Kirjoittaja Aihe: Tallinkin laivavuokrauksia  (Luettu 22402 kertaa)

Sauli Nurmi

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 154
    • Laivakeidas
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #45 : 30.08.2022, 16:58:16 »
Europan hinnalla saisi siis melkein kaksi Galaxy-sarjan laivaa.

Ja niin pitääkin saada. Galaxy on kolmas viiden laivan sarjassa, jossa suurimmat suunnittelukustannukset ovat syntyneet siitä, että lisätään kahteen edelliseen versioon selkeästi pituutta ja hieman korkeutta. Muut eroavaisuudet, kuten hyttien ikkunoiden muoto, ovat melko pieniä asioita. Jos Europa olisi ollut saman telakan tekemä pidennetty versio Kalypsosta/Athenasta, varmasti se olisi ollut halvempi kuin täysin uusi versio toiselta telakalta.


Galaxy-sarjan aluksissa on enemmän hyttejä, kaikki matkustajahytit ovat autokannen yläpuolella

Tämä ei välttämättä ole hyvä asia.
Matkustusmukavuus olisi paljon parempi, jos viidennen kannen peräpään hytit olisivatkin autokannen alapuolella. On ihan selkeät syyt sille, miksi siellä sijaitsevia hyttejä myydään E-hyttiluokan nimellä. Joku voisi luulla syyn olevan se, että yläkerran yökerhosta kantautuu melua hyttiin. Niin toki tapahtuu, mutta oikea syy on se, että hytti tärisee niin pahasti, että pöydälle laitetut tavarat putoavat tärinän voimasta lattialle. On melko varmaa, että normaalissa paikassa laivan keulapuolella vesirajan alapuolella olevat C-hytit olisivat hiljaisempia, niin yökerhon kuin tärinöiden osalta.

Toki tuohon E-hyttiluokkaan liittyy sellainen jännittävä lotto-ominaisuus, että tuurilla voi saada "A-hytin" E-hytin hinnalla, eli siis tärisevän, mutta ikkunallisen version. Mutta vaikka hyttejä on lukumääräisesti paljon, niin noiden E-hyttien ongelmat vähentävät niistä saatavaa hyötyä.

Sven Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 101
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #46 : 30.08.2022, 18:03:21 »
Vähän "Off topic",

mutta kun näihin hyttitärinöihinkin päästiin, niin kerron, että "takavuosina" asiaan ei
alusten suunnitteluvaiheessa paljoakaan kiinnitetty huomiota.
Hyttejä sijoitettiin aluksessa paljon sellaisiin tiloihin, joihin nykymittapuun mukaan
hyttejä enää ei rakenneta.
Asia parantui, kun "snorkkelihytetistä" päästiin.
Kamalin kokemus on vanhalta Finlandialta (1967), jossa osa säästöluokan hyteistä oli
sijoitettu potkuriakselin lähelle.
Koska alus purjehti Travemündeen, öitä oli mennen tullen kaksi.
Sitä ei nuorena miehenä ymmärtänyt, mitä edullinen säästöluokan hytti tarkoitti. Hytti
oli alakannella, eikä siinä tietenkään ollut ikkunaa eikä pesuallasta. Tärinää ja muuta melua
tuli sitten kaupan päälle.
Se oli kuitenkin juhlaa, koska vaihtoehtona olisi ollut jonkun sisäportaikon alla nukkuminen,
mikäli se siihen aikaan edes olisi ollut sallittua.

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 266
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #47 : 30.08.2022, 18:56:52 »
Ja niin pitääkin saada. Galaxy on kolmas viiden laivan sarjassa, jossa suurimmat suunnittelukustannukset ovat syntyneet siitä, että lisätään kahteen edelliseen versioon selkeästi pituutta ja hieman korkeutta.

Siinä vain on se, että Europan pitäisi tuoda myös rahaa melkein kahden Galaxy-sarjalaisen edestä ollakseen kannattava mutta ainakin Turun linjalla taitaisi useimmilla lähdöillä olla tiukassa päästä tasatulokseen edes yhden Galaxy-sarjalaisen kanssa, kun autokansi on pienempi. Se ei vielä paljoa auta, jos muutamalla teemaristeilyllä vuosittain oli Europa myyty viimeistä hyttiä myöten.

Jos Europa olisi ollut saman telakan tekemä pidennetty versio Kalypsosta/Athenasta, varmasti se olisi ollut halvempi kuin täysin uusi versio toiselta telakalta.

Olihan Wärtsilä mukana Europan tarjouskilpailussa mutta ei pärjännyt. Tosin eipä Wärtsilä tainnut enää kesällä ja syksyllä 1989 olla kovin uskottava toimittaja.

Matkustusmukavuus olisi paljon parempi, jos viidennen kannen peräpään hytit olisivatkin autokannen alapuolella.

