Merenkulku > Matkustaja-autolautat

Klaran työt tehty?

(1/6) > >>

Mikko-Oskari Koski:
Aurajoen aluskannan ainakin historiansa puolesta kiistatta arvokkaimpiin aluksiin (menee kirkkaasti ohi mm.Ukkopekasta ja Keihässalmesta) kuuluva saaristolautta Klara on tänä vuonna jäänyt laituriin, eikä sen ole kerrottu tekevän mitään. Aluksen pitkäaikainen päällikkö Teuvo Hanttu (joka osti laivan vuonna -66) on tainnut siis lopullisesti jättää laivurinpuuhat.
Mutta Klara olisi hyvä saada mahdollisimman pian takaisin liikenteeseen. Alus on varsin hyväkuntoinen, tilava eikä se tarvitse hirveästi vettä alleen. Lisäksi se on tyylikäs. Esim.SSL:n kannattaisi ehdottomasti investoida Klaraan, ennen kuin joku laivojen historiallisen arvon päälle ymmärtävä taho hakee tämän Normandian maihinnousun veteraanin Aurajoesta turvaan.

Jaakko Ahti:
Ainakin mitä mä olen kuullut Klaaran vaiheista, niin Hantulla on kuulemma ollut hieman taloudellisia ongelmia keikkojen vähyyden takia. (ja myös hinnat ovat olleet aika muikeaa tasoa, tyyliin Seilin retki joka sis. pelkkä laivamatka oli muistaakseni n. 230;-)

Heikki Helen:
Rehellisesti sanottuna en tunne aluksen historiaa pätkääkään, mutta mulla on Klarasta sellainen aavistuksen epäselvä kuva olemassa, eli jos jotakuta se kiinnostaa voin lisätä sen tänne...

Miran Hamidulla:
No nyt selvisi sitten sekin miksei Klaraa löydy tämän vuotisesta Kesätie on vesitiestä. En kyllä usko, että SSL:llä olisi käyttöä Klaralle, kun sillä on jo hyvät laivat(Aspö ja Kökar) käytettävissä Turku-Pärnäs-Utö -reitillä. Varsinkin, kun kuulin joltain tämän foorumin jäseneltä(olisikohan se ollut Jasu?), että melkein 90-vuotiaaseen Klaraan on alkanut tulemaan vanhuuden myötä erillaisia vikoja. Nuo viat ovat varmaankin melko haitallisia tuollaisella SSL:n ajamalla ulkosaaristoreitillä.

Hese: Laita vaan se kuva esille.

Mikko-Oskari Koski:
Klara rakennettiin muistaakseni vuonna 1916 Englannissa Thamesin jokilaivaksi. Sen alkuperäinen nimi oli Tower Bridge. Vuonna -33 alus myytiin Plymouthiin ja sai nimen Plymouth Trader.
Toisen maailmansodan loppuvaiheessa alus pakko-otettiin brittiarmeijan käyttöön ja se matkasi Kanaalin yli Normandian maihinnousuun, tehtävänään onkia merestä alasammutut lentäjät. Miinavaaran takia runkoon tehdyn demagnetisoinnin kiinnityskorvakkeita on edelleen pari kappaletta jäljellä sivustoissa, samoin tykkilavetin paikka keularampin takana.
Rauhan tultua Plymouth Trader kaupattiin Suomeen, jossa se toimi rannikkorahtialuksena ensin Tuula- ja sitten Marja-Liisa-nimisenä. Nykyisen nimensä Klara sai kun se -50-luvun lopulla myytiin Brändöhön Ahvenanmaalle. Sieltä Hanttukin sen löysi etsiessään korvaajaa huonoon kuntoon päässeelle saaristolaiva Wellamolle, (siis ex.Mauritz Holmberg, tunnettiin lempinimellä Mulli-Wellamo johtuen saaristolaisten innosta kuljettaa laivalla usein karjaa Turkuun).

Klara rakennettiin nykyiseen asuunsa vuonna -69, jolloin sen keulaan tehtiin ramppi ja yläkansi katettiin verantamaiseksi matkustajatilaksi. Myöhemmin alas tehtiin vielä yksi salonki lisää poistamalla ylimääräiset miehistöhytit. Alus liikennöi useita vuosia siten, että se lähti Turusta keskiviikkoisin ja perjantaisin Rymättylän saariston, Åvensorin ja Mossalan kautta Iniöön, alkuvuosina myös Brändöhön, ja palasi sieltä torstaisin ja sunnuntaisin. Lauantaisin alus ajoi Kustavin, Iniön ja Mossalan välillä. Näiltä linjoilta sen oikeastaan vapauttivat vasta ya.Kaita Rymättylässä ja Kannvikin sataman valmistuminen Iniössä. Inimon asettaminen valtion tukemaan liikenteeseen Mossalan reitille oli sitten viimeinen niitti.
Sittemmin alus on ollut risteilyliikenteessä. Sen kunnosta ei ole tarkempia tietoja, mutta eipä tuon ikäisellä laivalla ihme olisi, vaikka jo vähän jostain rapistuisikin...

Jos Klarasta nyt joku varustamo innostuisi, niin alusta ei missään tapauksessa pitäisi asettaa ulkosaaristoliikenteeseen, vaan nimenomaan sellaisille reiteille, jossa sen matalasta syväyksestä ja helposta rantautumiskyvystä olisi hyötyä. Esim.Turku-Seili-Nauvo voisi hyvin olla tällainen reitti.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta