Jäätalvi 2023-2024

Aloittaja Tuomas Romu, 23.10.2023, 22:54:14

« edellinen - seuraava »

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.01.2024, 10:57:23 Saa nähdä jatkaako Fennica tuon jälkeen edelleen läntisellä Suomenlahdella, tai mitä tehdään Calypsolle ja irtokeulalle? Nythän Calypso on jo palannut takaisin Haminan vesille. Viime talvenahan Calypso lopetti kokonaan Urhon tultua Haminan edustalle...

Jos Nordica aloittaa 25.1.2024 niin tänä talvena on sitten koko kalusto käytössä jopa aikaisemmin mitä edellisinä kovina talvina 2010 ja 2011, vaikka kalustoa on niihin verrattuna enemmän. Tosin syy ei varmaankaan talvina 2010 ja 2011 ollut, etteikö kaikkia murtajia olisi tarvittu toteutunutta aikaisemminkin vaan monitoimimurtajien sopimukset, jotka pitivät viimeiset murtajat poissa rivistä helmikuun puolelle asti.

Tässä on vielä aikaa noin seitsemän viikkoa siihen, milloin Itämeren jääkentät keskimäärin ovat laajimmillaan. On siten täysin mahdollista, että jäätilanne hankaloituu vielä rutkasti. Kovana talvena tarvittanee Suomenlahdelle kolme murtajaa ja Zeus tuskin yksin riittäisi hoitamaan koko Selkämeren, joten yllättävää, jos Calypso pois päästettäisiin. Sitten on vielä se, että Selkämeren mahdollisesti laajemmin jäätyessä täytynee Ruotsin siirtää Perämereltä pari murtajaa sinne, jolloin Merenkurkussa tai Luulajan ja Raahen välisessä liikenteessä ei voitane laskea paljoa ruotsalaisten apuun. Perämereltäkään ei siinä tilanteessa olisi helppoa suomalaista murtajaa pois ottaa.

Mika Honkonen

Nyt klo 11:55 huomasin että tarmo on lähtenyt venyttelemään tallinnan edustalle. Oisko tarmon vuoro lähteä narvanlahdelle?

Samaan aikaan fennica on hangon eteläpuolella. Ilmeisesti menossa hankoa kohti.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Pekka Laakso

#77
Todennäköisin skenaario olisi Fennican siirtäminen Merenkurkkuun ja pohjoiselle Selkämerelle olettaisin. Tällöin Perämeren eteläosissa olevien murtajien kuorma helpottaisi Vaasan väylän osalta ja pitäisi Zeus of Finlandin operoimassa pitkälti Pori-Rauma-Uusikaupunki välillä. Irtokeula voisi olla siellä päin Suomenlahtea missä jäätilanne sen operoinnin parhaiten sallisi. Näin nopeasti vain pohdiskeltuna...

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 19.01.2024, 11:58:52 Samaan aikaan fennica on hangon eteläpuolella. Ilmeisesti menossa hankoa kohti.
Baltice.org avustuslistan mukaan avustaa kohta Förbystä lähtenyttä norjalaistankkeria.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.01.2024, 12:00:56 Todennäköisin skenaario olisi Fennican siirtäminen Merenkurkkuun ja pohjoiselle Selkämerelle olettaisin. Tällöin Perämeren eteläosissa olevien murtajien kuorma helpottaisi Vaasan väylän osalta ja pitäisi Zeus of Finlandin operoimassa pitkälti Pori-Rauma-Uusikaupunki välillä. Irtokeula voisi olla siellä päin Suomenlahtea missä jäätilanne sen operoinnin parhaiten sallisi.

Voihan Fennica alku- ja/tai lopputalvesta Merenkurkussa käväistä mutta jos se sinne keskitalven aikanakin liikenisi niin sitten tästä ei kovin kova jäätalvi olisi tulossa. Talvina 2003 ja 2011 tarvittiin Suomenlahden ja Selkämeren alueille Suomen puolelle yhteensä 5 oikeaa jäänmurtajaa keskitalven aikana. Jos nyt olisi tarjolla kolme oikeaa murtajaa (Fennica, Nordica, Voima) sekä kaksi hinaajaa (Zeus, Calypso) niin vaikea nähdä, että näistäkin riittäisi vielä muualle pois annettavaksi.

