Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Timo Heikkinen

#45
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.10.2013, 19:49:29
Alkaa mennä jo vahvasti OT:ksi, mutta varustamon oman esitteen (pdf) mukaan maksimisyväys on 10,40 m, joten olisiko taustalla varastotilojen puuttuminen Ugista tai jotain vastaavaa? Tuskin vain tuon 40 sentin takia alus meni Poriin, sillä jatkokuljetuksesta tulee kuitenkin kuluja. Satakunnan kansa nimittäin puhui "ensimmäisestä soijalaivasta", ja jatkossa Porin kautta kulkee 200.000 t soijaa Uuteenkaupunkiin vuodessa. Aikamoinen rekkaralli tuosta ainakin tulee, jos soija kuljetetaan maanteitse. Uudessakaupungissa on jo käynyt ainakin yksi soijalaiva elokuussa, kun Arneborg kävi siellä.

Jatketaan sen verran asian vierestä et Ukiin laivoja luotsaavan henkilön blogia seurannut niin mataluuden takia soija kuormat tulevat jatkossa Poriin Tahkoluodon syväsatamaan. Tulee 2x kk Brasiliasta. Tuota Juhanin mainitsemaa laivaa muistaakseni liikuteltiin satamassa hinaajien voimin kun vesi meinasi loppua. Päivän painetussa Satakunnan kansassa oli asiasta juttua niin 20rekkakuormaa per vuorokausi on ajotahti Tahkoluodosta Ukiin.

Edit> Mainitsemani luotsin postaus http://pilottikuvaa.blogspot.fi/2013/08/bom-dia.html

Jyrki Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 10.10.2013, 17:08:52
Mitäs erikoista siinä on, että joutuu vuoroaan odottamaan.

Nyt näyttää siltä, että Luoteisväylän käytöllä saavutettava 4-5pv aikaetu menetetään kokonaan redillä odoteltaessa. On tässä hieman logistiikka pettänyt.

Kalle Id

Toisaalta kysehän ei välttämättä ole pelkästään ajansäästöstä vaan myös polttoaineensäästöstä - jos tarvitsee olla aktiivisessa ajossa 4-5 päivää vähemmän, kuluu polttoainetta vähemmän ja reissu tulee halvemmaksi, vaikka perillä pitäisikin maata redillä.

Tauno Hermola

Satakunnan Kansan mukaanhan laiva pystyi myös ottamaan 25 % enemmän rahtia, kun Panaman kanavan kulkusyvyys ei rajoittanut.

Mahdetaanko sen papulaivan lasti purkaa suoraan rekkoihin ja laiva odottaa Takholuodossa ehkä pari viikkoa, että tavara saadaan ajettua Uuteenkaupunkiin?

Ehkä tästä Ukin soijakuljetuksesta voisi tehdä oman topicin ;)

Jyrki Tuominen

Yleltä mahtavaa uutisointia:
Nordic Orion on vahvistettu jäitä vastaan, mutta satamajohtaja Jaakko Nirhamo ei kuitenkaan usko, että alus olisi tällä reissulla luoteisväylää omin voimin läpäissyt.

- Siellä on edelleen olosuhteet sellaiset, että tähän aikaan vuodesta pystytään ainoastaan liikennöimään. Uskoisin että Nordic Orion on tarvinnut jonkin sortin avustusta, mutta apuna siellä on kotimaisia toimijoita kuten Arctic Shipping sekä turkulainen Alfons Håkans, jotka työntävät jäävuoria pois tieltä.

http://yle.fi/uutiset/nordic_orion_saapui_poriin_luoteisvaylaa_pitkin/6878107

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jyrki Tuominen - 12.10.2013, 14:33:16 sekä turkulainen Alfons Håkans, jotka työntävät jäävuoria pois tieltä.
Hehe, Joakimille uusi bisnesidea. ;D
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

#51
Lainaus käyttäjältä: Jyrki Tuominen - 12.10.2013, 14:33:16
Yleltä mahtavaa uutisointia:
Nordic Orion on vahvistettu jäitä vastaan, mutta satamajohtaja Jaakko Nirhamo ei kuitenkaan usko, että alus olisi tällä reissulla luoteisväylää omin voimin läpäissyt.

- Siellä on edelleen olosuhteet sellaiset, että tähän aikaan vuodesta pystytään ainoastaan liikennöimään. Uskoisin että Nordic Orion on tarvinnut jonkin sortin avustusta, mutta apuna siellä on kotimaisia toimijoita kuten Arctic Shipping sekä turkulainen Alfons Håkans, jotka työntävät jäävuoria pois tieltä.

http://yle.fi/uutiset/nordic_orion_saapui_poriin_luoteisvaylaa_pitkin/6878107

Miten noiden jäiden kanssa mahtoi ihan oikeasti olla? Kun Desgagnés Transarctikin MV Camilla Desgagnés 2008 ensimmäisen kerran tuonne liikennöi, mukana ollut varustamon edustaja kommentoi, ettei siellä ollut yhtään jäätä eikä jäänmurtajan apua siksi tarvittu eikä pyydetty:

"They were informed about our presence [and] they were ready to give us the support needed. However, since there was no ice whatsoever, the service was not needed, we didn't call for it."

http://www.cbc.ca/news/canada/north/1st-commercial-ship-sails-through-northwest-passage-1.715493

Mutta onhan se Lundqvist'in vanha Camilla "super jääluokan alus", kuten jutussa kerrotaan ;D

Nordic Orion on Ylen sivulla olevan vanhemman uutisen Luoteisväylän avannut Nordic Orion saapuu Porin satamaan kartan mukaan kulkenenut samaa eteläistä reittiä. Pohjoisempi reitti McCluren salmen ja Viscount Melvillen salmen kautta on ilmeisesti jäiden kannalta vaikeampi.

Edit:
Näyttää sama herra kommentoineen olosuhteita Nordic Orionin matkaan liittyen, nyt vähän pidemmällä kokemuksella:

LainaaBut the thinning ice does not make sailing easy. Waguih Rayes of Desgagnes Transarctic, which brings annual supplies to the most Northern communities, says the reliability of the route is not yet proven.

"Even if in certain years, we see that the ice is gone in certain areas of the passage, the following year you can never say it'll be the same situation."

http://www.cbc.ca/news/canada/north/first-commercial-hauler-travels-northwest-passage-1.1861450

Jyrki Tuominen

Nordic orionia seurasi kanadan CCGS Louis S. St-Laurent, arvioitu kustannus 50 000$ per päivä. Suomalaiset toimijat eivät puske jäävuoria luoteisväylällä. Arktista merenkulkua koskevat puheenvuorot Suomessa loistavat asiantuntemattomuudellaan. Sääli, koska mahdollisuudet sinäänsä ovat olemassa.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 10.10.2013, 17:08:52
Huonolla ruottilla tavailin niin asia virhehän tuossa jutussa heti on. Ei se millekkään Ruukki firmalle kivihiiltä tuo vaa PVO:n ja Fortumin hiilivoimala laitokselle.  :deal:

Kanadalaisuutisten mukaan lasti on kylläkin 'metallurgista hiiltä' Ruukki Metalsille:

LainaaThe vessel is to deliver the coal to Ruukki Metals, a Finnish steel producer.
Freighter sails through Northwest Passage from Canada to Europe

LainaaPort Metro Vancouver says the Nordic Orion loaded at Neptune Terminals, which is partly owned by Vancouver-based Teck Corp., one of the world's biggest producers of metallurgical coal.

Metallurgical coal is used primarily in steel making, while thermal coal is used in electricity plants.
Ship crosses Northwest Passage, sails into history

Olikos Nordic Orion liian iso Raaheen?

Timo Heikkinen

#54
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 13.10.2013, 16:21:26
Kanadalaisuutisten mukaan lasti on kylläkin 'metallurgista hiiltä' Ruukki Metalsille:
Freighter sails through Northwest Passage from Canada to Europe
Ship crosses Northwest Passage, sails into history

Olikos Nordic Orion liian iso Raaheen?

Paha mennä vänkäämään asiasta suuntaan tahi toiseen, muttä pysyn mielipiteessäni et kivihiiltä Tahkoluodon hiilivoimaloille. Tahkoluodossa sitä iso kentura taivasalla on ja jostain täl viikolla luin et kivihiili on taas niin edullista että sitä käyttäviä laitoksia kannattaa käyttää. Mitä järkeä sitä olisi jo Poriin jättää kun Kokkolan syväsatamaan pääsee 13,0m syväyksellä ja on paljon lähempänä Raahea.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 13.10.2013, 16:56:22
Paha mennä vänkäämään asiasta suuntaan tahi toiseen...
Reutersin uutisessa on vieläpä haastateltu Ruukin suomalaisjohtajaa, joka sanoo yhtiön maksavan vähemmän kuluja kun matka sujui viikon nopeammin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Timo Heikkinen

#56
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.10.2013, 22:22:18
Reutersin uutisessa on vieläpä haastateltu Ruukin suomalaisjohtajaa, joka sanoo yhtiön maksavan vähemmän kuluja kun matka sujui viikon nopeammin.

Asia on sitten niin.

Juhani Mehto

Poriin on tulossa alustavasti 6.11. Nordic Orionin sisko Nordic Odyssey, joka tuo myös hiiltä Vancouverista. Se tulee kuitenkin koillisväylää pitkin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.09.2013, 14:49:10
Pikainen haku kertoo alusten olevan jo oletetut Supramaxit sekä Pasilan.

http://www.nsra.ru/en/razresheniya/

Numero 418: Kumpula
442: Pasila
447: väärinkirjoitettu Arkadia
Jokohan tällä kertaa ESL:n kalustoa pääsisi Koillisväylälle? Kumpula on ainakin matkalla Barentsinmerelle Norjan Kirkkoniemeen (Kirkenes).

Lainauksesta löytyvästä linkistä näkee, että täksi sesongiksi luvat on anottu molemmille Supramaxeille, Pasilalle, Eiralle ja Alppilalle.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#59
Kumpula on nyt matkalla Pohjois-Venäjän Sabettaan, joten Koillisväylän matka on alkamassa. Kertoopi Marinetraffic.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.