Superfast Ferries myös Ruotsin ja Viron liikenteeseen

Aloittaja laivat, 15.08.2001, 18:05:54

« edellinen - seuraava »

laivat

Superfast Ferriesin johtaja Alexander P. Panagopulos on kertonut, että suunnitelmia on tehty ja keskusteluja käyty läpi liikenteen mahdollisesta aloittamisesta Suomen ja Viron sekä Suomen ja Ruotsin välillä. Tarkkoja suunnitelmia Panagolpulos ei halua vielä kertoa.

Lähde: Laiva-lehti (http://personal.inet.fi/yhdistys/laiva/)

Miran Hamidulla

#1
Mielenkiintoista nähdä mistä reiteistä Superfast on kiinnostunut Suomen ja Ruotsin välillä. Sillä yhtiö tuskin on kiinnostunut perinteisistä reiteistä tai ainakaan Turku-Tukholma välistä jossa on niin paljon saaristoa, ettei siinä voi ajaa laivalla kovaa. Helsinki-Tukholma reitti, jossa saaristoa on vain Ruotsin puolella sen sijaan saattaisi tulla kysymykseen, sillä Superfastit pystyisivät varmaan ajamaan linjalla sekä yö että päivä vuoroja Turku-Tukholma linjan tapaan. Tai ehkäpä Superfast yhdistää Saksan liikenteen satamansa Hangon ja Södertäljen laivalinjalla? Joka tapauksessa Superfastin mukaan tulo Ruotsin liikenteeseen olisi todella mielenkiintoinen asia. Tohon Viron liikenteeseen on vaikea uskoa, kun matka on normaali nopeudella varustetulla lautallakin on aika lyhyt ja reitillä kulkee vielä Superfasteja huomattavasti nopeampiakin lauttoja, mutta ehkäpä Viron liikenne suunnitelma on osa tätä Superfastin Ruotsin liikenne suunnitelmaa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#2
Eiköhän kyse ole mahdollisuudesta ajaa ainakin osa Itämeren vuoroista reittiä Hanko-Södertälje-Rostock. Superfastilla ei taida olla tuon Ruotsin liikenteensä suhteen pullat kovinkaan hyvin uunissa, kun jatkuvasti on kuulunut vaikeuksista. Toisaalta Ruotsista on myös huima määrä suoranaisia kilpailijoita (Stena, TT, DFO) Hangon reittiin verrattuna.
Uusia satamia Suomen ja Rutsin väliseen liikenteeseen Attican Entreprices tuskin rupeaa lämmittämään, Helsinkiin se tuskin uutta tulemista yrittää ja Turku on aivan liian syvällä saaristossa.  
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

laivat

#3
Mitä luultavammin Superfast aikoo yhdistää Saksan liikenteensä Hangon ja Södertäljen välille. On myös mielenkiintoista nähdä, mistä muista Pohjoismaista Superfast mahdollisesti alkaa liikennöimään. Norjasta ja myös Tanskasta olisi hyvät yhteydet sekä Britanniaan että Itämeren maihin. Superfastilla onkin kaiketi suunnitteilla reitti Oslosta Rostockiin.

Miran Hamidulla

#4
Superfast on tosiaan ollut kiinnostunut Norja-Rostock välistä, mutta en usko, että satamaksi valitaan kaukana vuonon pohjukassa sijaitsevaa Osloa vaan yhtiön Suomen ja Ruotsin liikenteen mallisesti joku lähempänä Keski-Eurooppaa sijaitseva pikkukaupunki pääkaupungin läheltä esim. Moss tai Larvik. Nuo Superfastin uudet suunnitelmat kuten Norja-Rostock, Suomi-Ruotsi jne... ovat ehkä pakoteitä sen varalle, että Södertäljen liikenne ei kannatakkaan. Tällöin kyseisen reitin laivoille olisi löydettävä joku uusi liikennöinti reitti, joka on hyvä olla mietittynä etukäteen. Tosin "kultaisen kosketuksen" omaava Superfast on tähän asti muuttanut kullaksi kaiken mihin on ryhtynyt, joten voi olla hyvinkin mahdollista, että Södertäljen liikenne kannattaakin. Nousihan Superfast Adrianmerelläkin tyhjästä markkinajohtajaksi, joten voi se silloin yhtähyvin nujertaa TT:n, Scandlinesin ja Stenan Itämerellä. Tuohon Rostock-Södertälje-Hanko yhdistelmä reittiin en kyllä usko, koska silloin Hankoon menevät menettävät Superfastin markkinointivaltin nopeuden, kun laiva tekee aikaa vievän poikkeamisen Södertäljeen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

#5
Kyllä Superfast voi hyvinkin alkaa liikennöimään Hanko-Rostock-Södertälje-Hanko -linjalla ilman, että se toisi Superfastin Suomen ja Saksan väliseen liikenteeseen hidastusta, sillä neljällä laivalla linja pystyttäisiin varmasti hoitamaan yhtä nopeasti kuin nytkin.

