Merenkulku > Muu merenkulku

Jäätalvi 2021-2022

(1/28) > >>

Tuomas Romu:
Kauden ensimmäinen jääkartta on julkaistu joten lienee taas aika aloittaa perinteinen jäätalvikeskustelu.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne

Edelliset keskustelut:

Jäätalvi 2007-2008
Jäätalvi 2008-2009
Jäätalvi 2009-2010
Jäätalvi 2010-2011
Jäätalvi 2011-2012
Jäätalvi 2012-2013
Jäätalvi 2013-2014
Jäätalvi 2014-2015
Jäätalvi 2015-2016
Jäätalvi 2016-2017
Jäätalvi 2017-2018
Jäätalvi 2018-2019
Jäätalvi 2019-2020
Jäätalvi 2020-2021

Pekka Laakso:
Arctian uutisosion Katajanokan tiedotteista poimittua:

"03.11.2021

JM Kontion ja JM Otson pääkoneita käytetään 3.11. ja apukoneita yli 3.-4.11. välisen yön. Alukset lähtevät 4.11.2021 koeajolle, josta Otso palaa torstaina ja Kontio perjantaina. Otso käyttää apukonetta yli 4.-5.11. välisen yön."

https://www.arctia.fi/uutiset.html

EDIT: Otso onkin jätetty laiturissa ulommaiseksi, vaikka Kontio saapui myöhemmin koeajoltaan. Joten tämän perusteella Otso voisi olla aloittamassa jäänmurtokautta?

Tuomas Romu:
Tuonne jäätilannesivulle on näemmä ilmestynyt tuollainen mielenkiintoinen interaktiivinen tilastokuvaaja. Toivottavasti päivittävät tämänhetkisen jään laajuuden siihen säännöllisesti - jääkartasta kun on vaikea arvioida neliökilometrejä.

Ruotsin puolella Atle näyttäisi ajelevan Pohjanlahdella silmukkaa statuksenaan "ICEBREAKER CH 68". Murtaja lienee kuitenkin vasta koeajolla sikäli kun jäätä on vielä vähänlaisesti.

Pekka Laakso:
Kauden ensimmäinen jäätiedotus julkaistu. Ensimmäiset rajoituksetkin voimaan jo lauantaina:

"Avustusrajoitusmuutokset: Joulukuun 4. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, II yli 2000 tonnia.
Saimaa ja Saimaan kanava, II yli 1300 tonnia."

Ruotsin puoleiset rajoitukset myös lauantaiksi:

"Aviserade restriktioner KARLSBORG Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT LULEÅ Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT HARAHOLMEN Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT SKELLEFTEHAMN Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT ÅNGERMANÄLVEN Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT  eller Minimum isklass  IC och 1300 DWT"

Kotkassa valmistaudutaan koeajoille. Katajanokallahan koeajot on käytännössä jo tehty, tai Polaris on käväissyt vain vähän laiturin ulkopuolella höyrystämässä. Ruotsissa kaikki Luulajassa majailevat ovat koeajonsa jo tehneet. Turun Håkuista minulla ei ole tietoa ovatko käyneet koeajoilla vai ei.

Ale on jo valmiudessa kertoo Sjöfartsverket:

"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: 72 timmar stand by för isbrytning.
Atle: Förtöjd Luleå.
Frej: Förtöjd Luleå
Oden: Förtöjd Helsingborg.
Ymer: Förtöjd Luleå.

Scandica: Farledsarbeten
Baltica: Farledsarbeten och sjömätning"

EDIT: Nyt myös Ymer on siirretty valmiuteen:

"Ymer: 72 timmar stand by för isbrytning."

https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/

Toni Kolhonen:
Calypso matkalla Saimaalle, irtokeulahan on ollut säilytyksessä Mustolan satamassa joten nappaa keulan varmaankin mukaan ja aloittelee lähipäivinä jäänmurtokautta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta