Tervehdys! En oikein osannut kohdistaa tätä mihinkään muualle ryhmistä joten moderaattorit varmasti korjaavat tämän paikkaa jonne se kuuluu :) Täällä kun on merimiehiä ja naisia sanan kaikissa muodoissa niin sattuisiko joku tietämään järjestääkö Viro minkäänlaista muisto-ohjelmaa Estonian uppoamisen vuosipäivänä? Itse matkustan Tallinnaan pikaisesti tuolloin iltapäivällä käydäkseni muistomerkillä viemässä ruusun. Osaisin sen mukaan sitten suunnitella paluun takaisin kotiin jos olisi jonkinnäköistä tietoa järjestettävistä JULKISISTA tapahtumista. Kiitos informaatiosta jo etukäteen.
Jotain tapahtuu. EN jaksa nyt tehdä käännöstä, mutta google osannee:
http://www.postimees.ee/teema/parvlaev_estonia
Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 14.09.2014, 09:58:57
Jotain tapahtuu. EN jaksa nyt tehdä käännöstä, mutta google osannee:
http://www.postimees.ee/teema/parvlaev_estonia
KIITOS :) Mä tiesin että tähän sivustoon ei voi kuin luottaa ja siihen että täältä löytyy aina joku joka tietää
laitetaampa jälleen ot.
Sakarille sen verran että jos käyt miidurannan suunnalla niin käppä kurkkaamassa mitä uls ferry 1:llä tapahtuu.
Ilmeisesti makoilee siellä.
Onko tietoo pidetäänkö estonian kunniaksi muistotilaisuutta victoria 1 ja/tai romantikalla ?
Luulisi että olisi hiljainen hetki ja laskisivat seppeleet mereen
Hesarissa juttua estoniasta, mm. pari videota:
http://dynamic.hs.fi/2014/estonia/
Jotain outoa jutussa oli, sillä lopussa lause loppuu kesken...eikä sille ole lehden sivuilla jatkoa missään...
Joo tänä aamuna töissä radiota kuunnellessa palasi mieleen tuo aamu kun tästä ensimmäisen kerran kuulin. Koulussa tais olla samana aamuna 9 eri tappeluakin. Ei siitä koulussa kamalasti puhuttu tai puhuttiin mutta mitään "kriisi" hommaa siitä ei järjestetty. Ehkä olisi ollut syytä.
Kaivoin Juutupesta näitä radiopuhelinkeskusteluita, karmivaa kuunneltavaa. Mutta hyvä, että ne on julkaistu. Uskomatonta, miten rauhallisia Silja Europan ja Viking Mariellan ja muiden alusten radioviestinnästä vastaavat osaavat olla tollasessa tilanteessa kun Mariellan saapuessa paikalle totuus alkaa selvitä.
Myöskin Mariellan kapteenin haastattelu oli aika uskomatonta kuunneltavaa.
Tähän on vielä pakko kirjottaa sellanen, että olimme sen muutama vuosi sitten Viikinglinella Jouluristeilyllä Tapaninpäivän myräkässä paluumatkalla Tukholmasta. Tuulta oli jotakuinkin 25-30ms koko yön ja kyllä voin vähän kuvitella mitä tuo Estonian yö on ollut niille, jotka sielä olivat.
Itseä vuosien aikana ihmetyttänyt miksi tilanteenjohto oli Silja Europalla eikä Mariellalla, joka oli ensimmäisenä kohteessa..
Luulisin siksi, näin maalaisjärjellä, että se oli ensimmäinen alus joka vastasi Mayday kutsuun. Estonia näiden radio viestien perusteella ensimmäiseksi kutsui Silja Europaa. Ehkä siksi. En tiedä tietenkään faktoja.
Aikanaan kesti hetken aikaa että tuli apua paikalle, Mariella, Europa jonkin aikaa; Finnmerchantilta useampi tunti. Nyt kun on tuo öljysatama, Suomenlahti on kuulemma tankkerivilkkain merialue maailmassa, niin jos joku alus uppoaisi, niin eikös sitä apua olisi suht heti paikalla? Ainakin kun Marinetrafficcia kattoo, niin laivankuvia on kuin kärpäsiä ulkohuussissa.
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 26.09.2014, 21:52:20
Itseä vuosien aikana ihmetyttänyt miksi tilanteenjohto oli Silja Europalla eikä Mariellalla, joka oli ensimmäisenä kohteessa..
Vastaus tähän löytyy turvallisuustutkinta.fi -sivustolta, tutkintaselostuksen luvusta 7:
LainaaMARIELLA vastaanotti ESTONIAn ensimmäisen hätäkutsun noin klo 01.22 ja vastasi siihen. Alus oli lähinnä ESTO- NIAa sen koillispuolella. Kun SILJA SYMPHONYlla kuultiin hätäkutsu, siellä käynnistettiin nauhuri nauhoittamaan radioliikennettä.
ESTONIAn toisen hätäkutsun klo 01.24 vastaanotti 14 radioasemaa. Yksi näistä oli MRCC Turku, joka otti vastuun pelastustoimien johdosta.
ESTONIAn sijainti saatiin tietää klo 01.29 ja vastaanotettuaan hätäsanoman lähistöllä olleet alukset kääntyivät kohti onnettomuuspaikkaa. Tässä vaiheessa MARIELLA oli noin yhdeksän meripeni- kulman etäisyydellä ESTONIAsta. SILJA EUROPAlla oli suora radioyhteys ESTO- NIAan, joten aluksesta tuli hätäradiolii- kenteen johtoasema ja klo 02.05 MRCC Turku määräsi sen päällikön onnetto- muuspaikan johtajaksi (On Scene Com- mander, OSC).
Youtubesta löytyy kolme videoklippiä seuraavan päivän pelastustöistä Finnhansalta kuvattuna. (Finnhansa del1, del2,del3) En nyt erikseen linkitä niitä tänne. Mutta niistä huomaa että keli oli aika kova vielä tuolloin.
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 26.09.2014, 21:52:20
Itseä vuosien aikana ihmetyttänyt miksi tilanteenjohto oli Silja Europalla eikä Mariellalla, joka oli ensimmäisenä kohteessa..
Parissa viestissä tähän jo periaatteessa vastattiinkin mutta tarkennuksena, että Estonia vastasi vain Europan esittämiin kutsuihin, joten ei ilmeisesti kuullut muita.
Mikä Viiking Linen alus oli tuolloin Mariellan parina Tukholma-Helsinki? Eli kysymys kuuluu oliko Gabriella jo tuolloin laivastossa Hel-Stockholm? Mariella oli ilmeisesti matkalla Tukhomaan, jonne kapteeni kertoi aluksen jatkaneen aamu 10 matkaa.
Isabella ilmeisesti vilahtaa MTV3sen uutisissa ja sehän oli muistaakseni radio viestinnässäkin äänessä.
Lainaus käyttäjältä: Sami Aaltonen - 27.09.2014, 09:13:29
Mikä Viiking Linen alus oli tuolloin Mariellan parina Tukholma-Helsinki? Eli kysymys kuuluu oliko Gabriella jo tuolloin laivastossa Hel-Stockholm? Mariella oli ilmeisesti matkalla Tukhomaan, jonne kapteeni kertoi aluksen jatkaneen aamu 10 matkaa.
Isabella ilmeisesti vilahtaa MTV3sen uutisissa ja sehän oli muistaakseni radio viestinnässäkin äänessä.
Eikös se juurikin Isabella ollut..
Isabella oli silloin Hesan linjalla. Ja joku ihmetteli miksi Silja Europa oli johtajana johtui kai siitä että se oli laiva joka ensimmäisenä sai kunnon keskusteluyhteyden Estoniaan hätäkutsujen jälkeen ja määräyshän täsiitä kuka operaatiota johtaa tuli kuitenkin meripelastuskeskukselta maista.
Itse muistelisin että silja europa oli ainut joka sai yhteyden maihin. Jos en väärin muista sai ensin yhteyden radio helsinkiin josta olivat yhteydessä turkuun.
Muutamia youtube pätkiä aiheesta..
https://www.youtube.com/watch?v=eFDGL_ehpkI&list=FLTy4kO9D5-mOabl_m_jozKg&index=21
https://www.youtube.com/watch?v=ACpsOTfEplg&list=FLTy4kO9D5-mOabl_m_jozKg&index=63
https://www.youtube.com/watch?v=SakhYIzjxC4
https://www.youtube.com/watch?v=TT8D7zSbkdE
https://www.youtube.com/watch?v=WMK_4mbJgDM
https://www.youtube.com/watch?v=UuQOb8v9tvk
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 27.09.2014, 14:59:36
Itse muistelisin että silja europa oli ainut joka sai yhteyden maihin. Jos en väärin muista sai ensin yhteyden radio helsinkiin josta olivat yhteydessä turkuun.
Yksityiskohdat löytyvät loppuraportista. Vaikka yhteydenotossa maihinkin oli ongelmia niin kyllä muutkin sinne yhteyden saivat mutta Europa oli ainoa, jolla oli keskusteluyhteys Estonian kanssa.
Tässä Iltasanomien juttu ja video aiheesta:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288743905307.html
Iltasanomien videopätkässä on kohdassa 15:00 eteenpäin Silja Europasta ja Isabellasta kuvaa ajamassa suoraa varsin kovaa aallokkoa päin. Videossa lukee "Kello 02:14", mutta tämä pätkä ei tietenkään ole onnettomuusyöltä. Pätkä ei ole edes kuvattu yöllä. Tietääkö joku onko tämä video kuvattu seuraavana aamuna pelastustoimissa vai joskus muuten kuin Suomenlahdella on ollut molemmat Helsingin laivat myrskyssä ? En muista missään muissa dokumenteissa tai videoissa nähneeni tällaista kuvaa.
Lainaus käyttäjältä: Jere Metsäranta - 27.09.2014, 21:37:45
Iltasanomien videopätkässä on kohdassa 15:00 eteenpäin Silja Europasta ja Isabellasta kuvaa ajamassa suoraa varsin kovaa aallokkoa päin. Videossa lukee "Kello 02:14", mutta tämä pätkä ei tietenkään ole onnettomuusyöltä. Pätkä ei ole edes kuvattu yöllä. Tietääkö joku onko tämä video kuvattu seuraavana aamuna pelastustoimissa vai joskus muuten kuin Suomenlahdella on ollut molemmat Helsingin laivat myrskyssä ? En muista missään muissa dokumenteissa tai videoissa nähneeni tällaista kuvaa.
Kellonajat lienee taustalla pyörivän radioliikenteen kellonaikoja.
Lainaus käyttäjältä: Jere Metsäranta - 27.09.2014, 21:37:45
Iltasanomien videopätkässä on kohdassa 15:00 eteenpäin Silja Europasta ja Isabellasta kuvaa ajamassa suoraa varsin kovaa aallokkoa päin. Videossa lukee "Kello 02:14", mutta tämä pätkä ei tietenkään ole onnettomuusyöltä. Pätkä ei ole edes kuvattu yöllä. Tietääkö joku onko tämä video kuvattu seuraavana aamuna pelastustoimissa vai joskus muuten kuin Suomenlahdella on ollut molemmat Helsingin laivat myrskyssä ? En muista missään muissa dokumenteissa tai videoissa nähneeni tällaista kuvaa.
Aallokosta päätellen se on kuvattu aamulla samana päivänä kun Estonia upposi. Olen nähnyt jossain aiemmin Silja Europasta tuon videonpätkän Estonian pelastustöissä jossa keulabulbi näkyy "ilmassa". Eli kyllä tuo merenkäynti sinä yönä ja samana päivänä oli aika rankkaa.
