Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 11.01.2021, 19:27:04
Mikko-Oskari nyt liki vallan sivuuttaa Vikingin vuorokauden risteilymahdollisuuden Helsingistä. Ehkä perjantaina ja lauantaina lähtö pitäisi risteilyille olla hieman myöhemmin. Vuorokauden risteilytuotetta ei mielestäni edes mahdollistettu tänä vuonna Gabriellalla ja Mariellalla.
Ei tosiaan, koska sellaiselle ei varmasti ollut viimevuotisessa tilanteessa mitään todellista tarvetta. Kilpailijan Europakin muistaakseni vaihdettiin Victoriaan juuri siksi, että vajaa poka sopii siihen mukavammin.
Laskemani lähtöaika 16 on juuri siksi sopiva, että siinä voidaan olettaa olevan ylimenossa jokseenkin täysi poka, ja aluksen asiallinen hyttikanta riittää hyvin sille hieman toiselletuhannelle nousevaan asiakasmäärään, joka jää bileristeilylle. Varsinainen ohjelmapuoli varmaan alkaisikin vasta sen jälkeen, kun laiva on tullut Tallinnaan. Lähtöaikaan vaikuttaa toki myös XPRS:n iltavuoro 18.30, joka näin saa vielä ylikulkevia asiakkaita kauempaa Suomesta ja tuo päiväristeilijät (sekä mahdolliset iltaristeilijät) takaisin myöhäisvuorolla.
Arkisin en usko risteilylle olevan niin suurta kysyntää, että kokonainen laiva kannattaisi pelkästään siihen uhrata. Lisäksi jos Amorella olisi alkuviikosta rajallisessa ajossa, sen ehkä voisi pitää Suomen lipulla, kun se kuitenkin suurimman osan ajasta olisi tyhjillään. Ajatus myös XPRS:n saamisesta Suomen rekkariin taitaa SMU:n vaatimusten takia olla päivähaave.

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 11.01.2021, 19:27:04
Ja luulisi, että koronavapaana aikana kannattaisi pitää myös puolen päivän lähtö Tallinnasta ja se myöhäisiltapäivän lähtö Tallinnasta arkena.
Eckerön lähtö Tallinnasta puolenpäivän aikaan on kokemusteni mukaan sen verran rauhallinen, että se riittänee tämän aikaslotin täyttäjäksi. Ahvenanmaalaisethan pyrkivät olemaan suoraan tallomatta toistensa varpaille. Skenaariossani XPRS lähtisi ma-to klo 17 ja pe-su 15 sekä 22, Amorella ma-to 20.30, pe 12 ja su 17. Tässä toteutuu sekä iltapäivä- että iltalähtö kaikkina päivinä.

