Lotjat ja proomut

Aloittaja Lauri Pakkanen, 09.01.2014, 16:06:52

« edellinen - seuraava »

Rami Kristian Wirrankoski

Tästä Laurin postaamasta Iina-proomusta onneksi on paljonkin kuvia. Onko kukaan kuvannut/nähnyt Konnuksessa olevaa isoa SANELMA-asuntoproomua? Olisi kuvvalle käyttöä mahdollisesti...

Paavo Pakkanen

#46
Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 15.02.2016, 18:12:48
Tästä Laurin postaamasta Iina-proomusta onneksi on paljonkin kuvia. Onko kukaan kuvannut/nähnyt Konnuksessa olevaa isoa SANELMA-asuntoproomua? Olisi kuvvalle käyttöä mahdollisesti...

Nämä löytyy nopeasti Googlella ja tulivat vastaan kun etsin projektiproomua. Varmaan jollain parempia kuvia.

http://metsanpiika.fi/wordpress/wp-content/uploads/2011/06/polulla5.jpg
https://asiakas.kotisivukone.com/files/konnus.kotisivukone.com/sanelma_640x427.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-bB89v2N8vZE/Va_5vQ2DWlI/AAAAAAAADm8/8pf6YuU314M/s1600/WP_20150707_10_19_14_Pro.jpg

Ja tämän uutisen johdosta luulisi Wanhat Laivat ry:n ihmisillä olevan niitä enemmänkin:

http://www.soisalonseutu.fi/konnuksen-savusauna-eurolla-wanhat-laivat-rylle/


Erkki Tirkkonen

Kirjoita Google-hakuun Metsänpiika. Sieltä löytyy lotja Sanelman kuvien kuvaajan yhteystiedot. Onko muuta tietotarvetta Sanelmasta ? Tarvittaessa voin auttaa.

Rami Kristian Wirrankoski

Ei muuta kuin, että sen alkuperäinen nimi uupuu...

Erkki Tirkkonen

Sanelman nykyisessä "ulkokuoressa" ei näy vanhan nimen rippeitäkään. Useinhan ne oli kirjoitettu peltilaattaan joka oli helppo vaihtaa. Nimet vaihtuivat vain jos sama lotja ostettiin toisen puutavara yhtiön käyttöön. Miten lienee Sanelma vaihtanut "varustamoa". Enson kalustoa se oli viimeiseksi. Joten ELKAN- arkistosta Mikkelistä ehkä kannattaisi kysellä.

Erkki Tirkkonen

Kaksi uponnutta laivan / lotjan runkoa näkyy ilmakuvassa Juojärven Pitkässälahdessa. Paikka: 62 387788  28 537995
Ovatkohan entisiä Outokumpu OY:n malminkuljetuslotjia. Laittaisikohan Outokummun Sukellus seuran miehet "uimahousut"jalkaan ja kävisivät katsomassa miltä "alhaalla" näyttää. Saattaa olla että ovat jo käyneetkin. Kirkkaat on vedet tuolla paikkaa.
Ilmakuva löytyy retkikartan kautta.

Eero Puranen


Entinen proomu Kettinki 6, nykyinen MS Rudolf, tuli tänään Lahdesta Mikkeliin ja laskettiin nyt siis Saimaaseen.

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Eero Puranen - 29.07.2016, 17:08:20
Entinen proomu Kettinki 6, nykyinen MS Rudolf, tuli tänään Lahdesta Mikkeliin ja laskettiin nyt siis Saimaaseen.
Eikös tuo lähtenyt Lahdesta jo pari vuotta sitten? Ollut tämän ajan kunnostettavana Valkealassa.

Eero Puranen

Ilmankos satamassa sanottiin, että tuli Kouvolan kautta.

Pekka Hömppi

Joo, Valkealassa käsittääkseni pohja pellitettiin kokonaan uusiksi.