Pekka Laakso

#79
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 19.01.2024, 13:06:13 Voihan Fennica alku- ja/tai lopputalvesta Merenkurkussa käväistä mutta jos se sinne keskitalven aikanakin liikenisi niin sitten tästä ei kovin kova jäätalvi olisi tulossa. Talvina 2003 ja 2011 tarvittiin Suomenlahden ja Selkämeren alueille Suomen puolelle yhteensä 5 oikeaa jäänmurtajaa keskitalven aikana. Jos nyt olisi tarjolla kolme oikeaa murtajaa (Fennica, Nordica, Voima) sekä kaksi hinaajaa (Zeus, Calypso) niin vaikea nähdä, että näistäkin riittäisi vielä muualle pois annettavaksi.
Nyt jätit lukematta kokonaan, että kirjoitin "sekä Merenkurkkuun että pohjoiselle Selkämerelle". Eli Vaasa-Kaskinen-Kristiinankaupunki alueelle eli sille leutojen jäätalvien Zeus of Finlandin normaalille avustusalueelle. Tässä skenaariossa Selkämerellä vaikuttaisi siis tuo monitoimi pohjoisella Selkämerellä (ja tilanteen mukaan myös Vaasan väylällä) ja Zeus of Finland eteläisellä Selkämerellä. Suomenlahdella olisi siis loput mainitsemastasi kalustosta. Ei se ole annettu pois muualle! Eikä Kaskisista tarpeen tullen Porin edustalle montaa tuntia seilata.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.01.2024, 13:23:25 Nyt jätit lukematta kokonaan, että kirjoitin "sekä Merenkurkkuun että pohjoiselle Selkämerelle". Eli Vaasa-Kaskinen-Kristiinankaupunki alueelle eli sille leutojen jäätalvien Zeus of Finlandin normaalille avustusalueelle. Tässä skenaariossa Selkämerellä vaikuttaisi siis tuo monitoimi pohjoisella Selkämerellä (ja tilanteen mukaan myös Vaasan väylällä) ja Zeus of Finland eteläisellä Selkämerellä. Suomenlahdella olisi siis loput mainitsemastasi kalustosta. Ei se ole annettu pois muualle! Eikä Kaskisista tarpeen tullen Porin edustalle montaa tuntia seilata.

Mutta 2003 ja 2011 keskitalvella tarvittiin nimenomaan Selkämerelle ja Suomenlahdelle yhteensä viisi oikeaa murtajaa ja Merenkurkku jäi jo Perämeren murtajien vastuulle.

2010 kylläkin Selkämerellä ja Suomenlahdella pärjättiin teorissa kolmen murtajan ja yhden hinaajan (Zeus) turvin mutta se ei kerro vielä koko tilannetta. Käsittääkseni talvella 2010 oli yhden Selkämerellä syöttöliikennettä hoitaneen Viking-murtajan kapasiteetti laskennallisesti Suomen käytössä eli silloinkin oli Merenkurkun eteläpuolisella alueella periaatteessa neljä suomalaista murtajaa sekä Zeus. Nykytilanteessa Ruotsilla ei liene jäänmurtokapasiteettia Suomelle lainattavaksi.

Sitten Kaskisiin tarvittiin 2010 vain satunnaisesti avustusta ja Selkämeren pohjoisosassa Suomen puolella pärjättiin tilapäisillä murtajan vierailuilla. Lisäksi 2010 oli maaliskuun alkupuolella AKT:n ahtaajien kahden viikon lakko, joten juuri talven kriittisimmällä hetkellä laivaliikennettä oli Suomen satamiin huomattavasti normaalia vähemmän.

Tuomas Romu

#81
Itänaapurin puolella kaikki Suomenlahden jäänmurtajat Kapitan Dranitsynia lukuun ottamatta näyttäisivät myös aktivoituneen. Kuinkahan tuolla pärjätään jos jäätalvi äityy hankalaksi? Kalusto koostuu kuitenkin pääosin vanhoista satama-, joki- ja polaarimurtajista, eikä nykyaikaisia ruoripotkureilla varustettuja jäänmurtajia ole kuin kaksi, Murmansk ja Viktor Chernomyrdin, joista jälkimmäinen on suunniteltu lähinnä Koillisväylää silmällä pitäen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sven Liljeström

Hei Tuomas Romu.
Mainitset mm. jäänmurtajan nimeltä Murmansk.
Onko kysymyksessä joku uudempi murtaja, sillä Helsingissähän
valmistui 1959 - 1961 viiden murtajan sarja, joista viimeinen
muistini mukaan oli Murmansk, eikä näistä mikään liene enää
aktiivikäytössä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.01.2024, 09:21:15 Väylävirasto twiittasi hetki sitten, että Nordica aloittaa jäänmurron Suomenlahdella 25. tammikuuta.
Porttrafficin mukaan Nordica olisi lähdössä alustavasti torstaina klo 13.

