Tuoreimmat viestit

#41
Muut alukset / Vs: Vesibussi Tampereen viimei...
Viimeisin viesti käyttäjältä Kimmo Rantanen - 26.03.2024, 22:00:19
Komea ja hyvä laiva tuo oli 80- ja 90-luvuilla kulkea Lempäälän kanavalla ja muualla alueen vesistöissä. Monet kerrat sillä mentiin Visavuoreen ja Starilla toiseen suuntaan. Harmillisesti joka kaupungissa riittää näitä edesvastuuttomia yrittäjiä, jotka ei ymmärrä miten suuret kustannukset vanhojen laivojen ylläpidosta syntyy ja kuinka sairaasti pitäisi tienata että homman saa kannattamaan. Kotkassakin on paljon kokemusta näistä hylätyistä ja uponneista vehkeistä.
#42
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 26.03.2024, 20:50:57
Myös Kanadan länsirannikolla tapahtuu kun hallitus tilasi Seaspanin Vancouverin-telakalta kuuden jäätämurtavan monitoimialuksen lopullisen tuotantosuunnittelun (211 miljoonaa euroa) ja pitkän toimitusajan komponenttien tilauksen (123 miljoonaa euroa). Projektinimellä "Multi-Purpose Vessel" eli lyhyemmin MPV tunnettuja aluksia olisi tarkoitus tilata kolmessa erässä yhteensä 16.

Government of Canada awards 2 contracts for Canadian Coast Guard's Multi-Purpose Vessels

Noin satametriset alukset ovat sikäläisessä luokittelussa "kevyitä jäänmurtajia" ("light icebreaker") mutta niiden jääluokka on sama kuin meikäläisellä Polariksella eli Polar Class 4 ja jäänmurtokyky metrin luokkaa. Alukset on suunniteltu Suomessa:

Aker Arctic: Multi-Purpose Vessel designed for Canada.
#43
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 26.03.2024, 15:50:58
Kanadan hallitus tilaa Quebecissa toimivalta Chantier Davie Canada -telakkayhtiöltä keskiraskaiden "Program Icebreaker"-nimellä kulkevien jäänmurtajien alkusuunnittelun:

Government of Canada awards initial contract for Program Icebreakers to Chantier Davie

Luonnollisesti tämä ei tule kenellekään yllätyksenä, koska telakka on jo aiemmin valittu rakentamaan nämä kuusi jäänmurtajaa. Projekti nytkähtää kuitenkin taas pykälän eteenpäin.

Kuten hyvin tiedämme, Davie omistaa Helsingin telakan. Nämä jäänmurtajat tullaan kuitenkin rakentamaan Kanadassa, koska ne ovat osa miljardien dollarien arvoista National Shipbuilding Strategy -projektia, jolla elvytetään kanadalaista laivanrakennusta.
#44
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Sven Liljeström - 26.03.2024, 12:05:49
Nyt päättynyttä aikarahtausta voidaan useilla mittareilla pitää varsin pitkänä.
Alus on tuonut tasaista tuloa omistajalle, mutta nyt on kaikki kustannusta.
Onko kellään tiedossa, miten kanadalaiset ovat aikarahdin aikana huolehtineet
aluksesta?
Telakalle meno viittaa mielestäni jonkinlaiseen "siistimiseen" ennen seuraavaa
tehtävää.
Vaikea sanoa, löytyykö joku uusi pitkäaikainen operoija ja mihin päivävuokraan.
#45
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 26.03.2024, 11:39:31
Päivitystä Atlantic Visionin tilanteeseen: laivasta on maalattu rahtaajan logot piiloon, ja Facebookissa kiertävien tietojen mukaan Stena Roron miehistö olisi tuomassa aluksen Eurooppaan joko Tanskaan tai Puolaan telakalle. Jos Facebookin tietotoimiston tiedot pitävät paikkansa, lienee Stenan osallisuus olla Tallinkin alihankkijana miehistön hankkimisessa laivan siirtoa varten – jos laiva olisi menossa Stenan rahtaukseen, olisi Tallinkin pörssiyhtiönä pitänyt siitä tiedottaa.
#46
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 26.03.2024, 09:04:29
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 25.03.2024, 15:08:52 Jääkartan perusteella jäi.
Atle nostettiin sieltä ylös Perämerelle samalla.
#47
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli:...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 25.03.2024, 20:43:47
Vaikuttaa jotenkin konekäännökseltä tuo Wasalinen tiedotteesta Navigatoriin copy-pastattu teksti. Ruotsinkielinen lienee alkuperäinen:

Liquid Wind, Umeå Energi och Wasaline kommer tillsammans att undersöka möjligheterna att driva världens nordligaste rederi, Wasaline, med e-metanol från FlagshipTHREE i Umeå.

https://www.wasaline.com/portfolio-item/avsiktsforklaring-om-e-metanol/
#48
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.03.2024, 15:08:52
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 24.03.2024, 09:13:21 Ale matkalla merenkurkkua kohden, jääneenköhän Zeus of finlandin kanssa merenkurkkuun avustamaan.

Jääkartan perusteella jäi.
#49
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.03.2024, 14:28:34
Ruotsin merenkulkulaitos ostaa koeajamansa Polar Circle -nimisen jäänmurtajan. Uusi nimi ilmoitetaan myöhemmin.

Sjöfartsverket köper norsk isbrytare
#50
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli:...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.03.2024, 12:35:45
Navigator: Wasaline on allekirjoittanut aiesopimuksen e-metanolin toimittamisesta

Liquid Wind, Umeå Energi ja Wasaline tutkivat yhdessä mahdollisuuksia ajaa maailman pohjoisinta laivayhtiötä Wasalinen FlagshipTHREE:n e-metanolilla Uumajasta.