Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Junno Pekola

SPL on investoinut merkittäviä summia Olympiaan. Pietarin asiakkaiden iloksi on laitettu spat, kasinot ja automaatit kuntoon ja kokolattiamatot on tältä vuosituhannelta.
VL on taas investoinut Cindyyn kymmenen miljoonaa remontteina ja AV-teknikon rakas led-seinäkin on laitettu pystyyn.

Ehkei nyt kuitenkaan nähdä mitään suuria vaihtokauppoja.

Toisaalta, kun TallinkSilja laittaa uuden laivatilauksen sisään niin Europa tai Isabelle lähtee. Siinä olisi oiva tilaisuus lunastaa vanha alus takaisin  :thumb:


Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Junno Pekola - 23.06.2014, 20:13:57
kasinot ja automaatit kuntoon
Ruotsinlaivoilla ja SPL:lla pelitoiminnasta vastaa sama yhtiö, eli Ålands Penningautomatföreningen -tuttavien kesken PAF.
Se, että ruotsinlaivojen peliautomaattitarjonta on kieltämättä onnetonta johtuu kuitenkin siitä, että Suomen ja Ruotsin valtioiden 1970 -luvulla tekemä ns. "laivapelisopimus" (jonka avulla muuten turvattiin automaattien pitäminen Ruotsin aluevesillä liikennöivillä laivoilla aikana jolloin raha-automaatit olivat Ruotsissa kiellettyjä) yhä edelleen rajoittaa huomattavasti PAF.n mahdollisuuksia operoida raha-automaateilla näillä linjoilla. Tähän sopimukseen mm. perustuu se, että päävoitot Suomi - Ruotsi -linjojen laivoilla ovat maksimissaan 40 euroa tai 200 kruunua, poikkeuksena enintään 10 automaattia per laiva joissa päävoitot saavat olla enintään 200 euroa tai 1000 kruunua. Muilla linjoilla näitä rajoituksia ei ole joten pelitarjontakin on enemmän kasinomaista -palautusprosentteja ja huijaavia (= ei satunnaisuuteen perustuvia) automaatteja lukuunottamatta.

Kalle Id

#242
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 23.06.2014, 00:32:17
On aika raakaa huomata olleensa koko ajan oikeassa, vaikka millaisia asiantuntijalausuntoja on vastaani esitetty. HEL-STO-linjan elinehto on Tallinnan liikenteen siihen tavalla tai toisella liittäminen.
On kyllä melkoisen kova väite lähteä toitottamaan olleensa koko ajan oikeassa, kun Tallinnan-kokeilu on ollut käynnissä vasta alle kaksi viikkoa. Emme vielä tiedä yhtään mitään kokeilun taloudellisesta tuloksesta tai siitä, miten Mariellan ja Gabriellan Tallinnan-keikat ovat vaikuttaneet XPRS:n liikennemääriin ja miten muuttunut aikataulu on vaikuttanut Helsinki-Tukholma -liikenteen matkustajamääriin. Itse ainakin odottaisin tietoa kokeilun toteutuneesta taloudellisesta tuloksesta ennen julistautumista lauttaliikenteen uudeksi profeetaksi. ::)

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Junno Pekola - 23.06.2014, 20:13:57
Toisaalta, kun TallinkSilja laittaa uuden laivatilauksen sisään niin Europa tai Isabelle lähtee. Siinä olisi oiva tilaisuus lunastaa vanha alus takaisin  :thumb:

Annetaan Tallinkin vain ostaa Vikingin vanhoja laivoja:

Aurella 1973 Ex Viking 19 vuotiaana rahdattu
Apollo 1970 Ex Viking 20 vuotiaana rahdattu
Diana II 1979 Ex Viking 17 vuotiaana
Turella 1979 Ex Viking 19 vuotiaana
Viking Song 1980 Ex Viking 21 vuotiaana
Isabella 1989 Ex Viking 24 vuotiaana

Saa Viking ostaa monta laivaa, jotta saa tän listan kiinni.  :beer:
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 24.06.2014, 15:32:46
Saa Viking ostaa monta laivaa, jotta saa tän listan kiinni.  :beer:

Ja saa muuten Viking ostaa myös aika monta uutta laivaa, jos meinaa saada Tallinkin listan kiinni.... :-)

Arto Papunen

Eiköhän Vikingillä ala olemaan tilastotietoa HEL-TLL reitin kannattavuudesta, kun on nyt Isabellan aikataululle suunnitellut matkat, Cinderellan risteilyt ja tämän kesän kokeilujen tuloksia. Onkos kellään havaintoja kuinka täysi tuo XPRS on ollut 18.00-20.30 jos parin laivan verran tuodaan päiväristeilijöitä ja yhdellä takaisin. Saati kuinka käynyt miniristeilyjen kun saapumisaikakin vielä aikaisempi..

rasanttu

Eiköhän Tallink pistä virolaiseen uhkarohkeaan tyyliin uudisrakennuksen vetämään Europan tilalle. Saa sitten Viking Line yhden vanhuksen lisää laivastoonsa kun M/S Silja Europa on myytävänä.