Lainaus käyttäjältä: Pete Lehto - 27.09.2014, 22:19:13
Kellonajat lienee taustalla pyörivän radioliikenteen kellonaikoja.
Juuri niin radioliikenteestä, tuolla kuvalla ja kellonajalla ei ole muuta yhteyttä toisiinsa paitsi sama päivä
Hyvä dokumentti, mutta tiettävästi Estonia kulki Naissaaren pohjoispuolelta eikä eteläpuolelta kuten videossa ja JAICin mukaan. Joku selviytynyt näki Mariellan jokusen tunnin ennen onnettomuutta. Se ei olisi mahdollista, mikäli virallisen selityksen reitti pitäisi paikkaansa.
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/route.html
Hyvä dokkari. Oliko toi myrsky sitten jollain tavalla tavallista pahempi tuonna yönä? Tuulen suunta aiheutti pahemman aallokon tai jotain ton suuntaista?
Tuuli oli kuitenkin 20-25ms, viime vuosina on tuullut paljon kovempaa mm. se Jouluristeily, jossa olin mukana. Kukaanhan ei totuutta kertonut sielä laivalla; mutta tottakai säädietotuksista sen totuuden sai selville ja pystyi kyllä myös laskemaan sen aallokonkin suurin piirtein ja kyllä se kieltämättä heilui ja tärähteli melkosesti.
Ravintolahenkilökunta sanoi rivien välistä kelin olleen talven toiseksi pahin, pahempi oli ollut kuulemma vain sillon kun se ohjuslasti meinasi kaatua paria viikkoa aiemmin.
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 27.09.2014, 22:31:25
Hyvä dokumentti, mutta tiettävästi Estonia kulki Naissaaren pohjoispuolelta eikä eteläpuolelta kuten videossa ja JAICin mukaan. Joku selviytynyt näki Mariellan jokusen tunnin ennen onnettomuutta. Se ei olisi mahdollista, mikäli virallisen selityksen reitti pitäisi paikkaansa.
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/route.html
Jospa se myrskyn takia oli tuona iltana Naissaaren eteläpuolelta. Nykyään kai kaikki TLL-STO liikenne kulkee tuota reittiä, onhan se kai vähän lyhyempikin?
Mitä mieltä porukka on täällä, uskotteko viralliseen raporttiin onnettomuuden synnystä? Tapauksessa on monia mielenkiintoisia seikkoja, esim Avo Pihtin kohtalo...
Pikkusen aiheesta Estonia sivuun, mutta tänne kai kysymykseni/kommenttini eniten kuuluu. Kattelin tossa eilen aamulla YLE:n Aamu-tv:tä, jossa keskusteltiin Estonian kaltaisesta suuronnettomuuresta tänä päivänä. Keskustelussa kerrottiin nykypäivän helikopterivalmiuresta Itämeren alueella. Suamen kopterimääristä puhuttaessa ei mainittu pualustusvoimien NH90:jä ollenkaan. Puhuttiin vaan Pumista ja Bellien poistumisista. Tai sitten en vaan muksun telkkarin ja itteni välissä tapahtuneen leikkimisen takia kuullut, jos puhuttiin. :) Mutta siis eikö Natoilla oo kyseisissä tapauksissa tarvittaessa roolia? :o Jos joku tiätäis tai vakuuttavasti esittäis tiätävänsä, niin olis kiinnostavaa tiätää...
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 27.09.2014, 22:31:25
Hyvä dokumentti, mutta tiettävästi Estonia kulki Naissaaren pohjoispuolelta eikä eteläpuolelta kuten videossa ja JAICin mukaan. Joku selviytynyt näki Mariellan jokusen tunnin ennen onnettomuutta. Se ei olisi mahdollista, mikäli virallisen selityksen reitti pitäisi paikkaansa.
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/route.html
Ainakin tutkintalautakunnan loppuraportissa sivulla 21 näytetään reitiksi naissaaren eteläpuolelta. Onko sitten joku että normaalisti Estonia kulki eteläpuolelta, mutta nyt jostain syystä pohjoispuolelta? Luulisi että vaikka jostain syystä kulkisi muuta kuin normaalia reittiään, olisi siitä tieto tutkijoillakin.
Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 28.09.2014, 01:53:49
Pikkusen aiheesta Estonia sivuun, mutta tänne kai kysymykseni/kommenttini eniten kuuluu. Kattelin tossa eilen aamulla YLE:n Aamu-tv:tä, jossa keskusteltiin Estonian kaltaisesta suuronnettomuuresta tänä päivänä. Keskustelussa kerrottiin nykypäivän helikopterivalmiuresta Itämeren alueella. Suamen kopterimääristä puhuttaessa ei mainittu pualustusvoimien NH90:jä ollenkaan. Puhuttiin vaan Pumista ja Bellien poistumisista. Tai sitten en vaan muksun telkkarin ja itteni välissä tapahtuneen leikkimisen takia kuullut, jos puhuttiin. :) Mutta siis eikö Natoilla oo kyseisissä tapauksissa tarvittaessa roolia? :o Jos joku tiätäis tai vakuuttavasti esittäis tiätävänsä, niin olis kiinnostavaa tiätää...
Lähimmät natokoneet lienevät Tanskassa/Saksassa ja pohjoisnorjassa, mahtaakohan NH kopterit olla hyväksyttyjä meripelastukseen?Millähän aikavälillä naton mööpelit ovat lähtökunnossa.
Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 28.09.2014, 09:20:02
Ainakin tutkintalautakunnan loppuraportissa sivulla 21 näytetään reitiksi naissaaren eteläpuolelta. Onko sitten joku että normaalisti Estonia kulki eteläpuolelta, mutta nyt jostain syystä pohjoispuolelta? Luulisi että vaikka jostain syystä kulkisi muuta kuin normaalia reittiään, olisi siitä tieto tutkijoillakin.
Linkissä olevan sivun kartasta näkyy sekä JAICin raportin reitti että toinen, todennäköisempi reitti. Note-laatikoissa on viittaukset havaintoihin, joihin tuo rekonstruktio perustuu - eli esimerkiksi selkeä näköhavainto Mariellasta, jonka valaistun nimen pystyi lukemaan. Luultavasti tuolla reittivalinnalla oli tekemistä sen kanssa, missä suunnassa aallokkoon nähden haluttiin mennä.
Jollain lailla ihmettelen, että reitistä voi olla epäselvyyttä: tehtiinhän myös muista aluksista havaintoja Estoniasta, kuten julkisuudessakin on kerrottu.
Vuosien varrella on JAIC:in raportin lisäksi Estonian onnettomuudesta tehty myös useita muita selvityksiä. En postaa linkkejä näihin raportteihin, vaan viittaan merikapteeni Ville Gröndahlin kirjoituksiin, mistä myös linkit löytyvät ja missä raportteja on tarkemmin esitelty ja arvioitu:
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,102314.msg1348413.html#msg1348413
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,102314.msg1349015.html#msg1349015
Estonia kulki Naissaaren pohjoispuolelta; jos en väärin muista, eteläpuolinen väylä avattiin vasta siinä vaiheessa, kun neukkulaivaston loputkin romut oli roudattu Paldiskista pois ja siviilisatama avattu.
Mitä noihin salaliittoteorioihin tulee, ainahan sellaisia onnettomuustapauksissa esitetään. Tässä nimenomaisessa tapauksessa ne ovat alusta loppuun olleet vainoharhaisten huomiontavoittelijoiden ulostuloja, eivätkä juuri ansaitse käsittelyä asiallisessa yhteydessä. Muistettakoon toki, että Estonialla oli hämäriä rahteja, mutta upoksiin laiva ajettiin ihan itse ajamalla huonosti huollettua alusta liian kovaa vauhtia liian kovaan vasta-aallokkoon.
Mitä taas tulee matkustajaliikenteen turvallisuusmääräysten kiristymiseen, saatiin onnettomuuden myötä motiivi moneen aiheelliseen parannukseen. Näitä olisi ilman katastrofia saattanut olla vaikea saada läpi, joten runsaista ihmisuhreista huolimatta Estonian onnettomuus ei ollut turha.
Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 28.09.2014, 01:53:49
Pikkusen aiheesta Estonia sivuun, mutta tänne kai kysymykseni/kommenttini eniten kuuluu. Kattelin tossa eilen aamulla YLE:n Aamu-tv:tä, jossa keskusteltiin Estonian kaltaisesta suuronnettomuuresta tänä päivänä. Keskustelussa kerrottiin nykypäivän helikopterivalmiuresta Itämeren alueella. Suamen kopterimääristä puhuttaessa ei mainittu pualustusvoimien NH90:jä ollenkaan. Puhuttiin vaan Pumista ja Bellien poistumisista. Tai sitten en vaan muksun telkkarin ja itteni välissä tapahtuneen leikkimisen takia kuullut, jos puhuttiin. :) Mutta siis eikö Natoilla oo kyseisissä tapauksissa tarvittaessa roolia? :o Jos joku tiätäis tai vakuuttavasti esittäis tiätävänsä, niin olis kiinnostavaa tiätää...
Natolla ei kai varsinaista meripelastusroolia ole ymmärtääkseni. Sen sijaan Virolla (paikallinen merivartiosto ja rajapuoli) on jo nyt useita koptereita joilla pystyy kyllä vastaavaan toimintaan. NH-90:llä ei kovin kauan ulkomerelle lähdetä varsinkaan vähänkään huonommassa säässä. Mutta tilanne olisi nähdäkseni nyt parempi.
Lainaus käyttäjältä: Sami Aaltonen - 26.09.2014, 21:42:27
muutama vuosi sitten Viikinglinella Jouluristeilyllä Tapaninpäivän myräkässä paluumatkalla Tukholmasta. Tuulta oli jotakuinkin 25-30ms koko yön ja kyllä voin vähän kuvitella mitä tuo Estonian yö on ollut niille, jotka sielä olivat.
Tapani-myrsky 2012? Heitteli joo Gabriellaa suht kunnolla Ahvenanmaan jälkeen. Pakko myöntää että oli haastava yö, ekaa kertaa ikinä oli pakko käydä hakemassa lääkettä pahoinvointia vastaan.
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 29.09.2014, 13:17:03
Natolla ei kai varsinaista meripelastusroolia ole ymmärtääkseni. Sen sijaan Virolla (paikallinen merivartiosto ja rajapuoli) on jo nyt useita koptereita joilla pystyy kyllä vastaavaan toimintaan. NH-90:llä ei kovin kauan ulkomerelle lähdetä varsinkaan vähänkään huonommassa säässä. Mutta tilanne olisi nähdäkseni nyt parempi.
Muistaakseni tuo helikoptereiden pelastusrooli NATOn suhteen on käänteinen, eli Viron oli aikanaan pakko sijoittaa rahaa helikoptereihin, koska NATOn ilmavalvonnan "sääntöjen" takia pitää olla mahdollisuus käydä noukkimassa istuimella pelastautunut pilotti vinssillä ylös merestä. Jos ollaan tarkkoja niin NH-90:stä on eri versioita joista NFH versio on tehty operaatioihin laivoilta http://en.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90#NFH:_NATO_Frigate_Helicopter
Ampuiko Arvo Andersson itsensä? Pikainen googlaus kertoisi niin, että olisi ampunut itsensä mutta pitääkö tämä paikkaansa?
Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 29.09.2014, 18:19:20
Ampuiko Arvo Andersson itsensä? Pikainen googlaus kertoisi niin, että olisi ampunut itsensä mutta pitääkö tämä paikkaansa?
Tää taisi kuulua osastolle salaliittoteoriat jotka eivät pidä paikkaansa.
