Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta

Aloittaja Risto Brzoza, 24.06.2007, 07:28:38

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#151
Finnlinesilta Kiinan kuulumisia: Finneco II vesillelasku lähestyy kuin myös Finneco III kölinlasku, ja Finneco I koeajot näillä näkymin syyskuussa.

https://www.finnlines.com/company/news-stories/finnlines-news-magazine/finnlines-news-22021/news-shipyard

Poiminta:

"Ro-ro vessel floated out and the production of ro-ro passenger vessel started
Finnlines' Newbuilding Programme is well underway.

The ro-ro vessel Finneco I was launched on 26 April 2021 and the next major milestone will be sea trials in September. For the second vessel under construction, the steel preparation and block fabrication and block painting have been completed by 100%. MS Finneco II will be launched in August. The construction of the last vessel of the series is also proceeding and steel preparation of the vessel is completely finished.

Finneco I is scheduled to be delivered in mid-October 2021 and the two other new ro-ros, Finneco II and Finneco III, during the year 2022."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Finneco I näkyy jo AIS:ssa suomalaisilla tunnuksilla (MMSI: 230694000, kutsu: OJTO). Koeajo lähestynee yllä mainitusti.

https://www.vesselfinder.com/vessels/FINNECOI-IMO-9856830-MMSI-230694000
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 18.08.2021, 15:00:38
Finnlinesilta Kiinan kuulumisia: Finneco II vesillelasku lähestyy kuin myös Finneco III kölinlasku, ja Finneco I koeajot näillä näkymin syyskuussa.
Hyvin etenee uudisrakennusohjelma:

"Finnlinesin uudisrakennusohjelma jatkuu: vesillelasku ja kölinlasku
Finnlines Oyj                                         Lehdistötiedote, Helsinki, 31.8.2021

Finnlinesin uudisrakennusohjelma jatkuu: vesillelasku ja kölinlasku

Finnlinesin uudisrakennusohjelma etenee suunnitellusti. Toinen hybridiroro-laivoista laskettiin vesille 30.8.2021 ja kolmannen laivan kölinlaskuseremoniaa vietettiin 31.8.2021. Kolmen roron laivasarjaa rakennetaan Kiinan Nanjingissa sijaitsevalla Jinling-telakalla.

Ensimmäisen hybridiroro-laivan, Finneco I:n, on tarkoitus tehdä merikoeajoja syyskuussa, jolloin testataan laivan nopeutta, ohjailua, koneistoja, sähkölaitteistoja ja muita kriittisiä laitteita. Finneco I aloittaa Finnlinesin liikenteessä vuoden 2021 lopussa, kaksi sisarlaivaa vuonna 2022. Kaikki kolme laivaa liikennöivät Suomen lipun alla."


https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-uudisrakennusohjelma-jatkuu-vesillelasku-ja-kolinlasku
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Finneco I näkyy lähteneen joelta kohti merta eli koeajot alkavat mitä ilmeisimmin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

#156
Finneco I:llä on ollut toiset koeajot huhtikuun puolivälissä, ainakin lähti liikkeelle telakan rannasta merelle.

EDIT: Palasi eilen 20.4. takaisin telakan laituriin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Finneco II, joka jostain syystä on AIS:ssa nimellä Finneco III, lähti tänään ensimmäisille koeajoilleen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Finneco I on samalla vihdoin saatu luovutettua:

"Ensimmäinen hybridiroro-alus luovutettu Finnlinesille
Finnlines Oyj                                         Lehdistötiedote, Helsinki, 28.4.2022

Ensimmäinen hybridiroro-alus luovutettu Finnlinesille

Eco-luokan kolmen roro-aluksen ensimmäinen, Finneco I, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 28.4.2022. Finneco I aloittaa tämänhetkisten  suunnitelmien mukaan Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä kesäkuussa 2022"

"Ensimmäinen Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelman aluksista, hybridiroro-alus Finneco I on luovutettu Finnlinesille 28.4.2022.

