nyt niin merkittävästi, että en tiedä onko lisätuki perusteltua. Ennemmin näkisin itse tässä meneillään olevassa kriisissä tilaisuuden muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptia pois valtion tuella pyörivästä risteilykonseptista paremmin itsekannattavaan tarvematkailuun ja rahtiin perustuvaan suuntaan. Finnlines on osoittanut tämän mahdolliseksi, Vikingiltä ja Tallink Siljalta pitäisi vain löytyä rohkeutta seurata perästä.

Janne Koskinen

#421
Menee hiukan OT:ksi, mutta "tuki" tarkoittaa käytännössä verojen ja sosiaalimaksujen yms. "veroluonteisten" maksujen palautusta työnantajalle. Vastaava järjestelmä on käytössä liki kaikissa Länsi-Euroopan maissa mm. Ruotsissa, jota sitä ei kutsuta tueksi kuten ei missään muuallakaan Suomen lisäksi.

Kokonaan toinen juttu pitääkö sitä soveltaa autolautoila muihin kuin "driftipuolen" henkilöstöön?

Britanniassa havahduttiin Falklandin sodan jälkeen merihenkilöstön puutteeseen ja säädettiin merihenkilöstön verovapaus tietyin ehdoin (alan houkuttelevuuden lisäämiseksi). Tätäkin alettiin käyttää väärin kun "merimiehiksi" tulkittiin esim. sukeltajat offshore-aluksilla. Rajaksi laitettiin STCW 95- pätevyys (vissiin STCW-10 nykyään?). Samaa voisi soveltaa Suomessa eli jos henkilö on STCW-10 pätevyyden vaativassa tehtävässä niin verot ja maksut palautetaan; baarimestarin tai intendentin palkasta ei.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Arto Papunen

#422
"Ensi viikolla julkaisemme jotain täysin ennennäkemätöntä kesäksi."

Saas nähdä mitä tulee. Tylsimpänä voisi olla uutinen taas jostain koronaturvallisuuden parantamisesta. Noh tietty voivat lisätä risteilylähtöjä erikoiskohteisiin ja kenties jotain myös Turusta. Tietty rajuinta voisi olla Birka Stockholmin vuokraus ja risteilyt. Tai voisiko jostain saada vuokrattua lisälaivaa vaikka Tallinnan linjalle?

(Samanlaista päivitystä ei muuten ole kuin Vikingin Suomen puolella)

Kalle Id

Eiköhän kuitenkin kyse ole jostain Gabriellan lisäkohteesta ensi kesälle, siellä on vielä tyhjiä päiviä välissä. Tämä selittää myös sen, miksi asiaa mainostetaan vain Suomen puolella. (Toki koronaturvallisuuden parantaminenkin on mahdollinen aihe). Sen sijaan lisäristeilyihin Turusta en jaksa itse uskoa (toki mielelläni olisin väärässä) ja Birka Stockholmia tai muutakaan ulkopuolista laivaa Viking ei varmasti rahtaa; Tallinnan-linjalle sopivat laivat viedään pandemiasta huolimatta käsistä, eivätkä tarkan euron ahvenanmaalaiset varmasti ole hankkimassa lisää kapasiteettia ennen kuin pandemia on ohi ja tiedetään mihin suuntaan liikenne kehittyy.

Arto Papunen

#424
Näinpä oletettavasti. Jonkun veikkaus Facessa oli Klaipeda Vikingin julkaiseman kuvan perusteella. Siellä olisi myös se laivatapahtuma mikä Turussa sen jälkeen, jos liittyisi kenties asiaan.

Näköjään Viking Turun risteilystä esimerkkiä noudattaen otti kohteeksi myös Hangon ja Kotkan. Hangon tapahtuma itselle ihan outo, mutta eiköhän sinnekkin joku mene. Hmm poikkeekohan myös Tallinnan kautta..?

Timo Heikkinen

Gabriella liikkeellä ja kohteena Marinetrafficin mukaan Odense.

Arto Papunen

Ja Gracelta se tötterö vissiin pois. Ihmettelinkin kun sille oli ne huoltopäivät laitettu kun Amorellakaan ei tarvinnut, molemmat kuitenkin kävi syksyllä telakalla vahinkojensa takia. Ja Cinderellankin tulolle järkevä syy jos kerta normaali tuuraaja Gabriella pois.

Odensessa ei ole taidettu kertaakaan käydä aiemmin.

Jyri Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 23.04.2021, 12:25:06
Gabriella liikkeellä ja kohteena Marinetrafficin mukaan Odense.

Telakalleko, vai miksi tuonne? Jotain menny jostain ohi multa
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Arto Papunen

Eiköhän se telakkaraissu ole.

Kalle Id

Telakalle. Nyt varsinkin kun telakointi ei ole liikennepäivistä pois voi saman tien ajaa vähän pidemmälle. (No, tosin Odense ei ole hirveän paljon kaempana kuin Landskrona).

Jan Holm

Varasin jo 18.6 Helsinki - Visby risteilyn!!

Joonas Vähämäki

Nyt vaikuttaisi siltä että Mariella olisi myyty Corsica Ferriesin laivastoon entisten Svean ja Wellamon seuraksi. Yhtiön toimitusjohtaja on kirjoittanut asiasta Linked In -tilillään (Google Translate toimii ihan hyvin) ja siellä on myös kuvamanipulaatio. Nimeksi tulee Mega Regina.

https://www.linkedin.com/pulse/nouvelle-avanc%25C3%25A9e-dans-sa-transition-%25C3%25A9cologique-corsica-pierre-mattei/?trackingId=0Y7fEyH7k1ovbd9Pa8tjOQ%3D%3D

Mikko Valli

Viking Line myy M/S Mariella
KE, TOUKO 12, 2021 11.54 CET
Viking Line Abp                     SISÄPIIRITIETO                        12.05.2021, klo. 12.50

M/S Mariella myydään

Viking Line Abp pääsi eilen sopimukseen M/S Mariellan myynnistä Corsica Ferries SAS:n kanssa. Suunnitelman mukaan kauppa päätetään ja alus toimitetaan toukokuun 2021 aikana.

M/S Mariellan myynti on osa yhtiön taloudellisen aseman vahvistamista. Kokonaiskauppahinta on 19,6 miljoonaa euroa. Aluksen kirjanpitoarvo 31. maaliskuuta 2021 oli 5,7 miljoonaa euroa. Myynti toteutetaan Bareboat hire purchase rahtausjärjestelmänä.

Myynti ei aiheuta henkilökunnan irtisanomisia.


Viking Line Abp


Jan Hanses
Toimitusjohtaja
https://news.cision.com/fi/viking-line-abp/r/viking-line-myy-m-s-mariella,c3345844

Kalle Id

Shippaxilla on hyvä (ilmaiseksi luettavissa oleva) artikkeli joka kokoaa Corsica Ferriesin ja Viikkarin tiedotteet yhteen englanniksi: https://www.shippax.com/en/news/corsica-ferries-acquires-viking-lines-mariella.aspx

Julius Kuronen

Mariellan myynti on ikävää näin omasta puolestani, vaikka Viking linelle hyvä asia. Olisi pitänyt edes kerran matkustaa Mariellalla, pandemia ehti kuitenkin ensin, kun itse mietin liian kauan.