Royal Caribbean tilaa ensimmaiset LNG-aluksensa Meyer Turun telakalta:
http://cruisebusiness.com/index.php/news-section/top-headlines-category/6464-royal-caribbean-cruises-to-order-its-first-lng-powered-cruise-ships-from-meyer-turku
Vaihdoin otsikon kuvaavammaksi. -Tuomas/Ylläpito
Aikamoista voittokulkua on Turun telakalla tosiaankin ollut Meyerin kuvioon tulon jälkeen :thumb: ja ilmeisesti tärkein syy siihen on vain yksinkertaisesti: LUOTTAMUS ,joka edelliseltä omistajalta kokonaan puuttui...
Sjöfartstidningenin jutussa (http://www.sjofartstidningen.se/ny-bestallning-till-abovarvet/) kerrotaan muun muassa, miten polttokennotekniikkaa aiotaan ensin kokeilla Oasis-luokan aluksessa, joka valmistuu 2017 (Oasis 4), ja sen jälkeen asennetaan suuremmat yksiköt Quantum-luokan aluksiin, joita on rakenteilla Papenburgissa.
Samat tiedot löytyvät englanninkielellä Royal Caribbeanin lehdistötiedotteesta:
http://www.rclcorporate.com/investors/press-releases/press-release/id/1279/ (http://www.rclcorporate.com/investors/press-releases/press-release/id/1279/)
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.10.2016, 21:51:31
Sjöfartstidningenin jutussa (http://www.sjofartstidningen.se/ny-bestallning-till-abovarvet/) kerrotaan muun muassa, miten polttokennotekniikkaa aiotaan ensin kokeilla Oasis-luokan aluksessa, joka valmistuu 2017 (Oasis 4), ja sen jälkeen asennetaan suuremmat yksiköt Quantum-luokan aluksiin, joita on rakenteilla Papenburgissa.
Mistäs tämän jutun otsikkokuvaan Pernon telakalta on mahtanut toinen pukkinosturi ilmestyä?
Vastahan tuollaisen hankkimista on ryhdytty kai suunnittelemaan... ;)
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 11.10.2016, 22:45:47
Mistäs tämän jutun otsikkokuvaan Pernon telakalta on mahtanut toinen pukkinosturi ilmestyä?
Vastahan tuollaisen hankkimista on ryhdytty kai suunnittelemaan... ;)
Kuvatekstissä lukee
"Den andra bockkran som varvet har beställt finns med på detta fotomontage." Eli kuvankäsittelystä kyse.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.10.2016, 23:45:30
Kuvatekstissä lukee "Den andra bockkran som varvet har beställt finns med på detta fotomontage." Eli kuvankäsittelystä kyse.
No juu, kunhan vitsailin... ;D Itseasiassa asun tässä ihan telakan vieressä ja näen kyllä ikkunastani, ettei siellä vielä toistaiseksi ole tuota toista nosturia :)
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.10.2016, 19:29:15
No juu, kunhan vitsailin... ;D Itseasiassa asun tässä ihan telakan vieressä ja näen kyllä ikkunastani, ettei siellä vielä toistaiseksi ole tuota toista nosturia :)
Eipä siihen pitkää aikaa mene, uuden nosturin pitäisi nimittäin olla käytössä toukokuussa 2018, ja telakka tekee itse nosturin isoimmat terästyöt.
RCCL:n kahden laivan tilaus on varmistunut:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3499144/Kahden+ison+risteilijan+kauppa+varmistui+Turkuun++telakalla+iso+tyovoimatarve (http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3499144/Kahden+ison+risteilijan+kauppa+varmistui+Turkuun++telakalla+iso+tyovoimatarve)
Meyer Turku rakentaa kaksi maailman suurimpiin kuuluvaa Icon-luokan risteilijää. Alusten tilaaja, yhdysvaltalainen Royal Caribbean Cruises-varustamo ja Meyer Turku Oy ovat kaikessa hiljaisuudessa vahvistaneet Turun telakalle suurkaupan. Kaupan arvo saattaa olla jopa kaksi miljardia euroa. Esisopimus laivakaupasta tehtiin viime syksynä. Laiva-alalla Icon-alusten kuvataan tuovan risteilymarkkinoille mullistavia uutuuksia. Ne valmistuvat vuosina 2022 ja 2024.