Tai no, ainahan voi olla sitä
"ehkä jos"-mieltä niin kauan kun todistetta mistään ei ole olemassa, mutta käsittääkseni Andersonilla oli kädet täynnä muuta tekemistä laivan loppuhetkillä ja miksi hänellä olisi ollut ase mukanaan laivalla? Käsittääkseni hän ei koskaan laivalta poistunut. Osastolla salaliittoteoriat luulin että suurin osa koskisi Pihtiä, jonka monet sanovat nähneensä milloin missäkin turman jälkeen. Andersonista en ollutkaan kuullut/lukenut mitään muuta kuin että laivalla oli.
Olen jutellut aika monen sukeltajan kanssa, jotka sukelsivat Estonian hylylle air diving operaatiossa. Kaikkien mukaan runko näytti tosi ehjältä eikä heidän mukaansa räjähdysaineteoria ole millään muotoa aktuaali.
Sen sijaan riman alitus oli nimittää tutkimuskomission johtoon varatuomari, jonka tärkein pätevyys oli Kälviän nimismiehenä toimiminen ja SDP:n jäsenkirja.
Visiirin noston jälkeen kuulemma heitti väärinkorjatut merilukkojen tapit mereen, koska eivät olleet tutkinnan kannalta aiheellisia.
Komissiohan äänesti loppuraporttiaan varten nopeudesta, jossa päätti ettei sitä mainita loppuraportissa. K.L. esitti omana teorianaan että visiiri olisi sillä kelillä joka tapauksessa hajonnut, mutta nopeuden lasku olisi antanut lisää "pelastuaikaa". Mielestäni B.V. olisi tullut saattaa vastuuseen siitä että alus liikennöi reitillä, jota dispanssi ei koskenut (max. 20 nm suojasta). Mielestäni K.L:n ei olisi tullut tässä tilanteessa allekirjoittaa loppuraporttia ja taustaansa katsoen ei olisi tullut osallistua tutkimukseen mitenkään. Suomessa ongelma on, että sama instanssi tutkii meri, ilma raide ja tieonnettomuudet ohuella ammattitaidolla.
Brittien vaatimukset:
"These staff fall into one of three categories and are listed with their typical eligibility requirements:
Nautical (Class 1 Deck Officer Certificate of Competency, a degree or equivalent in a relevant subject, and have considerable experience at sea including some as Master)
Marine Engineer (Class 1 Engineer Officer Certificate of Competency, a degree in mechanical/marine engineering and have experience of merchant vessel operation at a senior level at sea or ashore)
Naval Architect (degree in Naval Architecture, ideally with Chartered Engineer status - corporate membership of the Royal Institution of Naval Architects - significant experience in a position of responsibility in an establishment involved in shipbuilding and survey, ship operations, ship repair, ship design or research)"
Ja kun resursseja on enemmän, niin tankkerimiehet tutkivat tankkilaivaontteomuuksia, autolauttamiehet autolauttaonnetomuuksia ja risteilylaivoissa seilanneet risteilyonnettomuuksia.
Ja huom:considerable experience at sea including some as Master (ja mielellään sen tyyppisestä aluksesta, jonka onnettomuutta tutkii.) En ole kovinkaan innostunut EU-projekteista, mutta koska Suomessa ei ole osaamista tai halua nimittää asian osaavia ihmisiä johtoon; tulisi meriliikenteen tutkinta "ylikansallistaa".
Ei kampaamon johtajan tarvitse olla kampaaja jos osaa johtaa, sama tässäkin tapauksessa, tutkinnalla oli eri alojen asiantuntijoita käytössä uskoakseni riittävästi, samaten ilmailuonnettomuuksia tutkiessaan käyttävät erikoisväkeä hyödyksi.Onhan selvä ettei varatuomari ole kaikkien alojen asiantuntija.Tuosta väärinkorjattujen tappien mereenheitosta saat kyllä esittää jotain kirjallista, muutoin en usko, essonbaarijuttuja ollut aivan riittävästi asian tiimoilta.
"A Swedish Maritime Safety official, Anders Lindstrom, said he had checked watertight seals on the ferry only 24 hours ago and found they were not safe.
"Had they looked at the vessel they would have found out the port at the front was not acceptable - there was some damage to it," he said.
Mr Lindstrom added there had also been complaints about the crew's ability to seal cargo correctly."
Ihmetys miksi oletettavsti ports state controllin tehnyt Anders Lindstöm ei pysäyttänyt alusta (käsittäääkseni olis ollut jopa velvollisuus; tosin PSC oli 1994 jotakin muuta kuin nykyään).
Lainaus, mutta mistä? Tähänkin toivoisi lähdettä. Aivan ilmeisesti tässä kuitenkin puhutaan siitä satamatarkastusharjoituksesta, joka Talinnassa tehtiin. JAIC:n raportissa asia on esitetty kappaleessa 5.2 näin:
Viimeisenä päivänä Tallinnassa alusta käytettiin Viron merenkulkulaitoksen tarkastajien koulutusohjelmassa. Tällöin pidettiin Pariisin sopimuksen (Paris MOU ks. 9.1) mukainen satamatarkastusharjoitus. Tarkastajaharjoittelijat suorittivat perusteellisen satamatarkastuksen ja heitä valvoi ja opasti kaksi kokenutta Ruotsin merenkulkulaitoksen tarkastajaa. Harjoituksen yhteydessä laadittiin Pariisin sopimuksen mukainen tarkastuspöytäkirja. Pöytäkirja on tämän raportin liitejulkaisussa (Supplement 223).
Komissio on kuullut harjoitusta johtaneita tarkastajia ja he ovat kertoneet, että alus oli hyvässä kunnossa ja sitä hoidettiin hyvin. He eivät havainneet sellaisia epäkohtia, joihin olisi pitänyt puuttua tai jotka olisivat antaneet aihetta vakaviin huomautuksiin, jos kysymyksessä olisi ollut todellinen satamatarkastus. Eräitä puutteita kuitenkin havaittiin. Esimerkiksi keulavisiirin kumitiivisteet olivat kuluneet ja naarmuuntuneet ja ne olivat uusimisen tarpeessa ja eräiden autokannen vesitiiviiden luukkujen kannet olivat auki ja niiden kunnosta päätellen ainakin yksi niistä oli yleensä auki. Kuulemisessa todettiin myös, että ruotsalaiset tarkastajat olivat havainneet "välinpitämättömyyttä lastiviivasopimukseen liittyviä seikkoja kohtaan" tavattuaan aluksen päällystöä harjoituksen aikana.
http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia/SFYMi1cm7/5_Olosuhteet_matkan_aikana.pdf (http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia/SFYMi1cm7/5_Olosuhteet_matkan_aikana.pdf)
Mitä tuohon aikaisempaan väitteeseen, ettei nopeutta mainittaisi loppuraportissa: aluksen nopeutta on käsitelty melko laajasti samaisen 5-luvun kohdassa 5.5.
Lainaus käyttäjältä: Thomas Sundbäck - 29.09.2014, 15:00:37
Tapani-myrsky 2012? Heitteli joo Gabriellaa suht kunnolla Ahvenanmaan jälkeen. Pakko myöntää että oli haastava yö, ekaa kertaa ikinä oli pakko käydä hakemassa lääkettä pahoinvointia vastaan.
Jep juuri se myräkkä. Tuli oltua samalla laivalla näköjään. Oli se haastava yö joo. Oltiin oltu kuitenkin yhessä myräkässä aiemmin alku syksystä, mutta tää Tapani myräkkä yö oli kyllä ihan ylivertanen siihen verrattuna. Onneksi ei sentään ollu sillon keulahyttiä....
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 30.09.2014, 23:03:58
Mitä tuohon aikaisempaan väitteeseen, ettei nopeutta mainittaisi loppuraportissa: aluksen nopeutta on käsitelty melko laajasti samaisen 5-luvun kohdassa 5.5.
Totta. Mutta loppuraportin johtopäätöksissä siitä ei ole halaistua sanaa, ja tuonkaan luvun sisältö ei sisällä kuin kuvailua, ei analyysiä lainkaan.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 02.10.2014, 10:44:42
Totta. Mutta loppuraportin johtopäätöksissä siitä ei ole halaistua sanaa, ja tuonkaan luvun sisältö ei sisällä kuin kuvailua, ei analyysiä lainkaan.
No joo, nuo JAIC:in raportissa mainitut nopeudet eivät nyt olleet mitään kovin dramaattisia. Usein mainitaan Silja Europan pienempi nopeus, mutta tosiasiassa sen nopeutta vähennettiin vasta klo 01:00 jälkeen, jolloin Estonian keulan vaurioituminen oli jo tapahtunut. Mutta kun ylempänä keskusteltiin Estonian reitistä ja johtopäätös kai oli, että Naissaaren pohjoispuolelta kulkenut reitti on todennäköisempi, kukaan ei kiinnittänyt huomiota siihen, mitä se merkitsee nopeudelle: pidempi reitti johtaa tietysti huomattavasti suurempaan nopeuteen. Viitatun dokumentin edelleen viittaamassa kuvassa http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/thelastvoyage.html (http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/thelastvoyage.html) on esitetty 19..20 solmun nopeuksia. JAIC:in raportissa puhutaan, myös miehistön jäsenten lausuntoihin perustuen, 14..15 solmun nopeuksista. Hämmentävää.
Jos olen oikein käsittänyt - voin olla vaarassa - niin tärkeä henkilö tuossa Independent Fact Groupissa on Heiwa Con Anders Björkman. Mies on esittänyt aika kiintoisia teorioita. Niiden luotettavuus selkiää selvästi lukemalla seuraava:
http://heiwaco.tripod.com/bomb.htm
Laitatko lähdeviitteen, minkä mukaan Independent Fact Group ja Heiwa Co liittyvät yhteen. Haluaisin tietää.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.09.2014, 19:25:50
Estonia kulki Naissaaren pohjoispuolelta; jos en väärin muista, eteläpuolinen väylä avattiin vasta siinä vaiheessa, kun neukkulaivaston loputkin romut oli roudattu Paldiskista pois ja siviilisatama avattu.
Olisikohan mennyt ihan sitä reittiä, mitä Tallink Siljan alukset nytkin toisinaan (esim. "Romantika" eilen) käyttävät eli muutama kilometri Naissaaren pohjoiskärjestä pohjoiseen suunta n. 262 aina tuonne Nötön tasalle saakka. Suunta on sama kuin JAIC:in kartassa, mutta reitti kulkee n. 20 km pohjoisempana.
Kovin montaa viittausta aluksen reittiin ei todistajien kuulusteluissa ole tehty; tuo suunta 262 perustuu kai komentosillalla käyneen matkustajan havaintoon. Perämiesharjoittelijan lausunto tutkintakomission kuulemisessa sisältää kiintoisan kommentin:
Anderson was on the bridge 20 - 30 minutes before the way point, which was reached at about 2300. The stabilizers were deployed after the change of course. There was no cross sea way but all waves came from ahead. Kukk cannot recall the course before, nor the course after the way point. Initially the normal route close to the Estonian coast was used.http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.1.251.htm
Tarkoittaako "the normal route close to the Estonian coast" Naissaaren etelä- vai pohjoispuolista reittiä ei ehkä ole täysin selvää, mutta ei tuo oikein sovi yhteen sen kanssa, mitä 'Fact Group' esittää Estonian reitistä. Ehkä siksi 'Fact Group' onkin 'unohtanut' tuon lausunnon. ::)
Edit: fix typo
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 03.10.2014, 18:28:46
Laitatko lähdeviitteen, minkä mukaan Independent Fact Group ja Heiwa Co liittyvät yhteen. Haluaisin tietää.
