Mikä ihmeen Nord-Saima-Rederibolag?

Aloittaja Lasse Reunanen, 31.01.2006, 03:46:19

« edellinen - seuraava »

Lasse Reunanen

Vaikka jonkin verran Saimaan laivahistorisata tiedänkin niin yllättäen vastaani käveli minulle outo varustamo nimeltä Nord-Saima-Rederibolag, korsteenimerkkinä N-S.R? Milloin toimi, kenen puita kuljetti, mitä aluksia oli? Oliko jotain yhteyttä Pohjois-Karjalan Uittoyhdistykseen, sillä aluksia kuulemma talvehti Utrassa P-KU:n rannassa? Kuulemma ainakin 30-40-luvuilla toiminut. Onko kellään tarkempia tietoja kyseisestä varustamosta?
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Wirrankosken Rami

Nord- Saima rederibolag (Pohjois-Saimaan laivanvarustajayhtiö) perustettiin v. 1913 hoitamaan Pohjois-Saimaan nippu-uittoja.

Osakkaina olivat:
Ab W.Gutzeit & Co 30%, Ab Tornator 18%, Enso Träsliperi Ab 16%, Ab T.& J.Salvesen 14%, Hackman & co 12% ja Halla Ab 10%.

Yhtiölle siirrettiin omistajien alukset:
AINO, PALLAS, VOIMA,
KARVIO , PILPPA ja POKU (ost. 1914 Heinävenden LY:ltä),
SYVÄRI, RISTO ja VUOTJÄRVI (nämä myytiin 1937 SU:lle).

Yhtiö purettiin 31.3.1942 ja omaisuus jaettiin osakkaille.

Antti Aho

Näin se on. Muuten, noista aluksista kuusi on vielä olemassa ja yksi niistä höyrykäyttöisenä. Kysymys: mitkä ovat jäljellä, missä ja minkä nimisinä? Kuka tietää?

Jari Granlund

NSR:n Poku on nykyiseltä nimeltään Anna Krakowa ja kotisatama Juankoski ( Lähde: Pohjois-Savon Wanhat Laivat ry:n nettisivut), Karvio -nimisen pikkuhinaajan muistan nähneeni Laitaatsillassa seisomassa pitkiä aikoja. Onko kyseessä sama Karvio, onkin sitten jo ihan toinen juttu. Pahuksen pirteä Pallas -paattihan puhisee pitkin Paasiveden pintaa polttoöljy powerinaan. ( anteeksi huono Sleepy Sleepers -imitaatio). Eli kuljee höyryn voimalla edelleenkin.

Antti Aho

Oikein 2/6 eli Poku, joka tosiaan on Anna Krakowa (missä muuten nykyään?) ja Pallas. Laitaatsillassa seissyt Karvio on Rauma-Repolan tuotantoa 1950-luvun lopulta eikä näin ollen N-SR:n aluksia. Tosin seisoi tuo N-SR:n Karviokin joskus muutaman vuoden Laitaatsillassa, mutta nimi oli silloin jo toinen... Siinäpä vinkki yhdestä aluksesta!

Kenny Leong

Lieneekö tämä sama Pallas, josta täälläkin on keskustelua? Komea paatti. Lisää jonkinlaisia puotteja täällä.




Antti Aho

Sama Pallas on kyseessä, ja tämähän siirtyi Lohjanjärveltä suht uutena N-SR:lle, sitten Kaukaan kautta Savon Uittoyhdistykselle, seisoi aikansa Kermassa Tommin ja tuon Riston rovin kanssa kunnes Allan Holopainen ja Jouko Ruusunen sen ostivat ja muuttivat nykyiseen muotoonsa.

