Jäätalvi 2009/2010

Aloittaja Janne Koskinen, 19.10.2009, 22:33:15

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

"Jääpalvelu aloittaa talvikauden: merivesi normaalia lämpimämpää
15.10.2009

Ilmatieteen laitoksen jääpalvelu on aloittanut talvikauden julkaisemalla ensimmäisen pintalämpötilakartan. Jääpalvelun päätehtävä talvikaudella on talvimerenkulun avustaminen Itämerellä.

Jääpalvelun toiminta alkaa vuosittain lokakuun puolivälissä, josta lähtien julkaistaan meriveden pintalämpötilakarttoja maanantaisin ja torstaisin. Kun Suomen merialueilla on jäätä merenkulkua haittaavassa määrin, aloitetaan päivittäinen jääkarttojen julkaisu. Päätehtävänä Jääpalvelulla on kertoa talvella päivittäinen jäätilanne sekä se, miten se on muuttunut edellispäivästä. Viimeiset jäätiedotukset annetaan yleensä toukokuun loppupuolella.

Tällä hetkellä Suomea ympäröivien merialueiden pintalämpötila vaihtelee Perämeren kuudesta asteesta varsinaisen Itämeren altaan runsaaseen 12 asteeseen. Verrattuna viimesyksyiseen tilanteeseen, merivesi on nyt hiukan lämpimämpää. Kun tilannetta verrataan pitkäaikaisiin keskiarvoihin, on lämpötila Perämerellä hiukan keskiarvoja korkeampi. Selkämerellä vesi on noin kaksi astetta keskimääräistä lämpimämpää. Suomenlahdella ja pohjoisella Itämerellä merivesi on asteesta kahteen lämpimämpää kuin keskimäärin.

Tässä vaiheessa syksyä on lähes mahdotonta meriveden lämpötilojen perusteella ennustaa millainen jäätalvi on edessä. Esimerkiksi vuoden 2003 kovaa jäätalvea edeltävänä syksynä merivedet olivat selvästi tämän hetkistä kylmempiä. Suomenlahden itäosassa ero on jopa lähes 6 - 7 astetta. Tämän perusteella voisi arvella, että jäätalvesta tulee enintään keskimääräinen.
Ilmatieteen laitoksen Merentutkimus-yksikköön kuuluva Jääpalvelu on muuttanut syyskuussa Ilmatieteen laitoksen omiin toimitiloihin Helsingin Kumpulaan. Vanha toimipiste Merenkulkulaitoksen tiloissa Helsingin Ruoholahdessa vaihtuu samalla kiinteään yhteistyöhön Sääpäivystyksen kanssa.
- Yhteiset tilat Sääpäivystyksen kanssa helpottavat yhteistyötä. Samoissa tiloissa saamme käyttöömme enemmän meteorologista asiantuntemusta ja tuoretta säätietoa, jääasiantuntija Jouni Vainio sanoo.

Lisätietoja:
Tutkija Jouni Vainio, puh. 041 501 5359, jouni.vainio@fmi.fi
Jääpalvelu, puh. (09) 685 7659

Jäätilanne

Ilmatieteen laitoksen tiedotteet ovat saatavilla myös RSS-syötteenä osoitteesta http://fmi.fi/rss.xml. "

"Tässä vaiheessa syksyä on lähes mahdotonta meriveden lämpötilojen perusteella ennustaa millainen jäätalvi on edessä. Esimerkiksi vuoden 2003 kovaa jäätalvea edeltävänä syksynä merivedet olivat selvästi tämän hetkistä kylmempiä. Suomenlahden itäosassa ero on jopa lähes 6 - 7 astetta. Tämän perusteella voisi arvella, että jäätalvesta tulee enintään keskimääräinen."

Eli bye, bye jäätalvi; saa nähdä tarvitaanko edes Voimaa Suomenlahdella?

Toissa talvi taisi olla ensimmäinen jolloin Suomenlahdella ei tarvittu jäänmurtoa laisinkaan; saa nähdä onko tuleva talvi toinen?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Länsinaapurin sivuilta muutamia huomioita:

"Oden:  Förtöjd Helsingborg.
Kommer att påbörja sin resa mot Antarktis 20 november"

Hyvin on kristallipallo kunnossa; ilmeisesti kaudella 2010/2011 vielä kerran "Etelään".