Tauno Hermola

#55
Minkähänlainen alus mahtaa olla 'soima'? Kyllä, 'soima' on Laatokalla käytetty purjealustyyppi, mutta se minkä "Suomen sahateollisuuden historia" mainitsee useaan kertaan, on jotain muuta, proomun tai lotjan tapainen alus. Kuvateksti mm. mainitsee "Saimaan kanavan sulkeuduttua joutuivat Saimaan vesistön sahat kuljettamaan sahatavaransa lotjilla ja soimilla Lappeenrantaan, jossa lastaus rautatievaunuihin suoritettiin". Kuvateksteissä puhutaan myös 'kattosoimista' ja 'saunasoimista', kun proomun näköisen aluksen päällä on ikään kuin harjakattoinen varastorakennus; ilmeisesti puutavaran haluttiin pysyvän kuivana. Kysymys on lähinnä se, mikä erottaa soiman lotjasta ja proomusta, vai onko se juuri tuo 'mökki' aluksen päällä?

Pertti Nuottimäki

#56
Iskenkö nyt keksini kiveen kun vastaan ihan lonkalta että soimat olivat niitä melkein neliskanttisia tasakeulaisia ja peräisiä edestä ja takaa avoimella katoksella peitettyjä kelluvaisia joilla kuljetettiin sahatavaraa redillä lastaaviin laivoihin. Lappeenrannankin satamassa niitä näki. Katoksen sivulla luki isoilla puukstaimilla WAHL. Eikö niillä tuotu sahatavaraa Lampoosaaren sahalta Lappeenrannassa junaan lastattavaksi? Proomuja veti moottorihinaaja joita silloin 50-luvun alkupuolella näki harvemmin Lappeenrannassa. Nyt jos vielä yritän arvata että hinaajan nimi oli Ville tai Wille, menee varmasti metsään.
S/s Mary, Å/f Runn

Tauno Hermola

Oikeassa näytät olevan. Netistä ei tunnu juurikaan löytyvän kuvia soimista, mutta tuolla on sivun lopussa pieni kuva, jossa niitä näkyy useita:

https://www.karjalanliitto.fi/karjalan_liitto/jasenyhdistyssivut/uuraalaiset_ry/satama

Linkin 'Satamatyö' takaa löytyy tietoa soimien käytöstä, siellä mm. kerrotaan "Soima oli katolla varustettu proomu, jonka yksi pääty oli ilman seinää". Noiden soimien katos siis oli vain toisesta päästään avoin, kuten kuvastakin näkyy.

Pertti Nuottimäki

Kuvittelen nähneeni molemmista päistäkin avoimia, mutta valalle en ota.
Mutta täällä sivulla varmasti on monta kaveria, jotka voisivat kirjoittaa kirjan soimista ja niiden käytöstä.
S/s Mary, Å/f Runn

Erkki Tirkkonen

#59
No nyt on niin vanha aihe käsittelyssä että tuskin kukaan on näitä "oikeesti" nähnyt. Jos ei mene kokonaan arvailuiden puolelle, niin katsokaapa Google hakusana Soima. Siellä Wigipediassa on tiedot Laatokan purje soimista. Toinen tarina on minkälaisia oli Saimaalla käytössä olleet soimat. Minulle on jäänyt sellainen kuva ettei Saimaan soimissa ollut purjeita vaan niitä hinattiin hinaajien perässä. Etenkin Lappeenrannan seudulla. Tuo maininta Lamposaaresta ja sen sahan tuotteiden kuljetuksesta Pikisaareen junaan lastattavaksi pitänee paikkansa. Olen nähnyt muutaman kuvan, ne ovat olleet hirrestä tai kookkaista lankuista suorakaiteen muotoon rakennettuja seinällisiä ponttooneita, joihin lastattiin lautaa tai lankkuja pienen siirtomatkan ajaksi. Kaksi vanhaa kuvaa löytyy Kantapuun kuvastosta.  Kuvahaku / kokotekstihaku / Soima