Cinderella Helsinkiin?

Aloittaja Timo Selkälä, 12.06.2013, 19:07:27

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Lankulla olevan väitteen mukaan Viking Cinderella kulkee Helsinki-Tallinna reitillä 14 joulukuuta 2013 - 2 helmikuuta 2014 välisenä aikana, käyden telakalla 9-24 tammikuuta 2014. Jos totta, olisikohan XPRSin telakointi?
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Eerik Vilenius

Samaisen tietolähteen mukaan tarkoitus on kokeilla Tallinnan-risteilyjen suosiota. En usko, että XPRS samaan aikaan telakalla. Vikingiltähän on ilmaistu, että kyseiselle reitille olisi tarvetta saada lisää tonnistoa.

Sami Tikkanen

#2
Tähän liittyvää juttua olenkin odotellut. Ihan mielenkiintoista, vikingline.com (sekä -.se) osoitteiden varausjärjestelmissä Cinderellan risteilyn voi varata vielä to 12.12.2013, mutta ei enää perjantaille eikä siitä eteenpäin, kunnes taas ma 3.2.2014 matkan voi varata Cindylle Tukholmasta.

XPRS:n miniristeilyt ovat normaalisti varattavissa.

Jani Nousiainen

2011 maaliskuussa käynyt telakalla joten voisi olla jo aika.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Oiva Kettu

Hyvä Kiva Braa, Antaa tulla lisää vaan...eli itänaapurin uudenvuodenpartyihin kiusaa europalle...

Sami Tikkanen

#5

Arto Papunen

#6
Jopas oli uutinen. Mahtaakohan olla tuo Isabellalle suunniteltu aikataulu.. Tokihan XPRS myös pitäisi telakoida, tokihan Rosella viettäisi varmaan alkuvuoden makuutuksessa jolloin se voisi korvata.

Toisaalta itse laittaisin tuoksi ajaksi Gracen Tukholman iltaan kokeiluksi, voisi kompensoida myöhempää aikataulua ja kun suomenpuolella voi Cinderella viedä vähän matkustajia Gracelta ja Gracen uutuuden viehätys alkaa pikkuhiljaa vähetä.

Tässä myös uutinen http://nyan.ax/nyheter/?news_id=77429

Ilpo Kuivanen

Jaha. Joutuukohan Tallink taas kaivamaan kuvettansa...?  :)

Marko Manninen

Tää alkaa vakavasti näyttää siltä, että syksyllä tehdään laiva tilauksia tai sitä pitkitetään alkuvuoteen. Cinderellan kokeilu todellakin viittaa, että Tukholman iltalähtö on se seuraava askel. Laiva varmasti liikennöi XPRS:in kanssa samaan aikaan, että saa hyödyn maksimoitua. XPRS saattaa hyvinkin olla samaan aikaan telakalla, kun on Rosellan seisotus Maarianhaminassa. Silloin on hyvää aikaa tuurata vanhaa reittiänsä ja XPRS saisi kyseisenä aikana tarvittavaa lisätilaa ja LNG -varustelun. Paljonkohan tollainen lisäpala Raumalla asennettuna mahtaisi maksaa? Viking Gracen ja Amorellan mulkkaamisessa olisi todellakin järkeä. Silloin saataisiin ensiarvoisen tärkeää asiakaspalautetta Ruotsalaisilta aikataulusta ja laivasta. Se jos mikä on Vikingille ensiarvoisen tärkeää, jos Cinderellan ja Amorellan liikenne sulautetaan yhdeksi uudeksi Viking Grace II. Cinderallan Helsinkiin tulo talvella ja tulevaisuudessa olisi erittäin odotettu. Kunnollista kilpailua Tallinkin Silja Europan kanssa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Toni Ohvo

Tämä oli todellakin toivottu uutinen.

Aiemmin pohdittu Cinderellan tuleminen Hel-Sto -reitille ei enää kuulosta yhtä kiinnostavalta, kuin tämä Hel-Tal reitti.

