Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Sauli Nurmi 07.08.2022, 09:52:15  »
Joko Sliteä ei olisi saanut päästää maksukyvyttömyyteen asti tai sitten lauttafirmojen olisi pitänyt tehdä Sliten aluksista parhaimmat tarjoukset.

SF Linella oli mahdollisuus tehdä kummatkin, muttei tehnyt kumpaakaan.
SF olisi voinut ostaa Europan, joka suoraan telakalta tai jollakin sopimuksella Sliteltä. Sama tietenkin muiden laivojen kanssa, ostaa tai vuokrata Sliteltä. Mutta oli myös SF:n intresseissä saada Slite konkurssiin, koska kuten tunnettua, sillä tavalla se sai koko Viking Linen haltuunsa.

Ilmeisesti SF:llä olisi ollut myös mahdollisuus ostaa Sliten laivat konkurssipesästä ilman huutokauppaa, mutta kovaan hintaan. Laskivat, että huutokaupasta saa halvemmalla, mutta eivät ottaneet huomioon yllätystarjouksia Aasiasta. Niihin liittyen on tietenkin huhuja, kuten että aasialaisille olisi tarkoituksella vuodettu muiden tarjoukset, jotta voivat tehdä hieman korkeammat ja näin alukset saadaan pois Itämereltä.

Pointti kuitenkin on se, että oli ainakin kolme kohtaa sen aikaisessa historiassa, joissa SF olisi halutessaan voinut pitää alukset Vikingin väreissä, jos vain olisi halunnut maksaa niistä.
SF:n näkökulmasta tietysti asiat kääntyivät ihan hyvin, kun saivat Gabriellan kilpailijalta halvalla.
12
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 06.08.2022, 22:50:40  »
Nordbankenin olisi tietenkin pitänyt huutokaupan yhteydessä ilmaista, että alukset myydään vain sellaiseen käyttöön, mihin ne oli rakennettukin, mutta se olisi ollut ristiriidassa konkurssiin johtaneiden perusteiden kanssa -pankkihan katsoi Suomen ja Ruotsin välillä olevan Sliten verran ylikapasiteettiä, eikä ollut siinä täysin väärässäkään. Tosin sekä Siljalla että SF:llä (sekä kuten mainittua muutamilla muillakin lauttafirmoilla) oli intressejä ainakin Kalypson suhteen.

Vaikka Viking Linen historiikissä meinataankin, että alus olisi pitänyt myydä alennuksella heille työpaikkojen säilyttämisen nimissä niin eihän sellaisesta huolehtiminen voi olla pesänhoitajan tehtävä vaan hän ajaa velkojien etua. Joko Sliteä ei olisi saanut päästää maksukyvyttömyyteen asti tai sitten lauttafirmojen olisi pitänyt tehdä Sliten aluksista parhaimmat tarjoukset.
13
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorella myyty
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 06.08.2022, 22:39:49  »
Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.

Erona 1970-luvun tilanteeseen on ainakin se, että EU-aikana sanktiot ovat olleet huomattavat, jos kartellista jää kiinni.
14
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorella myyty
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 05.08.2022, 23:24:23  »
Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?

Tulee mielenkiintoinen tilanne, kun sama laiva ajaa Tukholmaan ja Tallinnaan ;D. Tuntuu, ettei siihen hyvää ratkaisua olekaan, jos vaikka vain osa Vikingin Tallinnan vuoroista käyttäisi Länsiterminaalia.
15
Venäjän valtion hankintailmoitusjärjestelmä tietää kertoa, että Rosmorport hakee pientä tai keskisuurta yritystä purkamaan jäänmurtaja Ermakista osiksi reilu satakunta laitetta tai järjestelmää. Vuonna 1974 Helsingissä valmistunut 36000 hevosvoiman Ermak (täkäläisittäin Jermak) oli yhdessä sisaralustensa kanssa vuosikymmeniä maailman tehokkain dieselsähköinen jäänmurtaja.

Ermakhan on jo vuosia ollut Suomenlahdella ja huhu kertoo, että yhdeksästä pääkoneesta vain osa on enää käyntikuntoisia. Entisen raskaan polaarimurtajan jääluokkakin on ollut itänaapurin alhaisin, Icebreaker6.
16
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorella myyty
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anukka 05.08.2022, 21:56:51  »
Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?

Silja/Tallinkilla muutos ei ole merkittävä, heillähän on jo nyt liikennettä kolmessa satamassa Helsingissä, ja laivoja riittää, ellei niitä saada vuokrattua muille, mutta tuskin vuokraisivat Vikingille laivan Hel-Tuk linjalle  ;D

17
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorella myyty
« Uusin viesti kirjoittanut Sauli Nurmi 05.08.2022, 21:27:32  »
Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa

Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.

Tietysti nyt on ihan toiset omistajat, toiset lait ja niin edelleen, mutta ei salainen sopimus kuitenkaan olisi mitenkään ennen näkemätön ratkaisu.
18
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorella myyty
« Uusin viesti kirjoittanut Johannes Erra 05.08.2022, 20:24:00  »
Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa, ja myös ajoituksellinen samankaltaisuus on pitkälti silmänlumetta, Viking asetti Amorellan myyntiin jo osana Gloryn hankintapäätöstä, siis kauan ennen kuin Tallink innostui siirtämään liiketoimintansa painopisteen liikennöinnistä alusvuokraukseen. Minulle viimeistään Mariellan myynti oli aivan riittävä näyttö siitä, miten kiinnostunut Viking Line on (ei ole) Helsinki-Tukholma-reitin tulevaisuudesta.

Lopputuloksesta olen silti samaa mieltä: Tallink-konsernin vetäytyminen Turun linjalta ja Vikingin vetäytyminen Helsingin-Tukholman reitiltä on lähivuosina hyvin mahdollista. Näihin lopputulemiin on ajanut sekä vuosia jatkunut tonnistopolitiikka että viimeaikaiset kannattavuushaasteet. Grace ja Glory ovat tehneet Turku-Tukholma-reitistä Viking Linen itsestäänselvän päälinjan. Serenade ja Symphony taas ovat Helsingin linjalla, ja kävelykatujensa ansiosta monessa mielessä erityisasemassa pohjoisen Itämeren alusten joukossa, tarkoittaen että Silja Linen prioriteetti on niissä. Polttoaineen hintakehitys ja molempien varustamojen taloutta rasittaneet koronavuodet ovat nähdäkseni vain katalysaattori kehityskululle, jonka ennusmerkit ovat olleet näkyvissä jo hyvin, hyvin pitkään. Vähintään sieltä lähtien, kun Silja Line (Tallink-konserni) katsoi Tallinkin laivaston standardialukset soveliaiksi Turun linjalle pitäen promenade-alukset Helsingissä, ja Vikingin toisaalta valitessa Turun linjan omien uudisrakennustensa reitiksi.
19
Matkustaja-autolautat / Laivahostelli Boren nykykunto.
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 05.08.2022, 19:59:12  »
Tulipa tässä kesälomalla vierailtua Forum Marinumin museoaluksillakin ja mieleen jäi hieman ikävästi Bore-laivan varsin puutteellinen kunnossapito. Aluksen aikanaan upeat jalopuiset ylemmät ulkokannet olivat yleisöltä suljetut, mutta ikkunoista näkyi, että ovat täydellisesti lahonneet ja tuhoutuneet :'( Toivottavasti korjaus on jo edes suunnitelmissa...
20
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorella myyty
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell 05.08.2022, 19:56:47  »
Sama epäilys heräsi itselläkin.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10