Pernoon on tullut hiljattain jo mitä ilmeisimmin Icon-sarjan ensimmäisen aluksen lohkoja niin Klaipedasta kuin Gdanskistakin - vaikka aluksista ei ole edelleenkään julkaistu yhtään havainnekuvaa.
Equasiksen mukaan ensimmäisen aluksen nimeksi tulisi odotetusti Icon of the Seas - tosin Equasiskaan ei aina ole oikeassa. Alusten valmistumista on viivytetty niin, että ensimmäinen valmistuu vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä, toinen 2025 toisella neljänneksellä ja kolmas 2026 toisella neljänneksellä.
Näin ollen Carnivalin toinen alus, Carnival Celebration valmistuu ennen ensimmäistä Icon-luokan alusta. Edelleenkään aluksista ei ole julkaistu mitään yksityiskohtia tai piirroksia, mutta RCCL:n toimitusjohtaja hypetti uusia aluksia viime viikolla (https://www.royalcaribbeanblog.com/2021/04/01/royal-caribbean-ceo-calls-next-gen-icon-class-cruise-ships-game-changer) sanoen niiden mullistavan risteilemistä samalla tavalla kuin Oasis-luokka aikanaan.
Ensimmäisen aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin pienimuotoisesti Pernossa maanantaina 14.6. - tosin ensimmäiset lohkot tulivat telakalle jo viime kesänä. Samalla myös "paljastettiin" ensimmäisen aluksen nimen olevan virallisestikin tuo Icon of the Seas ja että alukseen tulee "ilmakuplavoitelu" vedenpinnan alle. Joissain huhuissa tämän luokan on uumoiltu olevan kooltaan jopa Oasis-luokkaa suurempi, mutta tähän ei vielä tullut mitään varmaa tietoa.
Meyerin tiedote tuotannonaloituksesta (https://meltwater.pressify.io/publication/60ca1415f659710004a58438/58a6c14c59960a0d00a797b5?&sh=false&sb=false)
Icon-luokan laivoihin tulee kuhunkin kaksi konehuonelohkoa Rostockista. Tämä selviää opinnäytetyöstä (https://www.theseus.fi/handle/10024/333465), joka on tehty Turun Ammattikorkeakoulussa.
IMO-numerot:
Icon of the Seas: 9829930
Icon 2: 9829942
Icon 3: 9888560
Pernoon on tulossa kaksikin hinaajaa Rostockista. Vauhdista päätellen jotain hinataan. Bugsier 10 ja Wal ovat nyt Visbyn korkeudella.
Lainaus käyttäjältä: Pentti Heikkilä - 21.06.2021, 16:47:44
Hinauksessa on CARNIVAL CELEBRATION risteilyaluksen kelluva konehuonelohko, joka hinataan ensin Turun satamaan ja sieltä myöhemmin Pernoon.
Lähtö Rostockista (YouTube) (https://www.youtube.com/watch?v=0ippl4XbIJ8)
Finnpilot (https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Bugsier%2010)
Näin laivanrakennuksen hienouksista tarkemmin ymmärtämättömänä maallikkona hieman ihmettelen kyllä tätä, että mitä järkeä on kuljettaa näitä laivankappaleita vaikka tässäkin tapauksessa itämeren laidalta toiselle, kun käsittääkseni olisi ollut aivan yhtä hyvin mahdollista rakentaa kokonaan Turussa? Eihän lohkojen satojen kilometrien kuljettaminen hinaamallakaan ihan ilmaista touhua varmaankaan ole? Kertokaahan te, jotka asioista paremmin tiedätte.