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/for/forum3.html (http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/for/forum3.html)
Anders Björkman aiheuttaa allekirjoittaneessa sentasoisen huutoyrjöreaktion ettei tosikaan.
Joo. Viime vuosina on mennyt överiksi, mutta varhaisemmat Björkmanin tekstit ovat vähemmän poleemisesti kirjoitettuja. Näin siis kirjoittajana arvioituna. Itse asiatiedothan ovat tarkistettavissa, kuten muidenkin. Tässä mielessä taas saksalaisten raportti on selvästi parhaiten järjestyksessä lähteidensä osalta.
Tuo reittiasia on kyllä mielenkiintoinen. Varsinkin, kun saksalaiset kannattavat suunnilleen samaa versiota kuin JAIC. Kumpikaan näistä ei huomioi paitsi matkustajien, myös Mariellan Ingmar Eklundin havaintoja (näki Estonian tutkassa ja myös kiikareilla). Myöskin tutkahavainnot Utöstä "unohdetaan".
Toki sokea kanakin voi joskus löytää jyvän, mutta Anders Björkmanin käytös eräillä Internetin keskustelufoorumeilla sekä esimerkiksi täydellinen kykenemättömyys Tsiolkovskyn rakettiyhtälön ymmärtämiseen avaruuslennoista puhuttaessa johtaa siihen, etten hyväksy yhtään kyseisen herran väitettä ilman luotettavaa tukimateriaalia tai omia laskelmia, vaan pidän häntä ensisijaisesti foliohattuisena salaliittoteoreetikkona. Toki avaruuslennot ja meritekniikka ovat varsin kaukana toisistaan, mutta kykenemättömyys ymmärtämään toisen alan perusasioita ei herätä luottamusta edes "oman alan" asioista keskusteltaessa.
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 03.10.2014, 18:28:46
Laitatko lähdeviitteen, minkä mukaan Independent Fact Group ja Heiwa Co liittyvät yhteen. Haluaisin tietää.
Sen enempää lähdeviitteitä minulla ei ole, kuin että molemmat ovat viitanneet toisiinsa.
Huomioida voi myös että oikeampi nimi olisi varmaan Biased Fact Group, mutta sillä nimellä ei myydä. Niillä on kaikilla oma lehmä ojassa.
Björkmanin lehmä on muuten se että hän on mies joka suostutteli El Salam Maritimen ostamaan kasan laivoja Tirrenialta ja P&Olta. On ne turvallisia, hän vakuutti... Ja niin hän väittää yhä tänäänkin, vaikka osa niistä saikin karmean lopun.
Estonia-keskustelujen ongelma on, että niissä mennään aina ennen pitkää henkilöihin, esitystapoihin, avaruusteknologiaan ja ties mihin muihin seikkoihin, jotka eivät muuta itse Estonia-kysymyksen asioita ja argumentteja miksikään tai liity niihin. Se on turhauttavaa, ja se on omalta osaltaan Björkmanin syy.
Toisaalta se kertoo myös kaikkien - mielipiteestä riiippumatta - keskustelijoiden huonosta medialukutaidosta ja kyvyttömyydestä erottaa asia ja esitystapa. Omaa oksaansa sahaa Björkman romuttamalla uskottavuutensa typerällä esitystavalla. Yhtä lailla omaa uskottavuuttaan murentavat muut keskustelijat: esitystapaan takertuminen kertoo myös itse asiasisällön välttelemisestä, eli se antaa vastapuolelle sen käsityksen, että kun itse asiaan ei ole asiallista argumentointia, mennään asiattomuuksiin eli henkilöön, kirjoitustyyliin, avaruusteknologiaan ym.
Mikä ainakin minulle joka seurasi kaikkea asiaan liittyvää jota esitettiin 1994-2009 välillä ilman että mikään argumentti antoi juuri mitään lisää. Yleisimmät kaksi väitettä johon itse törmäsin oli se että stabilisaattori vuosi ja että muka autolautta jolla on vettä autokannella ei uppoa kuten Estonia - vaan kaatuu kuten Jan Heweliusz - joka muuten kaatui lastin siirtymisestä ja sai sitten myöhemmin vaurioita (vuodot) jotka johtivat sen uppoamiseen. Koska Estonia oli kyljellään jonkin aikaa, sillä oli yllin kyllin kanavia josta vesi pääsi autokannen alapuolisiin tiloihin. Björkman oli tosiaan kiintoisaa luettavaa, ja oli kunnes hänen taustansa tahriintui oikeastaan ainoa noista suurista nimistä jota itse kuuntelin, Rabe kun lähti liikkeelle kertoen mitä hän tulee löytämään etukäteen - se ei anna puolueetonta näkökulmaa.
Kai fakta on että Tapaus Estonia on aihe jossa ei voi olla puolueeton. Jos loppuraportista pitäisi jotakin kritisoida, niin ihmettelen hiukan sitä osiota (JA HUOM - en ole ennen näitä keskusteluja viiteen vuoteen katsonutkaan mitään kyseiseen alukseen liittyvään ja joudun nyt toimimaan muistini mukaan) joka liittyy luokituslaitokseen sekä merenkulkulaitoksiin. Eli Bureau Veritaksen, Suomen Merenkulkulaitoksen, Ruotsin Sjöfartsverketin ja mikä nyt Viron vastaava onkaan nimeltään. Muistini - voin olla väärässäkin - sanoo että tässä oli välillä jääviysasetelmia ja alus oli kaiken lisäksi reitillä johon sillä ei ollut luokitusta. Eikä oikeastaan tilaaja saatikka rakentajakaan puhtailla papereilla selviä. Tuossa tapauksessa virheitä on niin pitkä lista, että heikompia hirvittää.
Ainakin itseäni aihe alkoi kyllästyttää siksi että siitä tulee aina samat jaarittelut. Koska en usko muihin salaliittoteorioihin paitsi yllä mainitsemaani osioon, eli politiikkaan, niin minut leimattaneen sillä idiootiksi. Ja kai voin todeta että vaikka en salaliittoteorioihin uskovia foliohatuiksi luokittele, ajattelen kyllä että eikös olisi parempi että he tuhlaavat vapaa-aikaansa johonkin kannattavampaan, sillä ei tuo ikinä ratkea (jos siinä mitään arvoitusta onkaan) - asiat ja keskustelijat ovat kahdessakymmenessä vuodessa kaivaneet taisteluhautansa. Meillä on Israel vastaan Palestiina.
Olen aivan samaa mieltä politiikkakysymyksestä. Ehkä joskus aikojen päästä voidaan tutkia asioita ilman jäävejä henkilöitä ja kytköksiä.
Stabilisaattoriteoriaa ei suoraan voi sulkea pois. Saksalaisten raportin versio oli, että saunaosasto oli veden vallassa. Mielestäni Sillaste tai joku muu sanoi, että pumput olivat käynnissä. On tiedossa, että autokannen tasolla ei pumppuja ole, koska sen ollessa selvästi vesilinjaa ylempänä vesi valuu sieltä scuppereita pitkin (tälle ei ole suomenkielistä sanaa?) pois itsestään. Mutta kuten minäkin, varmasti olet nämä kuullut/lukenut kyllästymiseen asti...
Titanicin katkeaminen tunnustettiin tosiasiana vasta yli 70 vuotta onnettomuuden jälkeen! Vaikka katkeamisesta oli useita silminnäkijähavaintoja. Ehkä Estoniastakin joskus vielä selvyys tulee! :)
En nyt ole kovin tarkkaan aikoihin tähän Estonia-aiheeseen perehtynyt, mutta minua on yksi asia jäänyt hieman kiinnostamaan: Estoniahan kääntyi taikka teki käännöksen, sehän makaa pohjassa perä menosuuntaansa nähden. Eli käänsikö merenkäynti aluksen vain yrittikö miehistö kääntää aluksen havaittuaan keulaportin puuttumisen? Jälkimmäisessä tapauksessahan jos autokansi velloi "täynnä" vettä, koko operaatio olisi ollut tuossa merenkäynnissä suorastaan järjetön; aalto onnistuisi keikauttamaan paattia hyvin helposti.
Toinen asia kokonaan on se, miten paljon tuolla oli sellaisiakin ovia/luukkuja auki, joiden olisi oikeastaan pitänyt olla kiinni. Jos oli, niin silloinhan vettä on todennäköisesti valunut jo pitkään sellaisiin paikkoihin, minne ei olisi pitänyt.
Olin aikoinani sitä mieltä, että jääköön merenpohjaan koko laiva, mutta olen aikojen saatossa kallistunut sille kannalle, että Estonia olisi sittenkin pitänyt nostaa ylös. Silloinhan nämä spekulaatiot ainakin osittain loppuisivat.
Vielä palaisin tuohon edellä käytyyn keskusteluun Estonian reitistä. Saksalaisen raportin päivitysosan johtopäätösten kanta ainakin on hyvin selvä ja torjuva 'Independent Fact Groupin' esittämiin väitteisiin:
"Chapter 20 – The Route – Wind and Sea Conditions Actually Encountered – The Speed.
The actual route is still being discussed in Sweden and the Independent Fact Group (IFG) – has published a "Partial Status Report – MV 'Estonia' – The Last Voyage" under www.factgroup.nu/tgframe.eng.html, by means of which they attempt to prove that ESTONIA took a northerly course at first and then followed a course more or less parallel to the two Finland ferries, but more south. The IFG further attempt to prove that the ferry departed from Tallinn at 19.00 hours (because they need the time), although there are statements that at this time still trucks had been loaded. In any event, even considering a departure time of 19.00 hours this would mean that the ferry had 5½ hours to reach her most western position probably at least 2 nm to the SW of the wreck position, i.e. to cover a distance of 105 nm. This requires an average speed of 19 kn which can be excluded, ESTONIA probably made this or a slightly higher speed only for the first 2 hours, where after the speed went considerably down due to the increasing head sea. Therefore and because we have no doubt in the statement of the "Amber" mate we do not accept the IFG route nor do we accept most of their other explanations. The actual route of the ESTONIA is completely known to those in charge of the investigation in Finland, there is a mate, who knows his own course and followed the ESTONIA on his TM radar to the very end. Furthermore, there is a sea chart with position and even an automatic plot with all the positions and times of relevance, both are, however, not made available by the Finnish JAIC."
http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter_e/chapter_e_01.html (http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter_e/chapter_e_01.html)
Tuossa viitattu Amberin vahtipäällikön lausunto http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.237.htm (http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.237.htm) ainakin on varsin vakuuttava ja mielenkiintoinen todistus. (Amberin reitti näkyy myös IFG:n kartassa ja JAIC:n raportti mainitsee Amberin mittaaman Estonian nopeuden, mutta ei nähdäkseni mainitse muuten Amberin perämiehen lausuntoa.) Edellä lainatun tekstin kaksi viimeistä lausetta kieltämättä herättävät kysymyksiä. Ymmärtääkseni ei ainakaan Mariellalla talletettuja tietoja enää ollut jäljellä, kun niitä varustamolta joskus myöhemmin kysyttiin.
Mielenkiintoinen on myös maista tehtyjen tutkahavaintojen 'luotettavuutta' käsittelevän kokouksen pöytäkirja. Saksalaisten raportissa siihen on virheellinen linkki, oikea linkki http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.241.htm (http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.241.htm) pitää arvata.
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 18.10.2017, 21:47:28
Vielä palaisin tuohon edellä käytyyn keskusteluun Estonian reitistä. Saksalaisen raportin päivitysosan johtopäätösten kanta ainakin on hyvin selvä ja torjuva 'Independent Fact Groupin' esittämiin väitteisiin:
"Chapter 20 – The Route – Wind and Sea Conditions Actually Encountered – The Speed.
