Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Arto Papunen

En mä nyt yhden kesän kokeilun perusteella olisi luulemassa, että vakituisesti alettaisiin Tallinnassa pyörähtää. Uusilla tosin saataisiin hieman puristettua matka-aikaa. Riippuu tietysti että onko tulevaisuudessa toinen HEL-TLL laiva vai ei. Tokihan Katajanokan liikenteen saisi kaksinkertaistaa, jolloin saisi lähteä 5 kertaa Tallinnaan ja kerran Tukholmaan.

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 06.01.2014, 16:35:14
Tokihan Katajanokan liikenteen saisi kaksinkertaistaa

Mihin perustuu tuo oikeus liikenteen kaksinkertaistamiseen.

Arto Papunen

#212
Lainaus käyttäjältä: Petri Helenius - 06.01.2014, 17:42:03
Mihin perustuu tuo oikeus liikenteen kaksinkertaistamiseen.

Satamanosien kehittämissuunnitelmasta: (löytyy googlettamalla)
"Katajanokan matkustajasataman näkökulmasta matkustajalauttojen lähtöjen määrää
voitaisiin saapumisten ja lähtöjen aikataulutusta optimoimalla lisätä merkittävästi,
jopa lähes kaksinkertaistaa nykyisestään. Katajanokan satamanosan sijainnista
ja katuverkon läpäisykyvystä johtuen satamaliikenteestä aiheutuvaa ruuhkaa katuverkolle
on kuitenkin syytä välttää varsinkin ruuhka-aikoina.
Katajanokan satamanosan lähtöjen määrää kasvatetaan nykyisestään, mikäli asiakkailla
on siihen tarvetta. Tämä koskee varsinkin jakson alkuosaa (vuoteen 2018
saakka), kun Länsisataman uusi kapasiteetti ei ole käytettävissä. Suunnittelukaudella
pyritään siihen, että aikataulutuksen ja muiden toimenpiteiden avulla katuverkon
kuormitusta etenkin rahtiliikenteen osalta vältetään aamu- ja iltaruuhkien aikaan.."


Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 06.01.2014, 20:47:38

Katajanokan satamanosan lähtöjen määrää kasvatetaan nykyisestään, mikäli asiakkailla
on siihen tarvetta. Tämä koskee varsinkin jakson alkuosaa (vuoteen 2018
saakka), kun Länsisataman uusi kapasiteetti ei ole käytettävissä. Suunnittelukaudella
pyritään siihen, että aikataulutuksen ja muiden toimenpiteiden avulla katuverkon
kuormitusta etenkin rahtiliikenteen osalta vältetään aamu- ja iltaruuhkien aikaan.."

Kyseessähän on vain suunnitelma, ei lupalappu.

Esimerkiksi Katajanokan sataman käyttöä on mahdollista lisätä jonkin verran, erityisesti ennen Länsisataman lisäkapasiteetin valmistumista. Helsingin Satama pyrkii vaikuttamaan satamaliikenteestä aiheutuvaan ruuhkaan mm. laatimalla yhteistyössä varustamoiden kanssa aikataulut siten, että satamaliikenne olisi mahdollisimman sujuvaa ja tehokasta eikä lisäisi katuverkon kuormittavuutta ruuhka-aikoina.

Samoin suunnitelmassa lukee: Satamaliikenne ei ruuhkauta katuverkkoa lainkaan klo 12-21 välisenä aikana.


http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/suomi.cgi?luku=ratkaisut/muut-ratkaisut&sivu=ratk/r-2010-00-1195

27. Helsingin Satama on viime vuosina kieltänyt useita varustamoja
tuomasta uutta rahtia Eteläsatamaan. Rahtiliikenne on evätty
Eteläsatamassa jo toimivilta varustamoilta siinäkin tapauksessa, että
rahtiliikenteen lisäys olisi johtunut olemassa olevien alusten
lisähyödyntämisestä alusvuoroja lisäämällä eikä se olisi aiheuttanut
Helsingin Satamalle kustannuksia.

12. Syyt, jotka ovat johtaneet siihen, että Helsingin ja Tallinnan ja
toisaalta Helsingin ja Tukholman väliset matkustajalautat ovat saaneet
rahtimahdollisuuden Eteläsatamassa, ovat johtuneet Helsingin Sataman
aikaisemmista toimintalinjauksista. Myöskään näille varustamoille ei
kuitenkaan lisärahtimahdollisuutta sallita.

Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Petri Helenius - 06.01.2014, 22:30:32
Kyseessähän on vain suunnitelma, ei lupalappu.

http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/suomi.cgi?luku=ratkaisut/muut-ratkaisut&sivu=ratk/r-2010-00-1195

27. Helsingin Satama on viime vuosina kieltänyt useita varustamoja
tuomasta uutta rahtia Eteläsatamaan. Rahtiliikenne on evätty
Eteläsatamassa jo toimivilta varustamoilta siinäkin tapauksessa, että
rahtiliikenteen lisäys olisi johtunut olemassa olevien alusten
lisähyödyntämisestä alusvuoroja lisäämällä eikä se olisi aiheuttanut
Helsingin Satamalle kustannuksia.

12. Syyt, jotka ovat johtaneet siihen, että Helsingin ja Tallinnan ja
toisaalta Helsingin ja Tukholman väliset matkustajalautat ovat saaneet
rahtimahdollisuuden Eteläsatamassa, ovat johtuneet Helsingin Sataman
aikaisemmista toimintalinjauksista. Myöskään näille varustamoille ei
kuitenkaan lisärahtimahdollisuutta sallita.

Eikö tuossa nyt viitata Makasiiniterminaalin käyttöön rahdissa..
Ko. suunnitelmassahan ei haluta lisää rahtia tuovia laivoja tuohon osaan satamaa.

Katajanokka erikseen, eihän Rosellaa olisi saanut tuoda toiseksi laivaksi XPRS:n valmistumisen aikaan.
Nyt olisi ollut ei ollut mitään ongelmaa lisätä vuoroja kuten Isabellan piti tai nuo Cinderellan reissut ja tulevat Tukholman laivan visiitit Tallinnaan.

Toni Ohvo

Viking Line on aloittanut eilen yt-neuvottelut. Varustamo perustelee neuvotteluita valmistautumisella ensi vuonna voimaan astuvaan rikkidirektiiviin. 

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2014/01/21/yle-viking-line-kaynnisti-500-tyontekijaa-koskevat-yt-neuvottelut/2014950/12

Radiouutisissa mainittiin äskettäin, että yt-neuvottelut koskisivat 25 maissa työskentelevää henkilöä.

Petri Lahti

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 21.01.2014, 12:06:43
Radiouutisissa mainittiin äskettäin, että yt-neuvottelut koskisivat 25 maissa työskentelevää henkilöä.

25 maissa työskentelevää Ahvenanmaalla ja Suomessa ja 20 Ruotsissa.

Petri Lahti

#217
Myös toimitusjohtaja Mikael Backman sai potkut. http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=82077 kertoo

Viking Lines vd fick sparken

Publicerad: idag 10:16
Lokalt

Viking Lines vd Mikael Backman har fått lämna sitt uppdrag. Beskedet kom för några minuter sedan.

Personalen fick följande besked klockan 10.08 i dag: Ledningsskifte i Viking Line. Vice vd Jan Hanses efterträder Mikael Backman på vd-posten.

Styrelsen i Viking Line och vd Mikael Backman har beslutat gå skilda vägar, var beskedet. Styrelsen anser att framtiden kräver ett annat ledarskap inför kommande utmaningar.

För ett par veckor sedan fick Mikael Backmans sambo, Viking Graces intendent Taru Kauppinen, lämna sin post. Den förklaring hon fick var att ägarna ogillade deras förhållande.

Annika Orre
annika.orre@nyan.ax


Tiina Smit

No johan niitä muutoksia onkin tapahtunut ehkä vähän liiankin kanssa. Yhtiön palveluksessa 80-luvulta saakka ollut johtaja on varmasti todellinen visionääri, jolla yhtiön suunta saadaan käännettyä.  :thumb: Sainko nyt oikean käsityksen, että Jan Hansenin paikka on ihan pysyvä, eikä vain virkaatekevä?

Tämä vaihdos ei ainakaan varmaan lisää laivatilauksen mahdollisuuksia tämän vuoden puolella, vaan vanhoilla mennään niin pitkälle kun vain pääsee.