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 21.06.2021, 22:26:38
Näin laivanrakennuksen hienouksista tarkemmin ymmärtämättömänä maallikkona hieman ihmettelen kyllä tätä, että mitä järkeä on kuljettaa näitä laivankappaleita vaikka tässäkin tapauksessa itämeren laidalta toiselle, kun käsittääkseni olisi ollut aivan yhtä hyvin mahdollista rakentaa kokonaan Turussa? Eihän lohkojen satojen kilometrien kuljettaminen hinaamallakaan ihan ilmaista touhua varmaankaan ole? Kertokaahan te, jotka asioista paremmin tiedätte.
Konehuoneyksiköiden tuotannon keskittäminen parantaa Meyerin telakoiden tehokkuutta ja lyhentää laivaprojektien läpimenoaikaa.
Laivojen lohkotuotanto on toki noin ylimalkaan oma kummallisuutensa näin ulkoa katsottuna. Lohkojen ostaminen alihankintana ulkopuolisilta on ihan tavallista (Helsingin telakallahan ei ole omaa lohkotuotantoa ollenkaan, vaan ihan kaikki pitää ostaa ulkoa), mutta kun niitäkään ei aina osteta halvemman työvoiman maista, vaan esim Meyer Turku on ostanut lohkoja Rauma Marine Constructionsilta.
Jos oikein muistan niin Stx Helsingin telakalle tuotiin baltic princess:n lohkot Ranskan toimipisteestä. Ja Puola on yksi maa joka tuottaa lohkoja telakoille. Asioita enemmän seuraavat muistaa että tilasiko Rmc jossain vaiheessa Puolasta lohkoja.
Baltic Princessille ei tuotu vain lohkoja, vaan iso pätkä laivaa rakennettiin Ranskassa ja uitettiin Helsinkiin.
Helsingin telakalta minulle kerrottiin, että tämä alihankinta ei ollut aina ongelmatonta: Viking XPRS:ää varten toimitettiin lohkoja jotka oli rakennettu peilikuvana.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.06.2021, 00:03:15
Baltic Princessille ei tuotu vain lohkoja, vaan iso pätkä laivaa rakennettiin Ranskassa ja uitettiin Helsinkiin.
Helsingin telakalta minulle kerrottiin, että tämä alihankinta ei ollut aina ongelmatonta: Viking XPRS:ää varten toimitettiin lohkoja jotka oli rakennettu peilikuvana.
Se oli puoli laivaa eli koko keulaosa. Hinaajana Alphonse Lezter, nykyään laivojen taivaassa. Olin mukana tuolla parin viikon reissulla ja lähdön varustelussa.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.06.2021, 00:03:15
Baltic Princessille ei tuotu vain lohkoja, vaan iso pätkä laivaa rakennettiin Ranskassa ja uitettiin Helsinkiin.
Helsingin telakalta minulle kerrottiin, että tämä alihankinta ei ollut aina ongelmatonta: Viking XPRS:ää varten toimitettiin lohkoja jotka oli rakennettu peilikuvana.
Auts. Tuossa puhutaan jo melko suurista kustannuksista.
Noin kevennyksenä muuten XPRS on niin tuhottoman sekava laiva (oikeasti lähinnä siksi että sinne on rakennettu jatkuvasti lisätiloja jälkikäteen), että melkein voisi kuvitella että nuo lohkot oltaisiin siitä huolimatta hitsattu kiinni :)
Icon of the Seasin ensimmäinen FERU on aloittanut matkansa Rostockista Turkuun. Sen pitäisi olla perillä jouluaattona.
EDIT: Hinaus saapui perille Pernoon lumituiskussa eilen päivällä. Hinaajina oli Bugsier 30 ja Wal, sekä suomalaisista jäitä oli murtamassa Dunker.
Lohkohalli voi olla varattu ja täystyöllistetty koko ajan. Jostain muualta pitää saada "valmiita" lohkoja, jotta työ montussa jatkuu. Kun allasmonttu tyhjenee edellisistä laivoista, on sinne saatava paljon lohkoja yhdistettäväksi mahdollisimman nopeasti. Yhdistäminen on nopeampaa kuin lohkon rautalevylen leikkaus, taivutus ja kokoonhitsaus. Lohkot vaativat runsaasti tilaa telakka-alueelta.
