Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 27.06.2013, 22:21:59
Pötkihän se aikanaankin risteilyillä nimenomaan pitkälle. Amorellako kehittäisi reittiä eteenpäin enemmän kuin Cinderella?

Kyllä se oli hyvä konsepti yli kymmenen vuotta sitten, kun ei ollut Vikingillä muuta laivaa menossa Tallinnan suuntaan. Mikko-Oskari tarkoittaa varmasti, että Amorella olisi huomattavasti parempi vaihtoehto reitille Isabellalle suunnitellulla aikataululla. Cinderella ei varmasti laivana kykene tähän aikataulutukseen niin hyvin. Amorella on jopa parempi laiva reitille, kuin Isabella. Rahtitilaa on enemmän, jota reitillä tarvitaan. Isabellalla oli yksi parempi puoli ainakin, Sky Bar. Tämä baari olisi varmasti imenyt porukkaa paljon päiväs aikaan mennen tullen. Cinderella sopii reitille pelkäksi risteilijäksi näistä kolmesta parhaiten.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Arto Papunen

En kuvittelesikaan että VL ja Eckerö fuusioituisi mutta joku yhteistyökuvio. Kun kerta Tukholman risteilyliikenne ja tuo MAA/KAP ECK/GRI liikenne ei kummallekkaan nyt tunnu mikään kultakaivos olevan. Saataisiin ehkä molemmille linjoille optimaaliset alukset. Tukholman risteilijä voisi olla kuten Birka mutta isommalla matkustajamäärällä ja pienellä autokannella parkkitilaksi. Ahvenanmerellä Eckerö linjenin reitti tuntuisi olevan parempi. Tokihan siis kilpailuviranomaiset voivat sotkea ja kuinka tuota liikenteen kilpailua verrattaisiin koko STO/KAP/GRI-MAA/ECK-TKU liikenteeseen. Samalla taas Tallinnan liikenteessä saataisiin tarvittaessa tasavahva kolmikko(jos se Cinderella siihen jäisi) Tallinkin kolmikkoa vastaan.

Olisihan Amorella parempi rahdinkuljettaja mutta jos halutaan niitä risteilijöitä laivalle ja ihmiset kuluttamaan rahaa laivalla toiseen malliin niin tuntuu Cinderella kuitenkin ihmisten mielissä aavistuksen eri asia kuin Amorella tai Isabella(e).  Ja jos ne sponsonit saisi rakennettua ulkopuolelle, olisi autokansikapasiteetti edes Isabelleä isompi. Ja mikä sen rahtitilan tarve nyt on, eikö siinä pitänyt olla jonkun varustamon mukaan ylikapasiteettia joku vuosi sitten. 

Tyhmä kysymys että sopisiko Amorellan garagen ovi edes XPRS:n vastaaviin satamaramppeihin vai jouduttaisiinko tekemään uusia rakenteita molemmissa päissä.


Sami Tikkanen

#152
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 27.06.2013, 23:15:15
Amorella olisi huomattavasti parempi vaihtoehto reitille Isabellalle suunnitellulla aikataululla. Cinderella ei varmasti laivana kykene tähän aikataulutukseen niin hyvin.

Ei, mutta pitäisikö? Onhan siinä kuitenkin jo pitkin päivää niitä lähtöjä Tallinnaan vähän eri aluksilla. Ja mitenköhän sitä yli 10 vuotta sitten pärjättiin hyvin sillä konseptilla että Viking Linellä oli vain yksi lähtö joka pv Viron suuntaan, sekin Muugan edustalle.  ::)  onko matkustus/rahdin kuljetus meriteitse Tallinnaan tosiaan kasvanut niiiin rajusti kymmenessä vuodessa, että edelleenkään nykyiset lähdöt eivät kata kysyntää ???

