Merenkulku > Matkustaja-autolautat

FINNJET KAUPAN!!!

(1/5) > >>

Miran Hamidulla:
Kuten tämän päivän Hesarin Finnjetin 25 vuotisjuhlista kertovasta artikkelista olette saattaneet lukea, on Silja Line asettanut Finnjetin myyntiin. Syitä ei itse Silja jutussa kerro, mutta arvatahan ne saattaa sillä uudet kilpailijat Saksan ja Tallinnan reiteillä ovat ilmeisestikin pistäneet Jetin aseman ahtaalle. :( Vielä ei tosin pidä huolestua sillä onhan Finnjet ollut jo 80-luvulla menossa milloin Saudi-Arabiaan ja milloin jonnekkin muualle menemättä lopulta mihinkään. Liian pitkää, kapeaa ja syvää laivaa ei kuitenkaan noin vain saada myydyksi. Joten on todella mielenkiintoista nähdä minne Silja meinaa Finnjetin saada myydyksi.

Matti Kauppinen:
Sääli, jos Finnjet tosiaan myydään jonnekin. Jos Finnjetille löytyy ostaja ja se myydään, niin silloin Silja kyllä tarvitsee korvaavan aluksen Tallinnan reitille. Star Wind tuskin pystyy Finnjetiä korvaamaan. Jos Finnjet myydään, niin se voisi kuitenkin antaa toivoa siitä, että Silja Opera jää pysyvästi Siljan laivastoon.

Finnjet soveltuisi parhaiten pitkille merimatkoille nopeutensa ansiosta, joten en lainkaan ihmettelisi vaikka se päätyisi jonnekin Australian ja Uuden-Seelannin väliseen liikenteeseen tai kenties Japaniin. Mutta aika näyttää... Joka tapauksessa Finnjet kuitenkin luovutetaan mahdolliselle ostajalle varmaankin vasta syksyllä, koska tuskin Silja sitä kesken kesä-sesongin pois myy eikä ostajaakaan varmasti ihan heti löydy. Jos/kun Finnjetin jättäessä Siljan ja Suomen ja siirtyessä uudelle omistajalle sulkeutuu siinä taas yksi merkittävä luku Suomen merenkulun historiaa. :'(

Miran Hamidulla:

--- Lainaus ---
Jos Finnjetille löytyy ostaja ja se myydään, niin silloin Silja kyllä tarvitsee korvaavan aluksen Tallinnan reitille. Star Wind tuskin pystyy Finnjetiä korvaamaan.
--- Lainaus päättyy ---

Siljahan on kaavaillut tuovansa toisen SuperSeaCatin Tallinnan liikenteeseen ja tämä päätös asettaa Finnjet myyntiin varmaankin toteuttaa nuo kaavailut. Ehkäpä Siljan Finnjetin jälkeinen Tallinnan liikenne on sellaista, että SuperSeaCatit ja Silja Opera hoitavat Finnjetin jälkeensä jättämät matkustajat ja Star Wind sen rahdin jota Finnjet ennen kuljetti.

esko:
Kuten kaikki tiedämme sen jumalattoman paukutuksen jonka "oikea" merenkäynti Finnjetin keulaan aiheuttaa, ei liene todennäköistä että laiva sittenkään soveltuu ihan minne tahansa "isoille merille".  Silti, merien koosta riippumatta, mieleeni tulee kuitenkin Välimeri ja Eurropan-Afrikan väliä seilaavat firmat  ??? :-/

Matti Kauppinen:


--- Lainaus ---

Siljahan on kaavaillut tuovansa toisen SuperSeaCatin Tallinnan liikenteeseen ja tämä päätös asettaa Finnjet myyntiin varmaankin toteuttaa nuo kaavailut. Ehkäpä Siljan Finnjetin jälkeinen Tallinnan liikenne on sellaista, että SuperSeaCatit ja Silja Opera hoitavat Finnjetin jälkeensä jättämät matkustajat ja Star Wind sen rahdin jota Finnjet ennen kuljetti.

--- Lainaus päättyy ---


Paljon mahdollista että juuri noin tulee käymään. Toinen Super SeaCat ei pysty kuitenkaan sisarensa tavoin liikennöimään talvis-aikaan, onneksi Star Wind ja Opera ovat kuitenkin ympärivuotiseen liikennöintiin soveltuvia.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta