Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Raine Taponen

#1155
Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 27.08.2010, 20:35:53
Tässä tuo LVM:n tehokkuus kiteytyykin.

02.08.2010 astuivat voimaan viimeisimmät muutokset luotsauslakiin ja kuten herra Håkansin aiempi viesti osoittaa niin juuri nyt ollaan sorvaamassa seuraavia muutoksia. Tässä ohessa LVM on aloittanut selvityksen luotsauksen kilpailuttamisen vaikutuksista kuten havaitsit. Ei tunnu oikein selkeältä tuonkaan ministeriön linja, mutta ei sitä toisaalta voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.

Olen seurannut Baltic Pilot aihetta syrjäsilmällä aiheen alkumetreiltä. Mielenkiintoiseksi alkaa käymään ja miten tuossa sitten loppu ratkaisun käy. JH:n ja "Luotsauslaitoksen" välillä tuo köydenveto on jatkunut pitkään. Mielestäni EU:n (FIN) alueella pitäisi, niin kuin muissakin EU:n alueella olevissa maissa sallia yksityinen luotsausyhtiön ylläpito palveluineen. Tietysti edellyttäen yrittäjiltä asiallista kalustonpitoa- ja henkilöstön pätevyyden ylläpitämistä. Perustelen sillä, että kilpailuttaminen edistää myös laadullista varmuutta.  Asiaan en ota tämän enempää kantaa.

Parhain terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Ville Walden

Eiköhän BP:n kalustoasiat ole kunnossa!?! Ei ainakaan luotsin vienti tai haku jää kaluston vuoksi tekemättä. Ja niinikään henkilöstöasiatkin ovat/olivat kunnossa. Ex. "kruununluotseja" kaikki tyynni... Odotellaan Erkki Uusiajatuksen, eli EU:n lausumaa...
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: A. M. Weissenberg - 29.08.2010, 04:41:52
Jumalauta jätkät jos ette osaa tässä vaiheessa lyödä ammattikuntante rattaita yhteen ja tehdä selväksi, että luiotsi luotsaa eikä kukaan muu niin ottakaa yliannostus ja jättäkää homma kesken...

Pitänee laittaa ajatus vakavan harkinnan alaiseksi varsinkin jos (ja kun) virastot alkavat antamaan määräyksiä siitä kuinka aluksia tulee heidän näkemyksensä mukaan navigoida.

Kirjoituspöydän takaa näyttää olevan helppoa ajaa laitetta kuin laitetta, vaikka kompetenssi riittää juuri ja juuri lastenvaunujen työntämiseen. Luonnollisesti samaan kaavaan näyttää kuuluvan myös vastuunkannon poliittinen luonne.

Joakim Håkans

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 27.08.2010, 20:35:53
Tässä tuo LVM:n tehokkuus kiteytyykin.

02.08.2010 astuivat voimaan viimeisimmät muutokset luotsauslakiin ja kuten herra Håkansin aiempi viesti osoittaa niin juuri nyt ollaan sorvaamassa seuraavia muutoksia. Tässä ohessa LVM on aloittanut selvityksen luotsauksen kilpailuttamisen vaikutuksista kuten havaitsit. Ei tunnu oikein selkeältä tuonkaan ministeriön linja, mutta ei sitä toisaalta voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.

Alla tulevan osakeyhtiön suuri ruorimies luettelee uudelle laille madonluvut (onkohan saanut omistajaohjaukselta luvan?).
Finnpilotin mastermind ei oikein sulata että pitäisi olla vastuussa jostain!?

Monopoli, osakeyhtiö, hinnoittelun itsemäärämisoikeus ja vastuuvapautus kaikesta on ainoa mikä kelpaa... Mikäli ei jaksa lukea kokonaan, niin lopussa on lihavoituna Finnpilotin vastuunpakoiluehdotus lakiin.

Jälleen kerran:  An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Muut Finnpilot Oy monopolille kriittiset lausunnot löytyvät tästä linkistä, jonne tulee lisää koko ajan: http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSelailu.asp?h_iId=16835&a_iId=160222

Huomatkaa että Luotsiliitto miettii luotsien mahdollisuuksia luotsata itse, muun kuin Finnpilotin palveluksessa. Onkohan näin vai pelataanko vain peliä ettei osakeyhtiötä tule ollenkaan. Seisova vesi haisee, ei muuta kuin kohti osakeyhtiötä LVM johdolla!

Hyvää matkaa!

T: JH


LVM:n lausuntopyyntö LVM/1750/02/2010

LUONNOS HALLITUKSEN ESITYKSEKSI LUOTSAUSLAIN JA
VAHINGONKORVAUSLAIN MUUTTAMISESTA

Yleistä

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt 25.8.2010 päivätyllä saat-teellaan Luotsausliikelaitos – Finnpilotia kommentoimaan otsikossa mainittuja lakiesityksiä.
Esitykset liittyvät Finnpilotin yhtiöittämiseen, joka edelleen pohjautuu Euroopan unionin komission antamaan päätökseen ns. Destia-tapaukseen. Kyseisessä tapauksessa todettiin, että liikelaitosmuoto on kilpailuneutraliteettisyistä ongelmallinen, jonka mukaisesti Suomen valtio on aloittanut liikelaitoksien muutosprosessin osakeyhtiömuo-toon.
Osakeyhtiöprosessi on tarkoitus saattaa loppuun Finnpilotin kohdalla vuoden 2010 loppuun mennessä.
Lakiesitykset tulevat muuttamaan tulevan luotsausyhtiön vahingon-korvausoikeudellista asemaa huomattavasti nykyisestä. Finnpilot vas-tustaa vahingonkorvausvastuuta määrittelevän säädöksen muuttamis-ta. Yleisesti käytössä oleva kansainvälinen käytäntö vastaa nykyistä Suomessa voimassa olevaa säädöstä, jossa vahingonkorvauslaissa sul-jetaan pois vastuu luotsauksessa tapahtuneesta vahingosta. Tämä on yhteydessä luotsin tehtävään toimia päällikön neuvonantajana vastuun säilyessä päälliköllä.
Luotsausyhtiön korvausvastuu lakiesityksessä tulisi olemaan rajoitettu. Tämä on huomattava uudistus verrattuna nykyiseen, koska vahingon-korvauslain mukaisesti valtio - tässä tapauksessa Finnpilot – ei vastaa luotsauksessa tapahtuneista vahingoista.
Edelleen Finnpilot myös korostaa, että liikelaitoksessa ei ole enää vuo-den 2005 jälkeen ollut virkasuhteisia työntekijöitä. Tuolloin kaikki liike-laitoksen virat muutettiin työsuhteisiksi.
Ohessa pykäläkohtaiset kommentit.

4 a § Luotsausyhtiön korvausvastuu

Yleisesti ottaen Finnpilot vastustaa koko vahingonkorvausvastuun muodostamista tulevalle osakeyhtiölle.
Jos kuitenkin uudelle luotsausyhtiölle korvausvastuu säädetään, Finn-pilot kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin. Pykäläehdotuksen 1 ja 2 momentissa säädetään siitä, miten yhtiön korvausvelvollisuus syn-tyisi. Korvausvelvollisuus syntyisi 1 ja 2 momentin mukaisesti vasta, jos vahinko olisi aiheutettu tahallisesti tai törkeästä huolimattomuu-desta tietäen, että sellainen vahinko todennäköisesti syntyisi. Vaati-mus tahallisuudesta ja törkeästä huolimattomuudesta on hyvin poik-keuksellinen vahingonkorvausoikeudessa. Sitä kuitenkin puoltaa se, että merionnettomuuksissa taloudelliset vastuut ovat hyvin suuria. Tä-ten, jos vastuu halutaan yhtiölle muodostaa, on se syytä rajata ehdo-tuksen mukaisesti.
Pykälän 3 momentti tulisi poistaa esityksestä kokonaan. Mikäli näin ei voida toimia, pitäisi myös se rajata 100 000 euron enimmäismäärään ja tahallisuuteen sekä törkeään huolimattomuuteen. Muussa tapauk-sessa tämä lain kohta johtaa siihen, että luotsausyhtiön on varaudut-tava merkittäviin taloudellisiin riskeihin, jotka on huomioitava luotsa-uksen hinnoittelussa. Momentin erityisperusteluissa mainitaan tähän liittyen tilanne, jossa esimerkiksi varustamolla olisi oikeus vaatia va-hingonkorvauksia tilanteissa, joissa luotsausyhtiö olisi voinut aiheuttaa vahinkoa laiminlyömällä velvollisuutensa järjestää riittävät ja pätevät luotsipalvelut sekä huolehtia niiden jatkuvasta saatavuudesta. Tämä luotsauspalvelun ns. tarjoamisvelvoite ei ole missään suhteessa mah-dolliseen myöhästymiseen sekä tästä aiheutuneeseen vahinkoon. Li-säksi Finnpilot korostaa, että merilain 7 luvun 1 pykälä ei sovellu luot-sausyhtiön toissijaiseen korvausvelvollisuuteen. Se soveltuu vain luot-sin toissijaiseen vastuuseen. Merilaki ei tällä hetkellä tunne luotsaus-yhtiön vastuuta.
Jos 3 momentin luotsauspalvelujen tarjoamisvelvoite kuitenkin halu-taan säilyttää, voitaisiin tämä kytkeä lakiesityksen 6 §:ään (maksuvel-vollisuus ja hinnoittelu). Tällöin kyseisen pykälän erityisperusteluihin luotaisiin velvoittava alennushintajärjestelmä myöhästymistapauksiin. Finnpilot ehdottaa tämän mukaisesti, että jos luotsauspalvelujen tar-joamisvelvoite halutaan kirjata, toteutetaan se 6 §:än erityisperuste-luihin tehtävällä oheisella kirjauksella:
Osakeyhtiön hallituksen tulee ensisijassa huolehtia hinnoittelussaan se, että hinnoittelun ja luotsauksen tarjoamisedellytykset on huomioitu. Hinnoittelun tulee huomioida eritoten mahdolliset luotsauspalvelun
myöhästymiset ja siitä tehtävät luotsausmaksujen hinnanalennukset asiakkaille.
Edellä oleva takaisi uuden osakeyhtiön asiakkaalle hinnanalennukset ja joka olisi myös hyvä kannuste osakeyhtiölle resursoida työvoimansa eri tilanteisiin. Luonnoksen kirjaus erityisperusteluissa ei ole missään suhteessa myöhästymisen ja vahingon välillä. Merenkulun toimijat voi-sivat pyrkiä maksattamaan luotsauksen myöhästymisen varjolla erit-täin laajasti omia kustannuksiaan, joista syntyisi monimutkaisia oike-usprosesseja. Parhaana esimerkkinä tällaisesta monimutkaisuudesta nykyiselläkin lainsäädännöllä talviliikenteen aikana säännöllisesti esiin-nousseet kiistat siitä, että kenestä johtuvista syistä alus on myöhässä. Osapuolia näissä kiistoissa ovat ainakin jäänmurto, luotsaus, satamat ja ahtausliikkeet. Edellä olevalla muotoilulla varmistettaisiin asiakas-palvelua ja resursointia aivan uudella ja kaikkia hyödyntävällä tavalla.

4 b § Vastuumäärä

Finnpilotin mielestä – kuten edellinenkin pykälä – koko pykälä tulisi poistaa. Mutta jos kirjaus säilytetään, euromääräinen vastuurajaus tu-lisi koskea myös yhtiön palveluksessa olevaa luotsia. Tämä tulisi kirja-ta yksityiskohtaisiin perusteluihin.

6 § Maksuvelvollisuus ja hinnoittelu

Kyseisessä pykälässä säädettäisiin tulevan luotsausyhtiön hinnoittelus-ta ja hinnoittelumekanismeista. Finnpilot pitää tervetulleena tilannetta, että uudistus muuttaisi tullessaan voimaan myös tulevan luotsausyhti-ön hinnoitteluoikeutta. Uudistuksen myötä hinnoittelu ja siihen vaikut-tavat mekanismit tulisivat tiettyjen reunaehtojen vallitessa tulevan luotsausyhtiön hallituksen määriteltäviksi ja päätettäviksi. Tämä on nykytilanteeseen verrattuna hyvä muutos.
Finnpilot kuitenkin kiinnittää huomiota pykälän 4 momenttiin, jonka kirjausta tulisi muuttaa samanlaiseksi kuin, mitä se on nyt voimassa-olevassa laissa. Tällöin tulisi vain todeta, että alennetusta yksikköhin-nasta luotsausyhtiölle aiheutunut tulonmenetys korvataan (pois sanat osin tai kokonaan). Kirjauksella tarkoitettaisiin vain sitä, että Saimaalla tulisi aina vain ns. 0 tulos, ei voittoa tai tappiota. Myös erityisperuste-lut muuttuisivat lakitekstin myötä hieman.

8 § Luotsin vastuu ja velvollisuudet

Kyseisessä pykälässä säädettäisiin luotsin vastuista ja velvollisuuksis-ta. Uudistuksena pykälässä olisi maininta luotsin ns. opetusvelvollisuu-desta. Finnpilot ehdottaa, että lakitekstiä muutettaisiin siten, että ns. opetusvelvoitetta ei olisi. Muutos voisi kuulua esimerkiksi itse lakiteks-tissä seuraavasti:
Luotsi perehdyttää aluksen kansipäällystön luotsattavaan väylään reit-tisuunnitelman avulla. Luotsi merkitsee pyynnöstä esitettyyn harjoitte-
lukirjaan tai vastaavaan todistuksen suoritetusta linjaluotsiharjoittelus-ta.
Lisäksi 8 §:n eritysperusteluihin voitaisiin samalla ottaa tarkentavana selvitys oheisesta uudesta momentista. Momentin erityisperustelu voisi tällöin kuulua seuraavasti.
Luotsilla ei ole aktiivista opetusvelvollisuutta suhteessa päällystöön. Opetusvelvollisuus on täytetty, kun luotsauksen alussa luotsi esittää ajantasaisen reittisuunnitelman päällystölle, jonka perusteella luotsaus suoritetaan. Tällöin aluksen päällystöllä on itse mahdollisuus seurata luotsauksen kulkua suunnitelman mukaisesti. Harjoittelukirjaan tai vastaavaan luotsi merkitsee pyynnöstä tiedon edellä mainitusta opis-kelusta, jos päällystö on koko luotsauksen ajan monitoroinut suunni-telman mukaisesti tehtyä luotsausta.
Pykälässä myös todetaan, että luotsin tulee noudattaa hyvää meri-miestapaa. Vaatimus on yleisellä tasolla kirjattu merilakiin sekä meri-teiden sääntöihin. Tällöin sitä ei ole tarpeellista enää kirjata itse luot-sauslakiin. Jos kohta halutaan pitää itse laissa, sopivin paikka sille on ehdotuksen erityisperusteluissa.
Lisäksi Liikenteen turvallisuusvirastolle on esityksessä esitetty oikeus antaa luotsauksen turvallisuuteen liittyviä määräyksiä. Kohta tulee ai-heuttamaan ongelmia, koska luotsi viime kädessä arvioi tilanteen tur-vallisuuden varmistamiseksi. Tilannetta voi verrata työnantajan rajalli-siin mahdollisuuksiin ohjata määräyksillä itse luotsaustapahtumaa il-man, että olisi paikan päällä arvioimassa tilanteen vaatimia toimenpi-teitä. Väylällä liikkumista koskevia yleisiä määräyksiä viranomainen sen sijaan voi tarvittaessa antaa.

12 § Luotsin ohjauskirja

Kyseinen pykälä sääntelee luotsin ohjauskirjan myöntämisen edelly-tyksistä. Pykälä liittyy läheisesti lakiesityksen 21 §:ään.
Finnpilot ehdottaa, että lakiesityksen kyseistä pykälää muutetaan vas-taamaan nykyistä käytäntöä eri merialueilla. Suomen merialueilla on useita sellaisia paikkoja, joissa itse väylä päättyy ennemmin kuin itse luotsipaikka. Vaikka näin tapahtuu, itse luotsaus käytännön syistä jat-kuu kuitenkin luotsipaikoille. Täten, liikelaitos ehdottaa muutettavaksi kohtaa siten, että luotsilla on oikeus luotsata niillä väylillä sekä väylien jatkeena olevilla vesialueilla, jotka johtavat luotsipaikoille, joihin hän on Liikenteen turvallisuusviraston myöntämällä ohjauskirjalla saanut luotsausoikeuden. Ehdotus ei muuta vallitsevaa operatiivista käytän-töä.

16 § Erivapaus

Pykälä liittyy lakiesityksen 5 §:ään. Viidennessä pykälässä todetaan, että erivapaus on aluksen päälliköllä. Ehdotetussa pykälässä taas pu-
hutaan aluskohtaisesta erivapaudesta. Liikelaitos ehdottaa, että eriva-pauden voisi saada päällikkö-, alus- ja reittikohtaisesti.