Ja jos Cinderella pysyvästi tulisi takaisin Hki-Tal välille risteilemään niin minä ainakin lopettaisin heti XPRS:n yö"risteilyt", joten se voisi keskittyä täysin Suomenlahden ylittämiseen telakoituna ja hieman muunneltuna nykyisestä. Eikö se olisi aika looginen konsepti? Olisi selkeä pika-alus XPRS sekä selkeä risteilijä Cinderella. Ja jos huomattaisiin, että tämä ei vielä riitä niin sitten kun seuraava uudisalus otettaisi käyttöön, niin vapautuva alus voisi tietysti tulla Hki-Tal välille, mutta veikkaisin että mahdollisen ostajan löytyessä korvattavan aluksen poismyynti voisi olla sopivin vaihtoehto.
.. ellei siis seuraava uusi alus tule nimenomaan Tallinnan risteilijäksi itse. Sitä enn tällä hetkellä ainakaan osaa juurikaan veikata mihin se asettuisi, tässä olisi jopa 3-4 eri reittivaihtoehtoa sille..

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 28.06.2013, 23:35:58 onko matkustus/rahdin kuljetus meriteitse Tallinnaan tosiaan kasvanut niiiin rajusti kymmenessä vuodessa, että edelleenkään nykyiset lähdöt eivät kata kysyntää ???
On. Tai ainakin Vikingillä on pitkään ollut ongelmana, ettei XPRS:n rahtikapasiteetti yksinkertaisesti riitä kattamaan kysyntää.

Juhani Gronlund

]
Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 28.06.2013, 23:35:58
)  onko matkustus/rahdin kuljetus meriteitse Tallinnaan tosiaan kasvanut niiiin rajusti kymmenessä vuodessa, että edelleenkään nykyiset lähdöt eivät kata kysyntää ???



http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2011/10/04/viron-laivojen-yllatyspuoli-10-000-tyhjaa-kilometria/201114156/12#

Artikkelin lopussa pylväsdiagrammi kuva kysynnän kehityksestä.



Oiva Kettu

ne vapaat kilometrit sunnuntaiaamuisin , lauantai ilataisin, pyhien yhteydessä yms....  Kyllä siellä on tarjontavajetta usein.  Jos käyttöaste on yli 60% läpivuoden. Tarkoittaa se sitä et monet lähdöt on loppuunmyyt, onko se 25-35%  ei uskalla väittää, mutta huomioiden se että niitä 20% lähtöjä vaan on aina.

Sami Tikkanen

#156
Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 29.06.2013, 11:10:23
http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2011/10/04/viron-laivojen-yllatyspuoli-10-000-tyhjaa-kilometria/201114156/12#

Jos pelkästään rahtia puntaroidaan niin ei varmaan olisi edes kovin kannattavaa kovin paljoa lisätä niitä lähtöjä, koska vaikka ruuhka-aikoihin saataisiin tarvittavia lisäkaistoja niin samalla hukkakaistat kasvaisivat entisestään väljempinä aikoina.
Sen sijaan hlömatkustajat huomioiden ehkä useampikin lisälähtö saattaisi tulla tarpeeseen. Tosin artikkelissa ei eroteltu risteily- ja reittimatkaajia.

Jani Nousiainen

Matalasesongilla ei saada  edes XPRS yöristeilyjä myytyä täyteen halvalla niin  miksi kuvitella että nelinkertaiselle kapasiteetille saataisiin  tulijoita. Cinderella on turhan iso jamaan Amorellalle suunnitellulla aikataululla. Liikaa tyhjää tilaa joudutaan kuljettamaan ja  20 tunnin risteilyissä  se kilpailisi ainoastaan Europaa vastaan. Joka sekään ja BP aiemmin  arkisin sekään harvoin täynnä on ollut, toisin sanoen arkilähdöillä matala sesongilla  seilaisi 6000 vuodepaikkaa melkoisella vajaa käytöllä.  Eli tarvematkustus siis  reittimatkustajat & autot + rahti  sieltä on mahdollista saada kasvua  ja otettua markkinaosuutta muilta.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 29.06.2013, 13:19:21
Jos pelkästään rahtia puntaroidaan niin ei varmaan olisi edes kovin kannattavaa kovin paljoa lisätä niitä lähtöjä, koska vaikka ruuhka-aikoihin saataisiin tarvittavia lisäkaistoja niin samalla hukkakaistat kasvaisivat entisestään väljempinä aikoina.

Eikös tämä tullut jo testattua, kun Nordlandia ajoi keväällä vain rahtivuoroja Vuosaaresta.