The actual route is still being discussed in Sweden and the Independent Fact Group (IFG) – has published a "Partial Status Report – MV 'Estonia' – The Last Voyage" under www.factgroup.nu/tgframe.eng.html, by means of which they attempt to prove that ESTONIA took a northerly course at first and then followed a course more or less parallel to the two Finland ferries, but more south. The IFG further attempt to prove that the ferry departed from Tallinn at 19.00 hours (because they need the time), although there are statements that at this time still trucks had been loaded. In any event, even considering a departure time of 19.00 hours this would mean that the ferry had 5½ hours to reach her most western position probably at least 2 nm to the SW of the wreck position, i.e. to cover a distance of 105 nm. This requires an average speed of 19 kn which can be excluded, ESTONIA probably made this or a slightly higher speed only for the first 2 hours, where after the speed went considerably down due to the increasing head sea. Therefore and because we have no doubt in the statement of the "Amber" mate we do not accept the IFG route nor do we accept most of their other explanations. The actual route of the ESTONIA is completely known to those in charge of the investigation in Finland, there is a mate, who knows his own course and followed the ESTONIA on his TM radar to the very end. Furthermore, there is a sea chart with position and even an automatic plot with all the positions and times of relevance, both are, however, not made available by the Finnish JAIC."
http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter_e/chapter_e_01.html (http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter_e/chapter_e_01.html)
Tuossa viitattu Amberin vahtipäällikön lausunto http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.237.htm (http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.237.htm) ainakin on varsin vakuuttava ja mielenkiintoinen todistus. (Amberin reitti näkyy myös IFG:n kartassa ja JAIC:n raportti mainitsee Amberin mittaaman Estonian nopeuden, mutta ei nähdäkseni mainitse muuten Amberin perämiehen lausuntoa.) Edellä lainatun tekstin kaksi viimeistä lausetta kieltämättä herättävät kysymyksiä. Ymmärtääkseni ei ainakaan Mariellalla talletettuja tietoja enää ollut jäljellä, kun niitä varustamolta joskus myöhemmin kysyttiin.
Mielenkiintoinen on myös maista tehtyjen tutkahavaintojen 'luotettavuutta' käsittelevän kokouksen pöytäkirja. Saksalaisten raportissa siihen on virheellinen linkki, oikea linkki http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.241.htm (http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.241.htm) pitää arvata.
Todella mielenkiintoista. Erityisesti Amberin miehistön lausunto sekä Merivoimien reitti, joka näyttää kovin paljon Finnjetin normaalilta reitiltä Travemündeen, johon oli silloin sinä yönä matkalla. Kyllä sitä Marinetraffic ja Flightradar-aikakaudella ihmettelee, miten asiat ovat muuttuneet.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 19.10.2017, 01:27:59
Todella mielenkiintoista. Erityisesti Amberin miehistön lausunto sekä Merivoimien reitti, joka näyttää kovin paljon Finnjetin normaalilta reitiltä Travemündeen, johon oli silloin sinä yönä matkalla. Kyllä sitä Marinetraffic ja Flightradar-aikakaudella ihmettelee, miten asiat ovat muuttuneet.
Ei se kyllä ole Finnjetkään, sille on oma ja ilmeisesti aivan oikea seuranta:
http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/22.3.380.htm (http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/22.3.380.htm)
Noista Mariellan tallettamista tiedoista vielä: en löydä nyt lähdettä, mutta taisi olla niin, että saksalaiset kysyivät niitä varustamolta ja niitä ei siellä ollut, koska ne oli annettu JAIC:lle. JAIC:lta tietoja ei saatu, koska ne olivat joko kadonneet tai niitä ei haluttu antaa.
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 19.10.2017, 21:38:30
Ei se kyllä ole Finnjetkään, sille on oma ja ilmeisesti aivan oikea seuranta:
http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/22.3.380.htm (http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/22.3.380.htm)
Noista Mariellan tallettamista tiedoista vielä: en löydä nyt lähdettä, mutta taisi olla niin, että saksalaiset kysyivät niitä varustamolta ja niitä ei siellä ollut, koska ne oli annettu JAIC:lle. JAIC:lta tietoja ei saatu, koska ne olivat joko kadonneet tai niitä ei haluttu antaa.
Miksi se olisi ajanut noin etelään? Eihän tuo mitenkään voi olla oikea reitti?
Joo reitiltäänhän Estonia eksys,mut Estonia uppos sen tähden kun keulavisiiri irtosi ja vesi pääsi valtoimenaan autokansille ja kun kallistumaa oli tarpeeksi niin ikkunoita hajosi vedenpaineesta. Jos olet toistamieltä nii men kokonaa pois.
Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 20.10.2017, 13:51:55
Joo reitiltäänhän Estonia eksys,mut Estonia uppos sen tähden kun keulavisiiri irtosi ja vesi pääsi valtoimenaan autokansille ja kun kallistumaa oli tarpeeksi niin ikkunoita hajosi vedenpaineesta. Jos olet toistamieltä nii men kokonaa pois.
Multa on varmaan mennyt kaikki nämä vuodet jotain ohi reitin suhteen, kun olen aina lukenut vain teknisiä syitä kaikista versioista. Täytyisi lukaista taas kaikki JAICista noihin ruotsalaisiin ja saksalaisiin läpi. Itse inhoan kohudokumentteja, joilla rahastetaan vainajilla sekä kaikenlaisia foliohattuhommia.
Selvää on, että virheitä on tehty sekä tutkinnassa että silloin myös viranomaisten ja varustamon toiminnassa. Ja salailuakin on, tietysti myös tuohon aikaan suurvaltaintressejä ja paljon omituisia sattumia, mm. kipparin Sandhamnin luotsikoe johon oli kiire sekä juurikin tuo viranomaisen tarkastus aiemmin samana päivänä. Mutta siitä päästäänkin siihen, että varsinkin tuohon aikaan maailma oli kovin toisenlainen ja eiköhän se ole kaikkineen ihan klassinen tapahtumaketju, joka johtaa suureen onnettomuuteen. Amberin päällystön kertomus on todella raskauttava sen suhteen, mikä järjetön luotto Estonian päällystöllä oli kaluston luotettavuuteen ja lisäksi kuinka huonolla tasolla oma osaaminen suhteessa vastuisiin ihmishengistä oli. Ja tämähän on tullut todettua muualtakin, mm. Europan silloinen bryga-porukka on vahvistanut kaikenlaisen ramboilun alusta asti keleistä ja liikenteestä välittämättä.
Rajavartiolaitos epäilee Estonian hautarauhaa rikotun:
https://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/estonian_hautarauhaa_epaillaan_rikotun_saksan_viranomaisia_informoitu_78390
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006249637.html
Olisiko Fritz Reuterin (IMO n:o 7017296) tehtävä - mikä sitten lienee ollutkin - jo suoritettu, koska tuo 24-metrinen alus seilasi keskiviikkona 25.9. ennen puolta päivää jo noin 21 km Estonian hylyltä etelälounaaseen 8 solmua.
Laitanpa tähän linkin muistioon Viron hallituksen Estonian kansainvälisen tutkintakomission (JAIC) entisille jäsenille esittämistä kysymyksistä. Lokakuulta 2006 olevaa muistiota vastauksineen ei ehkä moni ole lukenut, luulen.
Toisessa linkissä on Fritz Reuterin esittely. Kolmannesta linkistä löytyy koko 228-sivuinen Estonia-onnettomuuden (JAIC) raportti.
https://archive.is/Orpq1
http://www.reederei-nordlicht.de/index_htm_files/DatasheetReuter%20022015.pdf
(Fritz Reuterin IMO-numero 7017296 näyttää pukkaavan samalla numerolla myös 23-metristä, vuonna 1967 valmistunutta kalastusalusta nimeltä Hawk. Ainakin Google tunnistaa kummatkin samalla numerolla.)
https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia/1izoaJRlP/Estonia_loppuraportti.pdf
Erittäin kattava artikkeli meriturvallisuuden kehityksestä Estonian jälkeen. Kuvissa tosin näyttäisi siltä, että Aboa Maren simulaattorissa vaikeuksissa on Stenan joku Puolassa 80-luvulla rakennettu alus.
https://yle.fi/uutiset/3-10986403
Ruotsissa epäillään, että syksyn "Estonia-vierailijat" rikkoivat hautarauhaa. Epäiltyinä on kaksi ruotsalaismiestä.
https://yle.fi/uutiset/3-11123354
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vastsvensk-misstankt-for-inblandning-i-estonia-dykning
Tänään uppoamisesta on kulunut 26 vuotta. Ulkoministerit ovat antaneet lausunnon mahdollisesta tutkinnan uudelleen käynnistämisestä, koska aluksen oikealta kyljeltä on löytynyt aiemmin tuntematon reikä.
https://um.fi/current-affairs/-/asset_publisher/gc654PySnjTX/content/viron-suomen-ja-ruotsin-ulkoministerien-yhteinen-lausunto (https://um.fi/current-affairs/-/asset_publisher/gc654PySnjTX/content/viron-suomen-ja-ruotsin-ulkoministerien-yhteinen-lausunto)
edit: Hesarin uutinen aiheesta:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006650831.html (https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006650831.html)
Hämmästyin.
Miten lieneekään kääntynyt ja noussut juuri nyt tuo Estonian OIKEAN KYLJEN reikäinen kohta viisimetrisestä savikerroksesta kuin tarjolle ainoastaan DPlay -tv-sarjan videokameran tarpeisiin?
Haverin kv. tutkintakomission (JAIC) muistio totesi vielä 2006 Viron hallitukselle, että Estonian OIKEA KYLKI on pohjan maa-ainesten sisällä. Sinne ei ole päästy tunkeutumaan millään menetelmällä.
Nyt näköjään on DPlay-sarjaa varten sensaatiomaisesti tunkeuduttu. Tuo sensaatiomainen OIKEAN KYLJEN reikä tulee - jälleen - julki juuri nyt eli sopivasti haverin 26-vuotispäivänä.
Kuvaajia syytetään Göteborgissa hautarauhan rikkomisesta, joka sekin tapahtui miltei tasan vuosi sitten eli haverin 25-vuotispäivänä. Sattumako lienee sekin tasavuosi?
Jo JAIC:n loppuraportin (Luku 8, sivu n:o 119) mukaan Estonia-hylky on meren pohjassa noin 120° OIKEALLE KYLJELLE kallistuneena pehmeän savikerroksen päällä. Savikerroksen paksuus om keskilaivan kohdalla VIISI METRIÄ, perässä noin 15 metriä ja keulassa 25 metriä.
Silti tuo OIKEAN KYLJEN reikä on nyt kameran kuvissa kuin tarjottimella ihailtavissa. Koko sarja näkyy tosin vain DPlayssa.
Videokuvan laatu on syyskuisen Itämeren 5-25 metrin savipohjasta ja 60 metrin syvyydestä huolimatta melkein kuin Jacques Cousteaun korallileffat parhaimmillaan.