21 § Tarkemmat säännökset

Liikelaitos viittaa siihen, mitä on mainittu 12 §:n kohdalla. Tämän mu-kaisesti pykälän 2 momenttiin tulisi lisätä maininta seuraavasti:
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarkemmat määräykset luotsatta-vista väylistä, väylien jatkeena olevista vesialueista, jotka johtavat luotsipaikoille ja luotsipaikoista sekä julkaisee niistä luetteloa.

Yhteenveto

Lakiesityksen suurimmat muutokset liittyvät luotsauksen vahingonkor-vausvastuun muuttumiseen yhtiöittämisen myötä. Yhtiöittäminen ei saisi muuttaa vastuuta mitenkään nykyisestä käytännöstä (vahingon-korvauslaki 3 luku 7 §).
Jos vastuuta kuitenkin muutetaan, Finnpilot on esittänyt edellä olevat muutokset itse lakitekstiin ja sen erityisperusteluihin.

Toimitusjohtaja Matti Pajula

Sami Saarinen

#1159
Vaikka uusinta luotsauslakia rakennettiinkin kuin Iisakinkirkkoa, niin nyt tulevaa lakimuutosta sekä asetusta luotsauslakiin tehdäänkin sitten vastaavasti juoksuvauhdilla. Toivoa vain sopii ettei virkamiesten ja heidän käyttämiensä "asiantuntijoiden" harkintakyky petä kaikissa asiaan liityvissä kohdissa, vaikka pahasti se siltä vielä näyttääkin.

Uusinta uutta luotsauslainmuutos rintamalla on lakitekninen tulkinta siitä, että mikäli nykyinen teksti muotoilu menee VN:n pöydälle sellaisenaan niin vahingonkorvaus asioissa yksittäistä luotsia tullaan pitämään ensisijaisessa vastuussa samalla kun tulevan luotsausyhtiön vastuu on rajoitettu 100 000 euroon. Tämä siis asiaa jyrkästi yksinkertaistaen, mutta kuten arvata saattaa niin kyseinen pykälä tulisi muuttamaan radikaalisti luotsauksen nykyluonnetta. Toisaalta onko tuolla sitten isompaa väliäkään jos LVM:n kaavailema luotsauksen alasajo saadaan toteutettua aikataulussaan.

Luotsausasetuksen (asetus joka mm. määrittää tulevat kriteerit luotsin pätevyydelle) valmistelurintamalta sitten vastaavasti paljastuukin virkamieskunnan halu siirtää nykyinen järjestelmä romukoppaan ja luottaa siihen että aluksen päällystön taso takaa sen ettei mitään suurempia vahinkoja pääse tapahtumaan. Kyseinen valmisteleva työryhmä on jo ilmeisesti lyönyt lukkoon harjoitteluvaatimukset linjaluotsaustutkintoon ja tarvittavien asetusten kiristysten sijaan siellä ollaan ilmeisesti taivuttu kuuntelemaan "markkinoiden" ääntä.

Tulevat harjoitteluvaatimukset ilmeisesti ovat 10 matkaa edestakaisin, joista ensimmäistä kirjaa ajettaessa voi suorittaa 50% simulaattorissa ja 70% ajettaessa toista kirjaa. Nähtäväksi jää kuinka nämä simulaattorit auditoidaan ja miten kyseisten ajojen valvonta tullaan järjestämään. Työryhmä ei ole myöskään päättänyt vielä tulevien vapautusten voimassaoloajasta, mahdollisista rajoituksista yms.

Työryhmällä olisi siis vielä paljon käsiteltäviä asioita jäljellä ja oikeilla päätöksillä paljon olisi vielä siis pelastettavissakin, mutta halusta niiden käsittelyyn on allekirjoittaneella aivan omanlaisensa synkkä käsitys. Pahimmassa tapauksessa jatketaan lähes nykymallin mukaisesti, jolloin korkean turvallisuusprofiilin varustamoita tutkineet "asiantuntijat" saavat tahtonsa lävitse. Valitettavasti SL:n ja VL:n toimintatavoilla verrattuna esimerkiksi saksalaiseen feederivarustamoon on eroa kuin yöllä ja päivällä kun puhutaan meriturvallisuuden tasosta, mutta kysymys kuuluukin kuka kertoisi sen riittävän selvästi näille "asiantuntijoille" ja päättäjille.

Mikäli omat ounasteluni pitävät paikkansa, niin talvella 2012 nähdään ensimmäisen kerran kun ilman jääkokemusta oleva Koiviston poika onnistuu tukkimaan koko sataman liikenteen samalla kun Ukrainasta peräisin oleva Igor törmäilee kaikkeen mikä rännissä liikkuu. Omalta osaltani sopii vain toivoa, että ehdin karkuun riittävän ajoissa ja ellen ehdi niin ettei se uintimatka olisi sitten loppujen lopuksi niin kovin pitkä. Toivoa myös sopii, että Vehviläisellä Mäkilällä ja kumppaneilla on siinä tapauksessa selkärankaa kantaa jotain muutakin kuin poliittista vastuuta tekemisistään.

Janne Koskinen

TalSa:

"Luotsit arvostelevat Finnpilotin yhtiöittämistä

Viime aikoina työnantajansa kanssa eri mieltä olleet luotsit arvostelevat luotsausliikelaitoksen yhtiöittämistä. Varsinkin kun osapuolten näkemykset työn sisällöstä näyttävät olevan kaukana toisistaan. Hallituksen esitys sisältyy ensi vuoden talousarvioon.

Hallitus esittää, että luotsausliikelaitos Finnpilot yhtiöitetään ensi vuoden alussa. Esityksen mukaan Luotsausliikelaitoksen liiketoiminnot siirrettäisiin uudelle osakeyhtiölle, joka on kokonaan valtion omistama.