Icon of the Seasin FERU siirrettiin eilen rakennusaltaaseen samassa yhteydessä, kun Carnival Celebration vedettiin sieltä ulos.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.02.2022, 09:05:18
Carnival Celebrationin vesillelaskujuhla oli perjantaina 11.2. ja venttiilit avattiin klo 11. Se siirrettiin varustelulaituriin aikaisin seuraavana aamuna. Samalla Icon of the Seasin FERU siirrettiin altaaseen.
Meyer Turun lehdistötiedote (https://meltwater.pressify.io/publication/62068841d89a91000424aa2e/58a6c14c59960a0d00a797b5?&sh=false&sb=false)
Kölinlaskutilaisuutta vietettiin pienellä porukalla Pernossa eilen.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 18.06.2021, 12:19:50
Joissain huhuissa tämän luokan on uumoiltu olevan kooltaan jopa Oasis-luokkaa suurempi, mutta tähän ei vielä tullut mitään varmaa tietoa.
Nyt sitä varmaa tietoa tuli, kun RCCL lanseerasi Icon of the Seasin tänään. Sen kooksi tulee 250.800 bt ja pituudeksi 365 m (ilmoitettu 1198 jalkaa). Matkustajia mahtuu kyytiin jopa 7600.
RCCL:n oma Icon of the Seas -sivusto (https://www.royalcaribbean.com/icon-of-the-seas/site/)
Royal Caribbean -blogi (kertoo eri alueista ja uusista ajanviettotavoista) (https://www.royalcaribbeanblog.com/icon-of-the-seas)
Meyer Turun instagram (https://www.instagram.com/p/Cj70PwpoS9_/?hl=fi)
Mitenköhän korkea tuosta tulee, että miten mahtuu Iso-Beltistä? Oasis ja Allure viriteltiin laskettavilla korsteeneilla.
YLE: Jättiristeilijän keulaan nostetaan valtava lasikupu – massiivinen nosto-operaatio tehdään Turun telakalla viikonloppuna (https://yle.fi/uutiset/74-20003523)
Icon of the Seasin vesillelaskuseremoniaa vietettiin tänään Pernossa. Nyt poikkeuksellisesti allas oli täytetty jo puoliksi ennen seremonian alkua. Alus siirretään laituriin tulevan yön aikana.
Yle vesillelaskusta (https://yle.fi/a/74-20008032)
Toisen, vielä nimeä vailla olevan Icon-luokan aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin Pernossa ystävänpäivänä 14.2.
Cruise Industry News (https://cruiseindustrynews.com/cruise-news/2023/02/royal-caribbean-cuts-steel-for-second-icon-ship/)
Icon of the Seas suuntaa ensimmäiselle merikoeajolleen nyt viikonloppuna, kertoo muun muassa Yle (https://yle.fi/a/74-20037073). Luotsilistalla alustava lähtö on laitettu lauantaille klo 18, mutta aika voi vielä muuttua. Toinen koeajo on tulossa näillä näkymin syyskuussa.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.06.2023, 09:49:33 Icon of the Seas suuntaa ensimmäiselle merikoeajolleen nyt viikonloppuna, kertoo muun muassa Yle (https://yle.fi/a/74-20037073).
Tekniikka & Talous kirjoittaa: "250 800 000 000 000 tonnia painava maailman suurin ja monimutkaisin risteilijä --"
Jep jep!
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.06.2023, 09:49:33 Icon of the Seas suuntaa ensimmäiselle merikoeajolleen nyt viikonloppuna, kertoo muun muassa Yle (https://yle.fi/a/74-20037073). Luotsilistalla alustava lähtö on laitettu lauantaille klo 18, mutta aika voi vielä muuttua. Toinen koeajo on tulossa näillä näkymin syyskuussa.