Ylen juttu tänään 28.9.2020:
https://yle.fi/uutiset/3-11566419
Estonian muistopäivänä voi palata ajassa taaksepäin kuuntelemalla alusten välisen radioliikenteen uppoamishetkellä
https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8
Menneitä voi myös muistella kuuntelemalla:
25 vuotta Estoniasta -seminaari Forum Marinumissa 13.10.2019
https://www.youtube.com/watch?v=Z8wytjkJIUg
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 28.09.2020, 17:52:46
Estonian muistopäivänä voi palata ajassa taaksepäin kuuntelemalla alusten välisen radioliikenteen uppoamishetkellä
https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8
Menneitä voi myös muistella kuuntelemalla:
25 vuotta Estoniasta -seminaari Forum Marinumissa 13.10.2019
https://www.youtube.com/watch?v=Z8wytjkJIUg
Todella surullista kuunnella viimeisiä hetkiä. 😥
Margus Kurmin (former state prosecutor and head of the government's investigative committee) haastattelu:
https://news.err.ee/1140442/head-of-ms-estonia-investigation-estonia-sank-on-collision-with-submarine (https://news.err.ee/1140442/head-of-ms-estonia-investigation-estonia-sank-on-collision-with-submarine)
Lisätään vielä pari muuta linkkiä ERR:n uutisiin:
https://news.err.ee/1140811/former-pm-playing-with-ms-estonia-victims-families-pain-is-irresponsible (https://news.err.ee/1140811/former-pm-playing-with-ms-estonia-victims-families-pain-is-irresponsible)
https://news.err.ee/1140944/ms-estonia-inquiry-committee-members-reject-submarine-collision-claims (https://news.err.ee/1140944/ms-estonia-inquiry-committee-members-reject-submarine-collision-claims)
https://news.err.ee/1140766/taltech-engineers-doubt-ms-estonia-sank-due-to-submarine-collision (https://news.err.ee/1140766/taltech-engineers-doubt-ms-estonia-sank-due-to-submarine-collision)
Näitä sukellusvene- ja pommiuskovaisia ynnä muita "toisinajattelijoita" on ollut äänessä jo 26 vuotta - ja on yhä. Uskoo ken tahtoo, mutta minkäänlaista järjellistä FAKTAA en ole kertaakaan noiden "toisinajattelijoiden" suunnalta kuullut. Kuten en nytkään.
Yksi fiksuimmista haastateltavista, jota olen tästä mystisestä reikäaiheesta nyt kuunnellut, on Meriturvallisuuden ja meritekniikan professori Pentti Kujala Aalto-yliopistosta.
https://areena.yle.fi/audio/1-50617300
Hänen haastattelunsa löytyy alareunan minuuttipalkkia rullaamalla aikahaarukassa 14.36 - 21.00.
Juttu tuli Ylen Radio Suomesta puolen päivän maissa tänään tiistaina 29.9.2020.
Suosittelen.
Tuosta kylkireiästä voi toki jokainen olla mitä mieltä tahansa. Ainakin itse olisin erinomaisen tyytyväinen minkä tahansa tv-sarjan tekijänä/tuottajana, jos onnistuisin saamaan ko. tv-sarjasta jutun valtakunnallisen tv-kanavamme pääuutislähetykseen - vieläpä ykkösaiheena.
Aikanaan puhuttiin siitä, että Estonian keulaosassa olisi ollut reikä tai reikiä, jotka syntyivät visiirin irrotessa, mm. saksalainen German Group of Experts (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html) käsittelee tästä käytyä keskustelua oman raporttinsa kappalessa 36.3 The "Hole in the Starboard Side" (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter36.htm#3). Tästä ei ole ainakaan nyt näkynyt mitään mainintoja, ikään kuin se reikä olisi vaan siirtynyt keulasta keskilaivaan. Visiiri tuskin on ainakaan tuota reikää tehnyt; n. 55 tonnin painoisena ja tilavuudeltaan n. 20 m³ kokoisena visiiri ei ainakaan kellu missään asennossa.
Kyllähän tuon dokumenttisarjan jälkeen vähän jäi pureskeltavaa. Mun mielestä sukellusveneskenaario kuulostaa niin älyttömältä ajatukselta että jopa torpedo olis järkevämpi selitys, tai mikä tahansa muu törmäys, mutta ehkä sen jälki olis sitten toinen. Pidän myös mahdollisena että reikä kylkeen on tullut aluksen osuessa pohjaan, mutta aika hyvin tuo savipohja sen kuitenkin poissulkee.
Eniten yllättävää tietoa itselleni oli lukuisat haastattelut, itseltä ohi jo vuonna 2004 haastateltu tullipäällikkö sekä nyt nämä lukuisat onnettomuudesta selviytyneet, ja erityisesti ne jotka vahvistivat että satamassa oli ollut lähtöiltana armeijan operaatio, ja näistä aseiden kuljetuksesta on siis ihan selkeää näyttöä. En mitenkään usko, että laivalla turmayönä ollut lähtisi sepittämään tälläistä tarinaa selvittyään sieltä. Sen sijaan yhden selviytyjän meressä näkemä vaalea asia voisi kai olla irronnut keulaportti. Se tosin ei kauaa pinnan tuntumassa liene ollut.
Onhan se vähän jännä juttu, kun tähän saakka on vallan puhuttu savipohjasta ja nyt se onkin hiekkaa, jonka läpi kallio työntyy ylös merenpohjasta:
LainaaIn my opinion, [the hole] was made by rocks as the ship sank. Geologists say there is a bedrock, topped with a layer of soft sand through, through which outcrops protrude.
Tämä Jaan Metsaveerin lausunto oli tuossa jo aikaisemmin linkitetyssä ERR:n uutisessa https://news.err.ee/1140944/ms-estonia-inquiry-committee-members-reject-submarine-collision-claims (https://news.err.ee/1140944/ms-estonia-inquiry-committee-members-reject-submarine-collision-claims).
Tuo "armeijan operaatio" saattaa selittyä silläkin, että
Estoniaa kohtaan oli esitetty pommiuhkauksia, viimeinen ilmeisesti juuri 27.9.
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter36.htm#2 (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter36.htm#2)
Mart Laar ainakin kiistää virolaisten osuuden sotamateriaalin kuljetuksiin:
LainaaAs prime minister, did you know the Estonia was used to transport military equipment, as it has since been revealed?
There have been many investigation committees, but I must admit, I have never been asked that question. I did not know of it. There was no participation on the Estonian side. And no knowledge, at least on the prime minister and government level.
https://news.err.ee/1140811/former-pm-playing-with-ms-estonia-victims-families-pain-is-irresponsible (https://news.err.ee/1140811/former-pm-playing-with-ms-estonia-victims-families-pain-is-irresponsible)
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 03.10.2020, 23:34:32
Tuo "armeijan operaatio" saattaa selittyä silläkin, että Estoniaa kohtaan oli esitetty pommiuhkauksia, viimeinen ilmeisesti juuri 27.9.
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter36.htm#2 (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter36.htm#2)
No tuo olisi tietysti pätevä syy, mutta Ruotsin tulliviranomaisen kommentit eivät sillä silti selity. Toki ne voivat olla huuhaata. Toisaalta jos laivalle on esitetty pommiuhkia ja sinne on tarvinnut lähtöiltana tehdä tutkimus, lisää se ehkä jopa enemmän epäilyksiä jopa mahdollisen pommin suhteen. Tälläistä en edes ole spekuloinut aiemmin. Jokatapauksessa kyllä tuossa tapauksessa aika paljon on vielä avoimia kysymyksiä. Moni liittyy tietysti siihen miten rehellistä tietoa nämä havainnot ja tiedot ovat. Jotenkin pidän haastateltujen ihmisten kommentteja luotettavimpana kuin virallisesta lähteestä tässä tapauksessa. Etenkin koska dokumentissä useasti esiin tuotuna Viro todella on ollut suhteellisen uusi valtio ja moni asia siellä vielä sekaisin vuonna 1994.
Missä muuten näit tuon dokumentin, suorana Ruotsin TV:stä, vai onko se jossain netissä katsottavissa?
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 05.10.2020, 16:28:43
Missä muuten näit tuon dokumentin, suorana Ruotsin TV:stä, vai onko se jossain netissä katsottavissa?
Dplay:stä (https://www.dplay.fi) katsoin. Seitsemän päivää voi kokeilla ilmaiseksi, ja sen jälkeen maksaa 6,99€/kk. Nuo viis jaksoa nyt meni parissa illassa.
Tunteeko kukaan tuon Estonian rungon rakennetta tarkemmin, onko siinä kaksoispohjan kannen yläpuolella, siis lähinnä kansilla 0 ja 1, joku kaksoislaita? Miten tämä yleensä on tuontyyppisissä aluksissa? Googlesta ei tuntunut nyt olevan apua.
Yleisjärjestely löytyy verkosta:
(https://onse.fi/estonia/kuvat/suuren/kuva3_12s.gif)
(Lähde: https://onse.fi/estonia/chapt03_1.html (https://onse.fi/estonia/chapt03_1.html))
Ei näyttäisi olevan kaksoislaitaa autokannen alla.
Siis oliko tuolloin matkustaja-aluksissa kaksoispohja? Onko vieläkään? Muistan jostain yli kymmenen vuoden takaa (2007) uutisoinnin, jossa silloin iso tankkeri Minerva Nounou taivalsi jäissä Suomenlahdella. Kova oli huoli, että jos se ajautuu kiville niin paljonko vuotaa öljyä. Siinä oli silloin kaksoispohja, ei kaksoislaitoja. Alus oli vuoden vanha (2006). Sotkettiinkohan silloin ilmeisesti aiempi Nounou tuohon uuteen. Vuonna 2003 oli uutisia, jossa Nounou jumiutui jäihin ja oli vain keulasta jäävahvistettu.
Estonia oli 1980 valmistunut alus ja jos vielä 2006 tehtiin tankkereitakin vain kaksoispohjalla, niin vaikea uskoa, että aiemmin matkustajalaivoissa olisi ollut ainakaan muuta. Siis jos sitäkään.
Tuota Tuomaksen linkittämää kuvaa katselin jo aikaisemmin, mutta en saanut siitä oikein tolkkua; poikkileikkauskuvia en löytänyt.
Kaksoispohja muodostuu tuon kannen 0 alapuolla olevasta tilasta; sitä on kyllä selitettykin tuossa Tuomaksen linkittämässä tutkintaraportin luvussa 3. Suomenkielisestä raportista lainattuna:
LainaaLaipiokannen alapuolinen rungon osa oli jaettu viiteentoista osastoon poikittaisilla, vesitiiviillä laipioilla, joissa oli vaatimusten mukaisesti vesitiiviit ovet. Kaksoispohjan sisällä oli tilat voiteluöljyä ja muita nestemäisiä aineita varten ja osa kaksoispohjan tankeista oli jätetty tyhjiksi. Polttoainesäiliöitä sijaitsi myös sisäpohjan yläpuolella. Kannella 0, kaksoispohjan kannella, sijaitsivat keulasta lukien keulasoppi, keulapotkurihuone, laaja sauna- ja uimaallasosasto ja aluksen peräosassa generaattorihuone, konehuone, polttoainesuodatinhuone ja muita koneistoihin liittyviä tiloja. Yläpuolella olevalla kannella, kannella 1, sijaitsivat keulaosassa säästöluokan hytit 358 matkustajalle. Kannen peräosassa sijaitsivat konevalvomo, työpaja, pääkonehuone ja useita muita vastaavia konehuoneen tiloja.
SOLAS-yleissopimus on vaatinut kaksoispohjan matkustajalaivoihin ja rahtilaivoihin säiliöaluksia lukuunottamatta jo vuosikymmeniä, todennäköisesti jopa vuosikymmeniä ennen Estonian rakentamista. Kaksoislaitoja ei sen sijaan vaadita vieläkään. Öljytankkereihin täydellinen kaksoisrunko (pohja ja laidat) tuli kuitenkin pakolliseksi vasta 1990-luvulla muutaman isomman öljyvahingon jälkeen.
Vuonna 2000 rakennettu Minerva Nounou (nykyisin Jag Lateef) on kyllä kaksoisrunkoinen tankkeri, mutta sen jääluokka, DNV Ice(C), ei täyttänyt edes matalimman suomalais-ruotsalaisen jääluokan 1C vaatimuksia ja siksi siitä oltiin huolissaan. Uudempi vuonna 2006 rakennettu Minerva Nounou, niin ikään kaksoisrunkoinen, on sen sijaan vahvistettu jääluokkaan 1A.