Henkilökunnan on tarkoitus siirtyy uuden yhtiön palvelukseen. Yhtiöittäminen tulee tilanteessa, missä työnantajan ja työntekijöiden näkemykset yhtiön toiminnasta tuntuvat olevan kaukana toisistaan.

–Luotsiliitto on vastustanut ja vastustaa edelleen yhtiöittämistä. Osakeyhtiö ei sinänsä ole kauhistus, vaan sen mukanaan tuomat ongelmat ja selvittämättömät asiat. Nykytilanteessa en myöskään näe monopoliosakeyhtiön perustamisen edustavan tätä päivää, sanoo Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava Taloussanomille.

–Isona ongelmana on se, että luotsin oikeusturva ja vahingonkorvausvastuu on aika hakoteillä. Luotsin riskit lisääntyvät ja tuleva osakeyhtiö korjaa hedelmät itselleen.

Luotsiliiton mukaan yhtiöittämisen myötä luotsien aikaisempi riippumattomuus vaarantuu. 

Luotsien mukaan Finnpilotin palvelutaso on romahtanut viime vuonna tehtyjen saneeraus- ja säästöohjelmien tuloksena. Laivat ovat joutuneet odottelemaan irtisanomisten takia luotsia, mikä on synnyttänyt meriliikenteelle tappioita. Finnpilot perusteli viime vuoden lopussa tehtyjä irtisanomisia taantuman tuomalla kysynnän laskulla.

Luotsien mukaan Finnpilot on ollut vaikeuksissa tehtävissään henkilöstövajeen takia. Luotsaustoimiala on sopimuksettomassa tilassa maaliskuun alusta lähtien. Neuvotteluja jatketaan ensi maanantaina.

–Suurimpana kiistakysymyksenä ovat lepoaikakysymykset. Tämä on noussut esiin, kun väkeä on vähennetty huomattavat määrät ja yritetään rimpuilla pienellä porukalla, Rautava sanoi.

Osa irtisanotuista on riitauttanut irtisanomisensa.

–Uusi käänne on se, että liikelaitos yrittää haalia ainakin osaa irtisanoista takaisin töihin.

Luotsiliitto ja Suomen Laivanpäällystöliitto asettivat kesällä Finnpilotin luotsin tehtävät hakusaartoon. Liitot paheksuivat Finnpilotin toimintaa ja pitivät henkilöstön kohtelua ala-arvoisena."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Luotsiliitto LLL:n nykytilanteesta:

"LUOTSIEN SOPIMUKSETON TILA JATKUU

Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava: "Luotsausliikelaitoksen johto ajaa
politiikkaa, jossa taloudelliseen tulokseen pyritään työturvallisuuden
kustannuksella".

Luotsaustoimialan toimintaympäristö on muuttunut voimakkaasti muun muassa
luotsien määrään jatkuvan vähentämisen seurauksena. Tämä kehitys on
johtanut tilanteeseen, jossa luotsien jaksaminen ja vireystila on
heikentynyt riittämättömien lepoaikojen vuoksi vaarantaen meri- ja
ympäristöturvallisuutta sekä luotsien terveyttä.

Luotsien työehdot ovat olleet sopimuksettomassa tilassa 28.2.2010 lähtien.
Käytyjen neuvotteluiden aikana on käynyt selväksi, että luotsausliikelaitos
ei välitä luotsien jaksamisesta ja pitää lakisääteistä tehtäväänsä
toisarvoisena, taloudellisten kysymysten ollessa etusijalla. Luotsiliitto on
esittänyt luotsien vähimmäislepoajaksi kymmenen tuntia yhdenjaksoisena ja
joustoelementtinä työntekijän suostumuksella seitsemän tunnin
vähimmäislepoaikaa 24 tunnin jaksoissa. Luotsausliikelaitos puolestaan
esitti 15.9. neuvotteluissa pätkälepoa kahdessa viiden tunnin jaksoissa.

Luotsausliikelaitos on ilmoittanut soveltavansa 20.9.2010 alkaen kahden
viikon jaksotyömallia, jossa luotsien työajat ovat etukäteen suunniteltuja
sekä kellonaikaan sidottuja. Puheenjohtaja Rautava: "Luotsausliikelaitos
vaarantaa Suomen ulkomaankaupan, juuri kun satamien toiminnassa on havaittu
positiivista virettä". Luotsiliiton arvion mukaan meriliikenne tulee
kohtaamaan suuria vaikeuksia luotsauspalveluiden saatavuudessa työnantajan
ratkaisun myötä.

Lisätietoja:

Antti Rautava

Puheenjohtaja Luotsiliitto ry.

040 5897066"
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 17.09.2010, 01:39:50
Luotsiliitto LLL:n nykytilanteesta:

"Tämä kehitys on
johtanut tilanteeseen, jossa luotsien jaksaminen ja vireystila on
heikentynyt riittämättömien lepoaikojen vuoksi vaarantaen meri- ja
ympäristöturvallisuutta sekä luotsien terveyttä.

"

Tämä sama suuntaus on ollut viime vuosina melkein kaikilla työnantajilla. Työntekijän selkänahasta pitää repiä kaikki irti, välittämättä jaksamisesta, terveydestä ja työntekijän hyvinvoinnista. Erittäin lyhytnäköistä toimintaa jossa palvelun taso ja laatu kärsii, loppupeleissä myös tulos.
Jotenkin tämä idiotismi tuntuu olevan maksimissaan valtion laitoksissa.