Jussi Laine


http://svenska.yle.fi/artikel/2014/07/24/road-again

Ne jotka osaavat pakkoruotsia voivat kuunnella Mikael Backmanin kertovan itsestään ja elämästään.  Epäilemättä pätevä kaveri mutta jo tunnin ohjelman perusteella voi ihmetellä, että kulttuurierot eivät tulleet esiin aikaisemmin Vikingillä. Backman toteaa itsekin olevansa "stor i truten" eli turpa auki. Sellainen tyyli oli epäilemättä menestyksekäs Miamissa mutta ei Mariehamnissa.

Jari Joenperä

Ei osta Viking Line Europaa enkä usko että Tallink tilaa uutta ihan heti.

Tuomas Romu

Toisinaan tämän foorumin kommenteista tulee mieleen joku, joka elää menneessä eikä uskalla katsoa tulevaisuuteen. Joku, joka yrittää väen vängällä saada "vanhan jengin" kasaan siihen Mikan fajian bemariin kerta toisensa jälkeen unohtaen, että muut ovat jo siirtyneet eteenpäin. Ei Viking Line osta Europaa takaisin, eikä uita Olympiaa Itämerelle, eivätkä vanhat Calypso ja Athena palaa kotivesille riemusaatossa...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Selkälä

Ihan samaa mieltä.

Käännetään se näin: Kuinka moni olisi tyytyväisiä siihen jos joutuisi ottaamaan takaisin käyttöön vuosimallin 1993 Golfin tai Corollan? Näitä tekstejä lukiessa näköjään hyvin, hyvin moni.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mika Blomberg

Mutta sitten on kyseessä uusi dacia. Miksi vikingille, tai tallinkille on niin vaikea rakentaa uusia europan, serenaden tapaisia loistolaivoja. Ei matalia pieniä laivoja, jossa ei ole mitään erikoista, no jaa roskikset väärin päin katossa
;Dmb

Arto Papunen

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt 4,5 miljoonan euron tuen laivojen rikkipesureihin ja polttoainejärjestelmien muutostöihin. Tukea saavat Finnlines Oyj, Viking Line Abp sekä NLC Ferry Ab Oy (Wasaline).

Ensiksi tuli mieleen XPRS:n muunto LNG:lle mutta eihän se saa tukea enää kun ei ole siniristilippu ahterissa.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 25.07.2014, 09:10:35
Miksi vikingille, tai tallinkille on niin vaikea rakentaa uusia europan, serenaden tapaisia loistolaivoja.

Raha?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Tai järki?
Varustamon kannalta olennaisin asia on hyvä tulos. Jos sellainen voidaan saada aikaan, on uuden rakentaminen mielekästä. Jos ei, ei ole.

Viking ei varmasti osta vanhoja aluksia, ei Tallinkilta eikä muualtakaan (mikä tosin johtuu siitä, ettei missään muualla ole sen liikennetarpeisiin sopivia ja nykyisiä parempia laivoja), mutta saattaa hyvinkin vielä saneerata näitä nykyisiään. Vain täydellinen typerys voi edes ehdottaa tarkan talouden ahvenanmaalaisten ostoslistalle jotain niin heikosti tuottavaa purkkia kuin Europaa. Ei se tule kelpaamaan kenellekään muullekaan; hyvä, että Tallink löysi sille asuntolaivana riittävän tuottavan väliaikaissijoituspaikan. Se siitä.
Viking ei varmuudella hanki myöskään uudisaluksia, ellei sellaiselle ole poikkeuksellisen hyviä liiketaloudellisia perusteluja. XPRS:n ja Kreisin runkomallia kehitellen voisi uudisrakennuksen konstruktio syntyä melko helpostikin, jopa riippumatta siitä, olisiko kyseessä Turun ja Kapellskärin välille tehtävä tarvematkustus- ja rahtilautta (Turun tai Tukholman vuorokauden risteilijöinä nykyiset lienevät vielä pitkäikäisiä) vai Tukholman ja Suomenlahden satamien välille luotava risteilijä. Toistaiseksi on liian moni kysymys kuitenkin auki, alkaen rahoituksesta, telakoiden tilanteesta etc.
Mutta hyvää kannattaa odottaa (toivottavasti tätäkin)... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950