Estoniassa on kaksoispohja, mutta sekä 0-kannen tankit että 1-kannen hytit kuten myös konehuone ovat aluksen laidoitusta vasten.
Estonia-dokumentin ensimmäinen osa TV 5:ssä tänään (4.11.2020) klo 21:00
Suomalaisasiantuntijan näkemyksiä Estonian rungossa olevan reiän synnystä:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007619134.html (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007619134.html)
LainaaItämereen uponneen matkustajalautan Estonian kyljestä löytyneille uusille rei'ille on olemassa todennäköinen selitys, sanoo onnettomuuden kansainvälisessä tutkijaryhmässä 1990-luvulla työskennellyt suomalainen asiantuntija.
Rakenteiden lujuuksiin erikoistunut tekniikan tohtori Klaus Rahka arvelee, että uudet reiät syntyivät, kun irronnut keulavisiiri kulkeutui laivan kylkeä pitkin ja lävisti kyljen.
Joitain kysymyksiä tuo minusta kyllä jättää jäljelle, lähinnä visiirin kyvystä kellua ja lävistää laivan runko.
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 17.11.2020, 23:12:45
Joitain kysymyksiä tuo minusta kyllä jättää jäljelle, lähinnä visiirin kyvystä kellua ja lävistää laivan runko.
Jossain päin kommentoin tätä aiemmin, että se selittäisi kaikkein parhaiten yhden selviytyjän näköhavainnon jostakin valkeasta veden pinnan alla (siis sen, joka epäili sukellusvenettä, kuka on nähnyt valkoisen sukellusveneen?), mutta noin muuten mun on myös ihan mahdoton uskoa että visiiri ei uppoaisi heti.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 18.11.2020, 09:36:31
...mutta noin muuten mun on myös ihan mahdoton uskoa että visiiri ei uppoaisi heti.
Toisaalta "pullauttihan" Brasilian rannikolla uponnut Stellar Bannerkin korsteeninsa pinnalle ilmataskun kannattelemana:
https://www.youtube.com/watch?v=eoHD3VfhYxo
Visiirin kohdalla ilmatasku kelluttaisi suhteellisen raskasta teräsrakennetta kuitenkin vain joitain (kymmeniä) sekunteja. Teoriassa se voisi olla riittävästi jos kaikki muutkin palaset loksahtavat paikoilleen.
Reikä on voinut myös suurentua aluksen upottua eli alkuperäinen "kolhaisu" on voinut olla pienempikin.
Ilmataskujen lisäksi mietin, miten paljon ihan vaan aaltojen voima tuollaisessa tilanteessa jaksaisi visiiriä kannattaa? Kovassa merenkäynnissä isotkin kappaleet liikkuvat, ja visiirin ei tarvitse – samasta aallokosta johtuen – kovin pitkään olla pinnalla tehdäkseen nuo vauriot.
Asian luulisi olevan varsin triviaalisti tarkastettavissa, koska visiiri on ruotsalaisessa sotilastukikohdassa ja rei'istä on kuvamateriaalia.
Asiaa voisi varmasti tutkia myös mallikokein tai numeerisella simuloinnilla. Tässäpä oiva dippatyöaihe jollekin innokkaalle laiva- ja lujuusoppiteekkarille nyt kun VTT:llä vielä on tuo aaltoallas Otaniemessä...
Nyt kaikki viisi tuon "sensaatiomaisen" tv-sarjan osaa nähneenä kritiikkini niistä kaikista kuuluu kahdella sanalla: asenteellinen sekametelisoppa.
Dokumentti-sanaa en suostuisi ikinä tuosta sarjafilmistä käyttämään, koska dokumentti on: asiakirja, -paperi, todistuskappale, TODISTE.
Dokumentoida =TODISTAA OIKEAKSI, vahvistaa dokumenteilla.
Fiktio = kuvitelma, epätodenmukainen olettamus.
Hätkähdyttävin oli tekijän itsensä lyhyt maininta vasta viidennessä eli viimeisessä pätkässä, että he eivät itse asiassa tiedä, missä tuo "sensaatiomainen reikä" tarkalleen sijaitsee.
Aiheetta enempään.
(Lähde: Nykysuomen sanakirja, SKS, WSOY 1977)
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 04.12.2020, 13:30:51
Nyt kaikki viisi tuon "sensaatiomaisen" tv-sarjan osaa nähneenä kritiikkini niistä kaikista kuuluu kahdella sanalla: asenteellinen sekametelisoppa.
Dokumentti-sanaa en suostuisi ikinä tuosta sarjafilmistä käyttämään, koska dokumentti on: asiakirja, -paperi, todistuskappale, TODISTE.
Dokumentoida =TODISTAA OIKEAKSI, vahvistaa dokumenteilla.
Fiktio = kuvitelma, epätodenmukainen olettamus.
Hätkähdyttävin oli tekijän itsensä lyhyt maininta vasta viidennessä eli viimeisessä pätkässä, että he eivät itse asiassa tiedä, missä tuo "sensaatiomainen reikä" tarkalleen sijaitsee.
Aiheetta enempään.
(Lähde: Nykysuomen sanakirja, SKS, WSOY 1977)
Näytti tosiaan siltä, että kuvauksen aikana oli välillä epäselvää, missä ollaan ja mahdettiinko oikean puolen takaosaa edes kuvata kokonaan, mutta kuvien analyysissä paikaksi kyllä tarkentui suunnilleen 1. kannen 4. ja 5. hyttiosaston välinen laipio, ei kai siitä mitään epäselvyyttä ollut.
Tietenkin koko runko pitäisi vielä kuvata systemaattisesti ja tutkia vaurio tarkemmin, tähän TV-dokumentin tekijöillä ei ilmeiseti ollut valmiutta eikä ehkä haluakaan.
p.s.
Ja jos nyt halutaan sanoilla saivarrella, Kielitoimiston sanakirja (https://www.kielitoimistonsanakirja.fi) antaa dokumentti-sanalle myös toisen merkityksen:
Lainaa2. elokuvan t. televisio- t. radio-ohjelman lajityyppi, joka pyrkii välittämään kuvaamansa aiheen autenttisesti ja todenmukaisesti; tällainen elokuva t. ohjelma.
Kuten Kalle totesi, visiiriä voidaan tutkia ja ehkä löytää jälkiä törmäyksestä laivan runkoon. Mahdollinen ristiaallokko, virtaukset ja laivan rungon vaikutus edellä mainittuihin tekevät visiirin ja laivan liikkeiden mallinnuksen melko hankalaksi. Kun vielä mainitut mahdolliset ja todelliset ilmataskut vaikuttavat ajelehtimiseen kääntelemällä ainakin visiiriä veden allakin, on mallintaja aika mielenkiintoisen ongelman edessä.
LainaaGöteborgissa käräjäoikeus on vapauttanut syytteistä Estonian hautarauhan rikkomisesta syytetyn parivaljakon. Dokumentaristi Henrik Evertssonin johtama ryhmä lähetti sukellusrobotin hylylle syksyllä 2019. Viime syksynä esitetyssä tv-dokumentissa kerrottiin tietoja hylyn kyljessä olevasta reiästä.
Syyttäjän mukaan Evertsson ja vedenalaisesta kuvauksesta vastannut Linus Andersson rikkoivat Ruotsin allekirjoittamaa ja lainsäädäntöönsä sisällyttämää sopimusta Estonian hautarauhasta, olivatpa motiivit kuinka ylevät tahansa. Syyttäjä Helene Gestrin on vaatinut kaksikolle ehdollista vankeustuomiota ja päiväsakkoja. Evertsson puolusti oikeudessa sukelluksia hylylle lisätiedon tarpeella autolautan uppoamisen syistä.
Kaksikon asianajaja on myös korostanut, että dokumenttiryhmä lähti matkaan saksalaisella aluksella satamasta Saksassa. Koska Saksa ei ole allekirjoittanut kansainvälistä sopimusta Estonian hautarauhasta, ryhmä oletti, ettei se tee mitään laitonta. Ennen tuomion julkistamista Andersson oli arvioinut Ruotsin yleisradioyhtiölle SVT:lle mahdollista tuomiota.
– Ennakkoaavistukseni on, että meidät tuomitaan, mutta saman tien vapautetaan.
Mahdollisia tulevia toimenpiteitä kartoitetaan
Tv-dokumentissa esitetyt tiedot hylyn kyljessä olevasta reiästä on johtanut siihen, että hautarauhalakia ollaan Ruotsissa muuttamassa siten, että uudet tutkimussukellukset hylylle olisivat mahdollisia. Nykyinen laki sallii sukellukset vain joko hylyn peittämiseksi tai ympäristönsuojelusyistä.
Viron, Suomen ja Ruotsin tutkintaviranomaiset sopivat joulukuussa kartoittavansa mahdollisia tulevia toimenpiteitä. Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) mukaan päätös siitä, ovatko vedenalaiset tutkintatoimet välttämättömiä, on lippuvaltio Viron käsissä. Viro myös ratkaisee mahdollisten tutkintatoimien toteuttamisen, Otkes tiedotti joulukuussa.
Estonia-dokumenttiryhmä on antanut materiaaliaan myös onnettomuustutkijoiden käyttöön.
https://yle.fi/uutiset/3-11778062
Virolainen EVA-316 matkalla Estonian hylylle ja huomenna alkavat sukellukset, jos sää sallii.
https://yle.fi/uutiset/3-12013049
Marinetraffic kertoo, että EVA-316 on jäänmurtaja ja entiseltä nimeltään Lonna, entinen suomalainen väyläalus.
Turun Sanomat kirjoittaa Aftonbladetin uutiseen perustuen, että Estonian rungosta on löydetty kaksi 10..15 m aikaisemmin tuntematonta halkeamaa.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5368211/Aftonbladet+Estonian+tuoreissa+tutkimuksissa+loytyi+uusia+rungon+vaurioita (https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5368211/Aftonbladet+Estonian+tuoreissa+tutkimuksissa+loytyi+uusia+rungon+vaurioita)
Jutussa myös mainitaan, että nyt ovat kyseessä esitutkimukset, varsinainen hylyn arviointi aloitettaisiin vasta ensi vuonna.
Hesarin mukaan tekevät aluksesta fotogrammetriamallin. Toivottavasti tuosta julkaistaan aikanaan korkearesoluutioisia renderöintejä.
Tästä Estonian tapauksesta tulee kyllä mieleen tietyllä tavalla Ulvilan ja Bodomin keissit. Siellä on ilmeisesti hutiloitu alkupään tutkinnassa ja nyt yllättäen sitten laivasta löytyykin vaikka minkälaisia reikiä sieltä sun täältä näin 27 vuoden jälkeen. Laivaa ei siis ole ilmeisesti kuvattu läpikotaisin vuonna 1994 kun näitä kuvauksia tehdään nyt? Vaikka mitään 4k-tekniikkaa ei ole ollut saatavilla niin ei tuohon ole mitään teknistä estettä ollut.
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 13.07.2021, 13:14:21
Tästä Estonian tapauksesta tulee kyllä mieleen tietyllä tavalla Ulvilan ja Bodomin keissit. Siellä on ilmeisesti hutiloitu alkupään tutkinnassa ja nyt yllättäen sitten laivasta löytyykin vaikka minkälaisia reikiä sieltä sun täältä näin 27 vuoden jälkeen. Laivaa ei siis ole ilmeisesti kuvattu läpikotaisin vuonna 1994 kun näitä kuvauksia tehdään nyt? Vaikka mitään 4k-tekniikkaa ei ole ollut saatavilla niin ei tuohon ole mitään teknistä estettä ollut.