[offtopic] Kuten esim. Hätäkeskuslaitosten vähentäminen ja sijoittelu.[offtopic]

Joakim Håkans

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 17.09.2010, 01:39:50
Luotsiliitto LLL:n nykytilanteesta:

"LUOTSIEN SOPIMUKSETON TILA JATKUU


Luotsausliikelaitos on ilmoittanut soveltavansa 20.9.2010 alkaen kahden
viikon jaksotyömallia, jossa luotsien työajat ovat etukäteen suunniteltuja
sekä kellonaikaan sidottuja. Puheenjohtaja Rautava: "Luotsausliikelaitos
vaarantaa Suomen ulkomaankaupan, juuri kun satamien toiminnassa on havaittu
positiivista virettä". Luotsiliiton arvion mukaan meriliikenne tulee
kohtaamaan suuria vaikeuksia luotsauspalveluiden saatavuudessa työnantajan
ratkaisun myötä.

Lisätietoja:

Antti Rautava

Puheenjohtaja Luotsiliitto ry.

040 5897066"

Noniin,

Kuten monta kertaa ennenkin, niin AY aktivistit vetivät pitemmän korren. Finnpilotin johtaja joutui allekirjoittamaan ehdottoman kapitulaation, eli luotsien lepoaikavaatimuksiin suostuttiin täysimääräisesti!

Hyvä niin, sillä turvataan ulkomaankaupan jatko ja levänneet luotsit.

Mutta on kolikolla toinenkin puoli. Finnpilotin suuri ruorimies tietää että luotsien ehdottomien säännöllisten lepoaikojen noudattaminen johtaa uusiin luotsien rekrytointeihin ja sitä kautta kulut nousevat.

Kerrataan tämä vielä:

1. Luotseille annetaan yhtäjaksoinen lepoaika vuorokaudessa, kun ennen painettiin auhneuksissaan ympäri pyöreitä päiviä työviikolla.

2. Finnpilot saa osakeyhtiö statuksen ja samalla hintojen itsemääräämisoikeuden. LVM:n siunauksella Finnpilot saa ensimmäisenä vuonna (2011) nostaa hintoja 5 prosentilla. 2012 on sitten vapaampi oikeus hinnoitella.

3. Liikelaitokseen 31.12.2010 työsuhteessa oleva henkilökunta siirtyy uuden yhtiön palvelukseen. Henkilöstön eläketurvan nykyisen tason säilyttäminen tulee kuitenkin vaatimaan noin kahdeksan miljoonan euron lisäeläketurvan. Yhtiöittäminen ei vaikuta liikelaitoksessa meneillään oleviin sopeuttamistoimiin.

4. Ensimmäinen heinäkuuta 2011 voidaan linjaluotsin tutkinto suorittaa myös englanniksi, Finnpilotin luotsien tarve vähenee.

Sanoisinko että Finnpilotin suurella ruorimiehellä on vähintäänkin haastava tilanne:

a) Nyt joudutaan rekrytoimaan lisää luotseja jotta pystytään noudattamaan eilen Luotsiliiton kanssa sovittuja lepoaikoja.

b) Joudutaan hankkimaan lisäeläketurva kahdeksalle miljoonalle, eikä hintoja saa nostaa kuin 5 %.

c) Kesällä 2011 englannin tullessa linjaluotsinkieleksi joudutaan aloittamaan YT neuvottelut vähentyneiden luotsauksien takia.

Ei tarvitse olla talousguru ymmärtääkseen että 2012 kun Finnpilot saa vapaan hinnoitteluoikeuden, niin luotsaushinnat pompsahtavat. Muutoin Oy Finnpilot Ab ajautuu taloudelliseen kriisiin.

Ei muuta kuin onnea matkaan osakeyhtiömonopolille, sillä sitä tarvitaan. Sanomattakin selvää ettei ulkomaankauppa kestä / sulata 2012 Oy Finnpilot Ab:n sanelemia hintoja, vaan haetaan vaihtoehtoja joka on lisääntynyt linjaluotsaus ja yhä edelleen pienemmät tulot Finnpilotille. Oravanpyörä on valmis...

T: JH

Thomas Berg

#1164
Aamun lehdestä luettuna Luotsiliiton pääluottamusmies Sihvo ja Finnpilotin tj. Pajula kertovat sopimuksen syntyneen raskaiden neuvotteluiden jälkeen.
Liitto otti mielestäni perseelleen ainakin tärkeimmässä kysymyksessä, eli lepoaikakysymyksessä. Vai miten selitetetään se, että nyt mahdollistuu jopa vain 7 h lepoaika. Selvä huononnus! Vaikuttaa siltä, että luotseja kusetettiin loppumetrien taktiikalla. Bluffi onnistui. Tunnollisena porukkana luotsien oli pakko kaaoksen sijasta synnyttää sopimus.

Muuten olen kyllä ihan samoilla linjoilla Håkansin kanssa. Ei tässä luotsit nenäänsä pitemmälle katsoneet, vain omaan mahaansa asti. Luotseista häviää äkkiä vielä kolmannes ja kilpailu alalle tulee vääjäämättä. Se on hyvä se. Huonoa oli ja on se, että luotsit laskivat omille nilkoilleen huolimatta mahdollisuudesta "suureen harppaukseen".


Olemme enemmän kuin tyytyväisiä luotsien hölmöyteen. Se nopeuttaa prosessin järkiperäistymistä osakeyhtiöittymisen ja uuden luotsauskielen tulon myötä. Linjaluotsauksiin valmistautuminen on jo alkanut. Jälkiviisaana olemme erittäin tyytyväisiä luotsien näköalattomuudesta. Näin sen laskettiinkin menevän.

Sami Saarinen

Pidän TES:in muodostuminen itsessään erittäin positiivisena asiana ja jopa vielä parempana pidän sitä ettei meriliikenne joutunut kohtuuttomasti kärsimään yksittäisen alan kiistojen takia. Mitä sitten sopimuksen sisältöön tulee, niin siitä voi olla montaa mieltä, mutta eiköhän sen muoto kuitenkin ole Luotsiliiton enemmistön tahdon mukainen.