Sami Tikkanen

#159
Sittenhän kannattaisi ilmeisesti rakentaa seuraavaksi pika-alus Hki-Tal -välille. Amorellakin olis aivan turha siinä, pika-alus pystyisi sitäkin useampaan lähtöön, Amo ei oikeasti kiinnosta viihderisteilyjen kannalta juuri yhtään, ainakaan minua. Siis ei niinkuin ei myöskään XPRS eikä Silja Europa. Annetaan sitten piskuisen XPRS:n vaikka jatkaa niitä miniristeilyjään, niin ompahan jonkilainen risteilytuote Vikingilläkin tuossa välillä.

Niin ja onneksi talveksi kuitenkin jotain kenties testaamaan tulee Cindy, toivottavasti se pärjää hyvin kuitenkaan paljoa vähentämättä Europan asiakkaita niin saataisi Viking Linelta kunnon alus Tallinnan laivaksi.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 29.06.2013, 15:40:20
Eikös tämä tullut jo testattua, kun Nordlandia ajoi keväällä vain rahtivuoroja Vuosaaresta.

Ei, silloin tuli paniikissa laitettua linjalle siihen täysin sopimaton alus. Sopimaton siksi koska sillä oli jos verrataan siihen alukseen minkä se korvasi puolet kaistametreistä, tuplattu polttoaineenkulutus ja muutenkin suuremmat kustannukset.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 29.06.2013, 17:17:31
Sittenhän kannattaisi ilmeisesti rakentaa seuraavaksi pika-alus Hki-Tal -välille. Amorellakin olis aivan turha siinä, pika-alus pystyisi sitäkin useampaan lähtöön
Vaan millä rahalla ajattelit pika-aluksen suuremmat polttoainekustannukset kattaa?

Arto Papunen

Noihin varauksiin eksyin jo tuolla toisessa mutta jatketaanpa aiheesta Amorella täällä.

Itse kuvittelin että Gracen tullessa Amorella ajaisi tyhjenpänä mutta katsoo varauksia että hyttiluokkia myyty hyvin loppuun ja Cinderellan hintoja korkeammalla. Toki myös olettaa että olisi pelkkiä piknikreissaajia, jotka ei hyttejä tarvitse.
Ei kuulostaisi XPRS ainakaan nyt hyvältä kun ei hyttejä löydy. Mutta mikä on Amorellan matkustajaprofiili, joka saa laivan täyteen vaikka on Grace? Ovatko ihmisiä, jotka välttävät Gracen hinnottelua ja siirtyvät risteilemään aamulaivalle ja siirtyvät Gracen hintojen tullessa joskus alas sinne? Vai suuri tarvematkustuksen määrä Tukholman illassa Turkuun? Lapsiperheet, jotka olettavat Amorellan olevan lapsille rauhallisempi kuin Grace? Ruotsalaisilla kai ei pitäisi olla mitään järkeä hypätä halpis-Cintulta Amorellan risteilylle. Toki syksykin tulee ja laivat tyhjenee..

Sami Tikkanen

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 02.07.2013, 21:15:59
suuri tarvematkustuksen määrä Tukholman illassa Turkuun?

tätä voisin veikata, mitä nyt äkkiseltään katoin joitain päiviä niin Amorella näytti olevan yleisestiottaen täydempi Tukholmasta Turkuun kuin päinvastoin. Jos moni ruotsalaisista ketkä haluaa Turkuun niin ei jaksa herätä Gracelle lomallaan. Tulevat vaikka takaisin sillä... Ja sama kenties suomalaistenkin osalta eli iltalaivoja suositaan kesällä.. ehkä?

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 02.07.2013, 21:15:59
Ei kuulostaisi XPRS ainakaan nyt hyvältä kun ei hyttejä löydy.
Toisaalta XPRS:n pohjalle suunniteltiin rakennettavaksi myös Turun-linjan uudet lautat, vaikka tähän ratkaisuun ei päädyttykään. Oletettavasti laivan kantavuus kestäisi uusien hyttikansien rakentamisen ja näin hyttikapasiteetin saamisen Turun-linjan vaatimalle tasolle.