Jäätalvi 2023-2024

Aloittaja Tuomas Romu, 23.10.2023, 22:54:14

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Green Kemin sisaralus, Green Rauma, näyttäisi odottelevan pääsyä Kemiin. ETA oli eilen, mutta onhan tässä lakkoa sun muuta luvassa. Täytyy kuitenkin pitää silmällä, että kuka tai ketkä saattavat sen perille; eilisessä jääraportissa mainittiin, että Perämeren pohjoisosassa esiintyy puristusta ja jääkenttä on paikoin vaikeakulkuinen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petri Nummijoki

Taitaa jäätilanne olla äitynyt Perämeren pohjoisosassa aika hankalaksi. Tornion, Kemin ja Oulun liikennettä avustavat tällä hetkellä Urho, Sisu, Ymer ja Kontio yhdessä mutta silti laivat liikkuvat etanan vauhtia.

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 03.02.2024, 12:00:14 Taitaa jäätilanne olla äitynyt Perämeren pohjoisosassa aika hankalaksi.
Näyttäisi siltä, että ihan jäänmurtajien vauhdin,avustusten ja hinauksien perusteella jääkenttä on niin pahasti ahtautunut Perämeren pohjukassa, että siellä on esim. Kemistä lähteneen Tiberborgin hinausväylällä monessa paikoin jäätä pohjasta pintaan asti, ja jäävallit voivat olla korkeat pinnan yläpuolellakin. Niin pahasti koillis/etelämyrskyt ovat jäät nyt ahtauttaneet.
Kovaa jäänpuristusta tietysti myös.

Pekka Laakso

#93
Calypso irtokeuloineen on siirtynyt nyt Selkämerelle Uudenkaupungin edustalle. Samalla siellä eilen käväissyt Zeus of Finland on siirtynyt takaisin Kaskisten edustalle. Nordica sen sijaan on viime päivät ollut stand-by laiturissa Kotkassa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Olisikohan realismia, että Perämeren pohjukan satamat suljettaisiin liikenteeltä tilapäisesti, kun jäätilanne on se mikä se on?
Urho/Atle-luokan valmistumiseen astihan Suomen ensisijainen intressi oli pitää huoli siitä, että Suomenlahdella ei tule liikennekatkoksia, ja sitten pohjoisen satamiin avustettiin olosuhteiden mukaan. Vaasa taisi olla pohjoisin satama, jota normaalitalvena ei jäiden takia suljettu, mutta isoisävainaan muisteluiden mukaan sattui joskus sellaistakin, että Raumaa pohjosemmas ei Suomen puolella avustettu.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.02.2024, 14:03:09 Olisikohan realismia, että Perämeren pohjukan satamat suljettaisiin liikenteeltä tilapäisesti...

Jääsalo kääntyy haudassaan!

Tuohon voidaan kuitenkin joutua varsinkin jos budjettileikkausten takia jäänmurtajalaivaston uusiminen venyy ja samalla kauppalaivojen itsenäinen jäissäkulkukyky heikkenee energiatehokkuusvaatimusten tiukentuessa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 01.02.2024, 08:27:11 Green Kemin sisaralus, Green Rauma, näyttäisi odottelevan pääsyä Kemiin. ETA oli eilen, mutta onhan tässä lakkoa sun muuta luvassa. Täytyy kuitenkin pitää silmällä, että kuka tai ketkä saattavat sen perille; eilisessä jääraportissa mainittiin, että Perämeren pohjoisosassa esiintyy puristusta ja jääkenttä on paikoin vaikeakulkuinen.
Tuo suuri sellulaiva Green Rauma sai lopulta tänään tupla-avustuksen kohti Kemiä sekä Sisulta että Polarikselta. Sitä odotellaan myöhemmin helmikuussa myös Kotkan Mussaloon, joten senhetkisen jäätilanteen perusteella jää nähtäväksi tarvitseeko se jäänmurtoavustusta myös itäisellä Suomenlahdella...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 07.02.2024, 15:51:39 Tuohon voidaan kuitenkin joutua varsinkin jos budjettileikkausten takia jäänmurtajalaivaston uusiminen venyy ja samalla kauppalaivojen itsenäinen jäissäkulkukyky heikkenee energiatehokkuusvaatimusten tiukentuessa.
Toisaalta tässä on sitten se sama juttu kuin oli aikana ennen Jääsaloa, että jos pohjoisimmat satamat eivät ole auki, tarvitaan rauta- ja teille lisää kalustoa jolla kuskata tavarat etelämpiin satamiin. Nekään eivät ole ilmaisia hankkia, eivätkä välttämättä saatavilla sormia napsauttamalla.

Sven Liljeström

Hyvä huomio, Ilves!
On omakohtaista kokemusta, sillä useammat - kumma kyllä - luulevat, että
kalustoa "koko ajan" on odottamassa!

Tuomas Romu

Polariksen päällikkö Sampo Tammiala on julkaissut LinkedInissä videon Polariksesta ja Sisusta avustamassa Green Raumaa Kemin satamaan:

https://www.linkedin.com/posts/sampo-tammiala-25108a194_arctia-ibpolaris-ibsisu-activity-7161056081174048770-X5j7
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Aleksi Lindström

Tiukkaa tekee hinaaja Ajaxillakin yrittäessään avata ränniä Pohjankurusta, noin viiteen merimailiin mennyt kuusi tuntia, välillä pysähdellen:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:23.465/centery:60.018/zoom:12

Pekka Laakso

Voima siirtyi tänään aamulla rantaväylää pitkin Orrengrundin edustalta Porvoon edustalle. Juuri nyt Voima avustaa pientä Traviata-tankkeria ulos Sköldvikistä. Lienee tämän jäätalven Sköldvikin ensimmäinen avustus? Aiemminhan talvella Nordica ajeli jäänmurtoon lähtiessään Porvoon rännit läpi, ja Calypso irtokeulallaan oli ainakin kulkenut siitä ohi pariin otteeseen.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 14.02.2024, 17:12:03 Voima siirtyi tänään aamulla rantaväylää pitkin Orrengrundin edustalta Porvoon edustalle. Juuri nyt Voima avustaa pientä Traviata-tankkeria ulos Sköldvikistä. Lienee tämän jäätalven Sköldvikin ensimmäinen avustus? Aiemminhan talvella Nordica ajeli jäänmurtoon lähtiessään Porvoon rännit läpi, ja Calypso irtokeulallaan oli ainakin kulkenut siitä ohi pariin otteeseen.

Tosiaan Suomenlahdellakin avutustarpeita on alkanut jo kohtuullisesti esiintyä. Toisaalta Suomenlahdella tilanne yleensä helpottaa jo maaliskuun puolelle tultaessa, joten Suomenlahden osalta tästä tuskin ehtii enää 2003 tai 2010 veroinen talvi kehittyä, kun nyt ollaan jo helmikuun puolivälissä.

Toisaalta Pohjanlahdella ei varmaan haittaisi, vaikka Fennica lähetettäisiin sinne kohta puoliin kuudenneksi oikeaksi jäänmurtajaksi. Otso on tällä hetkellä Merenkurkussa ja Ruotsin puolella Atle ja Brage Viking ovat siirtyneet Selkämerelle, joten Perämerellä on enää neljä suomalaista ja kolme ruotsalaista murtajaa. Olihan tosin talvina 2010-2011 välillä tilanteita, että Perämerellä avusti vain kolme suomalaista ja yksi ruotsalainen murtaja mutta se lienee kaukana toivotusta.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 09.02.2024, 16:14:29 Polariksen päällikkö Sampo Tammiala on julkaissut LinkedInissä videon Polariksesta ja Sisusta avustamassa Green Raumaa Kemin satamaan:

https://www.linkedin.com/posts/sampo-tammiala-25108a194_arctia-ibpolaris-ibsisu-activity-7161056081174048770-X5j7
Jälleen tupla-avustus Green Raumalle sen lähtiessä nyt Kemistä. Polaris avaa ränniä edellä ja Sisu jopa hinaa sitä Balticen mukaan.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Mielenkiintoisia avustuksia Sköldvikiin johtavalla väylällä, kun Voima avustaa tänään suuria tankkereita Jatulia ja sotalaivoista tykkäävää Sola TS:ää leveämpää ränniä tekevien monitoimien sijasta. Fennica on toki Arctic Auroran varalta päivystämässä Inkoon edustalla, mutta Nordica on Balticen ja sijaintinsa perusteella vastuussa itäisen Suomenlahden liikenteestä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.