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 11.01.2021, 11:34:17
..kysyn, että miksi, M-O  juuri Mariella mielestäsi on huonompi muihin verrattuna?
Jos on ostajan markkinat, niin ostajaehdokas saattaa hyvinkin hamuta myös Gabriellaa, sanomalla, että muut ovat
heille liian vanhoja ja että se vähemmillä muutostöillä sopii ajateltuun liikenteeseen paremmin.
Ratkaisu saattaa siis olla mikä tahansa, koska yhdestä on päästävä eroon.
Mariella on monin tavoin hyvä laiva, mutta sen verran kulahtanut, että se kaipaisi isohkoa remonttia sekä yleisiin tiloihinsa että hytteihinsä. Teknisestä puolesta en osaa sanoa, käsittääkseni laiva on hyvin pidettynä varsin asiallinen, vaikkakaan ei tosiaan enää ihan viimeistä huutoa.
Alukseen on vaikea toteuttaa tämän ajan vaatimusten mukaisia lisämukavuuksia -helpoin toteutettava taitaisi olla ison baarin laajentaminen ahterissa nykyisen kansibaarin paikalle. Ongelmallisempaa olisi, jos laivaan haluttaisiin tehdä kovan rahan maisemakämppiä, koska se edellyttäisi huomattavan osan henkilöstön majoitustiloista siirtämistä johonkin nykyiseen matkustajahyttiosastoon, lähinnä kai nelosen ahteriin. Snorkkelitilatkin ovat Mariellassa muita laivoja isompi ongelma, koska autokannen alle rakennettiin kasarilla vielä muutakin kuin halvimpia hyttejä; Marin tapauksessa saunaosasto. Pahimmassa tapauksessa perusteellinen remontti vähentäisi Mariellasta jopa 500-700 matkustajahyttipaikkaa nykyisestä (riippuen toki siitä, kuinka paljon kapasiteettiä uusiin yläkansikämppiin saataisiin), eikä saunaosastonkaan toteutumisesta muualla olisi mitään takeita. Ostajalle Mariella voisi olla tässä suhteessa helpompi, banaanimiehistö varmaan kelpuuttaisi majoitustiloikseen snorkkelikämpätkin, ja ylimpien kansien entisiä henksahyttejä voisi myydä maksaville asiakkaille melko pienen pintaremontin jälkeen.
Vaikka Gabriellassakin on Vikingin liikenteeseen soveltuvuuden suhteen omat ongelmansa, se kuitenkin saattaisi olla juuri pienempien kulujensa takia olla parempi mukana pidettävä. Cinderellalle iso remontti on myös (ennen kaikkea autokannen uudelleen mittauksen takia, mutta muutenkin) tarpeen, mutta se pärjäisi kohtalaisena kuljettimena siinäkin tapauksessa, että menettäisi kaikki snorkkelihyttinsä -muistelisin niitä olevan pitkälti toistasataa, eli vuodepaikkamäärän vähennys olisi noin 500.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Itsehän en ole ollut kuin Gabriellalla kerran ja Mariellalla en lainkaan. Gabriella nyt hieman uudemmalta vaikuttaa jos laiva pitäisi sen mukaan valita ja sitten niitä parempia hyttejä yläkannella. Ja voisiko moottoritekniikka uudempaa, että kuluttaisi vähemmän kuin Mariella. Se mitä olen aina noissa Spittiläisissä ihmetellyt on tuo kahden kerroksen tila tuossa 9 ja 10 kerroksessa. Voi olla, että laivan rakenne ei enää sallisi mutta jos mahdollistaisi niin täyttäisi tilan 9.kannen perään asti ja siihen päälle aurinkokansi. En tiedä sitten voisiko lisää tilaa muuten kätevästi lisätä. Toisaalta kun katselee DFDS:n suuntaan niin aika samoilla tiloilla Crownkin menee.

Mielestäni Cinderella ei älytöntä rakenteellista remonttia tarvitse matkustajapuolelle, ainut vaan se autokannen remontti jos sellainen joskus tehdään. Oisko niitä hyttipaikkoja ollut Cinderella kaikkiaan jopa 2700 kun muistelen ruotsin puolen foorumilla laivan kartan olleen. Ja myös A2 hyttejä olemassa mitkä voisi muuttaa A4:ksi?

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 12.01.2021, 19:56:33
Mielestäni Cinderella ei älytöntä rakenteellista remonttia tarvitse matkustajapuolelle, ainut vaan se autokannen remontti jos sellainen joskus tehdään. Oisko niitä hyttipaikkoja ollut Cinderella kaikkiaan jopa 2700 kun muistelen ruotsin puolen foorumilla laivan kartan olleen. Ja myös A2 hyttejä olemassa mitkä voisi muuttaa A4:ksi?

Uutena Cinderellan hyttipaikkojen määräksi ilmoitettiin 2810. En ole seurannut, miten on muuttunut vuosien mittaan vai onko muuttunut lainkaan? Tosin Cinderellan suurempi hyttikapasiteetti Mariellaan verrattuna perustui pääasiassa siihen, että C-hyttejä oli huomattavasti enemmän.

Kalle Id

Jos oikein muistan niin Cinderellaan tehtiin Ruotsin markkinoille siirtymisen yhteydessä iso remppa juuri C-hytteihin, joko niin että C4:ia muutettiin C2:ksi tai päinvastoin.

