Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#450
Öresundista eli kansankielellä Juutinraumasta Mariella painelee. Eiköhän sieltä saada Fofiin jokunen kuvakin?

EDIT: Mariella ohitti Skagenin heti puolenyön jälkeen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola


Jussi Viljanen


Janne Koskinen

Nyanista saksittua:

"Och så det här med Cinderella. Skattegränsen må vara en åsnebrygga, för utan den skulle kryssningstrafiken inte ha vuxit sig så stor och viktig för Åland. Men nu är det pandemin som härjar och att rederiet säger upp ytterligare drygt 70 anställda inför högsäsongen visar att man inte tror på en återgång till mer normalt resande trots att allt fler vaccineras.

Det är inget bra tecken."

Paljonkos aikaisemmin irtisanottu? 350-400 henkeä kai kaikkineen kirjoilla?

"m/s Mariella har sålts i dagarna. Det är måhända en bra nyhet, Viking Line får Glory i trafik om ett år. "

Mielenkiintoista, jos Nyanilla tieto että Gloryn aloitukseen vuosi?

Konttorin myynti etenee;

"Nu säljer Viking kontorsbyggnad
NYHETER 19:10 lördag, 15 maj, 2021
2,5 miljoner är utgångspriset när Viking Lines kontorsbyggnad på Storagatan i Mariehamn nu ligger ute hos mäklare.

Redan i december i fjol berättade Nyan om att Viking Line övervägde att sälja sin kontorsbyggnad på Storagatan, då man hade tomma rum i båda kontorshus i Mariehamn."

Ilmeisesti Norragatan tilat riittävät kaikille?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Arto Papunen

#454
Netin syövereissä myös tuotu esille, että voisi olla myös niin, että Gabriella ja Amorella hoitaisi Helsinki-Tukholman ja Cinderella Turun aamussa siihen saakka kun Glory tulee.

Rahtihan kärsisi vähän Cinderellan ollessa tuossa vuorossa, mutta taas Helsingin kaistametrit tulisivat mukaan. Hmm voitaisiinkohan Rosellaa ajattaa jonain päivänä Turkuun aamuksi jos rahtia paljon? Siitä huolimatta ehtisi ajaa kertaalleen vielä KAP-MAA-KAP lenkinkin.

Kalle Id

Vaikea uskoa tuollaiseen ratkaisuun, vaikka ei toki mikään liene varsinkaan näin pandemian aikaan mahdotonta. Mutta pitää miettiä, mitä tuollaisella saavutetaan: Gloryn myötä Viking tulee myös kasvattamaan rahtikapasiteettiaan Turusta, eikä rahdin kapasiteetin pienentäminen juuri sitä ennen tunnu järkevältä. Samaan aikaan Amorella sopii Helsingin-linjalle selvästi huonommin kuin Cinderella.

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.05.2021, 22:39:59
Vaikea uskoa tuollaiseen ratkaisuun, vaikka ei toki mikään liene varsinkaan näin pandemian aikaan mahdotonta. Mutta pitää miettiä, mitä tuollaisella saavutetaan: Gloryn myötä Viking tulee myös kasvattamaan rahtikapasiteettiaan Turusta, eikä rahdin kapasiteetin pienentäminen juuri sitä ennen tunnu järkevältä. Samaan aikaan Amorella sopii Helsingin-linjalle selvästi huonommin kuin Cinderella.

Täysin epävirallisissa spekulaatioissa tuo on kyllä hyvin perusteltu, eikä rahtikapasiteetilla ole asian kanssa mitään tekemistä.

Cinderella laitettaisiin Turun aamuun, eli siis Tukholman iltaan siksi, että sillä tavalla saataisiin Ruotsin pään asiakkaat totutettua uuteen, myöhempään Cinderellan lähtöaikaan. Ja sitten kun Viking Glory tulee, niin asiakkaille pitäisi markkinoida vain uutta laivaa, ei uutta lähtöaikaa.

Helsingin päässä taas Amorella ja Gabriella olisivat suhteellisen samankaltaiset, vaikka eivät täysin identtisiä olekaan. Esim. kannet 8-10 ovat noin 95% identtisiä, mitä nyt jonkun kuppilan nimi saattaa olla eri. Gabriella ja Cinderella taas olisivat paljon erilaisempia koon ja tilasuunnittelun puolesta. Tietysti kaikki mahdolliset Mariellan korvaajat pohjautuvat tavalla tai toisella Mariellan luomaan pohjaratkaisuun.

