Gabriella törmännyt Sea Pooliin

Aloittaja Janne Koskinen, 12.01.2022, 17:24:27

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Meriselityskin on ilmeisesti annettu, koska YLE:n uutinen siihen viittaa, mutta en löytänyt mitään Affenanmaan lehdistä; olisiko annettu vasta tänään?

Nyan kirjoitti maksumuurin takana jo 4.2.2022 jostain Onnettomuustutkintakeskuksen selvityksestä, mutta OTKES:in sivulta ei näytä löytyvän mitään, outoa. Ehkä joku Ny Ålandin tunnukset omistava voisi referoida..

https://www.nyan.ax/nyheter/gabriellaolycka-utredd-propeller-overbelastades/

Ilmailussa on tuottamuksesta riippumaton ns. "ankara vastuu", sellaista ei taida merenkulussa olla eli periaatteessa vahingonkorvausvelvollisuuden edellytys on tahallisuus tai tuottamuksellisuus? Sven Liljeström varmaan osaa kommentoida? :D


Tauno Hermola

Melkoista selittelyä kyllä ainakin YLE:n uutisten mukaan. Mikä mahtaa olla se moneen kertaan mainittu "hätäjarru"? Edelleen mainitaan, että ankkurointiakaan ei voinut tehdä, koska laiturilla laivan vieressä mahdollisesti oli työntekijöitä - kai meren puoleiset ankkurit erikseenkin saa laskettua? Eikö "full astern" olisi normaali toimenpide, jos ollaan laituriin törmäämässä?

Anders Isaksson

#33
Bläkärissä jos paakit ei tottele niin "full astern" ei yksinkertaisesti johda mihinkään.

Ja laiturin läheisyydessä laskettu ankkuri saattaa pohjaan tarttuessaan heilauttaa aluksen niin et osuu perä edellä laituriin. Tuota on toitotettu lukemattomia kertoja opetuksessa et keula om halpa perään verrattuna.

Tähänkin pätenee vanha totuus et maalla ollaan viisaita kun merellä sattuu...

Muoks: myönnettäköön suoraan et minäkään en ymmärtänyt mistä tuossa "hätäjarru" maininnassa oli kyse.

Janne Koskinen

Normaalitilanteessa ei kannatakaan lekottaa ankkuria, mutta nyt jäissä tuskin olisi ympäri kääntynyt?

Toinen kysymys on, että montako kaapelia merenpohjassa olisi katkennut?

Yhtä kaikki jälkiviisautta ja besserwisserismiä kaikki tyyni.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sven Liljeström

Kiitos siitä, että minua vähän yllättäen pidetään jonkinlaisena asiantuntijana, mutta asiantuntemukseni
ei valitettavasti tähän aivan riitä.
Merenkulussahan on maissa olevalle maallikolle liuta monenlaisia omituisia vapautumisperusteita,
joita ei ns. talonpoikaisjärjellä aina voi käsittää. Pelkästään se, että navigointivirhe tai "virhe navigoinnissa"
olisi riittävä vapautumisperuste mistä vaan tapahtumasta ja sen seurauksista, aiheuttaa yleensä jo suurtakin
kummastusta kuivalla maalla.
Sea-Pool on kuitenkin tässä täysin ulkopuolinen vahingonkärsijä, eikä yrityksellä voi olla velvollisuutta edes
vakuutuksin varautua tämänkaltaiseen vahinkoon, koska lienee tosi harvinaista, että alukset osuvat laitureihin.
Mikäli asia päätetään viedä oikeuteen, jota en kannata, oikeudella ei ole mahdollista tuomita asiaa vakiintuneiden
sääntöjen vastaisesti.
Itse pidän asiaa "Force Majeureina" ja silloinhan ei yleensä tarvitse korvata mitään.
Parasta olisi, mikäli asia siinä tapauksessa saisi ratkaisunsa Välimiesmenettelyssä, siis kokonaan yleisen oikeuden
ulkopuolella.
Itse uskon, että asiasta osapuolten kesken kuitenkin päästään jonkinlaiseen sopimukseen, sillä tapaukseen liittyy
varustamolle myös mittava PR-arvo, eikä varustamo oman käsitykseni mukaan voi ainakaan viitata kintaalla
sanomalla - ettei meidän "tarvitse" korvata mitään!

Vain vertailun vuoksi: Lastille tapahtuneita vahinkoja varustamo tuomitaan korvaamaan vain mikäli vahinkoon liittyy
tuottamusta.

Jussi Viljanen

hiukan kun maalit vielä kuivuu,niin on merikelpoinen

Tauno Hermola

Jos virallista onnettomuustutkintaa ei tehdä, taitaa tapahtuneen pohjimmainen syy jäädä ainakin ulkopuolisilta hämärän peittoon. Koneistonohjausjärjestelmään tilattiin Kongsbergilta varaosia melkein heti onnettomuuden tapahduttua, miksi, sitä ei ole kerrottu. Aiheuttiko viallinen ohjausjärjestelmä sen, että keulapotkureiden ylikuormituksesta aiheutui laajempi sähkökatko, tuskin varsinainen ohjausjärjestelmä kuitenkaan moottoreiden ylikuormituksesta vaurioituu.