Lainaus käyttäjältä: Thomas Berg - 20.09.2010, 08:55:21
Olemme enemmän kuin tyytyväisiä luotsien hölmöyteen. Se nopeuttaa prosessin järkiperäistymistä osakeyhtiöittymisen ja uuden luotsauskielen tulon myötä. Linjaluotsauksiin valmistautuminen on jo alkanut. Jälkiviisaana olemme erittäin tyytyväisiä luotsien näköalattomuudesta. Näin sen laskettiinkin menevän.

Niinpä niin... Joudun valitettavasti olemaan samaa mieltä edellä olevien kanssa siitä, että meriluotsauksen alasajo on jo vahvassa käynnissä ja satamaluotsauksen uusi kulta-aika tekee tuloaan.

Vilpittömänä toiveena kuitenkin esitän, vaikka talvea 2012 silmälläpitäen, että rahtaajat hieman hellittävät sitä loputonta tilinpäätöksen seuraamista ja pitävät huolen siitä että pätevä päällystö operoi heidän käytössään olevia aluksia. Valitettava tosiasia kun on, ettei tämä nykyinen "creme de la creme" aivan täytä noita vaatimuksia ja tällä mallilla jatkettaessa seuraukset tulevat olemaan sen mukaiset.

Janne Koskinen

Valtion mopolista tuli sitten Finnpilot pilotage Oy: (kuulostaa hiukan tårta på tårta:lta)

"Luotsaustoiminta Finnpilot Pilotage Oy:lle
07.12.2010 15.15 1214986

Liikenne

Liikenneministeri Anu Vehviläinen allekirjoitti 7. joulukuuta 2010 liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle perustettavan Finnpilot Pilotage Oy:n perustamisasiakirjan. Yhtiö aloittaa toimintansa 1.1.2011."

Samaan aikaan toisaalla:


"Fortsat mange problemer med lodsning

Tirsdag 7. december 2010 kl: 08:00

Der arbejdes fortsat med at smidiggøre reglerne for lodsning i danske farvande. Der har været holdt adskillige møder og 15 konkrete forslag har været fremsat som eksempler på forhold, hvor der bør ske en forbedring.

Forslagene omfatter så forskellige forhold som varsel for bestilling af lods, brug af landbaseret lods, fritagelse for lods og tilpasning af lodskrav, så de reflekterer de faktiske besejlingsforhold.

Indtil nu er der ifølge Danmarks Skibsmæglerforening ikke sket de store fremskridt, da det generelt ikke er muligt at smidiggøre, enten fordi det vil være imod reglerne eller også fordi det vil være for vanskeligt.

Lodstilsynet arbejder stærkt på at sikre fuldstændig overholdelse af deres krav og anbefalinger og for nyligt skete der politianmeldelse af et skib, der ankom til havn uden lods. Politiet kom ombord med bødeforlæg på kr. 10.000 til kaptajnen og kr. 30.000 til rederiet. Heldigvis var skibets agent ombord og det blev klarlagt, at der ikke var lodspligt for det aktuelle anløb.

Politianmeldelsen skete af Lodstilsynet efter henvendelse fra havnen og er et eksempel på, at reglerne er så komplicerede, at ikke en gang havnen selv eller Lodstilsynet altid kan finde ud af det.

Der arbejdes fortsat på at gøre systemet smidigt og gennemsigtigt og Skibsmæglerforeningen opfordrer sine medlemmer til at komme med flere eksempler på områder, hvor der kan eller bør ske en smidiggørelse.

"Kun ved hele tiden at presse på, vil det være muligt at få et system, der i højere grad støtter brugen af lods og fremmer maritime transporter, i stedet for det nuværende system, der af mange ses som unødvendigt administrativt tungt, alt for dyrt, uden særligt hensyn til specielle lokale forhold og til tider som et eksempel på udnyttelse af et monopol", skriver Skibsmæglerforeningen i sit seneste nyhedsbrev..

Kilde: Danmarks Skibsmæglerforening"

Samakaltainen sekamelska saattaa olla Suomessakin 07/2011 alkaen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Norjassa muutoksia dispansseihin (farledsbevis) etc:

"Nasjonal transportplan varslet regjeringen en gjennomgang av lostjenesten. – Vi vil foreta noen justeringer på bakgrunn av høringen på forsommeren i år, selv om hovedtrekkene i høringsforslaget blir videreført, sa fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen på årsmøtet i ShortSea-gruppen i Rederiforbundet.

Av Skipsrevyen 02.12 2010
Bokstavstørrelse: Decrease font Enlarge font

- Det er helt avgjørende å ivareta sjøsikkerheten langs vår sårbare kyst. Gjennomgangen av losordningen er basert på at dagens sikkerhetsnivå skal videreføres. Jeg vil få til en tilpasning som tar hensyn til trafikkbildet og eksisterende infrastruktur og hjelpemidler knyttet til navigasjon. Endringene i losplikten vil innebære at mellom 10 og 15 prosent av den trafikken som er lospliktig i dag, vil bli fritatt fra losplikten fra neste år, sa fiskeri- og kystministeren.   
- Videre vil ordningen med farledsbevis forenkles. Fokuset vil bli endret fra en vektlegging av formelle krav til fartstid og seiling på norskekysten, over til faktisk prøving av kompetanse. Sammen med en omlegging av avgiftssystemet innebærer dette at det vil bli enklere og mer økonomisk lønnsomt for skipsfartsnæringen å seile med farledsbevis fremfor å ta los om bord, sa Berg-Hansen.
- Gevinsten vil være lavere kostnader for både Kystverket og skipsfartsnæringen. Samtidig vil vi ivareta sikkerheten på dagens nivå gjennom den kvalitetssikring som legges inn i farledsbevisordningen. Den samlede kostnadsreduksjonen for lostjenesten er anslått til ca. 29 millioner kroner. Jeg tar sikte på at nye forskrifter om losplikt og losavgifter kan tre i kraft fra årsskiftet, sa fiskeri- og kystministeren."