Aluksen konseptisuunnittelu alkoi 2018 ja tavoitteena oli rakentaa ympäristöystävällisin alus, joka on koskaan liikennöinyt Itämerellä. Kolmen roro-aluksen tilaus allekirjoitettiin toukokuussa 2018 ja ensimmäisen rakentaminen alkoi kesäkuussa 2020.

Kahden sisaraluksen rakentaminen on myös edennyt. Finneco II laskettiin vesille elokuussa 2021 ja Finneco III marraskuussa 2021. Kaikki kolme alusta aloittavat Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä vuoden 2022 aikana."


https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ensimmainen-hybridiroro-alus-luovutettu-finnlinesille
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

#159
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 28.04.2022, 16:59:10
Finneco I on samalla vihdoin saatu luovutettua...

Finneco I on nyt lähtenyt telakan rannasta kohti merta. AIS:n mukaan määränpäänä olisi Etelä-Koreassa oleva Busan, mutta katsotaan, meneekö se oikeasti sinne.

EDIT: Kyllä se todella meni Busanin redille.
EDIT 2: Busanista se suuntasi toisen korealaissataman, Yeosun, kautta takaisin Kiinaan, Yantaihin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Finnlinesin Q1 tuloskatsauksesta poimittua:

"Finneco II ja III luovutetaan toukokuussa 2022."

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/tuloskatsaus-tammi-maaliskuu-2022
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

#161
Finneco III on parhaillaan koeajoilla, se lähti telakalta merelle 12.5.

Ilmeisesti Finneco II oli koeajoilla aiemmin toukokuussa - silloin se näkyi AIS:ssa Finneco III:na.

EDIT: Finneco I on nyt matkalla Singaporeen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Finneco II on luovutettu:

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/toinen-hybridiroro-alus-luovutettu-finnlinesille

Poiminta:

"Toinen hybridiroro-alus luovutettu Finnlinesille
Finnlines Oyj                                         Lehdistötiedote, Helsinki, 30.5.2022

Toinen hybridiroro-alus luovutettu Finnlinesille

Eco-luokan kolmen roro-aluksen toinen, Finneco II, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 30.5.2022. Finneco II aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskajan liikenteessä, jonne se siirtyy sisarlaivan, Finneco I:n pariksi.

Eco-luokan kolmen roro-aluksen toinen, Finneco II, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 30.5.2022. Sarjan ensimmäinen laiva luovutettiin 28.4.2022, kolmas, Finneco III, luovutetaan kesäkuussa 2022.

Kaikki kolme laivaa liikennöivät Suomen lipun alla ja siirtyvät Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteeseen.

Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma käsittää myös kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta, jotka suunnitelmien mukaan luovutetaan 2023."

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sven Liljeström

Kyllähän nämä kolme tietenkin ovat "fiinejä"!
Korvaavat siis kertaheitolla kuusi muuta alusta.
Sitä tulee ikääntyessään kuitenkin kyyniseksi, sillä olihan näitä edityksellisiä
sisäramppiratkaisuja olemassa jo 40 -50 vuotta sitten.
Aluskoko ei tosin ollut aivan näin näin suuri, mutta Scan Dutch-varustamolla
oli pitkillä linjoillaan useampiakin käytössään.
Niiden ikääntyessä, niitä ei kuitenkaan korvattu samankaltaisilla, vaan jollain
muilla.
Muistaako joku paremmin? Korjatkaa, jos muistan väärin.

Pekka Laakso

Äskettäin luovutettu Finneco II on lähtenyt perjantaina Kiinasta kohti Etelä-Korean Busania; kun taas Finneco I odottelee jo pääsyä Suezin kanavalle.

Finnlinesin aikataulujen tämänhetkisen tiedon mukaan Finneco I lastaisi Helsingissä kuun 21. päivä sekä Kotkassa 24. päivä suunnitellulle Pohjanmeren ja Biskajan reitille. Se korvaisi ilmeisesti Finntiden, joka siirrettäisiin Finnmillin tilalle Helsinki-Travemünde-Aarhus -reitille. Finnmill taasen siirtyisi näillä tiedoilla Finnmerchantin tilalle Hanko-Rostock välille.

Kursivoinnit siltä varalta, että tiedot voivat muuttua vielä useastikin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.