Arto Papunen

Luulin, että tarvitsee jotain potkurinosia vielä vaihtaa kun jäi telakan eteen ja olisi tarvinnut päästä vielä kuiville. Mutta Isabellehan on siellä vielä ja Gabriellalle tarvitsee sitten muita osia hankkia mitä varten ei tarvitse kuiville mennä. Toisaalta olisiko muuten mennyt Turkuun, mutta siellä on Glory ja muuta liikennettä.

Gabriellakin saapuu Tukholmaan sopivasti Gloryn perässä 23.päivä. Gloryko perillä 8.30 kun Gabriella 8.45.

Tauno Hermola

Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut alustavan tutkinnan raportin ja alustavan tutkinnan perusteella päättänyt, että varsinaista tutkintaa ei käynnistetä.

Tiedote: M2022-E1, M/​S Ga­briel­lan tör­mäys lai­tu­ri­ra­ken­tei­siin Hel­sin­gin Ete­lä­sa­ta­mas­sa 12.1.2022
Raportti: M2022-E1 Raportti alustavan tutkinnan tuloksista

Jussi Viljanen

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 20.02.2022, 16:25:04
Luulin, että tarvitsee jotain potkurinosia vielä vaihtaa kun jäi telakan eteen ja olisi tarvinnut päästä vielä kuiville. Mutta Isabellehan on siellä vielä ja Gabriellalle tarvitsee sitten muita osia hankkia mitä varten ei tarvitse kuiville mennä. Toisaalta olisiko muuten mennyt Turkuun, mutta siellä on Glory ja muuta liikennettä.

Gabriellakin saapuu Tukholmaan sopivasti Gloryn perässä 23.päivä. Gloryko perillä 8.30 kun Gabriella 8.45.
voisit ajatella ettei 30mm paksun raudan hitsaus oo ihan simppeli touhuu,niinkuin luulet.+maalaus päälle

Sven Liljeström

Tapahtumasta on nyt julkisuudessa yli puolen vuoden jälkeen ollut tietoja, että tapahtuneille
vahingoille laiturin puolella ollaan etsimässä maksajaa ja laskuja onkin varustamolle jo esitetty.
Ensisijaisesti tässä on odotusten mukaisesti juuri tapahtumassa se, että varustamoyhtiö
kieltää kaiken vahingokorvausvelvoillisuutensa Merilakiin vedoten, koska ei voida näyttää,
että vahinkoon olisi liittynyt ns. "tuottamusta".
Vahinkoa kärsinyt osapuoli liiottelee varustamon mukaan vahinkojen suuruutta ja varustamo
nojaa voimassaolevaan lakiin, jonka mukaan sen ei "tarvitse" korvata mitään.
On kuitenkin positiivista, että varustamo on ilmoittanut haluavansa tavalla tai toisella sopia
asiasta, sillä se arvelee aivan oikein, että imagotappio on liian suuri, mikäli varustamo koko-
naan vapautettaisiin korvauksista.
Mikäli tutkimuksissa päädytään siihen, että kysymyksessä on itse aluksessa oleva suunnittelu-
virhe, jonka johdosta ulkopuolinen virhe epäedullisissa olosuhteissa kertaantuessaan katkaisee
sähkön aluksen hallintalaitteista kokonaan, asia monimutkaistuu.
Sattuneiden onnettomuuksien jälkeen on tapana, että asiasta opitaan.
Erimielisyyksien sopimisesta tullaan mitä ilmeisemmin päättämään ns. Välimiesmenettelyssä"
käräjäsalien ulkopuollella.
Joskus puhutaan virheellisesti Välimieoikeudesta, mutta kysymys ei ole mistään oikeusistans-
sista.
Merellä voimassaolevat lait poikkeavat suuresti siitä, mihin olemme maankamararalla tottuneet,
eivätkä nämä vastaa ns. "kadun miehen" näkemyksiä alkuunkaan.

Hannu Sarell

Allas Sea Pool haastanut Vikingin oikeuteen vaatien 3 miljoonan korvauksia. Viking vetoaa merilakiin etteivät he ole korvausvelvollisia. Eli rannassa olevan yrityksen olisi kai itse pitänyt ottaa vakuutus sen varalta, että laiva tulee sisälle. Aika uskomatonta. Ymmärrän, että laivoilla kuljetettava rahti on osin vakuutussuojaamatonta, ellei ole otettu omaa vakuutusta, mutta tällainen tapaus menee ymmärryksen ohi. Jos eivät vielä sopuun pääse, niin on tuo oikeuteen meno, riippumatta lopputuloksesta, melkoinen imagohaitta Vikingille. Iltapäivälehdet varmaan uutisoivat isosti, jos Viking (vakuutusyhtiönsä) selviää korvauksien maksulta.

Sven Liljeström

Nostan vanhan aiheen kysymällä, onko kellään tietoa milloin tämä oikeudenkäynti
asianosaisten välillä on?
Tuskinpa sitä nyt ainakaan suljettujen ovien takana pidetään?