Finlandia

Aloittaja Tapani Salonen, 26.01.2013, 14:07:39

« edellinen - seuraava »

Pasi Saarinen

#120
Lainaus käyttäjältä: Arne Wallen - 16.06.2014, 11:53:15
Shuttlet onkin suunniteltu hiukka eri norminopeuksilla kulkevaksi kun Finlandia.Hetkellisesti jostain syystä voidaan varmaankin ajella kovaakin, kuinkahan luotettava tuo sinun nopeustietosi mahtaa olla?

Nopeudet on marinetrafficista. En väitä, että ne ovat luotettavia, mutta yleensä ainakin suuruusluokaltaan oikeita. Silloin kun Finlandiaa ajettiin ostamisen jälkeen telakalle muutostöihin, sen nopeus oli ajoittain, edelleen saman lähteen mukaan, 27 solmua. Joten jos tuo 27 solmua on huippunopeus, 20 solmua on kyllä hyvin maltillinen matkavauhti.

Arne Wallen

Sanoisin normivauhti, polttoaine on kallista ja tuollaiset lähellä huippua ajelut vievät nopeuden suhteen huimasti enemmän, varustamo ei taputa käsiä, sormia kipparilta ehkä karttakepillä. ;D

Joonas Kortelainen

Marinetraffic todennäköisesti näyttää maanopeuden, johon toki vaikuttaa esim. myötätuuli, virtaukset, aallokko, ym., kun taas nopeus vedessä on laivan nopeus suhteessa vesimassaan, joka on siis se, kuinka "kovaa" laivaa joudutaan koneiden puolesta ajamaan.

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 22.06.2014, 13:23:45
Marinetraffic todennäköisesti näyttää maanopeuden, johon toki vaikuttaa esim. myötätuuli, virtaukset, aallokko, ym., kun taas nopeus vedessä on laivan nopeus suhteessa vesimassaan, joka on siis se, kuinka "kovaa" laivaa joudutaan koneiden puolesta ajamaan.

Todellinen nopeushan on juurikin nopeus merenpohjan suhteen eikä vesimassan suhteen.

Joonas Kortelainen

#124
Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 22.06.2014, 18:42:32
Todellinen nopeushan on juurikin nopeus merenpohjan suhteen eikä vesimassan suhteen.

Ääh, anteeksi, ajatusvirhe, ajattelin ilmanopeutta liikaa kun se on itselle arkisempi. :) Kuitenkin ajatuksena siis juuri se, että Marinetraffic näyttänee satelliitistä saatavan tiedon, eli nopeuden, jossa otettu veden nopeuttava tai hidastava tekijä huomioon, eli speed over ground. Nopeus vesimassan suhteen taas lienee se lukema, jota laiva brygan mittareiden mukaan kulkee vedessä. Siis nopeus, joka saadaan laivan koneista tietyillä kierroksilla irti ja jolla myös huippunopeudet ilmoitetaan.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 07.06.2014, 23:15:02
Näköjään aikataulua on vaihdettu 15.30 -> 18.30 19.30 -> 21.45

Lieneekö syynä kysyntä aikataulujen puolesta vai halu päästä 13.kaijaan.
Jos jälkimmäinen niin olisi luullut että 18.15 olisi jo käynyt  saapumisajaksi.
Nythän ei 12:een sitten liikennöi mikään, jollei sitten joko Anastasia tai Mariella kun ovat samaan Tallinnassa.
12:een ei tosiaan liikennöi nyt hetkeen mikään, sillä laiturin matkustajaputket on purettu. Uudet, ilmeisesti korkeammat, tehdään sataman tiedotteen mukaan vuodenvaihteeseen mennessä.
Finlandialla oli sekä männälauantaiaamun ala- että sunnuntai-illan yläreissulla rapian 1700:n poka. Se on liikaa suhteessa aluksen yleisiin tiloihin. Ainakin matkamuisto-parfyymikaupan siirto pois kasilta jonkin ravitsemusliikkeen lisäpaikkojen tieltä olisi erittäin tarpeellinen remontti, eikä laiva totisesti tarvitse kaikkia rapiaa kahta ja puoltasataa matkustajahyttiään.
Mutta ruoka oli edelleen laadukasta, eikä lippujen hintakaan ollut liian kuormittava.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tapani Salonen

Finlandian aikatauluja muokattu: saapuu sunnuntaisin  Tallinnaan jo 18:00 (muuten 18:30) ja lähtee normaalisti 19:30.
Ensi vuonna iltakierroksen aikataulu tiukkenee taas:
HKI         TAL
15:30 -> 17:45
21:15 <- 18:45

Lisäksi Finlandia menee telakalle 7.-22.1. eli kahdessa viikossa ehtinevät tekemään jotain enemmänkin kuin pelkät huollot.