Ja nyt juuri Nordica shiftaa sataman puolelle loppuvarustelua ja bunkraamista varten.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 22.01.2024, 11:27:11 Hei Tuomas Romu.
Mainitset mm. jäänmurtajan nimeltä Murmansk.
Onko kysymyksessä joku uudempi murtaja, sillä Helsingissähän
valmistui 1959 - 1961 viiden murtajan sarja, joista viimeinen
muistini mukaan oli Murmansk, eikä näistä mikään liene enää
aktiivikäytössä.
Vastaan Tuomaksen puolesta: kyseessä on vuonna 2015 Helsingistä valmistunut uudempi Murmansk.

Tuomas Romu

Tässäpä vielä alus rakenteilla Helsingin telakalla:


(Christopher Michel/CC BY; isompi versio Wikimedia Commonsissa)

Kyseessä on siis projektinimellä 21900M tunnettu jäänmurtaja, joita rakennettiin kaksi Viipurissa (Vladivostok ja Novorossiysk) ja yksi alihankintana Helsingin telakalla (Murmansk). Aluksen uppouma on noin 14300 tonnia ja kahden Steerprop-ruoripotkurin yhteenlaskettu teho on 18 megawattia. Alus on periaatteessa rakennettu venäläiseen Icebreaker7-jääluokkaan, joka mahdollistaa ympärivuotisen operoinnin arktisilla alueilla, mutta virallinen luokitus on pykälää alempi Icebreaker6 todennäköisesti siksi, että tuo korkeampi jääluokka edellyttää kykyä murtaa 1.5 metrin paksuista kiintojäätä. Siihen Murmansk jääkokeiden perusteella kykeneekin, mutta vaikuttaa siltä, että aluksen suunnitelleet ja rakentaneet tahot eivät olleet tästä aivan varmoja...



Helsingin telakalla valmistuneet Moskva-luokan polaarimurtajat poistettiin käytöstä ja romutettiin kaikki 90-luvulla. Nämä 2000-luvulla rakennetut 21900- ja 21900M-sarjalaiset on kuitenkin nimetty samalla tavalla poislukien Leningradia (vuonna 2009 valmistuneen jäänmurtajan nimeksi tuli Sankt-Peterburg) ja Kieviä (tilalle tuli Novorossiysk).

Hauskana yhteensattumana tällä viikolla lasketaan Pietarissa köli uudelle ydinkäyttöiselle jäänmurtajalle, jonka nimeksi tulee Leningrad, mutta kaupungin sijaan nimi tulee taistelusta. Seuraavan murtajan nimeksi tuleekin sitten (ihan oikeasti) Stalingrad...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari-Jukka Perkiomaki

Nyt on (uudet) yhteistyökuviot vauhdissa. Gävlestä siirrettiin Brage Viking ensin Sundsvallin edustalle avustamaan,ilmeisesti väylänhoitoalus Baltican odotettiin olevan alitehoinen ränninavaukseen Sundsvallin edustalla? Nyt sieltä Sundsvallin edustalta siirretäänkin Brage Viking  Vaasanväylälle avustamaan tankkeri Tern Fors Vaskiluotoon. Baltice ilmoittaa sille Tern Fors avustuksen, ja Brage Vikingin Ais:sakin lukee "IB FIVaasa".
Pian nähdään miten maanantain myrsky on järjestellyt Pohjanlahden ja Merenkurkun ja miksei myös Suomenlahdellakin jääkalikat uuden järjestykseen?
Gävlen edustalle jäi hinaaja Grizzly Af Gefle jäänmurtoon.

Pekka Laakso

Arctian virallinen tiedote Nordicasta:

https://www.arctia.fi/uutiset/nordica-jaanmurtoon-suomenlahdelle.html

Tänään Nordica on bunkrannut ja ottanut lisää provianttia.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Botnica aloittaa jäänmurron Suonenlahdella perjantaina:

ERR: Icebreaking season starts in the Gulf of Finland
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.01.2024, 16:39:59 Arctian virallinen tiedote Nordicasta:

https://www.arctia.fi/uutiset/nordica-jaanmurtoon-suomenlahdelle.html

Tänään Nordica on bunkrannut ja ottanut lisää provianttia.
Nordica lähti tosiaan liikkeelle klo 13. Saa nähdä mihin nyt suuntaa...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.