Pasi Saarinen

Olisikohan Gracen intendentti saanut jäädä, jos Backman olisi lähtenyt ensin ?  ::)

Petri Lahti


Timo Toivonen

#221
Tuossa vielä suomeksi:

Johdon vaihdos Viking Linella - Jan Hanses seuraa Mikael Backmania

Viking Linen hallitus ja toimitusjohtaja Mikael Backman ovat sopineet että Backman jättää yhtiön. Hallituksen mukaan Backman on viime vuosien aikana aikaansaanut keskeisiä muutoksia yhtiössä, mutta tulevaisuuden haasteet edellyttävät uudenlaista johtajuutta.

"Hallitus on sitä mieltä että Jan Hanses, joka tällä hetkellä toimii toimitusjohtajan sijaisena, on erittäin sopiva henkilö vastaamaan uusiin haasteisiin", sanoo hallituksen puheenjohtaja Ben Lundqvist.

Hallitus on samalla nimittänyt CFO Andreas Remmerin varatoimitusjohtajaksi ja toimitusjohtajan sijaiseksi.

"Viking Linen tehtävänä on harjoittaa kannattavaa matkustaja - ja rahtiliikennettä. Meidän on varmistettava, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä tuotteeseemme ja että henkilökunta on motivoitunut ylittämään asiakkaiden odotukset. Toimintamme tulee olla vakaata, jossa henkilöstön tietotaito hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla. Otan tämän haasteen vastaan suurella kunnioituksella ja luottamuksella", sanoo Jan Hanses, yhtiön uusi toimitusjohtaja.

vikingline.com



Hattua Backmanille täytyy nostaa, kauanpa jaksoi yrittää tuoda Vikingiä uudelle vuosituhannelle jarrumiesten keskellä (niin kauan kunnes erotettiin), oli varmasti yhtä mukavaa yrittää myydä uudenlaisia ajatuksia hallitukselle kuin tikkujen tunkeminen kynsien alle.

Koskakohan Viking lanseeraisi uudenlaisen bingopelikonseptin, jossa HEL-STO-linjan yt-neuvottelut, lopettamispäivämäärän ym. lähimmäksi veikannut saa päävoittojackpotin?
"Tere tulemast Titanicule!"

Ove Sjöblom

#222
Tallink Silja kiittää ja kumartaa. Viking Linen tarjoama vastus taitaa pitemmän päälle heiketä aika lailla...  >:(

Jarkko Korhonen

Ja tämä yritys noteerataan Helsingin pörssissä..Härreguud.  ;D
Perämies on erämies.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 20.03.2014, 11:50:14
Koskakohan Viking lanseeraisi uudenlaisen bingopelikonseptin, jossa HEL-STO-linjan yt-neuvottelut, lopettamispäivämäärän ym. lähimmäksi veikannut saa päävoittojackpotin?
Tässä veikkaus: ei ainakaan näkyvissä olevan tulevaisuuden aikana. Päivittäisyydestä voidaan tinkiä, mutta näiden kaupunkien välinen vaihdoton yhteys säilyy.
Perustelu: Vaikka linja ei suuri kultakaivos olekaan, siltä vetäytyminen olisi pyyhkeen kehään heittäminen ja samalla valtuutus kilpailijalle määrittää hintataso mielivaltaisesti. Jos Venäjän markkinoille pystytään suuntautumaan, on maksukykyistä asiakaskuntaa tarjolla.
Taloudellista operointia voidaan tehostaa, Tallinna tavalla tai toisella liittää kuvioon jne. Lisäksi Suomessa ja Ruotsissakin on ainakin vielä asiakaskuntaa, joka kokee juuri nämä kaupungit kiinnostaviksi kohteiksi.
Vikingin linjalta vetäytymistä todennäköisempää taitaisi olla se, että Tallink parantaisi ympärivuotisen operointinsa tehokkuutta vähentämällä Suomenlahden ja Tukholman välisiä vuoroja hiljaisena aikana ohjaamalla osan STO-HEL-vuoroista Tallinnan tai vaihtoehtoisesti STO-TLL-vuoroista Helsingin kautta. Tosin sekään ei ole hirvittävän todennäköistä, mutta polttoaineiden ja työvoiman hintojen noustessa täysin mahdollista.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950