Suomalaisen ESL Shippingin omistama ruotsalaisvarustamo AtoB@C Shipping on tilannut Intiasta kuusi hybriditekniikalla varustettua 5.350 dwt:n irtolastialusta. Aluksista tulee 90 metriä pitkiä ja niiden luovutusten pitäisi tapahtua vuosina 2023-24.
ESL:n emoyhtiö Aspon tiedote tilauksesta. (https://www.aspo.com/porssitiedotteet/aspon-tyt%C3%A4ryhti%C3%B6-esl-shipping-rakennuttaa-sarjan-energiatehokkaita-ja-ymp%C3%A4rist%C3%B6yst%C3%A4v%C3%A4llisi%C3%A4-uuden-sukupolven-s%C3%A4hk%C3%B6hybridilaivoja-vastatakseen-ka-1632202766046)
Ensimmäisen aluksen, rakennusnumeroltaan C-275, tuotannonaloitus oli Intiassa vajaa viikko sitten 15.3. Sen pitäisi valmistua ensi vuoden kolmannella neljänneksellä.
AtoB@C:n uutinen aiheesta (https://www.atobatc.se/news/production-of-the-first-green-coaster-electric-hybrid-vessel-starts-at-chowgule-shipyard?hsLang=en)
Ensimmäisen aluksen kölinlasku oli 4.5., kertoo varustamo kotisivuillaan. (http://www.atobatc.se/news/hull-assembly-of-the-first-electric-hybrid-vessel-begins?hsLang=en)
Varustamo ilmoitti tänään lunastaneensa yhden option ja tilattujen alusten lukumäärä nousee seitsemään.
Varustamon uutinen asiasta. (http://www.atobatc.se/news/atobatc-shipping-has-confirmed-an-additional-order-for-one-electric-hybrid-vessel?hsLang=en)
Toisen aluksen, rakennusnumeroltaan C-276, kölinlasku oli 4.8., kertoo varustamo jälleen nettisivuillaan. (http://www.atobatc.se/news/keel-laying-of-the-second-electric-hybrid-vessel?hsLang=en)
Eilen ilmoitettiin vielä viiden aluksen lisätilauksesta, minkä myötä alusluokan koko kasvaa jo 12 alukseen. Samalla paljastettiin, että näistä puolet tulevat AtoB@C:n suoraan omistukseen ja puolet tulevat investoijien omistukseen. Kaikki tulevat kuitenkin varustamon liikenteeseen GreenCoaster-poolin ajoon.
Varustamon tiedote lisätilauksesta. (https://www.atobatc.se/news/atobatc-shipping-confirms-an-additional-order-for-five-electric-hybrid-vessels-and-establishes-a-shipping-pool?hsLang=en)
Kuuden ensimmäisen aluksen nimet on nyt paljastettu, kertoo varustamo kotisivuillaan. (https://www.atobatc.se/news/atobatc-shipping-unveils-the-names-of-the-first-six-hybrid-vessels?hsLang=en) Alusten nimiksi tulee valmistumisjärjestyksessä Electramar, Stellamar, Ecomar, Aquamar, Maximar ja Terramar. Alusten nimistä oli järjestetty varustamon sisäinen nimikilpailu. Ensimmäisen aluksen pitäisi valmistua tämän vuoden kolmannella neljänneksellä ja toisenkin vielä tämän vuoden puolella.
Varustamo on päivittänyt alusten rakentamisesta kotisivuilleen. Neljännen aluksen, jonka nimeksi tulee Aquamar, tuotannonaloitus oli 30.12. Kolmannen aluksen kölinlaskun pitäisi olla helmikuun alussa.
Tiedote (sisältää kuvan ensimmäisestä ja toisesta aluksesta työn alla) (https://www.atobatc.se/news/construction-of-the-first-four-vessels-progresses-at-the-shipyard?hsLang=en)
Electramarin vesillelasku oli tänään Goassa:
https://www.eslshipping.com/en/news/electramar-atobatc-shippings-first-hybrid-vessel-successfully-launched
AtoB@C on taas ilmoittanut päivityksiä uudisrakennusten tilanteesta:
- Stellamar (alus 2) laskettiin vesille 1.10.
- Ecomarin (alus 3) kokoonpano slipillä alkaa vesillelaskun jälkeen
- Maximarin (alus 5) kölinlasku oli heinäkuun lopussa
- Terramarin (alus 6) tuotannonaloitus oli kesäkuun lopussa
AtoB@C:n tiedote (https://www.atobatc.se/news/stellamar-hits-the-water-at-chowgule-shipyard) (sisältää kuvia)
Ecomar, sarjan kolmas alus, on laskettu vesille tänään. Lisäksi sarjan kahdeksannen aluksen tuotannonaloitus oli 29.12.
AtoB@C:n uutinen kuvan kera (https://www.atobatc.se/news/newbuilding-program-takes-the-next-step-with-the-launch-of-ecomar)
Tässä välissa sarjan ensimmäinen alus, Electramar, on luovutettu 15. joulukuuta, kertoi varustamo aiemmin. (https://www.atobatc.se/news/atobatc-shipping-takes-delivery-of-next-generation-electric-hybrid-vessel-electramar)