Etelä-Norjan satamat voisivat todella olla parempi vaihtoehto Superfastin lähtösatamaksi, kuin mitä Oslo olisi, mutta en silti pidä mahdottomana sitä, etteikö Superfast voisi alkaa liikennöimään myös sieltä. Oslon vuonossa ei tietääkseni ole kovinkaan suuria nopeusrajoituksia, joten Oslostakin voitaisiin liikennöidä nopeasti.

En tosin usko, että Superfast tulisi tiputtamaan Stena Linea, Scandlinesia tai TT-Linea Itämeren liikenteestä, sillä kyseiset varustamot harjoittavat matkustaja- ja rahtiliikennettä lähinnä lyhyillä reiteillä. Sen sijaan Norjasta Saksaan, Tanskaan tai muuhun Pohjois-Euroopan maahan lähtevä Superfast-linja voisi olla osittainen uhka esimerkiksi Stenan Norja/Ruotsi-Tanska/Saksa -reiteille.

Miran Hamidulla

#6
"Kyllä Superfast voi hyvinkin alkaa liikennöimään Hanko-Rostock-Södertälje-Hanko -linjalla ilman, että se toisi Superfastin Suomen ja Saksan väliseen liikenteeseen hidastusta, sillä neljällä laivalla linja pystyttäisiin varmasti hoitamaan yhtä nopeasti kuin nytkin."
- Niin varmasti mutta Hangosta Rostockiin ei päästäisi enään 22 tunnissa!

"En tosin usko, että Superfast tulisi tiputtamaan Stena Linea, Scandlinesia tai TT-Linea Itämeren liikenteestä, sillä kyseiset varustamot harjoittavat matkustaja- ja rahtiliikennettä lähinnä lyhyillä reiteillä."
- Mutta kaikki yhtiöt liikennöivät Ruotsi-Keski-Eurooppa linjalla, ja jokainen Superfastille menevä matkustaja on todellakin pois Stena Linen, Scandlinesin tai TT-Linen matkustajamääristä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#7
Superfastin kaikkiin Itämeren lauttoihin on maalattu selkeästi sekä SUomen, Ruotsin, Saksan että EU:n liput, joten on täysin mahdollista, suorastaan todennäköistä, että kaikkia aluksia ruvetaan kierrättämään tavalla tai toisella kaikissa satamissa.
Aikanaan, kun Finnlines ajoi Finnhansalla ja sen partnereilla Helsinki-Lyypekki-linjaa, poikettiin talviaikana joka matkalla vähintään yhdessä manner-Ruotsin satamassa, useimmiten kai Nynäshamnissa. Se tosin vastasi kesäistä käyntiä Gotlannin Slitessä (Rønnessä käytiin ainakin osalla matkoista myös talviaikana).

Superfast on varmaan tajunnut tietyt realiteetit. Laivaa ei mitenkään ole mahdollista saada joka päivä täyteen Suomen ja Saksan välisiä asiakkaita, joten osa hiljaisemmista päivistä voidaan aivan hyvin niputtaa Ruotsin vuoron kanssa ja samalla saadaan laivoille kiertoa. Myöhään illalla matkaan lähtevä alus ei kuitenkaan olisi perillä ennenkuin aikaisintaan melkein yhtä myöhään seuraavana iltana, joten on ehkä matkustajillekin mukavampaa, että laivassa saa viettää kaksi yötä. Polttoainesäästöistä puhumattakaan... Eikä tuosta kuviosta varmasti missään tapauksessa tule päivittäistä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#8
"Superfastin kaikkiin Itämeren lauttoihin on maalattu selkeästi sekä SUomen, Ruotsin, Saksan että EU:n liput, joten on täysin mahdollista, suorastaan todennäköistä, että kaikkia aluksia ruvetaan kierrättämään tavalla tai toisella kaikissa satamissa."
- Olessani tutustumassa Superfast VIII:n oppaamme laivalla kertoi, että Superfastin 4 laivaa rupevat valmistuttuaan kulkemaan V:n muotoista reittiä eli kun laiva lähtee Hangosta se menee Rostockiin ja sieltä Södertäljeen ja palaa samaa reittiä takaisin. Eli oletus siitä, että Superfastit käyvät kaikissa satamissa pitää paikkansa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Selkälä

#9
Hei!
Superfast ei tule viimeisimpien tietojen mukaan toteuttamaan V-liikennettä. Syynä on satama- ja väylämaksut. Jos ette heti usko, niin vilkaiskaa ensi vuoden aikatauluja: Hangosta tuleva alus saapuu aina Rostockiin sen jälkeen kun Södertäljen alus on jo lähtenyt.

Muuten voinen sanoa että rahtitilanne on parantunut aika paljonkin ensimmäisten kuukausien tasosta.  
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.