Majakkalaivoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 29.05.2001, 21:34:10

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Eilen ilmestynyt Kymen Sanomat kertoo, että viime huhtikuussa Kotkaan hinatun majakkalaiva Kemin kunnostamiseen on myönnetty tuntuva rahasumma, yhteensä yli 300 000 euroa. Tästä summasta Kaakkois-Suomen työvoima- ja elinkeinokeskuksen osuus on 272 000 euroa ja Museoviraston sekä Suomen merimuseon osuus 52 000 euroa. Kemin kunnostuksesta vastaava työmestari, veneartenomi Heimo Hyppönen on yllättynyt rahoituksen suuruudesta, koska aikaisemmin oli lupailtu pienempää summaa. Kemi siirretään väliaikaisesta laituripaikastaan viimeistään Tall Ships' Raceen mennessä. Hyppönen toivoo, että Kemille löydettäisiin sellainen paikka, jossa sen korjaaminen olisi mahdollisimman kätevää. Korjaustöihin etsitään paikallisia laivanrakennuksen ammattilaisia. -Laiva on tarkoitus laittaa samanlaiseen kuntoon, jossa se oli viimeisen kerran työtehtävissä vuonna 1974, Hyppönen kertoo.

Rolf Jacksen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 13.06.2007, 19:35:21 -Laiva on tarkoitus laittaa samanlaiseen kuntoon, jossa se oli viimeisen kerran työtehtävissä vuonna 1974, Hyppönen kertoo.

Eli se on lojunut vuosikausia Hylkysaaren rannassa paskana. Siistiä.

Antipatiani entistä merimuseota kohtaan kasvaa entisestään.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.10.2005, 16:21:49
5.9.2004:
Eilisessä HS:ssa ollut juttu Merimuseon perusnäyttelyiden viimeisestä kuukaudesta Hylkysaaren suojissa sisälsi mielenkiintoisen ja murheellisen tiedon majakkalaiva Kemistä: Alus on päässyt niin huonoon kuntoon, ettei sinne enää tänä vuonna ole voinut päästää vierailijoita.
Ongelma on mitä ilmeisimmin sama, mikä alusta vaivasi jo sen edellisessä alennusvaiheessa vuosina -74-86: Pohjalevyjen heikko kunto. Kemi ei ole ollut telakalla vuosikausiin ja vaikka nyt kosteus ei ole syönyt sen sisätiloja, kuten edelliskerralla, ovat ongelmat periaatteessa samat.
Jokaisen museolaivan kohdalla pitäisi aina muistaa se, että aluksen ylläpito on ihan yhtä kallista, kuin liikkuvankin laivan. Ja kun museolaiva joutuu huonoon kuntoon, eikä rahoja kunnostamiseen löydy mistään, ovatkin hyvät neuvot kalliit...

Mitä aluksen tulevaan museokäyttöön tulee, taitaisikin olla viisainta nostaa koko purkki pysyvästi kuivalle maalle. ::)
Kemin ongelmana olivat jo -70-luvulla pohjalevyt, joiden saumat falskasivat pahasti. Ongelma kärjistyi muistaakseni vuonna -84 niin pahasti, että Savonlinnaan silloisia työllistämiskorjausmäärärahoja odottamaan siirretty alus katsottiin jopa aiheelliseksi upottaa Saimaaseen -silloin olisi ainakin homehtuminen ja korroosio pysäytetty ja Salamasta saatujen kokemusten perusteella makean veden ei katsottu rautaa pilaavankaan. Seppo Laurell oli antanut asiantuntijalausunnon, jossa ei ollut tuotakaan vaihtoehtoa täysin tyrmännyt, mutta Savonlinnasta sitten loppujen lopuksi ne korjausmäärärahat löytyivät... ::)

Kemi on murheellinen esimerkki siitä, miten museoinnilla voidaan saada aikaan jopa suoranaista vahinkoa. Kun laiva ei pysty tuottamaan siihen sijoitettuja omaisuuksia takaisin, loppuvat nuo sijoittelutkin. Samaan aikaan Hyöky ja Rellu toimivat, kumpikin parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta toimivat kuitenkin.
Hyökykin siirtyi juhannuksen alla taas "omaan" paikkaansa Haminan Tervasaareen. Susannan ravintolabisnes Rellulla toimii nykyisellä luvalla ainakin syyskuun loppuun asti.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilari Uotila

Milloin Rellu on auki asikkaille? Alkuviikolla kuljin ohi, lankongilla oli suljettu-kyltti. Muutama amerikanenglantia puhuva turisti ihmeteli samaa.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.06.2007, 14:52:25
Hyökykin siirtyi juhannuksen alla taas "omaan" paikkaansa Haminan Tervasaareen.