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/Vintersjofart_svensk.pdf

Odenia tuolla kovasti mainostetaan vaikka ei kaudella 2009/2010 Itämerellä olekaan.

"Finland (myndigheten)
Postadress: Trafikverket, Vintersjöfartsenheten
PB 171
FIN-00181 HELSINGFORS, FINLAND
Telefon: Växel (08.00-16.15) +358-(0)204 481
Direktör +358-(0)204 48 42 16
Sjöfartsöverinspektör +358-(0)204 48 44 16
Fax: +358-(0)204 48 44 70
E-post: winternavigation@fma.fi
Internet: www.fma.fi


Finland (isbrytarledning)
Postadress: Finstaship, Operativ ledning
Keilaranta 10
FI-02150 ESPOOFINLAND
Telefon: Växel (08.00-16.15) +358-(0)306 207 000
Isbrytardirektör +358-(0)306 207 160
Fax: +358-(0)306 207 033"

Hiukan tästä jää kumma kuva Suomen toiminnasta; ikään kuin FMA olisi pelkkä obsevatööri ja Finstaship tekisi strategiset ratkaisut kuten dispanssit etc.

Trafikverket (=suora käännös olisi kai liikennelaitos) postinumeron ja puhelinnumeron mukaan jäisi Ruoholahteen, eikä muuttaisi Pasilaan Tiehallinnon kellariin?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikael West

Oden saadaan tarvittaessa Maaliskuun loppupuolella takaisin. Heidän työ avata/avustaa Mc Murdo tutkimus asemalle on ollut normaalisti valmis tammikuu/helmikuu vaihteessa. Ruotsin murtajat lähtee tänä vuonna liikenteeseen seuraavasti: Ale, Frej, Ymer ja Atle. Itse tulen toimimaan tänäkin talvena yliperämiehenä Ale:ssa. Kovaa talvea odotellessa.
Isstyrman = ajomies, ansvarsstyrman = vahtipäällikkö

Janne Koskinen

#3
Jossakin on jäätä:

"105 tourists, mainly Britons, will have to make do with just sitting still in the Arctic ice rather than travelling through it, since the 24.000 bhp Captain Khlebnikov is stuck in the ice.
  According to news agency Rianovosti, Russian authorities says the tourists are in no danger, they just have to wait for a change in weather and ice conditions so that the 1980 Finnish built icebreaker can start moving again."

Shipgaz

http://www.oceanadventures.co.uk/vessels_khlebnikov.cfm
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Masalin

Linda Line ei usko jäätalveen, kun ovat julkaisseet aikataulut läpi talven lokakuun alkuun saakka.
Onko koskaan 90- tai 2000-luvulla pika-alukset liikennöineet Tallinnaan läpi talven?

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Masalin - 03.12.2009, 11:41:58
Linda Line ei usko jäätalveen, kun ovat julkaisseet aikataulut läpi talven lokakuun alkuun saakka.
Onko koskaan 90- tai 2000-luvulla pika-alukset liikennöineet Tallinnaan läpi talven?

Eivät muistaakseni. Pari talvea sitten se olisi ollut mahdollista, mutta NJL lopetti silloinkin liikenteen noin kuukaudeksi; muistaakseni hlökunnan lomat mainittiin syyksi. Kokonaan toinen asia on, että jäistä tai niiden puutteesta huolimatta tilastollisesti joulu-maaliskuu ovat kaikkein tuulisinta aikaa, joten Lindalle tulee suht.paljon no show päiviä talvikuukausina joka tapauksessa nykykalustolla operoitaessa jäättömyydestä huolimatta. Onko liikenteen jatkaminen sitten talvella alituisine peruutuksineen järkevää? Kaikesta päätellen Lindaliini on laskenut, että on.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

SMHI:n ja FMI:n jääkarttoja katsellessa huomaa Kemin edustallakin veden olevan yhä kaksi asteista. Heittäisinpä veikkauksen, että menee pari viikkoa ennen kuin jäätä alkaa muodostumaan ja siitä pakkasista riippuen 2-5 viikkoa ennen ensimmäisen murtajan lähtöä.