Tuulen takia lähtö venyi ja alus lähti koeajolle tänä aamuna klo 07.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.06.2023, 09:49:33 Icon of the Seas suuntaa ensimmäiselle merikoeajolleen nyt viikonloppuna, kertoo muun muassa Yle (https://yle.fi/a/74-20037073). Luotsilistalla alustava lähtö on laitettu lauantaille klo 18, mutta aika voi vielä muuttua. Toinen koeajo on tulossa näillä näkymin syyskuussa.
Tämän laivan vois kyllä liittää tuonne rumimmat laivat osioonkin.
Keskeneräistä ei kannata arvostella. Lopullinen väritys voi tehdä paljon hyvää.
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 21.06.2023, 23:26:38 Keskeneräistä ei kannata arvostella. Lopullinen väritys voi tehdä paljon hyvää.
Kyllä se tulee noista laivan muodoista. Keulan, etuosan ja yläkannen muodot yhdistettynä korsteeneihin. Tulee lähinnä mieleen jokin nosturiproomu :)
Näkyy kaasunbunkrausalus Kairos olevan Icon of The Seasin kyljessä eli ilmeisesti aluksen poistuminen lämpimämmille vesille alkaa olla käsillä.
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 30.09.2023, 20:14:49 Näkyy kaasunbunkrausalus Kairos olevan Icon of The Seasin kyljessä eli ilmeisesti aluksen poistuminen lämpimämmille vesille alkaa olla käsillä.
Tässä on välissä vielä toiset meritestit, mutta alkuperäinen luovutus Royal Caribbeanille piti ilmeisesti olla tässä kuussa. Vaikea kuvitella että kaikki olisi valmista vielä 26.10 joka oli alunperin merkitty luovutuspäiväksi.
Meyerin somessa oli tieto, että RCCL:n miehistö on muuttanut alukselle. Ei luovutus kovinkaan kaukana voi olla.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 03.10.2023, 07:18:15 Meyerin somessa oli tieto, että RCCL:n miehistö on muuttanut alukselle. Ei luovutus kovinkaan kaukana voi olla.
Miehistö muutti lauantaina 30.9.
Näillä näkymin luovutus on ensi kuun puolivälissä ja alus käy sitten joulukuussa Cadiz'ssa lastaamassa palmut ja muuta tavaraa ennen Atlantin ylitystä. Neitsytmatkahan on vasta 27. tammikuuta.
Toisen Icon-luokan aluksen nimeksi tulee Star of the Seas (lähde (https://www.royalcaribbeanpresscenter.com/press-release/1683/from-one-icon-to-the-next-royal-caribbean-reveals-name-of-next-icon-class-ship//)).
Todella kaunis laiva, uutta muotoilua, nokka etenkin on kaunis sekä tuo dome, vähän eriluokassa painii kun viikkarin tai tallinkin pienet lotjat
Älkää vain alkako vääntää laivan ulkonäöstä. Kauneus on katsojan silmissä. :)
Icon of the Seas on luotsilistan mukaan lähdössä alustavasti toisille koeajoille tänä lauantaina 28.10. auringon jo laskettua klo 20. Koeajoille on varattu kymmenen päivää, mutta alus voi tulla takaisin aiemminkin, jos kokeet saadaan suoritettua etuajassa.
Yle kertoo koeajosta (https://yle.fi/a/74-20057005)
EDIT: Lähtö siirtyi sunnuntaiaamuun 29.10. ja laiva lähti noin 06.30.
EDIT 2: Tuli takaisin 6.11. iltapäivällä.
Kävin ottamassa muutaman kuvan: https://laivakuvat.blogspot.com/
Pitääkö paikkansa että tuo keulan muotoilu johtuu siitä, että mahdollisimman suuri laiva saatiin mahtumaan telakka altaaseen?
Lainaus käyttäjältä: Risto Harjula - 16.11.2023, 16:52:16 Kävin ottamassa muutaman kuvan: https://laivakuvat.blogspot.com/
Pitääkö paikkansa että tuo keulan muotoilu johtuu siitä, että mahdollisimman suuri laiva saatiin mahtumaan telakka altaaseen?
