Fennorail suunnittelee junalauttauudisrakennusta Suomen ja Viron välille

Aloittaja Juhani Mehto, 06.06.2022, 18:56:39

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Suomalainen Fennorail suunnittelee LNG:llä ja vedyllä kulkevaa junalauttauudisrakennusta Suomen ja Viron väliseen liikenteeseen. Suomen pään satamaa ei ole valittu, mutta Virossa alus kulkisi Paldiskiin. Suunnittelusta vastaa suomalaisfirma Deltamarin. Aikeissa olisi kunnianhimoiset kaksi lähtöä päivässä molemmista satamista. Aluksen kapasiteettina olisi 1000 m junavaunuille ja 1500 m pyörillä kulkevalle lastilla sääkannella. Alus voisi yhtiön mukaan olla liikenteessä vuoden 2025 paikkeilla.

Sjöfartstidningen (ruotsiksi)
Deltamarin (englanniksi)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Tuo vedyn ja maakaasun sekoittaminen polttoaineessa on mielenkiintoinen ajatus. Sinänsä samantyyppinen kryogeeninen polttoainejärjestelmä soveltuu molemmille, mitä nyt toinen on vähän kryogeenisempää kuin toinen...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola


Arto Papunen

Onkohan tästä hankkeesta tullut myöhemmin mitään uutta tietoa?

Ilves Valta

Kirjoitin Ulkomatalan numeroon 1/23 koonnin kaikesta, mitä Fennorailista oli siihen mennessä tihkunut julkisuuteen: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/lehdet/2023/ulkomatala-1-2023/ (juttu alkaa sivulta 24). Sen jälkeen ei mielestäni ole tullut mitään uutta tietoa. Arvatenkin meneillään on kova yritys saada sijoittajia ja rahoittajia vakuuttuneeksi idean toimivuudesta.

Tauno Hermola

#5
Miten sitten vaikuttaa Suomen puolen sataman valintaan se, että Koverharin SSAB:n alue on tietääkseni myyty Marine Alutech Oy:lle ja Nylunds Boathouse Ab:lle.

https://www.marinealutech.com/marine-alutech-oy-ab-establishing-one-of-the-largest-shipyards-in-nordic-countries-in-hanko-finland/

Toisessa uutiskuvassa ainakin sataman ainoassa laiturissa poseeraa ilmeisesti telakan uudisrakennus.

https://www.marinealutech.com/online-on-5-9-2022-about-us-the-video/

Vai onko tässä nyt menneet Koverharin ja Lappohjan satamat sekaisin? SSAB:n entinen terästehdas ja satama kai olivat Lappohjassa, kumpaa Ulkomatalan artikkelissa tarkoitetaan?






Petteri Lyysaari

Lappohjan entisen SSAB:n satama sijaitsee Lappohjan taajaman reunamilla , ja sen tosiaan ovat ostaneet Nylund's Boathouse ja Marine Alutech ja myöskin merivartiosto toimii vuokralaisena siinä. Koverharin satama sijaitsee myös Lappohjassa, mutta hyvän matkaa Hankoon päin ja on kokoluokaltaan aivan toista kuin ensin mainittu, ent.SSAB:n satama ei olisi voinut toimia junalauttaliikenteen satamana millään.

Arto Papunen

Itsehän mietinhän vain, että Nurminen Logisticsin ostettua Operail Finlandin ja Nurmisella on Baltiassakin toimintaa niin voisiko se saada kehitettyä tuon välin junalauttatoimintaa..

Ilves Valta

Tämä on hyvä pointti! Voisi veikata, että jotain neuvotteluita Fennorailin ja Nurmisen välillä aiheesta on. Mutta jos on niin ne eivät ole tihkuneet julkisuuteen.

Ja tosiaan tarkoitin Ulkomatalan tekstissä Koverharia eli entisen FNsteel/Ovakon terästehtaan satamaa, en SSAB:n Lappohjan satamaa (jossain kohtaa keskusteluissa puhuttiin kyllä mielestäni myös tuosta SSAB:n satamasta, mutta oletan kyseessä olleen väärinkäsitys).