Eli vaikka huhu kuulostaa aika oudolta ensi kuulemalla, niin kyllä siinä ihan selkeää logiikkaa takana on.

Jos tarkoitus on tehdä järjestelystä pysyvä, ja jos Tallinnassa tullaan pistäytymään ympäri vuoden Tukholman laivoilla (eräs huhu sekin), niin silloin ehkä kannattaisi laittaa linjalle sekä Amorella että Cinderella ja Gabriella sitten jonnekin muualle, siinähän on noista kolmesta vähiten julkisia, avoimia tiloja.

Mikko-Oskari Koski

Eiköhän konttorilla MHQ:ssa (siinä siis, mikä jää jäljelle, kun ylimääräisiä tiloja myydään) olla ihan tyytyväisiä, kun HEL-STO-linjasta päästään näin kätevästi eroon. Uskomatonta, että edelleen on henkilöitä, jotka väittävät asiasta jotain ymmärtävänsä, ja ovat yhä ideoimassa linjaa uudelleen toimintaan kuin sitä entistä käärmettä pyssyyn.
Tosiasiahan on, että linjaliikennettä ja kaksisuuntaista risteilylinjaa pääkaupunkien välille ei ole nykyisin eikä ihan lähitulevaisuuden liikkumisrajoituksin mahdollista perustaa niin, että se voisi olla taloudellisesti kannattavaa. Tappiolliseen liikennöintiin ei nyt ole varaa. Linjan talvea vasten avaaminen on myös riski. Rahti on jo löytänyt muita reittejä, ja sen hankkiminen takaisin on paljon työläämpää kuin matkustajien. Koronakurjimuksen jälkeen paras risteilytuote on yön ylittävä matka, jossa ollaan merellä illalla ja aamulla "perinteisen kaavan mukaan" mutta ilman maissakäyntiä.

Viking ei päivittänyt Mariellaa parikymmentä vuotta sitten hyttiluokiltaan Gabriellan kanssa yhteismitalliseksi, vaikka se ei välttämättä olisi ollut edes kovin iso rakenteellinen remontti. Muutos olisi vaatinut joidenkin yläkansien henksahyttien muuttamista luksuskämpiksi ja vastaavasti osan 4.kannen matkustajahyteistä muuttamista henkilöstöhyteiksi. En tiedä, miksi sitä ei silloin tehty, takaisin se olisi itsensä maksanut jo ajat sitten. Mutta tätä taustaa vasten on täysin järjetöntä edes heittää ilmoille spekulaatioita siitä, voisiko Amorellaan rakentaa jotain uusia hyttejä tai skybareja. Vastaus on ei. Amorella on sellaisiin remontteihin yksinkertaisesti liian vanha. Jos se Vikingillä jatkaa, vaihtoehtona ei oikeastaan ole muu kuin HEL-TLL-linjan kolmas vuoro, ja viikonpäivien mukainen kierto XPRS:n kanssa siten, että eivät satu samaan satamaan samaan aikaan.
Cinderella on kiintoisampi tapaus sikäli, että jos tosiaan osoittautuu laivan "sisäisten sponsonien" olevan vain laskennallinen fakta tai peräti puppua, eli autokannen hukkakuutiot voidaan ottaa takaisin käyttöön uudelleen luokituksen yhteydessä, sille voikin yhtäkkiä olla tarjolla töitä jollain pidemmällä reitillä. Ympärivuotinen HEL-STO-linja päivittäisenä ei kuitenkaan ole sellainen, eikä ole Gabriellallekaan.