Jep. Hyöky kotisatamassaan 23.6.2007: KUVA ja TOINEN.
Patanen kertoi muuten radiohaastattelussa kastavansa ja naamioivansa majakkalaiva Helsingin (Hyöky) majakkalaiva Kotkaksi TSR07-keikan ajaksi, jotta ihmiset eivät eksyisi luoviessaan Kemin ja Helsingin majakkalaivojen mukaan.  :)


Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 01.07.2007, 22:05:06
Jep. Hyöky kotisatamassaan 23.6.2007: KUVA ja TOINEN.
Patanen kertoi muuten radiohaastattelussa kastavansa ja naamioivansa majakkalaiva Helsingin (Hyöky) majakkalaiva Kotkaksi TSR07-keikan ajaksi, jotta ihmiset eivät eksyisi luoviessaan Kemin ja Helsingin majakkalaivojen mukaan.  :)



Majakkalaiva "Kotka" on kyllä nähtävä tai tuleeko siitä optinenharha Tall Ship Racen yleisölle? R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Mikko-Oskari Koski

http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/TSR07/?action=view&current=TSR07167.2007005.jpg
Bb-sivustalla näytti tuo Kotka-teksti olevan paikallaan vielä viime lauantaina Tervasaaressa. Sb-sivustalla pelkkää punaista.
Jotenkin tuo Patun "monirekisteröinti" menee joskus...vähän yli... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2007, 17:32:01
Bb-sivustalla näytti tuo Kotka-teksti olevan paikallaan vielä viime lauantaina Tervasaaressa. Sb-sivustalla pelkkää punaista.
Jotenkin tuo Patun "monirekisteröinti" menee joskus...vähän yli... ::)

Tässä on tuoreempi viime tiistaina ottamani kuva Tervasaaresta: KLICK

Raine Taponen

#68
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2007, 17:32:01
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/TSR07/?action=view&current=TSR07167.2007005.jpg
Bb-sivustalla näytti tuo Kotka-teksti olevan paikallaan vielä viime lauantaina Tervasaaressa. Sb-sivustalla pelkkää punaista.
Jotenkin tuo Patun "monirekisteröinti" menee joskus...vähän yli... ::)

Kävin Hietasessa moikkaamassa ko. laivanvarustajaa, muutama sana vaihdettiin. Patu oli jotenkin vaitelias johtuikohan se siitä anniskeluoikeuksien eväämisestä. Supliikkimiehenä olen tuntenut hänet aiemmin. Tuon kuvan nappasin lähtiessäni kantasatamaan. Kahville en jäännyt majakkalaiva "Kotkaan". Kun olin luvannut muuta.

Kovasti oli rekvisiittaa kerätty majakkalaivan katseenvangitsijaksi. Mikko Oskari Kosken kirjoitukseen viitaten "menee vähän yli" jopa mauttomuuden puolelle mielestäni. Makuasioita joista voi kiistellä mutten ainakaan ko. laivanvarustaja Patasen kanssa "kuuluu omaan sarjaansa". Tässä nyt kuitenkin se ottamani kuva: http://www.aijaa.com/v.php?i=812610.jpg R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Joni Kantola

Kyseinen alus näyttä mielestäni mitä RT:n kuvasta voi sanoa niin "kaatopaikalta" :finger:
Ja Homma Toimii

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Joni Kantola - 09.08.2007, 14:55:45
Kyseinen alus näyttä mielestäni mitä RT:n kuvasta voi sanoa niin "kaatopaikalta" :finger:

Laivojen "Secondhand " romua ja roinaa alus on oletettavasti täynnä saatta olla jotain historiallisesti arvokastakin? Onko tuo sitten entisen majakkalaivan kulttuuriselle arvolle sopivaa edes huumorimielessä "kaljalaivaksi luokiteltava". Muusta en osaa sanoa yhtikäs mitään R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Rolf Jacksen

Kyllä Patulla on jonkinlaista mainettakin meriantiikin kerääjänä. Hyökyyn on tosin tunnettu kaikki mahdollinen roju, saaden aluksen näyttämään joltain ITE-taiteen tekeleeltä.
Rellussa on tullut käytyä muutaman kerran tässä kesällä. Se on mukavasti sisustettu ja alakerran myrskylyhty tuo sisätiloihin tunnelmaa petroolin tuoksuineen.

Mikko-Oskari Koski

Olen joskus pähkäillyt, millainen mahtaa olla tilanne sitten, kun Patusta on aika jättänyt ja joku joutuu selvittämään kaiken sen roinan, mitä Hyökyyn ja sen ympärillekin vuosien mittaan on kertynyt. Kuka silloin enää muistaa joskus aikanaan ajankohtaisuuden varjolla kokoelmiin liittyneen tavaran taustoja, saati pitää niitä minkään arvoisina..?
Mutta kuten Rolf sanoi, Hyökyssä on varsin paljon ansiokastakin meriantiikkia. Suloinen sekamelska ja tavaran luetteloimattomuus kuitenkin pudottavat kokonaisuudenkin arvoa.
Ajatellaan vaikkapa keulapuolen salongissa olevaa, aika messevän kokoista majakkalamppua, jonka Patu tai joku muu on nyt vuosien ponnistelujen jälkeen onnistunut säätämään toimivaksi. Kysäisin lampun historiaa. Vastaus oli (suorastaan arvattavissa): "no se oli joku MKL:n tyyppi, joskus -80-luvulla kun sen antoi, kerto kyllä, mut en mie enää muista, mistä toi oli"...

Toisaalta Patu on tehnyt hyvää työtä siinä, että on pitänyt laivansa elävänä. Kumman Ärans-ja Relandersgrundien paikkoja vuonna 1921 vaihtaneen aluksen kohtalo sitten lopulta onkaan kovempi, Hyökyn vai määrärahojen puutteessa rapistuvan Kemin..?  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Kun Silakkamarkkinoiden ja perinnelaivapäivien myötä molemmat ravintoloituneet kelluvat majakkamme kunnioittivat Kauppatorin rantaa läsnäolollaan, niin pakkohan tuossa eilisiltana oli taas käväistä tervehtimässä vanhaa Helsinginkävijääkin. Joka ainakin aiemman tiedon mukaan tätä kirjoittaessani jo palailee hinausköyden jatkona takaisin kohti sitä itäisempää Tervasaarta. Vakihaitaristi veteli mukavia säveliä, -60-luvun progesta alkaen. Purjelaivamiehetkin viihtyvät tällaisella höyryllä... 8)

Ja Rellukin liikehtii taas 23.10. Se menee Susannan mukaan talveksi Viaporin sisempään kuoppaan purjelaivojen kaveriksi. Pohjaremontti on nyt määrä saattaa loppuun.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.10.2007, 17:14:53
Joka ainakin aiemman tiedon mukaan tätä kirjoittaessani jo palailee hinausköyden jatkona takaisin kohti sitä itäisempää Tervasaarta.

Ostajaa Hyökylle ei siis löytynyt. ;) Patanenhan ilmoitti reilu viikko sitten olevansa valmis luopumaan vaikka koko majakkalaivastaan, jos ostajalla on riittävästi kahisevaa mukanaan. Aiemmin Hyökyn arvoksi on laskettu kuulemma miljoona euroa, mutta jos nyt joku tarjoaisi puolet siitä olisi Patu valmis harkitsemaan asiaa. Helsingin Sanomissa julkaistun myynti-ilmoituksen tarkoitus oli tietenkin herättää huomiota markkinointimielessä ja pilke silmäkulmassa, mutta ainakin kaikkea rekvisiittaa on ollut myynnissä pienemmälläkin rahasummilla...