Lasse Reunanen

#7
Noihin arvuutteluihin voisin heittää oman soppani sekaan. Risto on nykyään Sukellusseura Vesihiisi ry:n m/s Hiisi, kotipaikkanaan Varkaus. Eikö Pilppa kulketutnut SU:lle jossain vaiheessa kiskomaan Tommin kaverina Heinäveden reitillä. Onko Pilppa vielä vanhalla nimellään, muistelisin nähneeni sen jossain ehkä 15 vuotta sitten. Voin olla kyllä väärässäkin. Onko Voima ex. Kaukaan Voima, joka on nykyään hienossa kunnossa Lappeenrannassa valitettavasti kyllä dieselöitynä. Pallas ja Poku olivat helpoimmat nakit noista. Karviota en osaa heti kyllä yhdistää mihinkään nykyalukseen, mutta se on varmasti joku tosi tuttu laiva. Valitettavasti liki kaikki kirjallisuus on kotipaikalla Ristiinassa, enkä nyt heti pääse käsiksi aapisiin.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Antti Aho

Risto on Hiisi, ostettiin pelkkänä rovina Savon Uittoyhdistykseltä Varkauteen 1970. Alus oli seisonut pitkään Kermassa ja oli sitä ennen ollut Tommin eväskonttina. Pilppa joutui Ääniselle jatkosotaan ja sinne jäi ja uudempi Pilppa saatiin Saimaan kanavan hinaushöyryvenheyhtiön hinaajasta Kahdeksantoista. Tämä oli moottorialuksena sittemmin Anttolassa ja nyt Päijänteellä. Kaukaan Voima on vanha Cederbergin Voima ja tämä N-SR:n Voima on alunperin Salvesenin varppaaja josta tehtiin Lypsyniemessä 1920-luvulla linjahinaaja. N-SR:ltä se siirtyi Enso-Gutzeitille ja sai metsänhoitaja Lindroosin mukaan nimekseen Arno, sittemmin huvidieselinä ja nyt kaiketi Mikkelin satamassa. Karviosta tuli myöhemmin Viri ja sitten Iivari ja nyt se on valmistumassa saksalaiskäyttöön huvialukseksi Puumalassa. Oliko jo vesillä viime kesänä? Ja Ainohan on Lahdessa moottorikäyttöisenä matkustajalaivana.
Syväri tiettävästi ja todennäköisesti romutettiin 1950-luvulla oltuaan loppuaikansa proomuna, ainakin sen viimeinen omistaja oli legendaarinen kuopiolainen Romu-Janne Hyvärinen. Vuotjärven kohtalosta ei ole täyttä varmuutta, mutta en ole vielä tähän päivään kuullut että se olisi olemassa.

Jouni Hämäläinen

 Karviosta tuli myöhemmin Viri ja sitten Iivari ja nyt se on valmistumassa saksalaiskäyttöön huvialukseksi Puumalassa. Oliko jo vesillä  viime kesänä?
Kun alusta hiekkapuhallettiin kyljestä löytyi nimi Pankakoski. Se onko se vesillä, on telakalta alaslaskettu mutta ei liikenteessä.
Käsitykseni mukaan kesällä 2005 ei aluksessa liikennintää ollut.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Antti Aho

Niin, tottakai! Siis Enso-Gutzeitilla Karvio nimettiin Pankakoskeksi ja siirrettiin Pieliselle ja sieltä se Lehtoniemessä tehty aiempi Pankakoski taas Keiteleelle. Kun Martti Hämäläinen osti Pankakosken Ensolta 1967, tuli laivasta moottorihuvialus Viri, sitten Iivari jne.

Jouni Hämäläinen

#11
 http://www.elka.fi/Nayttelyt/laivat/laivasivut/pankakoski.html
Linkistä löytyy Pankakoski nimellä piirustus, vai oloko näitäkin Pankakoskeja useampi ? Rakennus vuosi 1907 ja mitat 18,3m*4,1m*1,67m
Siis tilaaja ollut, AKTIEB. PANKAKOSKI
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Antti Aho

Tämä on se vanhempi Pankakoski, joka siirrettiin Keiteleen puolelle, muutettiin Panka-nimiseksi, oli joskus dieselinä Päijänteellä ja nyt muistaakseni hylkykunnossa jossakin rannikolla. Karvio, josta tuli Pankakoski, Viri, Iivari jne, on Porvoon konepajan tuotantoa vuodelta 1912.