Suosittelen myös tutustumaan arkistoista löytyviin matkaesitteisiin 1970-luvun puolestavälistä. Silloin markan ostoarvo oli suunnilleen sama kuin euron nykyään. Katselkaa hintoja, ja miettikää, olisitteko itse tai uskoisitteko tuttujenne olevan valmiita maksamaan risteilyistänne noissa esitteissä mainittuja hintoja euromääräisinä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Veikko Ahola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.05.2021, 23:35:28
Cinderella on kiintoisampi tapaus sikäli, että jos tosiaan osoittautuu laivan "sisäisten sponsonien" olevan vain laskennallinen fakta tai peräti puppua, eli autokannen hukkakuutiot voidaan ottaa takaisin käyttöön uudelleen luokituksen yhteydessä, sille voikin yhtäkkiä olla tarjolla töitä jollain pidemmällä reitillä.
Joskus sattumalta törmäsin tällaiseen A. Papanikolaun ja D. Vassaloksen tutkimuspaperiin "Stockholm Agreement – Past, Present, Future (Part 1)" vuodelta 2002. Se listaa modifikaatioita, joilla eri laivojen vauriovakavuutta on parannettu Tukholman säännön täyttämiseksi. Paperi löytyy esim. täältä.

Sivulla 25 esitetty esimerkkialus muistuttaa kovin Cinderellaa. Jos tätä on uskominen, niin autokannen perään on molemmille puolille lisätty sivukapit jotka jatkuvat noin kolmanneksen laivan pituudesta ja toiset sivukapit keulaan molemmille puolille. Lisäksi autokannelle on asennettu liikuteltavat laipiot (jollaisia löytyy muiltakin Vikingin laivoilta) ja tankkeja on modattu.

Sjöfart.netin puolelta löytyy kuva autokannelta Kim Viktorin matkakertomuksesta, joka nähdäkseni vahvistaa sivukappien olemassaolon. Jostain syystä tuohon ratkaisuun on aikanaan päädytty, joten epäilen että peräsponsonit eivät ole riittäneet.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.05.2021, 23:35:28
Eiköhän konttorilla MHQ:ssa (siinä siis, mikä jää jäljelle, kun ylimääräisiä tiloja myydään) olla ihan tyytyväisiä, kun HEL-STO-linjasta päästään näin kätevästi eroon. Uskomatonta, että edelleen on henkilöitä, jotka väittävät asiasta jotain ymmärtävänsä, ja ovat yhä ideoimassa linjaa uudelleen toimintaan kuin sitä entistä käärmettä pyssyyn.
Tosiasiahan on, että linjaliikennettä ja kaksisuuntaista risteilylinjaa pääkaupunkien välille ei ole nykyisin eikä ihan lähitulevaisuuden liikkumisrajoituksin mahdollista perustaa niin, että se voisi olla taloudellisesti kannattavaa. Tappiolliseen liikennöintiin ei nyt ole varaa. Linjan talvea vasten avaaminen on myös riski. Rahti on jo löytänyt muita reittejä, ja sen hankkiminen takaisin on paljon työläämpää kuin matkustajien. Koronakurjimuksen jälkeen paras risteilytuote on yön ylittävä matka, jossa ollaan merellä illalla ja aamulla "perinteisen kaavan mukaan" mutta ilman maissakäyntiä.

Onhan se hyvä että tällä foorumilla on edes yksi kristallipallon omaava henkilö joka tasan tarkkaan ymmärtää ja tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan.
Mitä taas tulee tuohon yön yli -risteilykonseptiin niin ehkä se sopii niille joiden pääasiallinen tarkoitus laivamatkalla on ylenmääräinen ryyppääminen ja muu ns. "bilettäminen". Mutta niin uskomattomalle kuin se kuulostaakin, on myös matkustajia joita moinen riekkuminen ei vähempää voisi kiinnostaa ja jotka haluavat matkaltaan aivan muunlaisia elämyksiä. Heille joku pidempi matkavaihtoehto, jossa myös käydään myös maissa (enkä nyt tarkoita välttämättä Tukholmaa) on varmasti paljon mieluisampi vaihtoehto kuin 20 tunnin kännäämisristeily.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.05.2021, 23:35:28
Suosittelen myös tutustumaan arkistoista löytyviin matkaesitteisiin 1970-luvun puolestavälistä. Silloin markan ostoarvo oli suunnilleen sama kuin euron nykyään. Katselkaa hintoja, ja miettikää, olisitteko itse tai uskoisitteko tuttujenne olevan valmiita maksamaan risteilyistänne noissa esitteissä mainittuja hintoja euromääräisinä.
Jos 1970-lukua katsotaan, pitää muistaa, että laivoissa oli hyttipaikkoja todella vähän. Helsingin linjan Viking 5:ssä oli 414 hyttipaikkaa, Viking 6:ssa 454.  Aurellassa hyttipaikkoja oli 330, muissa vielä vähemmän; vasta aivan vuosikymmenen lopulla valmistuneissa Turellassa, Rosellassa ja Diana II:ssa oli n. 750 hyttipaikkaa. Tavallinen kansa "risteili" vielä 70-luvulla kannella!