Tapio Väyrynen

Lainaus käyttäjältä: Tapani Salonen - 16.10.2014, 12:59:42
Finlandian aikatauluja muokattu: saapuu sunnuntaisin  Tallinnaan jo 18:00 (muuten 18:30) ja lähtee normaalisti 19:30.
Ensi vuonna iltakierroksen aikataulu tiukkenee taas:
HKI         TAL
15:30 -> 17:45
21:15 <- 18:45

Kävin itse Tallinnassa maanantaina. Näyttävät rakentavan matkustaja putkea vanhalle Eckerö Linen paikalle.
Tarkoittaisi sitä, että Finlandia voisi ajaa vanhalle paikalle, eikä enää Vikingin paikalle.
Joten Finlandia voisi ajaa satamaan jo ennen 18.00.
18.00 lähtee xprs Helsinkiin ja heti perää Tukholman laiva. Tämän takiahan Finlandia tulee nyt 18.30.

Rami Kristian Wirrankoski

Mikäs muuten tulee Finlandian uudeksi nimeksi?

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 16.10.2014, 19:52:07
Mikäs muuten tulee Finlandian uudeksi nimeksi?

Eckerö Single Malt 12 yrs old?

Henri Sihvonen

m/s Raikas & Ravitseva

Mikko-Oskari Koski

#131
Eipä siinä kahdessa viikossa niitä remppoja ehditä tehdä, mitä pitäisi, jotta alus olisi kahdelletuhanelle matkalaiselle mukava. Eikä sellaisia tehdä muutenkaan, koska Eckeröhän ei turhia säätöjä laivoihinsa tee. Turhat kuutiometrit ylemmällä autokannella ja tyhjät hytit ovat heille yhdentekeviä, jos asiakkaat kuitenkin jonottavat täyteen sullotuissa ravintoloissa, ostavat ahtaasta kaupasta sen, mitä sieltä sieltä löytyy ja tyytyvät kaikin tavoin siihen mitä saavat.
Parempiosaiset sitten tietysti nauttivat reitin parhaista pöperöistä, mutta se on vähän eri asia.

30.11.2014:
Finlandian 6.kannen hyttien keulapuolen remppaaminen konfaksi näyttää olevan jo täydessä käynnissä. Ongelma on tietysti edelleen se, että liian monet asiakkaat joutuvat kantamuksineen hankkiutumaan ylemmille kansille, mutta ehkäpä jotain olennaista parannusta on luvassa. Vaikka purkki ei tänään puolenpäivän lähdöllä Tallinnasta ollut likimainkaan täynnä eikä matkustajien porousastekaan ollut lähelläkään maksimia, onnistuttiin portaikossa aiheuttamaan vaaratilanteita runsaiden virvokkeiden siirtyessä kannelta toiselle sekä sisäisesti että ulkoisesti... ::)

Finlandian ja Eckerön telakoinnit näyttävät olevan ajaltaan yhteneväiset. On mahdollista, että laivat ajetaan samaan monttuun, esim.Naantaliin.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

#132
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.11.2014, 17:37:22
Finlandian ja Eckerön telakoinnit näyttävät olevan ajaltaan yhteneväiset. On mahdollista, että laivat ajetaan samaan monttuun, esim.Naantaliin.
Varmaankin juuri näin tehdään, Eckeröllähän on vastaavasta toiminnasta kokemusta jo aiemmilta telakoinneilta. (Mikä on sinällään vähän sääli, Ahvenanmaan reissulla Eckeröön ihastuneena toivoisin sen joskus tulemaan Helsingin-linjalle Finlandiaa korvaamaan ;) ).


Joni Huopana

#133
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 30.11.2014, 18:21:57
Varmaankin juuri näin tehdään, Eckeröllähän on vastaavasta toiminnasta kokemusta jo aiemmilta telakoinneilta. (Mikä on sinällään vähän sääli, Ahvenanmaan reissulla Eckeröön ihastuneena toivoisin sen joskus tulemaan Helsingin-linjalle Finlandiaa korvaamaan ;) ).

Voi niitä aikoja, jolloin esim. Alandia tuli Nordlandiaa korvaamaan. Tällaisia ei enää tapahdu.

Mikko-Oskari Koski

Olisihan se kieltämättä hieno pala nostalgista meininkiä, kun porotokka sullottaisiin "merten traktoriin", jonka lempinimen Eckerö epäilemättä edesmenneeltä Nordlandialta nopeasti perisi. Varmasti purkki selviäisi matkastakin reippaassa kolmessa tunnissa, eikä vuoden hiljaisimpana aikana edes tarvitsisi ajaa kaikkia lähtöjä.
Hienoinen riski on panna linjat kokonaan kiinni. Ahvenanmerellä niukka asiakaskunta kestää katkon kyllä, mutta Suomenlahdella menijöitä piisaisi kuitenkin, ja monet heistä saattavat kilpailijan tarjoukseen tarttuessaan kulkea sillä vastaisuudessakin...

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950