Villi veikkaus: Fennica lähtee pohjoiseen 05.01.2010.

http://www.sampotours.com/pages/kielet/suomi/aikataulut.php

Voipi mennä Sammon kauden eka "risteily" riitteessä ajeluksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#7
Heitetäänpä oma ennustus kehiin. :o Jäätalvesta tulee valitettavasti lähes kaikkien aikojen leudoin. Ei leudoin kuten talvi 2008, vaan talven 1989 ja 2000 välimuoto, jolloin jäätilanne olisi 1980-2000 luvuista kolmanneksi leudoin.
Siis jäätä suunnilleen laajimmasti Kaskinen-Ö-vik linjalle helmikuun lopulla. Itäisen Suomenlahden jäätilannetta en osaa  ennustaa, mutta pahasti näyttäisi siltä, että Voimalla on hommat vähissä talvella 2010 :'( Turun saaristoon muodostuu jonkunverran jäätä, mutta jääluokka vaatimus jäänee alle 1C-luokan, ei tarvetta murtajalle Saaristomerellä.
Ennustukseni perustuu erittäin lämpöiseen syksyyn, ja että aina kun Uumajanjoessa ei ole tähän aikaan ollut kiintojäätä, on jäätalvesta tullut leuto ;D Vaasan saaristossakaan ei ole vielä jäätä, näin ollut viimeksi joulukuussa 1999 ja 2007.
Toivottavasti olen ennustanut pahasti pieleen ja kaikille murtajille olis paljon hommia talvella. :thumb: Voihan kuitenkin vielä tulla kunnon talvi tammikuusta-maaliskuuhun. :)
Bunkrasin Holmsundin Kronö-hinaajan viimeviikolla, joten ovat valmiita aloittamaan satamajäänmurron heti kun tarve vaatii. :thumb:
Toivotan myös tervetulleeksi murtajan Holmsundiin, niin pääsee taas bunkraamaan siihen DieselFuelOilia...

Pekka Hömppi

Niinhän tuo ilmatieteen laitoskin ennustaa, että olisi tulossa ennätysleuto jäätalvi.
http://www.fmi.fi/uutiset/index.html?Id=1259649587.html


Janne Koskinen

Rajoituset 21.12.2009 alkaen:

"TORNIO    No restrictions   Dec 19 2009     I,II 2000   Dec 21 2009
   
KEMI    No restrictions   Dec 19 2009     I,II 2000   Dec 21 2009
   
OULU    No restrictions   Dec 19 2009     I,II 2000   Dec 21 2009"

Fennicakin ois sopivasti "valmistumassa":

"FENNICA   Tulo: 11.11. 12:00 / Helsinki,FI   Lähtö: 18.12. 12:00 / FI (ei rekisterissä)"

FMEA-trialit Kemin edustalla?
(Ei siellä avustettavia kuitenkaan joka päivälle riitä).

Tosin viime talvena poikettiin vanhoista "pelisäännöistä" ja laitettiin rajoitukset vaikka murtajaa ei ollut alueella.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Niklas von Bruun-Riegels

#11
Kontio on lähdössä 18.12.2009 i.p. kohti pohjoista.
Kun sitten avustustarve kasvaa, lähtee Otso seuraavana pohjoiseen, ja Voima ensimmäisenä Suomenlahdelle.

Katsoinpa väärin päivämäärää. Huomennahan on 17.12.2009

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Niklas von Bruun-Riegels - 16.12.2009, 11:57:42
Kontio on lähdössä 18.12.2009 i.p. kohti pohjoista.
Kun sitten avustustarve kasvaa, lähtee Otso seuraavana pohjoiseen, ja Voima ensimmäisenä Suomenlahdelle.
Aika perinteisen kuuloinen lähtöjärjestys. Kontion lähtö ensimmäisenä tosin ennakoi Otson jäämistä viimeiseksi keväällä, mikä sopisi siihen tietoon, että Kontio joutuisi telakalle muutostöihin sen öljyntorjuntasopimuksen nojalla...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Polarviewin ennusteiden mukaan koko Merenkurkun alueella olisi jäätä uutena vuotena :) Mahtaakohan kuitenkin olla vähän liian optimistinen ennuste ::) Ennusteen mukaan 1.1-10 jäätä olisi kaikkialla Suomen rannikon edustalla sekä Turun saaristossa. Mahtaako siis kylmä sää jatkua ja Otsokin lähtee Perämerta kohti heti tammikuun alussa?


Timo Lehtinen

Kontio jo matkalla. Ohittanut jo Hangon kohti pohjoista.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/