Merenkulku > Matkustaja-autolautat

FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

<< < (2/54) > >>

Mikko-Oskari Koski:
MT-HV:n ja ML-HF:n päätyminen Ornön yhteydenpitäjiksi tuokin mielenkiintoisen linkin Ålandstrafikenin käyttämään Husellin Spoveniin, se kun -ainakin aluksen päällikön tietojen mukaan- on ennen Ellosfärjan-aikojaan ollut nimenomaan Ornön liikenteessä. Tämä ei kuitenkaan ollut aluksen alkuperäinen toimenkuva.
Sekä Ornö Sjötrafik Ab että Spoven (ottamatta tässä kantaa siihen, oliko se OS:n vai Vägverketin operoinnissa noina aikoina) puuttuvat yhä FoF:stakin... ::)

Mieleen tuli myös Iniön kummallinen tilanne. Sehän on Suomen ainoa kunta, jonne ulkopuolinen ei maksamatta pääse -ellei halua soutaa tai hiihtää. Auroraa rakennettaessa puhuttiin julkisuudessakin ajatuksesta panna uudisalus ajamaan keltsuna, jotta tämä mökkiläisten mielestä "epäkohta" poistuisi. Näin ei kuitenkaan käynyt, mikä ehkä onkin parempi. Pysyvätpähän huviajelijat poissa Iniöstä. Skagenin ja Keistiön lossit, jotka ulkoisesti ovat Tieliikelaitoksen Lauttavarustamon kaluston oloisia, taitavat kuitenkin olla kunnallista omaisuutta, vai..?

Miran Hamidulla:

--- Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 02.11.2004, 15:04:29 ---MT-HV:n ja ML-HF:n päätyminen Ornön yhteydenpitäjiksi tuokin mielenkiintoisen linkin Ålandstrafikenin käyttämään Husellin Spoveniin, se kun -ainakin aluksen päällikön tietojen mukaan- on ennen Ellosfärjan-aikojaan ollut nimenomaan Ornön liikenteessä. Tämä ei kuitenkaan ollut aluksen alkuperäinen toimenkuva.
Sekä Ornö Sjötrafik Ab että Spoven (ottamatta tässä kantaa siihen, oliko se OS:n vai Vägverketin operoinnissa noina aikoina) puuttuvat yhä FoF:stakin... ::)
--- Lainaus päättyy ---
Spoven ajoi Ornön liikennettä saman Ornö Sjötrafikenin leivissä Ornöström nimellä parinaan "åmålilainen" Dalaröström(myytiin sittemmin Jõnn nimellä Viroon Kihnun liikenteeseen, joka on sittemmin päättynyt tämän aluksen osalta). Ornön yli 30 vuotinen lauttaliikennehän ei ole koskaan ollut Ruotsin tielaitoksen hoidossa, vaan koko lauttaliikenne sinne on Ebba Stenbock nimisen naisvarustajan päättäväisyyden aikaansaannosta. Tästä johtuen Meritie-Havsvägenin nykyinen nimi on juuri tuo Ebbas Dröm. Ornö Sjötrafik on ollut erittäin tyytyväinen tähän  vuonna 1989 tekemään ostokseensa muunmuassa sen hyvien jääominaisuuksien ansiosta, joka on varmasti pääsyy sille miksi yhtiö osti myöhemmin sen pariksi juuri Merilintu-Havsfågelnin, kun uusi Meriluoto oli korvannut sen silloisen Tielaitoksen Hailuodon liikenteessä.

Mikko-Oskari Koski:

--- Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 02.11.2004, 15:29:31 ---Ornön yli 30 vuotinen lauttaliikennehän ei ole koskaan ollut Ruotsin tielaitoksen hoidossa, vaan koko lauttaliikenne sinne on Ebba Stenbock nimisen naisvarustajan päättäväisyyden aikaansaannosta. Tästä johtuen MT-HV:n nykyinen nimi on juuri tuo Ebbas Dröm. Ornö Sjötrafik on ollut erittäin tyytyväinen tähän ostokseensa muunmuassa sen hyvien jääominaisuuksien ansiosta, joka on varmasti pääsyy sille miksi yhtiö osti myöhemmin sen pariksi juuri ML-HF:n.

--- Lainaus päättyy ---

Tämä oli pakko tarkistaa Googlesta. Kreivitär Ebba Stenbock tosiaan on myös meidän aikamme vaikuttajanaisia, mutta nimi särähti korvaan, koska senniminen henkilö sattui olemaan myös amiraali Klaus Flemingin (153?-1597) puoliso. Albert Edelfeltin kuuluisassa maalauksessa "Kaarle Herttua herjaa Klaus Flemingin ruumista" http://www.kokkola.fi/historia/nuijasota/herjaus.htm Ebballa on keskeinen rooli.
Taulun kuvaama tilanne on sellainen, että KH on piirittänyt Turun linnaa viikkotolkulla ja lopulta, kun puolustajat saavat kuulla Flemingin kuolleen, he antautuvat. Kaarle haluaa kuitenkin varmistua siitä, että Flemari on tosiaan mennyttä miestä ja painelee linnan kappeliin, jossa vietetään ruumiinvalvojaisia.
Kaarle: Jos nyt eläisit, niin eipä pääsi olisi kovin lujasti kiinni.
Ebba: Hyvä herra, jos mieheni eläisi, te ette ikinä olisi päässyt tänne!

Mutta tämän keskustelun aihepiiriin liittyvä Ebba Stenbock on siis Ornön lauttaliikenteen vaikuttajanainen, johon voi tutustua esim.täällä:
http://www.sweref.se/Redaren/pred402.htm

Miran Hamidulla:
MKL:n lauttareittiverkoston puolelta tutut HK-Service, Suomen Saaristolaivat/RMR Oy Merirakenne tai mahdollisesti jotkin muut yrittäjät saattavat tulevaisuudessa tulla tutuiksi myös Suomen maantielauttaliikenteessä. Sillä perjantain Uutispäivä Demari kirjoittaa Tiehallinnon tehneen Tieliikelaitoksen kanssa torstaina vuoteen 2009 ulottuvan 95,6 miljoonan euron sopimuksen maantielauttojen ylläpidosta siihen saakka, kunnes Tiehallinto on saanut kaikki lauttareitit kilpailutettua. Sopimuksen mukaan kaikki Suomen 43 maantielauttaa tulevat liikennöimään Tieliikelaitoksen alaisuudessa vähintään kaksi vuotta. Tämän jälkeen reitit alkavat siirtyä porrastetusti tarjouskilpailut voittaneiden yritysten hoitoon vuosien 2007-2009 aikana.

Wirrankosken Rami:
Kaiken kaikkiaan: on täysin jossakin määrin hölmöä se, että valtiolla on KAKSI eri lauttavarustamoa. Varustamoliikelaitos ja Tieliikelaitos. En ole koskaan missään nähnyt valtion taholta tehtyä selvitystäsiitä miksi tällaiseen hulluuteen on ryhdytty tai järjestelmä on säilytetty. Ainakin meriliikennealueen lautat ja lossit olisi aiheellista siirtää Finstashipin hallintaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta