Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Tässä ketjussa usein mainittu venäläisten ydinkäyttöinen rahtilaiva Sevmorput on jälleen kerran matkalla Pietariin (mitä ilmeisimmin lastaamaan kohti Kaukoidän rannikkoa ja Koillisväylän läpikulkua). Ohittaa Skagenin tänään iltapäivällä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Syksyn tapahtumien valossa voinemme pilke silmäkulmassa lausua "Sevmorput tulee taas — onhan kaasuputkesi tällä kertaa vakuutettu?" Alus on tällä hetkellä eteläisellä Itämerellä ja saapunee Pietariin huomenna. Lastina lienee jälleen kerran kalaa Kamtšatkan niemimaalta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.12.2023, 07:41:48 Syksyn tapahtumien valossa voinemme pilke silmäkulmassa lausua "Sevmorput tulee taas — onhan kaasuputkesi tällä kertaa vakuutettu?"
Olisin enemmän huolestunut Estlink 1 ja Estlink 2 merikaapeleista, jotka ilmeisesti säästyivät vain siksi, että (NEWNEW POLAR BEAR:in) ankkuri jäi jo Balticconnector kaasuputkeen.

Tuomas Romu

Atomflotin mukaan Sevmorputin käyttötunnit tulevat täyteen ensi vuonna ja se korvataan Koillisväylän-liikenteessä dieselkäyttöisellä aluksella.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#184
Sevmorputilla on ollut tulipalo:

Fire briefly breaks out on Russian nuclear-powered icebreaker

Uutislähteiden mukaan tulipalo alkoi aluksen hytistä ja rajoittui noin 30 neliömetrin kokoiselle alueelle. Tulipalo saatiin nopeasti sammutettua ja kukaan ei loukkaantunut.

Aluksen kyljelle kiinnitetty ydinkäyttöinen jäänmurtaja Sibir on siirtynyt omin voimin ankkuriin toisaalle Kuolanvuonoon.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#185
Koillisväylän liikennettä tämäkin:

HS: Jättimäisen arktisen kaasukentän pitäisi aloittaa tammikuussa – Yhdysvaltain pakotteet voivat romuttaa suunnitelman viime hetkellä

Gydanin kaasua on ollut tarkoitus kuljettaa kaasua polttoaineenaan käyttävillä riittävän korkean jääluokan säiliöaluksilla jälleenlastauspaikoille Murmanskiin ja Kamtšatkan niemimaalle. Yhdysvallat on kuitenkin asettanut nämä lastauspaikat pakotteiden alle.

Hanketta varten on ollut tarkoitus rakentaa 21 säiliöalusta. Näistä 15 piti rakentaa venäläisen Zvezdan telakalla ja kuusi eteläkorealaisen Hanwhan telakalla.

Tankkereiden rakentaminen Zvezdalla on viivästynyt, ja Hanhwa purki sopimuksen kolmesta aluksesta tilaajan maksuvaikeuksien vuoksi. Kolme japanilaisten tilaamaa tankkeria on yhä rakenteilla Hanhwalla.

Venäläiset voivat kuitenkin siirtää Arctic lng 2:n käyttöön säiliöaluksia Yamal lng:stä, joka ei ole pakotteiden alla.

Yamal lng:n säiliöalukset on suunnitellut suomalainen valtionyhtiö Aker Arctic, ja niissä on Wärtsilän moottorit ja Suomessa valmistetut ABB:n Azipod-potkurilaitteet.

Aker Arctic on osallistunut myös Arctic lng 2:lle tulevien tankkerien suunnitteluun.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Vaikka Koillisväylä on läpikotaisin jäissä, kaksi jäävahvistettua raskaskuljetusalusta kyydissään kiinalaisvalmisteisia kerrostalon kokoisia osia Murmanskissa rakenteilla olevaan arktisen maakaasun nesteytyslaitokseen yrittävät läpi keskellä talvea. Poikkeuksellisen korkeaan Polar Class 3 -jääluokkaan rakennettujen ja itsenäisesti 1.5 metrin paksuista kiintojäätä murtavien erikoisrahtilaivojen matka on kuitenkin sujunut varsin hitaasti, vaikka apuna Tšuktšienmerellä on maailman suurin ja tehokkain ydinkäyttöinen jäänmurtaja Arktika. Voimakaksikon tueksi ja turvaksi on kuitenkin tulossa hieman vanhempi mutta lähes yhtä tehokas atomijäänsärkijä 50 Let Pobedy.

The Barents Observer: Two heavy lift carriers loaded with LNG plant modules start 6,000 km midwinter odyssey towards Murmansk
High North News: Russia's Novatek on Track to Complete 2nd Train of Arctic LNG 2 in 2024
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

YLE on kirjoittanut Koillisväylää sivuavan jutun:

YLE: Venäjä rakentaa jääesirippua
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#188
Kauden ensimmäinen Koillisväylälle suunnannut laiva on venäläinen jäätämurtava öljytankkeri Shturman Skuratov. Normaalisti Obinlahdella sijaitsevan Arktinen portti-terminaalin ja Murmanskin väliä sukkuloiva alus lähti Murmanskista kohti Venäjän kaukoidässä sijaitsevaa Kozminoa. Alle yhdeksän metrin syväydellä uiva alus saattaa olla painolastissa ja mahdollisesti menossa telakkaan. Toisaalta Kozminossa on öljyterminaali, joten lastina voi olla jotain kevyttä jaetta kuten naftaa.

gCaptain: Crude Oil Shipments Return to Arctic as Russia Sends Tanker To Asia

edit: TradeWindsin mukaan menisi painolastissa (juttu maksumuurin takana):

First tanker opens eastbound sailings season on Northern Sea Route

The 41,401-dwt shuttle Shturman Skuratov (built 2017) left Kola Bay in ballast on 14 July. It is unclear if it has an ice-breaker assistance.

Jäänmurtaja-avustusta tankkerilla ei AIS-seurantajärjestelmän perusteella ole eikä sellaista todennäköisesti tarvitakaan. Korkeaan venäläiseen Arc7-jääluokkaan rakennetut ns. kaksitoimiset tankkerit (Double Acting Tanker eli DAT; sama ajatus kuin Nesteen Masterassa ja Temperassa) pystyvät murtamaan itsenäisesti puolentoista metrin paksuista kiintojäätä.

Arctic Passion News: Model tests for oil tankers

Jäätä Koillisväylällä kyllä edelleen riittää, vaikka Laptevinmerelle onkin Rosatomin alaisen Koillisväylän keskushallinnon jääkarttojen sekä jenkkien kansallisen lumi- ja jäädatakeskuksen mukaan avautunut laaja avovesialue:

Glavsevmorput: Types of ice conditions
Glavsevmorput: Charts of ice conditions
NSIDC: Arctic Sea Ice News & Analysis

edit²: Myös norjalainen The Barents Observer on tarttunut uutiseen:

Sea-ice lies thick on the water as Russian oil tanker sails Arctic route without icebreaker escort
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Nyt myös yksi Yamal LNG -projektin jäävahvistetuista kaasusäiliöaluksista, Eduard Toll, on matkalla kohti kaukoitää täydessä lastissa. Seuranaan aluksella on ydinkäyttöinen jäänmurtaja Sibir, joka jäänee asemiin itäiselle sektorille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!