Arto Papunen


Arto Papunen

Jatketaan nyt vielä sen verran pohdintaa, että mikähän on kokousmatkustajien määrä nykyään tai siis olisi jos ei koronaa? Mariella, Cinderella ja Grace tarjoilevat aika ison tilan kokousmatkustajille. XPRS, Rosella, Gabriella ja Amorella taas tarjoavat vähän vähemmän. Se vaan, että linjaparien ollessa Gabriella ja Mariella, onko tuosta ollut haittaa? Toisaalta olisi luullut, että jos Mariellalla olisi ollut liikaa kokoustiloja olisi sitä tilaa saanut muuhun käyttöön? (Jännä huomata tuokin ero, että Amorellalla on Versailles-kokoushuone erikseen tuolla 8.kannella mitä taas Gabriellalla ole vaan Living room sen tilalla. Mutta joo, tuossahan linkki kokoustiloihin: https://www.vikingline.fi/globalassets/documents/conference--groups/conference-facilities/conference-facilities_all-ships_en.pdf Sen verran mielenkiintoinen oli, että näyttäisi vähän kokoustilojen sijaintia Gloryllakin vaikkei tilojen kokoa tarkemmin.

Kalevi Lehto

Tämänpäiväisessä Turun Sanomissa oli juttua paitsi Vikingin uudisrakennuksen vesillelaskusta, niin myös tietoa, että pois myymässä oltaisiin nimenomaan Amorellaa ja kiinnostuneita ostajaehdokkaitakin jo olisi.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 19.01.2021, 06:13:47
Viking Line kertoilee jotain tulevaisuuden suunnitelmistaan kun Glory lasketaan vesille.
Jaa. En kyllä havainnut muuta kuin mainosjargonin soveltamista diipadaapaksi, mitä tosin olin osannut odottaakin.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.01.2021, 19:56:09
Tämänpäiväisessä Turun Sanomissa oli juttua paitsi Vikingin uudisrakennuksen vesillelaskusta, niin myös tietoa, että pois myymässä oltaisiin nimenomaan Amorellaa ja kiinnostuneita ostajaehdokkaitakin jo olisi.
Tilanne menee pian sellaiseksi, että useampia aluksia on ainakin tarjottava myyntilistoille. Kiinnostus on eri asia kuin todellinen ostohalu, ostokyvystä puhumattakaan.
Totta on, että Amorella saattaisi olla mahdollista saada suhteellisen pienellä rempalla liikenteeseen vaikka Välimerelle, mutta kuten monesti sanottu, se olisi myös helpoimmin Tallinnan reitille siirrettävä ja nykyisistä Ruotsinlaivoista siihen sopivin.

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 24.01.2021, 02:40:11
Jatketaan nyt vielä sen verran pohdintaa, että mikähän on kokousmatkustajien määrä nykyään tai siis olisi jos ei koronaa? Mariella, Cinderella ja Grace tarjoilevat aika ison tilan kokousmatkustajille. XPRS, Rosella, Gabriella ja Amorella taas tarjoavat vähän vähemmän. Se vaan, että linjaparien ollessa Gabriella ja Mariella, onko tuosta ollut haittaa? Toisaalta olisi luullut, että jos Mariellalla olisi ollut liikaa kokoustiloja olisi sitä tilaa saanut muuhun käyttöön? (Jännä huomata tuokin ero, että Amorellalla on Versailles-kokoushuone erikseen tuolla 8.kannella mitä taas Gabriellalla ole vaan Living room sen tilalla.
Kokousasiakkaat saattavat olla jopa kokonaan katoava asiakasryhmä. Tai ainakin huomattavasti erilainen kuin aiemmin, sekä lukumäärin että palveluiden kysynnän kannalta katsottuna. Isot laivaseminaarit lienevät enimmäkseen mennyttä, eikä varmaan juuri kukaan lähde kahdeksi yöksi "kokousristeilylle". Mariella on tosiaan ollut erinomaisen konferenssilaivan maineessa, ja moni palaveriasiakas on jopa sovittanut kulkemisensa sen kulkuvuorojen mukaan. Onhan sen konfaa muuhunkin käytetty, mutta enimmäkseen ei, mikä kertoo tuotteella olleen kysyntää.
Gabriellan Living room tehtiin vasta edellisessä isommassa rempassa (olisiko ollut jotain 4-5 vuotta sitten), siihen asti tila oli konfan lisätila ja kesäisin kansimatkustajien lepohuone. Amorellalla saattaa Versaillesille olla kysyntääkin ainakin päiväristeilyjen menomatkoilla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