Perinteisesti halvimmat hytit sijoitettiin autokannen alapuolelle, josta voidaan päätellä matkustajien arvostus näitä hyttejä kohtaan keskimäärin, vaikka joku yksittäinen matkustaja viihtyisikin autokannen alapuolella hyvin.

Mika Honkonen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #48 : 12.09.2022, 21:05:50 »
Postimees lehdestä kopioitu:

https://investor.postimees.ee/7603485/tallink-sai-kanada-firmaga-tehingu-tehtud#_ga=2.113751812.221256535.1663004992-268139453.1663004990

Tallink-konsernin tytäryhtiö Baltic SF IX Ltd. ja kanadalainen valtionyhtiö Marine Atlantic Inc. on päässyt sopimukseen matkustaja-aluksen Atlantic Vision (entinen Superfast IX) charter-sopimuksen jatkamisesta 18 kuukaudella toukokuuhun 2024 saakka, yhtiö ilmoitti pörssille.

Lisäksi kanadalaiselle yhtiölle annetaan mahdollisuus jatkaa sopimusta 12 kuukaudella.

Laiva on vuokrattu pitkään, 14.11.2008 lähtien.

Ihmetyttää tuossa vuokra-ajan  pituus. Luulisi että se ois pidempi. Vai onko tällä haettu mahdollisuutta uusiin hintasopimuksiin?

Toinen mitä olen ihmetellyt niin regal star on vähän aikaa jo liikennöinyt vanhasta satamasta. Kuitenkin muuga näyttää hiljaiselta. No juuri huomasin että nyt oli ajellut kapelskariin. Onkohan tämä väliaikaista vai onko tll-vss lopetettu
"When the weatherman issues a hurricane warning, there’s a pretty good chance you’re going to get your ass kicked”  Capt. Phil Harris

Sven Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 101
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #49 : 13.09.2022, 08:49:15 »
Tietämättä rahtaussopimuksen yksityiskohtia, siis päivävuokraa ja muita aluksen käyttöön
liittyviä sopimusehtoja, on sitä ulkopuolisen vaikea arvioida. Aluksesta maksettavat
päivävuokrat, tekevät varovastikin laskettuna 14 vuoden aikana melkoisen summan.
Joku kysyy, eikö kanadalaisten olisi kannattanut ostaa alusta jo v. 2008 ?!
Alus ei ehkä silloin olisi ollut kaupan tai sen "hintalappu" olisi ollut korkea.
Nyt mennään puolin sun toisin taas 18kk lisää, jolloin omistajaosapuoli hetken voi
hengähtää..

Ilves Valta

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #50 : 13.09.2022, 10:11:23 »
Atlantic Visionin rahtausta on siis jatkettu siihen asti, että Marine Atlanticin Stenalta tilaama, heidän liikenteeseensä räätälöity E-Flexer valmistuu. Tähänkin asti vuokrausta on jostain syystä jatkettu aina 12 kk pätkissä, mutta en tosiaankaan tiedä miksi.

Joka tapauksessa on siis ihan mahdollista, että 2024 kesäkaudella näemme Atlantic Visionin takaisin Itämerellä Tallinkin omassa laivastossa. Laivaahan on visioissa soviteltu Vuosaari–Muugalle, Paldiski–Kapellskärille ja jopa Turkuun Galaxyn korvaajaksi. (Ei tosin liene ihan mahdoton ajatus, että Marine Atlantic jatkaisi rahtausta senkin jälkeen ja sen sijaan myisi 10 vuotta vanhemman Leif Ericsonin).

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5361
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #51 : 18.09.2022, 01:47:34 »
Silja Europa on vihdoin lähtenyt Tallinnasta lauantaina illalla määränpäänään Rotterdam.

EDIT 1: Tuttuun tapaan Öresundista kulki, Skagen ohitettu maanantaina iltapäivällä.

EDIT 2: Määränpää päivittynyt merellä oikeaksi eli Amsterdamin alueen Velseniksi.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2022, 02:17:38 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5361
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #52 : 24.09.2022, 15:07:57 »
EDIT 2: Määränpää päivittynyt merellä oikeaksi eli Amsterdamin alueen Velseniksi.
Galaxy painelee perässä kohti Amsterdamia tuttua reittiä Öresundin kautta. Skagenin ohittivat tänään aamupäivällä.
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Hannu Sarell

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #53 : 24.09.2022, 20:03:53 »
Vähenee laivat, kun noiden lisäksi lähti Amorella Viikingiltä. Mariella lähti viime vuonna. Viking Glory tosin tuli liikenteeseen. Mutta seisooko ainakin Isabelle Tallinnassa töitä vailla?

Ilves Valta

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #54 : 24.09.2022, 23:25:43 »
Mutta seisooko ainakin Isabelle Tallinnassa töitä vailla?
Ei töitä vailla vaan rahdattuna Viron valtiolle Ukrainasta tulevien pakolaisten majoitukseen huhtikuusta lähtien.