Pari poimintaa:

" Endringene i losplikten vil innebære at mellom 10 og 15 prosent av den trafikken som er lospliktig i dag, vil bli fritatt fra losplikten fra neste år" eli lisää vapautuksia"

"Fokuset vil bli endret fra en vektlegging av formelle krav til fartstid og seiling på norskekysten, over til faktisk prøving av kompetanse." Nythän ei tutkintoajoja yms. ole.

Kystverket:lla kuitenkin rekrytointitarpeita:

https://www.webcruiter.no/wcmain/advertviewpublic.aspx?oppdragsnr=772526257&company_id=149261194&cols=2,3,4,7,8,9,10&orderby=3%20desc&listtype=2&CultureId=NB-NO&urltarget=_blank
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Tanskanmaalta:

"DanPilot viser nyt hovedkvarter frem


Fredag 17. december 2010 kl: 14:39


Der var fyldt godt op på 3. og 4. sal i det gule pakhus på Svendborg havn, da DanPilot torsdag havde inviteret forretningsforbindelser, samarbejdspartnere og kolleger til reception i det nye hovedkvarter.


"Vi har valgt at placere hovedkvarteret i Svendborg af flere grunde. For det første er det en by med en god, maritim infrastruktur, hvor vi bl.a. har mulighed for at rekruttere kvalificerede, administrative medarbejdere, og indgå i relevante maritime netværk og sparring. For det andet var der også hensynet til en stor del af de eksisterende medarbejdere, som bor på Fyn og Sydfyn", siger lodsdirektør Lars Ahrendtsen.

Ledelsen, administrationen og lodsdisponeringen har tidligere været geografisk spredt. Allerede nu ganske kort tid efter samlingen i ét hovedkvarter kan Lars Ahrendtsen mærke, at det giver en helt anden synergi, logik og sammenhæng i virksomheden.

"Jeg kan tydeligt se, at en del beslutninger bliver lettere at træffe, når de involverede sidder lige ved siden af hinanden. Samtidig giver det en bedre anvendelse af ressourcerne. En central lodsdisponering har selvfølgelig et større overblik og kan bedre optimere lodsernes og bådmændenes indsats til gavn for sejladssikkerheden i danske farvande", siger Lars Ahrendtsen.

DanPilot har det sidste års tid gennemgået en del organisatoriske og økonomiske forandringer ud over samlingen i Svendborg. Virksomheden er bl.a. blevet effektiviseret gennem flytning af lodsstationer, og lodstaksterne er blevet justeret. Samlet forventer DanPilot, at initiativerne kan være med til at sikre et lille overskud i 2010.

"2010 har været præget af en del udfordringer, og det vil der også være i 2011. I det kommende år vil jeg bl.a. fokusere på, hvordan DanPilot kan blive en endnu bedre arbejdsplads", siger lodsdirektøren.

Kilde: Farvandsvæsenet

Fakta om DanPilot

Antal lodsninger i 2009: 19.566
Antal ansatte i 2009: 285 (årsværk)
Indtægter i 2009: 274,9 mio. kr.

DanPilot er omfattet af lodsloven og har forsyningspligt med lodser overalt i danske farvande.

DanPilot har monopol på gennemsejlingslodsninger, dvs. lodsninger gennem danske farvande uden kontakt med danske havne. Derimod er der fri konkurrence på
regionallodsninger, dvs. lodsninger til, fra eller i danske havne.

Kilde: Farvandsvæsenet"

Eli kuten lopussa todetaan DanPillotilla on monopoli "sundinluotsauksiin" ja sen turvin luullaan tuloksen nousevan plussalle 2010.
Helppo se on monopolissa hankkia uusia pääkonttoreita.





"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Nyan:

"Nybildat statsbolag övertog Lotsverket
Publicerad: idag 16:07
Lokalt All personal, alla tillgångar och all verksamhet som hittills lytt under Lotsverket har överlåtits till Finnpilot Pilotage Oy.
Överlåtelsen handlar om en ommöblering inom kommunikationsministeriet.
Bolaget Finnpilot Pilotage Oy bildades för att överta Lotsverket Finnpilots funktioner. Från och med nyår blir det Finnpilot Pilotage som bland annat sköter lotsningar och som, genom ett dotterbolag, erbjuder isrådgivningstjänster för sjötrafiken.
Enligt ett pressmeddelande från kommunikationsministeriet, som äger Finnpilot Pilotage, är bolagets ingående balans är cirka 26,5 miljoner euro med ett eget kapital på 13,4 miljoner euro.

Alla anställda
Trafikminister Anu Vehviläinen undertecknade i går överlåtelsebrevet för Lotsverkets bolagstillgångar. Det handlar om omkring 13,4 miljoner euro.
Alla de över 350 personer som nu är anställda vid Rederiverket flyttar till Finnpilot Pilotage.
I går valdes också en ny styrelse för Finnpilot Pilotage som består av Lotsverkets nuvarande styrelsemedlemmar. Sjökapten Matti Pajula fortsätter som bolagets verkställande direktör."

Hmm: "I går valdes också en ny styrelse för Finnpilot Pilotage som består av Lotsverkets nuvarande styrelsemedlemmar. Sjökapten Matti Pajula fortsätter som bolagets verkställande direktör."

Tekisi mieli sanoa että samaa p##kaa eri paketissa, mutta jätän kohteliaasti mainitsematta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama