DFDS ostaa Paldiski-Kapellskär reitin Baltic Scandinavian Lines:ilta

Aloittaja Marko Stampehl, 14.09.2011, 14:54:15

« edellinen - seuraava »

Marko Stampehl


juuri ilmestyneen lehdistötiedotteen mukaan DFDS ostaa Paldiski-Kapellskär-reittiä Baltic Scandinavian Lines:ilta.
Näin ollen, DFDS:n liikennöintialue Itämerellä laajenee tuntuvasti...
Ich fotografiere, also bin ich!

Mikko-Oskari Koski

Otaako DFDS siis vain tämän linjan (jota BSL tietääkseni nykyään operoi DFDS:n aluksella) vai koko puljun (siis onko BSL:llä jotain muutakin toimintaa, joka jatkaisi)?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Olli Tuominen

#2
Pressitiedotteen mukaan tarkoitus on muodostaa yhteisyritys, josta DFDS omistaa 67% ja BSL 33%. Kauppa vaatii vielä Viron kilpailuviranomaisten hyväksynnän. Reitillähän liikennöi nykyään DFDS:ltä rahdattu Lisco Patria.

Pörssitiedote

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 14.09.2011, 17:25:56
Pressitiedotteen mukaan tarkoitus on muodostaa yhteisyritys, josta DFDS omistaa 67% ja BSL 33%. Kauppa vaatii vielä Viron kilpailuviranomaisten hyväksynnän. Reitillähän liikennöi nykyään DFDS:ltä rahdattu Lisco Patria.

Pörssitiedote

Yhteisyritys koskee ainoastaan agenttitoimintaa. Eli linjan liikennöinti siirtynee kokonaan DFDS:n haltuun
Ich fotografiere, also bin ich!

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.09.2011, 17:03:57
Otaako DFDS siis vain tämän linjan (jota BSL tietääkseni nykyään operoi DFDS:n aluksella) vai koko puljun (siis onko BSL:llä jotain muutakin toimintaa, joka jatkaisi)?

BSL operoi vain tällä linjalla - ymmärtääkseni ei muuta toimintaa - korjatkaa jos olen väärässä
Ich fotografiere, also bin ich!

Jani Nousiainen

Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Joonas Kortelainen


Miran Hamidulla

DFDS on päättänyt sulkea Sassnitz-Klaipeda reittinsä, jonka seurauksena reittiä liikennöinyt Kaunas Seaways siirretään Paldiski-Kapellskär reitille Patria Seawaysin pariksi.

http://maritimedanmark.dk/?Id=20057
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Marko Manninen

Taitaapa jäädä kotvasen kuluttua Regal Star tältä reitiltä työttömäksi. Uskon DFDS:n kyllä hoitavan tämän reitin itselleen. No eipä tarvi Tallinkin murehtia rikkidirektiivin tuomista murheista tällä reitillä.  :)
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.09.2013, 13:57:13
Niin, siis DFDS:hän tunnetusti hallitsee EU:n sisäliikenteen kuviot Tallinkia paremmin ja on tietoinen siitä, että niin rahti kuin tarvematkustuskin kannattaa operoida tällä linjalla TLL-STO-risteilijöitä tuntuvasti kustannustehokkaammin.
Tallinkin Viro-Ruotsi liikenteessä kulki esimerkiksi viime toukokuussa 1400 matkustajaa per lähtö. Aika ahtaaksi tulisi DFDSllä, jos yhteys olisi pelkästään sen varassa. Tallinkin ja DFDSn toimintojen vertaaminen ei ole erityisen mielekästä, koska ne kilpailevat monilta osin eri asiakasryhmistä.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.09.2013, 13:57:13
Linjan käyttökate on erinomainen, joten toisen aluksen lisääminen ei ole yllätys kenellekään.
Lisätietoa tästä? Esimerkiksi linkki johonkin linjan menestyksestä kertovaan talousuutiseen?

Epäilemättä linja on ainakin Klaipeda-Sassnitz linjaa kannattavempi, kun Kaunas Seaways kannatti sieltä siirtää Paldiskin linjalle, mutta aika näyttää onko linjalla kysyntää toiselle alukselle. Kaunas Seawaysin siirtoon on oletettavasti vaikuttanut myös se, että aluksesta on melko hankala hankkiutua eroon, jolloin sille on myös pitänyt keksiä uutta tehtävää, kun sen vanha linja lakkautettiin alta pois. Aika harva ostaja nimittäin haluaa ostaa suurta ropaxia, jossa on aluksen kokoon nähden vähän lastitilaa (vain hieman enemmän kuin "kustannustehottomassa" Baltic Queenissä) eivätkä sen DDR-tekniikkaa edustavat koneet liene mitään polttoainekulutuksen minimoinnin huippuja saatikka sellaisia, että niihin kannattaisi hankkia rikkipesurit. 16,5 solmun nopeus ei sekään saa ostajaehdokkaita soittelemaan kovin innokkaasti.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.09.2013, 13:57:13
Kapellskärin satamassakin näytti paljon puhuttu remontti alkaneen, eikä DFDS ole mikään pikkutekijä tällaisia asioita järjesteltäessä.
Ja perusteena tällekin väitteelle vain se että se nyt sattuu olemaan "suuri ja mahtava" DFDS?

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.09.2013, 13:57:13
En olisi tippaakaan yllättynyt, vaikka varustamo laajentaisi toimenkuvaansa Kapellskäristä Paldiskin lisäksi muuallekin, tuskin tosin Suomeen, mutta esim.Klaipedaan tai Ust-Lugaan silloin tällöin mutta säännöllisesti kulkeva vuoro voisi olla realismia.
En käyttäisi sanaa realismi näiden visioiden yhteydessä enkä usko että kovin moni muukaan tällä foorumilla tekisi niin...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

DFDSn Ruotsin sivuilta löytyvätkin jo uudet aikataulut. Kaunas Seawaysin tulo reitille ei lisää viikottaisten vuorojen määrää lopulta kuin yhdellä lähdöllä per suunta, sillä DFDS luopuu samalla päivävuoroista siirtyen Tallinkin tapaan pelkkiin iltavuoroihin. Oletettavasti yksi syy tälle on Kaunas Seawaysin jo aiemmin mainittu hitaus.

http://www.dfdsseaways.se/farja/kapellskar-paldiski/turlista/
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Juhani Mehto

Reitillä viimeisenä ollut Sirena Seaways ei näemmä jäänyt pitkäaikaiseksi ratkaisuksi, sillä lauantaina aloittaa Hanko-Paldiski-linjalta syrjäytetty Liverpool Seaways - vai onko kyseessä vain telakointiajan korvaus?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Rasmus Keinänen

Ei taida Sirena Seaways hetkeen palata Paldiski-Kapellskär-reitille, sillä Brittany Ferriesin Facebook-sivuilla mainostetaan, että laiva aloittaa liikenteen heidän väreissään Le Havre-Portsmouth -reitillä 10. toukokuuta.

https://www.facebook.com/brittanyferriesfrance/photos/a.635018596558293.1073741825.382634575130031/839079489485535/?type=1&theater