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 17.05.2021, 15:13:13
Onhan se hyvä että tällä foorumilla on edes yksi kristallipallon omaava henkilö joka tasan tarkkaan ymmärtää ja tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan.
Vain täysi idiootti voisi väittää tietävänsä, mitä tulee tapahtumaan, mutta sen voi sanoa ilman tulevaisuudennäkyjä ihan normaalilla järjelläkin, että käytännössä kuolleen tuotteen henkiin herättäminen on mahdotonta. Päivät satamissa tyhjänpanttina lojuvan ja vain yhden pokan vuorokaudessa käsittelevän linjan tuotto on jo vuosia ollut huono, joten sen lopullinen lakkauttamiseen olisi juuri nyt sopiva hetki.

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 17.05.2021, 15:16:03
Jos 1970-lukua katsotaan, pitää muistaa, että laivoissa oli hyttipaikkoja todella vähän.
Viittasin kyllä enemmän Siljan tuotteisiin, jotka olivat ensimmäistä sukupolvea oikeaa "risteilyä", isoissa ranskattarissahan oli jo 800 hyttipaikkaa, joka oli enemmän kuin hiljaisen kauden tarvematkustuksen keskimääräinen kysyntä. Tosin eipä Vikingilläkään tuohon aikaan ilmaislippuja jaeltu.

Jos Suomen ja Ruotsin välille lisäkapasiteettia tarvitaan, saattaisi olla viisainta luoda sitä Turusta lähteville linjoille. Ongelmaksi saattaa vain nousta se, että Grace ja Glory (vs.kaksi galaxylaista vs.Finnlinesin uudisalukset) ovat niin isoja, että kolmannelle Vikingille voisi olla ongelmallista saada jatkuvasti pokaa. Toisaalta se kuitenkin mahdollistaisi isoille asiakkaille koko laivan vuokrauksen erikoisristeilyille, mihin Viking ei Turun pääaluksia irrota, ja takaisi sen, ettei pääalusten suunniteltujen huoltojen aikana tulisi liikennekatkoja.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Harri Anukka

Ylen uutisista bongattu:

"Viking Line puntaroi risteilyjen järjestämistä Ruotsista Pohjanmaalle
Tulevaisuudessa Tukholmasta voi ehkä risteillä Vaasan ja Pietarsaaren seuduille."

https://yle.fi/uutiset/3-11933680

Ei tietenkään vielä mahdollista Ruotsin koronatilanteen vuoksi, mutta mielenkiintoista, olisikohan ajatuksena joko saada Cinderellalle uusi linja ettei kilpaile suoraan Gloryn kanssa, vaiko Amorellalle jotain käyttöä...

Arto Papunen

No ei kait Vaasaan ja Pietarsaareen nyt ruveta vakituisesti ajamaan, mutta jotkut teemaristeilyt joskus. Näköjään joskus Birkakin käynyt siellä kun on video siitä YouTubessa.

Heikki Saraste

Millainen miehistö Mariellassa mahdollisesti on tämän tyyppisellä siirtomatkalla, mitä se nyt on tekemässä?

Kuinka suuri on tyypillisesti minimimiehistö, millä autolautta saa ajaa tyhjänä satamasta toiseen, jos matka kestää korkeintaan muutamia tunteja? Tällainen matka voisi olla vaikka se, kun seisomassa ollut laiva otettaisiin liikenteeseen ja ajettaisiin Turun satamasta telakalle Naantaliin.

Mitä viranomaistoimenpiteitä (ylimääräinen katsastus, poikkeuslupa tms.) vaaditaan, että Itämeren liikenteessä oleva laiva voi lähteä valtamerille siirtotarkoituksessa? Muistelen nähneeni katsastustodistuksia, joissa lukee, että alus on hyväksytty liikenteeseen tietyllä alueella.

Tätä kirjoittaessani Mariella puksuttelee Espanjan rannikon tuntumassa.