Viime vuosina Tallinnan reitillä ei ole ollut kunnollista kilpailua yli 20h risteilyjä tekevien laivojen välillä, kun Tallink on ainoana yhtiönä liikennöinyt ko. risteilyjä. Cinderellan tulo reitille tuo mukanaan kilpailua reitille Tallink Europan kanssa.

Cinderellan tulon myötä veikkaan Europan pysyvän reitillään, mutta varmaankin sen puhutun isohkon remontin aikaistamista harkitaan yhtiössä, mikäli Europa halutaan linjalla tulevaisuudessakin pitää.

Mikko-Oskari Koski

Cindyn Suomenlahden keikat ovat sinällään kiintoisa päänavaus. Ensimmäinen jakso eli 14.12.-8.1. vaikuttaa yksinkertaisesti yritykseltä saada joulusesongin aikana laiva mahdollisimman tuottavaan työhön. Tukholman risteilyt myyvät tuohon aikaan vuodesta todella huonosti, mutta Suomen pikkujoulu- ja välipäivämarkkinoilla voisi kruisailijalle olla sijaa varsinkin, jos jokainen risteily teemoitetaan erikseen.
Jälkimmäinen sessio 25.1.-2.2. vaikuttaa XPRS:n telakointisijaisuudelta ja koska Cindy itse käy 9.-24.1 ehostautumassa, se saattaa tuolloin olla taas oikea lautta, jonka autokansi palvelee täysimittaisena. Parissa viikossa laivaan ehtii tehdä vaikka mitä, esimerkiksi jotain, mistä on puhuttu täällä http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14420.90. Tuskin kuitenkaan uusia myllyjä tai pidennyksiä, mutta ulkolaitasponsonit ja yläkansien tilankäyttömuutokset, suhteellisen isoja rakenteellisia muutoksia molemmat, tuossa ajassa ehtii tehdä. Samoin laiva voidaan taas maalata punaiseksi, jos se halutaan mieltää seuraavassa toimessaan (olipa se mikä tahansa) Vikingiksi.

Cinderellan aikataulu on myös mielenkiintoinen kysymys. Veikkaisin, ettei Bellalle suunniteltua  taulua oteta käyttöön, vaikka aamulähtö Helsingistä tarpeellinen ja kiva olisikin. Helsingin satama-ajaksi veikkaisin 13-16 ja Tallinnaan ajetaan kiinni vasta yöllä Finlandian lähdettyä alta pois. Lankku pidetään auki minimiajan (ulos 8-9, sisään 9-9.30), jotta suurin osa asiakkaista pysyy laivassa eikä karkaa kaupungille ostoksille.
Puheet Kreisi II:n tilaamisesta Tukholman iltalähdölle voidaan taas kerran vaimentaa niihin monesti mainittuihin tylyihin totuuksiin mitä tulee Tukholman risteilijän ja Suomen tarvematkustusta ja päiväristeilyjä palvelevien konseptien heikkoon yhteensopivuuteen. Mutta jos Suomenlahden risteilyt lähtevät vetämään, voi tässä olla seuraavan uudisaluksen paikka, kenties kahdenkin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.06.2013, 00:32:30
Cindyn Suomenlahden keikat ovat sinällään kiintoisa päänavaus. Ensimmäinen jakso eli 14.12.-8.1. vaikuttaa yksinkertaisesti yritykseltä saada joulusesongin aikana laiva mahdollisimman tuottavaan työhön. Tukholman risteilyt myyvät tuohon aikaan vuodesta todella huonosti, mutta Suomen pikkujoulu- ja välipäivämarkkinoilla voisi kruisailijalle olla sijaa varsinkin, jos jokainen risteily teemoitetaan erikseen.

