Finlandia

Aloittaja Tapani Salonen, 26.01.2013, 14:07:39

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko Salmela - 04.12.2017, 14:28:24
Finlandialle tulossa ensi vuoden alussa joitain aikataulumuutoksia

https://www.eckeroline.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Content_10151_10001_-77?page=index.php%3Foption%3Dcom_content%26view%3Darticle%26id%3D180%26lang%3Dfi-FI&smi=0&menuid=143&storeId=10151

Erittäin hyvä toi aamun muutos kauempaa tuleville. Yllättävän hyvä myös jos todella pysyvät aikataulussa noin tiukalla aikataululla ja nopealla käännöllä.

Joonas Kortelainen

#152
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 04.12.2017, 14:45:38
Erittäin hyvä toi aamun muutos kauempaa tuleville. Yllättävän hyvä myös jos todella pysyvät aikataulussa noin tiukalla aikataululla ja nopealla käännöllä.

Pystyvät kyllä, vauhtiresurssia on ja lisäksi ainakin iltapäivät on jo nyt ajettu sekä Tallinnan että
Helsingin suunnasta käytännössä tuolla aikataululla - Tallinnan keskipäivälähtö on lähes aina jo kaukana merellä kohtaamassa Megastaria, vain vähän sen jälkeen, kun sen aikataulunmukainen lähtöaika on, vaikka saapuminen Tallinnaan olisikin ollut tuo entinen 11:15 ja iltapäivisin 15:15 lähdöllä on melkein aina lähtenyt aikataulussa ja vähän eennenkin, kun olen sattunut paikalle. Länkkäri 2 säästää sen ylimääräisen käännöksen ja pakittamisen 15:30 saapuvan Megastarin ohi, jolloin usein painellaan urku auki Melkinväylällä jo paljon ennen em. saapumista 15:30.

Kalle Id

Nopeuden osalta Finsun pitäisi pystyä samaan kuin edesmenneen Superstarin, joten sen osalta ongelmaa ei ole. 45 min kääntö voi olla haastavampi.

Mikko-Oskari Koski

Kolmen vartin kääntö voi tosiaan tehdä tiukkaa ainakin Helsingissä, ja varsinkin, jos 4.kannen sivuluukkuun sopivaa ramppia ei rakennetakaan -tosin en ymmärrä, miksei Helsingin satama tällaista parannusta hyvälle asiakkaalleen tekisi. Tosin Finlandian pahin pullonkaula on ahdas sisääntuloaula, jossa varsinkin täyden pokan poistuminen voi jumittaa.
Ahterissa bb-sivustalla olevat Mobyn aikaiset liukuportaat voisi myös ottaa käyttöön, jos osa matkustajista (esim.bussiryhmät) voisivat Helsingissä kulkea sitä kautta.

Uusi aikataulu mahdollistaisi teoriassa myös yön yli-risteilyt, mutta sellaisia Eckerölle tuskin tulee, vaan kaikki ulkopuoliset ajettaneen laivasta ulos yöllä heti Tallinnaan saapumisen jälkeen. Koska laivalla todennäköisesti on yöreissuilla käytössä vain rajallinen määrä palveluita, eikä koko henksakaan välttämättä mukana, voidaan maksimimatkustajamääräkin noilla lähdöillä rajoittaa alemmas.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jukka Ikonen

Mikä on Finlandialla päällystön työkieli? Riittääkö suomi, englanti ja espanja vai pitääkö siellä puhua 30v koulun jälkeen ruostunutta ruotsia?

Kalle Id

Ainakin VTS:lle tuntuvat puhuvan aina ruotsia, kun muut Helsingissä käyvät lautat puhuvat suomea (myös Tallinkin laivat).

Tapani Salonen

Keskiviikkona 5..9. 18:30 lähdöllä Tallinnasta Finlandia ajoi Länsisatamaan Pihlajasaarten itäpuoleista väylää. Kuinka yleistä tämä on? Itselle osui ekaa kertaa.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Tapani Salonen - 08.09.2018, 11:55:50
Keskiviikkona 5..9. 18:30 lähdöllä Tallinnasta Finlandia ajoi Länsisatamaan Pihlajasaarten itäpuoleista väylää. Kuinka yleistä tämä on? Itselle osui ekaa kertaa.

Ei nyt harvinaistakaan. Yleensä muuta liikennettä Melkinväylällä tuolloin, mm. risteilijöiden ollessa tiellä tekee tuota välillä. Nordlandia käytteli tuota useammin.

Mikko-Oskari Koski

Finlandia käväisee heti vuodenvaihteen jälkeen telakalla Puolassa. Raflakannelle tulee jotain uudistuksia, jonka myötä Bar Telakka laajenee ja Pub Jätkäsaari poistuu. Toinen matkustajalankku rakennetaan (ei tosin selviä, mihin) ja -olennaisimpana uudistuksena- maasähkövalmius satamissa sekä painovesitankin puhdistinjärjestelmä, joka parantaa vakavuutta ja estää vieraslajien leviämistä.

Telakointi ajoittuu ajankohtaan 2.-12.1. Eckerö-varustamon koko matkustajaliikenne on siis muutaman päivän poikki, sillä ms.Eckerö suuntaa kuoppaan ajankohdaksi 7.-24.1. ja Birka 7.-18.1. (näillä on ilmeisesti yhteinen telakointi Naantalissa).
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Ilmeisesti alkuvuodesta huhuttu lisätilojen rakentaminen ylimmälle kannelle ei sitten ole (ainakaan vielä?) toteutumassa.

Mikko-Oskari Koski

Tuore matkustuskokemus palautti taas mieleen sen, miten ahdas purkki Finlandia sille päälle sattuessaan (eli kuljettaessaan suunnilleen sellaisen matkustajamäärän, joka siihen alennuslipuilla on otettava, jotta vuoroa voi pitää kannattavana) voi olla. Lisää tilaa tarvittaisiin välttämättä. Skybarin toteuttaminen keskilaivaan tai vaihtoehtoisesti kafeterian lisäpaikkojen värkkääminen korsteenin reunoille parantaisi tilannetta varmasti, eikä huono ratkaisu olisi sekään, että 8.kannen kauppa siirrettäisiin Naissaar-baarin laajennuksen tieltä 6:lle, josta joka tapauksessa tulevassa rempassa puretaan ainakin muutama hytti uuden lankun tieltä.
Henkilöstön kertoman mukaan uusi lankku sijoitetaan keskiportaikon kohdalle, eli pelastusveneboksin ahteripuolelle. Koska sitä ilmeisesti ei tarvitse tehdä sb-sivustalle, riittää remontiksi muutaman matkustajakämpän purkaminen sekä sairastuvan siirtäminen johonkin muualle.

Noin ylisummaan Finlandiassa on jatkossakin liian vähän yleisiä tiloja, liikaa matkustajahyttejä ja tarpeettomia hukkakuutioita ylemmällä autokannella, mutta niin kauan kuin laivan bisnes pyörii hyvin näinkin, ei ainakaan kovin kalliisiin remontteihin tule tilaisuutta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Se Naissaaren vieressä oleva kauppa olisi kieltämättä aika parahultaista siirtää muualle.

Kai Heino

Myös Nordlandiasta on muistoja, kun matkaajat istuvat porraskäytävillä matkan aikana. Aulat täyteen ahdettuja eikä juuri toivoa kunnollisesta istumapaikasta.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 02.01.2019, 18:27:27
Myös Nordlandiasta on muistoja, kun matkaajat istuvat porraskäytävillä matkan aikana. Aulat täyteen ahdettuja eikä juuri toivoa kunnollisesta istumapaikasta.
Sama tilannehan se on varmaan kaikilla Helsinki - Tallinna välin ns. pikalaivoilla, ainakin mainittujen Nordlandian ja Finlandian lisäksi Viking XPRS:llä: istumapaikkoja ei ole kuin ravintoloissa ja kahviloissa (oletusarvoisesti nekin ns. "maksaville asiakkaille"). Näille paikoille sitten pelmahtavat terminaalista kirmanneet nopeuskisan voittaneet reittimatkustajat joilla ressukoilla ei ole varaa hyttiiin (tai ovat liian nuukia sellaisen hankkimaan kun se maksaa niimpal kauhiasti...) ja valloittavat yhden tuolin itselleen, toisen vaatteilleen (se säilytyslokerokin kun maksaa niin kauhian paljon, kokonaiset 2 euroa...) ja kolmannen sille Näkymättömälle Arskalle joka tulee paikalle sitten joskus -jos tulee.
Laivayhtiöt puolestaan ovat sen verran voitonnälkäisiä että muualle kuin baareihin ja ravintoloihin istumapaikkoja ei sijoiteta (paitsi loungeihin, mutta niihinkin on eri maksu) sillä eihän paikallaan istuva matkustaja laivalla mitään kuluta ja sitämyöten ei tulojakaan tuo -seiskööt siis, mokoma.