Nesteen vanhat, nykyiset ja tulevat laivat (oli: Neste Shipping aloittaa yt:t)

Aloittaja Melker Söderudd, 28.01.2013, 11:09:36

« edellinen - seuraava »

Oiva Kettu

Ihme ettei merimiesunionihansaliittokiljavanopisto ole jo parrikaadeilla kun valtio-omistaja näyttää tälläistä esimerkkiä

Pekka Laakso

Mainitaan vielä, että SP näkyy saaneen brittilipun siniristin tilalle.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 27.08.2013, 23:10:45
Mainitaan vielä, että SP näkyy saaneen brittilipun siniristin tilalle.
Ja nyt myös Stena Arctica on Marinetrafficin mukaan saanut brittilipun.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jan Holm

Kyllä Nesteen toiminta on ihmeelistä. Valtavia osinkoja maksetaan ja yhtäkkiä taytyykin säästää???
Ja vielä valtion firma.
Valtiovalta sääti verotuksen niin että laivoja kannattaa liputtaa Suomeen ja MITÄ ihmettä valtion omistama Neste teki....................... liputtaa Suomesta ulos????
Ja ihmeen hiljaa on eduskuntaväki ollut, ei ole paljoa kuulunut asiasta.
Vähän kuin kiipeäisi puuhun perä edellä, pääsee varmemmin nokalleen alas!
Vähän samaa kuin unioni hehkutti.... lisää työtä Suomenlipun alle....mites kävi??? Työpaikkoja tuli tietenkin MUTTA EI SUOMALAISILLE!!!

Timo Selkälä

Nyt se sitten loppuu.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2013/09/19/neste-oil-jattaa-varustamotoiminnan/201313096/170?rss=4

JUURI NYT
Neste Oil luopuu varustamotoiminnastaan – 320 työntekijää uudelle työnantajalle, 8 alusta uusille omistajille

Neste Oil jättää varustamotoiminnan


Öljynjalostaja Neste Oil luopuu varustamotoiminnastaan. Yhtiö aikoo myydä kaikki aluksensa, ulkoistaa niiden miehitys- ja hoitovarustamotoiminnan ja hankkia tarvitsevansa merikuljetuspalvelut jatkossa sopimusjärjestelyin.

Taloussanomat
19.9.2013 14:30 (päivitetty 15:04)
14
Yhtiön keskeiset alukset siirtyvät uusille suomalaisomistajille, Neste Oil kertoo tiedotteessaan.

Huoltovarmuuskeskus ja työeläkeyhtiö Ilmarinen ostavat yhtiöltä kahdeksan alusta, eli viisi säiliöalusta ja kolme hinaajaa. Neste Oilin mukaan kauppasumma vastaa alusten käypää arvoa.

15:09OSAKE
Kurssi nousussa
Neste Oil
+2,26 %
17,18
+0,38

Nesteen noin 320 työntekijää siirtyvät järjestelyssä uuden työnantajan palvelukseen.

– Neste Oilin merikuljetustarpeet ovat muuttuneet viime vuosina. Tytäryhtiö Neste Shippingin Suomen lipun alla liikennöivän laivaston osuus konsernin merikuljetuksista on jatkuvasti laskenut, eikä varustamo pysty korkean kustannustasonsa vuoksi kilpailemaan kannattavasti myöskään kansainvälisillä merikuljetusmarkkinoilla, Neste Oilin toimitusjohtaja Matti Lievonen sanoo tiedotteessa.

Lievosen mukaan toiminnan jatkuvuus edellyttäisi merkittäviä investointeja. 

– Lisäksi toiminnan jatkuvuus edellyttäisi merkittäviä investointeja. Näistä syistä Neste Oil suunnittelee luopuvansa varustamotoiminnasta. Tarkoituksemme on keskittyä puhtaamman liikenteen ratkaisuihin liittyvän ydinliiketoimintamme kehittämiseen.

Toiminnasta luopuminen ei tuo voittoa eikä tappiota

Lisäksi Neste Oil suunnittelee myyvänsä myöhemmin kolme säiliöalustaan sekä 50 prosentin omistusosuutensa kolmesta aluksesta, jotka omistaa yhdessä ruotsalaisen Stena-varustamon kanssa. Jos yhdessä Stenan kanssa omistettavien laivojen henkilökunnalle ei löydy korvaavia tehtäviä, ulkoistaminen saattaa johtaa työpaikkojen menetyksiin.

Neste Shippingin hoitovarustamo työllistää tällä hetkellä noin 300 merenkulkijaa ja 20 maaorganisaatiossa työskentelevää työntekijää, joiden on siis kaikkien tarkoitus siirtyä uuden työnantajan palvelukseen.

Järjestelyjen ei odoteta aiheuttavan Neste Oilille merkittäviä myyntivoittoja tai -tappioita. Yhtiö arvioi niiden kuitenkin vapauttavan taseestaan pääomia 60 miljoonaa euroa. Neste Oilin vuositulosta järjestelyn pitäisi parantaa lähivuosina noin 10 miljoonaa euroa vuodessa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Timo Heikkinen


Tuomas Romu

Tuossa YLE:n uutisessa yllätti se, että Neste myy Masteran Huoltovarmuuskeskuksen ja Ilmarisen omistamille yhtiöille, mutta luopuu Temperasta kokonaan. Onkohan tuossa sattunut sekaannus laivojen nimissä?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Rami Kristian Wirrankoski

No HUH! Mutta mikä on positiivista, niin me veronmaksajat saamme ainakin nähdä jatkossakin tankkereita Suomen lipun alla...ja maksaa kulut ;)

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.09.2013, 16:38:49
Tuossa YLE:n uutisessa yllätti se, että Neste myy Masteran Huoltovarmuuskeskuksen ja Ilmarisen omistamille yhtiöille, mutta luopuu Temperasta kokonaan. Onkohan tuossa sattunut sekaannus laivojen nimissä?
Tai tarkoituksena on todella luopua toisesta...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.09.2013, 17:42:08
Tai tarkoituksena on todella luopua toisesta...

Onhan tuokin mahdollista. Onkohan Primorskin liikenne vähentynyt sen verran, ettei enää tarvita kahta double acting -tankkeria?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Itse veikkaan takaisin rahtaamista myynnin jälkeen.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Niinhän siinä taitaa käydä. Yllätyin vain, että sisaralukset tuolla tavalla erotettiin. Toisaalta 10-vuotias Mastera on jo nyt vanhin Ilmarisen ja Huoltovarmuuskeskuksen hankkima alus, joten ehkä 11-vuotiasta Temperaa ei haluttu.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Ainakin Sjöfartstidningenin uutisessa puhutaan takaisinrahtaamisesta vain Suomen lipulle jäävien alusten kohdalla, mutta voihan toki olla, etteivät suunnitelmat ole vielä täysin selviä heille itselleenkään. Tuossa uutisessa puhutaan Temperan, Purhan ja Jurmon myynnin ajankohdasta vain termillä "myöhemmin".
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Niin, tuo termi "myöhemmin" voi kertoa vaikka sellaista, ettei aluksille edes ole toistaiseksi etsitty ostajaa. Eli esimerkiksi Jurmoa ei vielä luovuteta mihinkään, vaikka sattuukin olemaan nyt telakalla, normaali telakointi oletettavasti.

Temperan tapauksessa veikkaan joko takaisinrahtausta tai samantapaista kuviota kuin mitä Stena Bulkilla ja Sovcomflotilla alunperin oli sisarten Stena Arctican ja SCF Baltican kanssa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Palvan lippu on näemmä vaihdettu Suomesta Britanniaan 21.9. Philadelphiassa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.