Tämä on totta. Taitaa olla peräti suht helppoa myydä nuo. Sääli vain etttä pikkujoulukausi alkaa jo ennen tuota ja on käytännössä jo ohi.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.06.2013, 00:32:30
Jälkimmäinen sessio 25.1.-2.2. vaikuttaa XPRS:n telakointisijaisuudelta ja koska Cindy itse käy 9.-24.1 ehostautumassa, se saattaa tuolloin olla taas oikea lautta, jonka autokansi palvelee täysimittaisena. Parissa viikossa laivaan ehtii tehdä vaikka mitä, esimerkiksi jotain, mistä on puhuttu täällä http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14420.90. Tuskin kuitenkaan uusia myllyjä tai pidennyksiä, mutta ulkolaitasponsonit ja yläkansien tilankäyttömuutokset, suhteellisen isoja rakenteellisia muutoksia molemmat, tuossa ajassa ehtii tehdä.

Ei ehdi. Niiden rakentaminen laivaan kesti kyllä pari viikkoa, mutta nyt pitäisi repiä ulos suuri määrä terästä vahingoittamatta rakenteita, samalla lisätä sitä ulkopuolelle. Sitä ei tule tapahtumaan. Rakenteellisia muutoksia ei kahdessa viikossa paljoa tehdä. Muista että yläkansille painon lisääminen ei ole juuri mahdollista, ja säännöt ovat tiukentuneet paljon siitä kuin esimerkiksi Prinsesse Ragnhild pidennettiin, korotettiin ja levennettiin 1992. Jotta alus sai jatkaa liikennettä sitä onkin sen jälkeen jouduttu pariinkin otteeseen muuttaa - keventämällä. Esimerkiksi aluksen aurinkokannen lasiruudut jouduttiin poistamaan, ja kuulemma rakenteita on vaihdettu keveämpään materiaaliin - kaikki painon vähentämiseksi. Lasiruuduissa osasyynä oli tosin myös aluksen lisääntynyt tuulipinta, se teki siitä vaikeasti ohjattavan.

Joka tapauksessa, isompiin muutoksiin tarvitaan enemmän aikaa. Kaksi viikkoa on normitelakointi, jotta ehditään tehdä tärkeimmät luokan vaatimat asiat. Mm. potkuriakselit esimerkiksi on tarkastettava ajoittain - se tarkoittaa niiden vetämistä ulos, mikä vie aikaa. Saa ne tietysti nopeasti ulos ja sisäänkin, mutta tällöin ne hajoittaa. Toki samassa ajassa saa sisätiloissa aikaan uuden ilmeen, mutta varsinaisia rakenteellisia muutoksia ei paljoa ehdi.

Pidentämisestä: Useimmat matkustaja-autolautan pidentämiset tuntuvat olevan noin 2-3 kuukauden hommia. Prinsesse Ragnhildin tapaus oli noin 6 ja puolen kuukauden homma, tosin se olikin tavanomaista isompi.


I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Oiva Kettu

Cinderellan ulkonäkö.  Ei ole mitenkään pahasti vanhentunu, itseäni "ärsyttää" vain tuo savupiippu joka näyttää jotenkin vanhan polven korsteenilta

Petri Helenius

Entäs jos Viking XPRS onkin telakalla 14.12.-2.2.  Cinderella ja Rosella korvaavat XPRS liikennöinnin.

Sami Tikkanen

Lainaus käyttäjältä: Petri Helenius - 14.06.2013, 13:14:16
Entäs jos Viking XPRS onkin telakalla 14.12.-2.2.  Cinderella ja Rosella korvaavat XPRS liikennöinnin.

Itse en usko. Onhan ollut vähän puhetta että Viikkarin olis vähän tarkoitus testailla, olisko kunnon risteilijällä kysyntää/sopivuutta Tallinnan linjalla, joko täysin uudella tai itse Cinderellalla.
Lisäksi, kuten aiemmin sanoin, ainakin vikingline.fi -sivulta saa tällä hetkellä varattua normaalisti XPRS:n matkoja tuollekin ajalle, toisin kuin vikingline.com/-.se osoitteista Cinderellan normaaleja risteilyjä.