Onkohan tuosta pysty keulasta etua kunnon aallokossa. Keula leikkaa suoraan, mutta tuollainen komia kaareva keula kohtaa melkoisen nostavan voiman pystyakselin suhteen?
Tietämättä varmaksi väittäisin, että tuskin johtuu altaan koosta. Ensinnäkin tuollaisia keuloja on ollut jo muuallakin rakennetuissa laivoissa (Celebrity Edgessä oli jo 2018 samantapainen), ja toisekseen Helsingissähän rakennettiin menneisyydessä laivoja joihin laitettiin keula kiinni vasta varustelulaiturissa kun se ei olisi mahtunut rakennushalliin.
Tosiaan ei ehkä altaan pituus olisi este pidemmälle keulalla, vaan tuo muoto on todettu muuten hyväksi, samalla on tullut bonuksena että keula voidaan laittaa jo altaassa.
Lainaus käyttäjältä: Risto Harjula - 18.11.2023, 16:03:15 Tosiaan ei ehkä altaan pituus olisi este pidemmälle keulalla, vaan tuo muoto on todettu muuten hyväksi, samalla on tullut bonuksena että keula voidaan laittaa jo altaassa.
Jos laivojen pituudet kasvavat jatkossa vielä metrilläkin niin sitten pitänee varmaan keksiä joku muu ratkaisu, joko altaan pidennys tai keulan kiinnitys vasta altaan ulkopuolella. Tiukkaa teki Iconin kohdalla jo.
Lainaus käyttäjältä: Janne-Petteri Kumpulainen - 18.11.2023, 19:32:12 Jos laivojen pituudet kasvavat jatkossa vielä metrilläkin niin sitten pitänee varmaan keksiä joku muu ratkaisu, joko altaan pidennys tai keulan kiinnitys vasta altaan ulkopuolella. Tiukkaa teki Iconin kohdalla jo.
Jos ei kymmenistä metreistä puhuta, ei tuota mitään ongelmaa. On keuloja Suomessa aiemminkin kiinnitelty vasta vesillelaskun jälkeen. Tosin altaan pidennyskään ei liene iso ongelma.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 16.11.2023, 17:25:57 Onkohan tuosta pysty keulasta etua kunnon aallokossa. Keula leikkaa suoraan, mutta tuollainen komia kaareva keula kohtaa melkoisen nostavan voiman pystyakselin suhteen?
Suurinpiirtein samanmallisia valtamerilaivojen keulat oli jo sata vuotta sitten.
Icon of the Seas luovutettiin tilaajalleen eilen 27.11., tasan kaksi kuukautta ennen neitsytmatkaa Miamista. Sen lähtöennakko kohti Cadizia on tänään klo 18, mutta se voi vielä muuttua säästä riippuen.
Ylen uutinen luovutuksesta (https://yle.fi/a/74-20062366)
EDIT: Lähtö ehditty jo siirtää luotsilistalla 29.11. klo 12.
EDIT 2: Lähtö muutettiin aamulla klo 10:ksi, irtosi laiturista noin klo 11.
Minä kun olen ymmärtänyt, että alukset ovat kauniita!
Löytyykö joku, jonka miestä tämä on kaunis?
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 28.11.2023, 09:18:20 Minä kun olen ymmärtänyt, että alukset ovat kauniita!
Löytyykö joku, jonka miestä tämä on kaunis?
Eipä taida kovin monta kättä nousta...
1960-2000 luvuilla rakennettiin monia kauniita aluksia, mutta vuosituhannen vaihteen jälkeen on kyllä lähinnä tainnut olla pelkästään voitonmaksimointi hallitsevana kriteerinä, kun risteilyaluksia on muotoiltu, vaikutelma on mielestäni ollut pääsääntöisesti ruma kelluva kerrostalo, tässä suhteessa voi kyllä perustellusti sanoa, että: "Kyllä ennen oli paremmin!" Oikeastaan aika harva asia kuitenkaan on oikeasti ollut niin, mutta tässä asiassa voisi mielestäni sen todeta...