Vain asiaan läheisesti liittyvät tahot (valtioiden silloiset päämiehet) tietävät totuuden, mutta jokin tieto muutti kaiken. Ruotsihan oli heti alussa valmis lähtemään nosto-operaatioon, joka vaihtui parin vuoden sisällä betonipeittelyyn. Onneksi tuota peittelyä ei saatu tehdyksi. Kansainvälinen sukellusryhmä olisi halunnut pian uppoamisen jälkeen sukeltaa ja dokumentoida laivaa tarkemmin, mutta positiivista päätöstä tästä ei tehty(?). Epävirallista huhua myös liikkuu, että Ruotsi olisi hukannut tai tarkoituksellisesti tuhonnut osan tallennetusta sukelluksien video- ja kuvamateriaalista.
Vaikka olenkin avoin kaikelle asiaa koskevalle lisätiedolle, en kyllä jaksa uskoa, että tällä hetkellä käynnissä oleva tutkinta merkittävästi muuttaisi alkuperäisiä johtopäätöksiä. 27 vuotta pohjassa on pitkä aika ja takuulla osa vaurioista on syntynyt uppoamisen jälkeen aluksen alkaessa vähitellen hajota.
Estonian hylky makaa noin 70 metrin syvyydessä eli millainen vedenpaine siellä on ja mitkä on ollut sen vaikutus hylkyyn?
Nyt uutisoitiin, että autokannen ramppi oli täysin auki mutta minusta on loogista, että veden paine on ollut voimakkaampi kuin hydraulisylinterien teho ja ramppi painunut täysin auki. Laivojen ikkunat ovat turvalasia mutta millaisessa vedenpaineessa ne tulevat ns. sisään?
Muutama vuosi sitten joltain ulkoluodolta löydettiin Estonian pelastusrengas ja se oli käpristynyt kuin kuiva rusina. Tällöin uutisoitiin tämän johtuneen juuri vedenpaineesta. Eli pelastusrengas oli irronnut hylystä vasta vuosikymmenten jälkeen.
Eikös tossa syvyydessä oo n. 7 barin paine. Se paine kuitenkin vaikuttaa tasaisesti joka puolelle eli pyrkii avaamaan ja sulkemaan sylintereitä yhtä suurella voimalla. Männän eri puolilla pitäisi olla paine-ero että liikettä tapahtuisi.
Tuommoinen 7 baria on pikemminkin pneumatiikan arvoja. Hydrauliikassa painetta olisi ehkäpä 150-200 baria.
Jos sylinterit on kiinni rampissa ja rungossa niin silloin on joku osa järjestelmästä ruostunut puhki ja painovoima vetänyt rampin auki.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 17.07.2021, 22:14:10
Estonian hylky makaa noin 70 metrin syvyydessä eli millainen vedenpaine siellä on ja mitkä on ollut sen vaikutus hylkyyn?
Paine-erosta mahdollisesti aiheutuvat vauriot syntyvät aluksen upotessa. Periaatteessa esimerkiksi kuivatankki voisi "painua kasaan" (imploosio) mikäli runko ei ehdi repeämään ja ilma karkaamaan. Esimerkiksi
Derbyshire hajosi lähes täysin rakenteiden romahtaessa aluksen upotessa. Mikäli laipion tai vaikkapa ikkunan molemmilla puolilla kuitenkin on vettä, paine-eroa ei pääse syntymään ja syvyydellä ei ole mitään vaikutusta hylkyyn. Hyvä esimerkki tästä on
Titanic: keulaosa täyttyi hitaasti vedellä aluksen upotessa ja säilyi siksi jotakuinkin ehjänä kun taas peräosa meni matkalla merenpohjaan niin tuhannen päreiksi.
Pelastusrengas on valmistettu solumuovin kaltaisesta materiaalista, jossa ilma on pienissä taskuissa ja siten ei pääse pakenemaan. Estonian upotessa pelastusrengas rutistui kasaan samalla tavalla kuin tyhjä muovipullo sukeltajan kädessä.
Timo tuossa toikin esiin todennäköisimmän syyn Estonian rampin aukeamiselle: jokin osa on ruostuttuaan antanut periksi ja ramppi on auennut itsekseen.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.07.2021, 00:27:48
Timo tuossa toikin esiin todennäköisimmän syyn Estonian rampin aukeamiselle: jokin osa on ruostuttuaan antanut periksi ja ramppi on auennut itsekseen.
Kiitos hyvistä analyyseistä mutta tarkennuksena vielä, että eikö 70 m syvyydessä ole aika lailla hapetonta eli ruostumista ei juurikaan pitäisi tapahtua?
Siellä on letkua, putkea, sähköventtiiliä, pumppua jos jonkinmoista ja liitoksia toisensa perään. Tarkkamittaisista osista tehty systeemi kun sen on kestettävä ne paineet. Aikaa on kuitenkin neljännesvuosisata korroosion nakertaa.
Tuollainen tuli vastaan toisella keskustelupalstalla:
http://www.heiwaco.com/epunkt116.htm
Kiinnostuneet voivat lukea materiaalin läpi ja itse päätellä onko väitteissä perää vai ei, itse en ota tuohon kirjoitukseen kantaa enkä kerennyt kun pikaisesti lukea sitä.
Rockwaterin (myöhemmin osa SS7:aa) sukeltajia ja nimenomaan Estonialla sukeltaneita 4-5 tuntevana (myöhemmin dive supervisoreina, kun juteltiin) niin heidän mukaansa laivasta ei löydetty mitään normaalista poikkeavaa paitsi keulavisiiri ja siitä aiheutuneet vauriot. Ruumiita tietysti oli jokapuolella, mutta heidän kertomansa mukaan heidän toimenkuvaansa ei oltu rajattu eikä sensuroitu. Aiheesta on keskusteltu etanolin voimakkaan vaikutuksen alaisena eikä allekirjoittaneella ole syytä epäillä heidän tarkoitusperiään.
Lainaus käyttäjältä: Anders Isaksson - 19.07.2021, 23:08:11
Tuollainen tuli vastaan toisella keskustelupalstalla...
Anders Björkmanin sekoilut voi kyllä jättää täysin omaan arvoonsa. Kyseessä on tunnettu salaliittohörhö, jonka jutut muuttuvat vuosi vuodelta entistä sakeammiksi.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 20.07.2021, 01:09:56
Rockwaterin (myöhemmin osa SS7:aa) sukeltajia ja nimenomaan Estonialla sukeltaneita 4-5 tuntevana (myöhemmin dive supervisoreina, kun juteltiin) niin heidän mukaansa laivasta ei löydetty mitään normaalista poikkeavaa paitsi keulavisiiri ja siitä aiheutuneet vauriot. Ruumiita tietysti oli jokapuolella, mutta heidän kertomansa mukaan heidän toimenkuvaansa ei oltu rajattu eikä sensuroitu. Aiheesta on keskusteltu etanolin voimakkaan vaikutuksen alaisena eikä allekirjoittaneella ole syytä epäillä heidän tarkoitusperiään.
Muistaakseni (ei nyt ole Dplayn eli nykyisen Discoveryplussan tunnuksia, jotta voisin tarkistaa) TV-dokumentissa haastateltu Rockwaterin sukeltaja antoi aika toisenlaisen lausunnon eli tilaaja hyvin tarkkaan "kauko-ohjasi" sukeltajia heidän työssään. Etanolilla ei varmaan tässä ollut osuutta. Eihän tuossa tietysti mitään väärää ole, että työn tilaaja kertoo mitä tehdään, mutta lausuntojen ristiriita hämmentää.
Muutenkin tuon sukeltajan ja myös haastatellun esimiehen (joku manager-tasoinen henkilö) lausunnot mm. olosuhteista, työn vaikeudesta (jotain sellaista, että "tuonnehan nyt olisi sukeltanut melkein ilman laitteita") ja ruumiiden nostamisesta olivat aika mielenkiintoisia.
Viron onnettomuustutkintakeskus on julkaissut tiedotteen tähänastisista tutkimuksista. Tiedotteen lopussa on linkki kuvakansioon:
https://www.ojk.ee/et/sisu/rene-arikas-parvlaeva-estonia-esialgne-hindamine-kinnitas-uuringute-vajadust
Uuden Viron johtaman onnettomuustutkinnan Estonian keulavisiiriä koskevien tulosten mukaan visiirissä oleville metallurgisille- ja muodonmuutoksille ei löydy muuta järkevää selitystä kuin räjähdys.
https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador
Video lehdistötilaisuudesta englanniksi:
https://www.postimees.ee/embed/video/6549120
Estonian kyljessä olevan reiän vauriot näyttävät aiemmin oletettua pahemmilta ja repeämän reunat näyttävät taipuneen ulospäin. Räjähdyksen mahdollisuutta ei tässäkään tapauksessa voi poissulkea, mutta se vaatii vielä lisäselvityksiä. Linkissä myös videokuvaa kylkirepeämästä.
https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-ny-detaljerad-film-pa-estonias-hal
Se vaan hämmästyttää, että aivan tuon kylkireiän vieressä on hyttejä, joista on pelastunut ihmisiä, eikä kukaan ole puhunut räjähdyksestä tai muustakaan sellaisesta äänestä, että jotain tulisi kyljen läpi. Olettaisin, että tuo reikä itse asiassa ulottuu joihinkin hytteihin asti, vaikka laivan kylki ei hyttien seinä olekaan.
Kannelta 1 pelastuneiden kertomuksia löytyy saksalaisten raportista https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.3.htm (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.3.htm) ja jokaisen henkilön kohdalla on kerrottu, missä hytissä he ovat olleet.
Lainaus käyttäjältä: Eero Pekola - 29.09.2021, 11:37:43
Uuden Viron johtaman onnettomuustutkinnan Estonian keulavisiiriä koskevien tulosten mukaan visiirissä oleville metallurgisille- ja muodonmuutoksille ei löydy muuta järkevää selitystä kuin räjähdys.
https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador
Video lehdistötilaisuudesta englanniksi:
https://www.postimees.ee/embed/video/6549120
Estonian ympärillä tapahtuu nyt niin paljon asioita, ettei tahdo pysyä perässä.
Tämä keulavisiirin tutkimus ei liity Viron johtamaan onnettomuustutkintaan, vaikka lehdistötilaisuuden video löytyykin Postmees-lehden sivulta, vaan sen on tehnyt ruotslainen Fokus Estonia (https://fokusestonia.se/) ryhmä, joka on päässyt tutkimaan visiirin ja siitä erillään varastoitujen visiirin ja rungon osien vaurioita. Fokus Estonian taustahahmona on MP:n entinen kansanedustaja Lars Ångström.
Toinen uutinen on, että virolainen SA Mare Liberum säätiö on juuri päättänyt omat tutkimuksensa Estonian hylyllä.
https://news.postimees.ee/7351229/sa-mare-liberum-expedition-has-completed-the-study-of-the-wreck-of-estonia (https://news.postimees.ee/7351229/sa-mare-liberum-expedition-has-completed-the-study-of-the-wreck-of-estonia)
Tämän ryhmän johtajana on Viron virallisissa onnettomuustutkinnoissakin vaikuttanut Margus Kurm. Ryhmän toiminta on kyllä ollut hämmästyttävän ripeää, koska operaatiosta on ainakin julkisuudessa puhuttu vasta syyskuun alkupuolella ja tänään siis ryhmän käyttämä tutkimusalus RS Sentinel on tehtävänsä onnistuneesti suoritettuaan palaamassa satamaan.