Tuoreimmat viestit

#1
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - tänään kello 09:12:57
Ruotsin viimeiset jäärajoitukset poistuivat eilen, joten Ruotsin osalta jäätalvi on tullut nyt päätökseen.
#2
Matkustaja-autolautat / Vs: Sea Lines avaa linjan Roma...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 26.05.2024, 23:56:02
Karasuhan oli myös Sea Linesin aiemman (Ukrainaan suuntautuneen) linjan satama Turkissa. Ja ainakin pienen tutkimisen perusteella Karasu näyttäisi olevan ensimmäinen lauttasatama Istanbulin itäpuolella, mikä lienee ollut se tärkein vaade; matka-aika on lyhyempi kuin kauempana idässä oleviin satamiin.
#3
Matkustaja-autolautat / Vs: Sea Lines avaa linjan Roma...
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 26.05.2024, 19:05:48
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 26.05.2024, 18:49:06 MarineTrafficin kartalla näyttää kyllä aika vähäiseltä:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/17849?name=KARASU&country=Turkey

Totta, mutta satamaa ollaan vauhdilla laajentamassa ja sen myötä liikennekin lisääntyy.
#4
Matkustaja-autolautat / Vs: Sea Lines avaa linjan Roma...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 26.05.2024, 18:49:06
Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 26.05.2024, 18:24:13 Ei tuo nyt lukujen perusteella ihan pienen pieneltä vaikuta:

https://www.karasuport.com.tr/EN/icerik/technical-specifications-15

MarineTrafficin kartalla näyttää kyllä aika vähäiseltä:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/17849?name=KARASU&country=Turkey

Saapuvia, lähteviä ja satamassa olevia aluksia ei MarineTrafficista rekisteröitymättä näe, mutta harvoin siellä muita on näkynyt, kuin "A Wind".

Google Mapsin Street Viewlla on hyvä katsella satamaa rantakadulta; sataman omilla sivuilla on ehkä vähän kaunisteltu kuva.

#5
Matkustaja-autolautat / Vs: Sea Lines avaa linjan Roma...
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 26.05.2024, 18:24:13
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 26.05.2024, 18:20:03 Onpas outo uutinen. Karasu on kovin pieni Mustanmeren satama Turkin pohjoisrannikolla--

Ei tuo nyt lukujen perusteella ihan pienen pieneltä vaikuta:

https://www.karasuport.com.tr/EN/icerik/technical-specifications-15
#6
Matkustaja-autolautat / Vs: Sea Lines avaa linjan Roma...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 26.05.2024, 18:20:03
Onpas outo uutinen. Karasu on kovin pieni Mustanmeren satama Turkin pohjoisrannikolla, josta entinen "Sea Wind" (nykyiseltä nimeltään "A Wind"), liikennöi Venäjän Tuapseen; muu liikenne lienee aika vähäistä. Wikipedian mukaan alueen tärkeimmät elinkeinot ovat hasselpähkinöiden viljely ja turismi. 
#7
Matkustaja-autolautat / Sea Lines avaa linjan Romanian...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 26.05.2024, 14:20:59
Tämä on jo muutaman päivän vanha uutinen, mutta en huomannut että sitä olisi täällä käsitelty. Ahvenanmaalainen Sea Lines avaa uuden linjan Romanian Constantasta Turkin Karasuun heinäkuussa: https://www.sjofart.ax/nyheter/sea-lines-tillbaka-pa-svarta-havet/. Linjan avaaminen liittyy Constantan uuden roro-terminaalin avaamiseen.

Linjan ensimmäiseksi alukseksi tulee Stena Linelta äskettäin hankittu Urd, mutta tarkoituksena on laajentaa liikennettä kahdella laivalla operoitavaksi. Spekulaatioissa toiseksi laivaksi veikkaillaan Stenan yhä omistamaan Urdin sisaralus Stena Gothicaa, mutta tuleeko lopullinen laiva olemaan se vai joku muu jää nähtäväksi.

Sea Lineshan operoi aiemmin Turkin ja Ukrainan välillä (alkujaan Stenan kanssa yhteistyössä), mutta myi liikenteen kilpailijalle parahultaisesti ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Sen jälkeen varustamo ehti ostaa P&O:lta uuden laivan (European Seaway josta tuli Sea Anatolia) ja myydä sen eteenpäin.
#8
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 25.05.2024, 20:52:22
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 25.05.2024, 17:52:54 Mitäköhän mahtoivat tehdä Kotkan alueen yhteysalus Otavalle, kun oli ainakin kuukauden telakalla Turussa ? Paatti on kuitenkin vasta 10-vuotias, joten ei luulisi vielä perusteellisen remontin tarvetta olevan.
10-vuotisluokitushuoltoa veikkaisin...
#9
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 25.05.2024, 17:52:54
Mitäköhän mahtoivat tehdä Kotkan alueen yhteysalus Otavalle, kun oli ainakin kuukauden telakalla Turussa ? Paatti on kuitenkin vasta 10-vuotias, joten ei luulisi vielä perusteellisen remontin tarvetta olevan.
#10
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 24.05.2024, 16:09:27
Porttrafficissa ja samalla tietenkin Kemin satamalistalla lukee Otsolle tulevan vielä vaihto- ja bunkrauskäynti Kemissä ensi maanantaina. Listalle on kuitenkin merkitty seuraavaksi määränpääksi Helsinki, eli mitä todennäköisemmin Otson kausi (ja samalla tämä jäänmurtokausi) tulee päätökseen ensi viikon aikana.

Ruotsissa jäänmurtokausi alkaa olla virallista vahvistusta vaille ohitse, kun Ymer on lopettanut kautensa tultuaan jo muutama päivä sitten laituriin Luulajaan. Frej on oheisen Sjöfartsverketin listauksen mukaan vielä nimellisesti valmiudessa/stand-by. Atle sen sijaan lähti eilen alkuillasta Luulajasta kohti Landskronan telakkaa. Alen saapumisesta Vänern-järvelle on kirjoitettu tuohon toiseen jäänmurtajia yleisemmin käsittelevään ketjuun.

"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Förtöjd i Åmål
Atle: Transfer Landskrona
Frej: Standby i Luleå
Oden: På varv i Landskrona, transfer Helsingborg
Ymer: Förtöjd Luleå"