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 05.10.2023, 23:54:03 Toisen Icon-luokan aluksen nimeksi tulee Star of the Seas (lähde (https://www.royalcaribbeanpresscenter.com/press-release/1683/from-one-icon-to-the-next-royal-caribbean-reveals-name-of-next-icon-class-ship//)).
Star of the Seasin kelluva konehuonelohko (floating engine room unit, FERU) saapui tänään Rostockista Turun kantasatamaan. Sen pitäisi siirtyä Pernoon loppuviikolla. Hinaajina olivat Fairplay-30 ja Fairplay Inagua.
EDIT: Icon of the Seas puolestaan saapui Cadiziin 5.12.EDIT 2: FERU siirrettiin Pernoon 10.12. ja samalla MS7 siirrettiin hiukan pois tieltä.
Icon of the Seas on nyt kuivatelakalla Cadizissa. Miksiköhän piti nyt jo telakoida, kun ei ole vielä edes aloittanut liikennöimään.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko Cadizissa tosiaan telakka johon tämän kokoinen alus voidaan telakoida ?
Kuvista päätellen löytyy iso allas. Cadizin kierroksesta löytyy mainintoja jo toukokuulta.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 09.12.2023, 23:19:46 Miksiköhän piti nyt jo telakoida, kun ei ole vielä edes aloittanut liikennöimään.
LinkedInissä tiedettiin, että telakoinnin yhteydessä aluksen runko puhdistetaan ja potkurinlavat kiillotetaan ennen varsinaisen liikennöinnin aloittamista. Lisäksi alukselle tuodaan eläviä kasveja ja taide-esineitä.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 04.12.2023, 15:33:12 Star of the Seasin kelluva konehuonelohko (floating engine room unit, FERU) saapui tänään Rostockista Turun kantasatamaan. Sen pitäisi siirtyä Pernoon loppuviikolla. Hinaajina olivat Fairplay-30 ja Fairplay Inagua.
EDIT: Icon of the Seas puolestaan saapui Cadiziin 5.12.
EDIT 2: FERU siirrettiin Pernoon 10.12. ja samalla MS7 siirrettiin hiukan pois tieltä.
Star of the Seasin kölinlaskuseremoniaa vietettiin 15.12., kerrotaan mm. telakan instagram-profiilissa. (https://www.instagram.com/meyerturku/p/C1HckA7KDjk/?hl=fi&img_index=1)
Icon of the Seas lähti puolestaan Cadizista 23.12. Algericasin edustalle bunkrattavaksi ja sieltä jouluaattona AIS:n mukaan Puerto Ricon Ponceen.
EDIT: Saapui Miamiin 10.1. aamulla.
Kolmannen, vielä nimettömän Icon-luokan aluksen, rakennusnumeroltaan 1402, tuotannonaloitusjuhla oli eilen 12.1. Pernossa.
Meyer Turun instagram (https://www.instagram.com/meyerturku/p/C2AQ6q0qVih/?hl=fi&img_index=1)
Helsingin Sanomissa on laaja juttu (valitettavasti maksumuurin takana) Icon of the Seas-alukseen liittyvästä yritysvakoilutapauksesta:
HS: Telakan vakooja (https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010130788.html)
Aki oli telakan kokeneimpia insinöörejä, arvostettu ammattilainen. Sitten hän jäi yllättäen eläkkeelle. Kun Aki puoli vuotta myöhemmin julkaisi Facebookissa valokuvan, ex-työkaverit tajusivat, että jokin on pielessä. Alkoi selvitä poikkeuksellinen vakoiluvyyhti.
RCCL ilmoitti eilen jo tässä vaiheessa, että Star of the Seasin neitsytmatka siirtyy kahdella viikolla. Alkuperäisen neitsytmatkan oli määrä alkaa 17.8.2025, mutta se siirtyy nyt elokuun viimeiseen päivään.