No, tulipa näköjään nyt tj:n toimesta ihan virallinenkin vahvistus täällä esitetyille spekulaatioille, että Vikingin vähiten tärkeä reitti on nimenomaan tuo Hki-Sto.

www.yle.fi/uutiset/3-11797433
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Arto Papunen

No ei sitä nyt suoraan tuossa mainita mutta todennäköisesti se silti on. Tosin tällä hetkellä Viking Linen sivujen mukaan Helsinki-Tukholma avautuisi 28.3 jälkeen ja Cinderellan risteilyt vasta 29.4 mutta nuo ehtii muuttumaan vielä monesti.

Mikko Valli

T24: Viking Line vie ensi kesänä Tall Ships Races -kilpailun satamiin Turkuun, Tallinnaan ja Maarianhaminaan

Thea Ekholm

 
Ensi kesänä Viking Line seilaa Tall Ships Races -kilpailun vanavedessä Helsingistä sen isäntäsatamiin Turkuun, Tallinnaan sekä Maarianhaminaan. Risteilylaivat lipuvat purjelaivojen kanssa samoihin satamiin, joten aikaa jää sekä upeisiin purjelaivoihin että merelliseen ohjelmatarjontaan tutustumiseen.

Heinäkuun 4. päivä tarjoutuu ainutlaatuinen tilaisuus matkustaa m/s Gabriellan kyydissä ensimmäistä kertaa kahden Manner-Suomen sataman välillä. Risteily kulkee Helsingistä Turkuun, jossa on runsaasti aikaa tutustua Tall Ships Races -kilpailun purjelaivoihin Aurajoen rannalla.

Turun lisäksi näyttäviä purjelaivoja pääsee ihastelemaan kesäisessä Tallinnassa 16. heinäkuuta Viking XPRS:n pitkän Helsinki-Tallinna-päiväristeilyn aikana sekä m/s Gabriellan risteillessä 22. heinäkuuta Helsingistä Maarianhaminaan, jossa matkustajille on varattu poikkeuksellisen pitkä 15 tunnin maissaoloaika.

– Meistä on hienoa olla palauttamassa iloa Itämerelle. Haluamme tarjota ihmisille mahdollisuuden uudenlaisiin elämyksiin turvallisesti, Viking Linen myyntijohtaja Kaj Takolander sanoo.

Tall Ships' Races -risteilyjen aikataulut
Tall Ships' Races Turku 4.7. (M/S Gabriella)

Helsinki–Tallinna klo 16.30–19.15

Tallinna–Turku klo 20.30–10.00

Turku–Tallinna klo 19.00–09.00

Tallinna–Helsinki klo 10.00–12.45

Tall Ships' Races Tallinna 16.7. (Viking XPRS)

Helsinki–Tallinna klo 07.45–10.00

Tallinna–Helsinki klo 17.30–20.00

Tall Ships´ Races Maarianhamina 22.7. (M/S Gabriella)

Helsinki–Tallinna klo 16.30–19.15

Tallinna–Maarianhamina klo 20.30–10.00

Maarianhamina–Tallinna klo 01.00–11.00

Tallinna–Helsinki klo 11.30–14.15

https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/3885463

Arto Papunen

Sitä joskus miettii, että onko Viking (tai Tallink myös) koskaan haastanut Ruotsin päätä laivaliikenteessä?

