Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Heikki Imeläinen 02.12.2021, 09:18:44  »
Myös Meteor matkalla Saimaalle. Tällä hetkellä Kemiön paikkeilla.
22
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Toni Kolhonen 01.12.2021, 23:13:28  »
Calypso matkalla Saimaalle, irtokeulahan on ollut säilytyksessä Mustolan satamassa joten nappaa keulan varmaankin mukaan ja aloittelee lähipäivinä jäänmurtokautta.
23
Matkustaja-autolautat / Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 01.12.2021, 20:33:48  »
FinFerries-aiheesta itseäni lainaten...

Mainittakoon täälläkin, että Kaitaa pidennettiin 5,4 metrillä Pansiossa marras-joulukuussa 2018. Työn suoritti todennäköisesti RMR Merirakenne.

Nyt myös sisko Kivimo on ollut ilman kansirakennusta (kansirakennus kuitenkin lähellä lavetilla) Pansiossa - saa nähdä, pidennetäänkö sekin vai mitä sille tehdään.
24
Risteilijät / Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Costalta
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 01.12.2021, 20:24:48  »
LNG-bunkraustankkeri Kairos on tulossa Pernoon viikonloppuna, joten Costa Toscanan koeajo alkaa lähestyä.

EDIT: saapui telakalle lauantaina 18.9. aamulla.

Kairos on tulossa jälleen Pernoon nyt illalla ja Costa Toscanan lopullisen lähdön ennakko on perjantaiaamuna.

EDIT: Costa Toscana lähti 3.12. klo 09 kohti Barcelonaa.
25
Risteilijät / Vs: Ekspeditioristeilyalusten tilaus Helsinki Shipyardilta
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 01.12.2021, 20:23:46  »
SH Minervalla oli tänään parikin luotsitilausta, mutta lähtöennakko on nyt venähtänyt huomiselle.
26
Harvinaista herkkua Suomenlahden pohjukassa, kun Pietarissa vielä huollettavana ollut Arktikakin on siirtynyt Suomenlahdelle koeajolle. Joten siellä on nyt kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa koeajoilla yhtäaikaa.
Sibir palasi koeajoiltaan takaisin telakan rantaan tiistaiaamuna, ja nyt taasen Arktika näyttää saaneen koeajonsa hyväksyttyä, sillä se jatkaa suoraan koeajoilta matkaansa kohti Karanmerta. (AIS määränpää toistaiseksi Sabetta. EDIT: Päivittynyt sittemmin Murmanskiksi.)

https://thebarentsobserver.com/en/2021/12/more-icebreakers-coming-aid-russian-arctic-ships-need
27
250 tonnia vrk, eli yli kymmenen tonnia tunnissa? Eikös nuo ainakin HEL-STO laivat mene jollain neljä tonnia tunnissa kulutuksella? Eipä tosin tarvi ajaa juurikaan yli 18 solmua.

Laivadieselin ominaiskulutus lienee selvästikin alle 200 g/kWh, joten kyllähän tuolla neljä tonnia tunnissa kulutuksella esim. ex. Mariellan koneet käy lähes täydellä 23000 kW teholla.
28
250 tonnia vrk, eli yli kymmenen tonnia tunnissa? Eikös nuo ainakin HEL-STO laivat mene jollain neljä tonnia tunnissa kulutuksella? Eipä tosin tarvi ajaa juurikaan yli 18 solmua.
29
Muistan jonkun ruotsalaisen päällikön raskasöljyaikana tokaisseen kun kysyin,
että kulutus on 250tn/24h.
Tunnin säästö ajoajassa on siis suuruusluokkaa 10tn/h

En kyllä ymmärtänyt tuota matematiikkaa ollenkaan: kai tehoa (ja kulutusta) pitää lisätä, jos ajoajassa aiotaan säästää.

Sekin kai vaikuttaa, montako konetta laivassa on (ja ovatko ne kaikki samanlaisia), kun osateholla koneiden ominaiskulutukset nousee. Vai onko noissa laivoissa vain yksi pääkone?
30
Uskon kaiken, mutta kun takavuosina 1980-luvun taitteessa olin varustamoyhtiön
palveluksessa, kerrottiin, että ainakin niillä pannuilla joita aluksissa silloin oli, kannatti
ensin seilata sen verran kuin meni ja lopuksi hiljentää kunnolla.
Vaihtoehto, että koko ajan olisi menty vaikka spaakki pikkasen pystymmässä, tuotti
huonomman tuloksen.
Erot lienevät sittenkin pieniä.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10