Eikö tuo nyt vain ole lainsäädännön juttu kun Ruotsissako tax-freessä pitää olla se 20 tuntiako reissussa, että verottomuus onnistuu? Eikö se nyt ole Rosellan reissuissa ongelmana, että aikaraja ei täyty?
Ja tuo toinen potentiaalinen hyöty olisi jos se Rökoppin vai mikä sen väylän nimi olikaan tehtäisiin? Onkohan siittä koskaan Ruotsin puolella kunnolla puhuttu.
Toki auttaisi Turun linjaa, mutta eikö se samalla toisi säästöä Helsingin linjalle ajallisesti jos se tulisi jatkumaan..

Mikko-Oskari Koski

Viitsitkö avata vähän, mitä tarkoitat "Ruotsin pään haastamisella"?
Verottoman alkoholin tuonnissa EU:n verorajan takaa pitää Ruotsissa tosiaan reissun kestää 20 tuntia. Mutta nuuskaa saa tuoda lyhyemmältäkin reissulta, ja mitä ilmeisimmin se onkin todella tärkeä tuote, koska kahdeksan tornin veroton osto-oikeus on arvioitu jopa Tallinnan ja Tukholman välillä tärkeämmäksi kuin käytännössä miltei rajaton viinantuontioikeus virolaisin maahinnoin, eli suomalais-ruotsalaisia taxfree-hintoja halvemmalla (tämä ei tosin liity Vikingiin).

Rökobbin väylää suunniteltiin -80-90-lukujen vaihteessa Tukholman saariston oikoväyläksi. Se olisi erkaantunut Sandhamniin johtavalta väylältä ennen Möjaa, joka olisi kierretty pohjoispuolelta, ja sitten olisi jatkettu Svenska Högarna-majakan tuntumasta avomerelle. Väylä olisi ollut erinomainen Tukholmasta Suomenlahden suuntaan meneville aluksille, joiden ei näin olisi tarvinnut koskaan ajaa Söderarmin lenkkiä. Maarianhaminaan siitä olisi tullut kiertoa, Saaristomerelle Långnäsin kautta matka taitaisi olla suunnilleen yhtä pitkä. Rökobbia kannatti ja valmistelikin aikanaan ponteavasti Myrstenin varustamo eli Rederi ab.Slite, jonka konkurssin jälkeen hanke hautautui -suomalaiset eivät koskaan innolla sitä edistäneet, ja Tallinkissa hankkeesta tuskin on kuultukaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sven Liljeström

Niin ne näyttävät hyvätkin asiat unohtuvan ja hautautuvan kun ukot johdossa vaihtuvat.
Nämä väyläasiat kun kuitenkin ovat aika pienen piirin juttu.
Jo 15 minuutin ajoajan hyöty olisi suuri, ettei joka käänteessä 24/7 tarvitsisi koko ajan "hosua" kuten nyt!


Arto Papunen

No siis vähän painostusta Ruotsin parlamentaarisiin elimiin, että voisi laivabisneksestä tehdä kannattavampaa.
Eihän tuo Ruotsin 20 tuntia mistään EU:sta tule vaan on Ruotsin omaa tulkintaa? Eikö se sama raja ollut Suomessakin joskus ja silloin todettiinko laittomaksi.
Toisaalta mietin myös onko se Suomen omaa tulkintaa, että tax-freessä laivan pitää käydä Ahvenanmaan ja Suomen ulkopuolella, ettei tax-free onnistuisi vain Ahvenanmaan ja Suomen väliä liikkuvassa laivassa (No meni jo vähän Viking aiheesta pois).

Luulisin tuollaisen 20 tunnin rajan poisto olevan olematon asia Ruotsin mittakaavassa, mutta mutta voisi olla pientä lohtua koronanjälkeiseen Vikingin markkinointiin. Rosellan risteilyiden lisäksi nämä Maarianhaminan päiväpiknikreissaajat hyötyisivät.