Jäätalvi 2020-2021

Aloittaja Tuomas Romu, 20.11.2020, 10:27:35

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#90
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 06.03.2021, 21:44:42
Fennicalla näyttäisi olevan ennakko maanataina Hietaseen joten oletettavasti jää rantaan. Tällä hetkellä ei HaminaKotkan alueella kovinkaan paljon jäätä ole, ja Suomelahden osalta jääennuste näyttää puhaltavan hajanaisia ajojäälauttoja etelää kohti.
Näyttää tulevan hitaasti kohti Kotkaa. Oli aamulla vielä koukannut Haminan molemmat väylät läpi. Saa nähdä jääkö vielä stand-by:hyn? Voima kököttää poterossa Haminan väylällä.

Oheinen viestini huhtikuulta 2010:

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.04.2010, 18:10:13
Jäätiedotusten mukaan Nordica on ollut Katajanokalle saavuttuaan vielä jäänmurtovalmiudessa, ja nyt AIS näyttää sen lähteneen takaisin töihin Suomenlahdelle.
Tämänkaltainen skenaario voisi teoriassa olla mahdollinen nyt Fennicallekin?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#91
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 07.03.2021, 23:02:20
Jäänmurtaja Sisu teki harvinaisen ratkaisun ja sulki sataman sunnuntaina liikenteeltä – Pohjoistuuli laantui illaksi ja sulku purettiin
Valitettavasti artikkeli on maksumuurin takana.
Muistaakseni Frej on ainakin sulkenut liikenteen Holmsundiin parikin kertaa 2010-luvulla. Suomen puolella olisi sitten ollut erittäin harvinaista suljettu satama?

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 20.02.2021, 01:43:09
Tarmo ollut AIS:n mukaan eilen ilmeisesti koeajolla?  :) Kova pohjoistuuli saattaisi siirtää ajojäät Tallinnan edustalle, ja Tarmolle avustettavaa? Ei nyt juuri taida näytää siltä, että pelkästään kova pakkanen jäädyttäisi myös Tallinnan edustan?  ::)

Nythän sitä pohjoistuulta on ollut, mikä mahtaa olla tilanne Tallinnan edustalla?

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 08.03.2021, 21:45:58
Nythän sitä pohjoistuulta on ollut, mikä mahtaa olla tilanne Tallinnan edustalla?
Se ennuste tai mallinnus meni tälläkertaa pieleen kuin ennenvanhaan ennustuksen teko sääpallolla ja/tai kansanperimällä :o ;D
Jäät kerkesivät sulaa ennätysnopeasti lämpöaallossa, ja niitä ei vaan enää yksinkertaisesti ole.  :o  Jäiden noin nopea sulaminen yllätti kyllä kaikki?  ::)

Pekka Laakso

#94
Ale pääsi lauantaina jo Holmsundiin asti, ja on nyt AIS mukaan palannut takaisin jäänmurtotehtäviin Merenkurkun alueelle. Samalla Nordvalenin ympäristössä viime päivät päivystänyt...of Finland onkin jo siirtynyt takaisin Vaasan väylälle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Toni Kolhonen

Saimaan kanava avataan liikenteelle ensi maanantaina 22.3. kello 6.00.

https://yle.fi/uutiset/3-11837836

Ari-Jukka Perkiomaki

Tuulet on taas vaihteeksi ahtauttanut Perämeren jääkalikat Suomen rannikkoa kohden. ::)  Siellä avustetaan nyt niin, että Raahesta ulos Haagaa avustavat sekä Frej ja Otso. Frej edellä ja Otso sekä Haaga perässä. Jossain kohtaa Oden jatkaa avustusta Luulajaan. Vaikka Haaga on uudella tekniikalla varustettu ja uusi, niin sen keulan muoto ei kyllä näihin jääolosuhteisiin ole mikään kovin sopiva keksintö?
Tuomas Romu, mitä mieltä olet?

Tuomas Romu

#97
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 21.03.2021, 22:38:33
Tuomas Romu, mitä mieltä olet?

Ei kai tuosta montaa mieltä voi olla. Kiristyvät energiatehokkuusvaatimukset ja niiden seurauksena pienenevä teho-kantavuussuhde ovat yksi syy sille, miksi jäänmurtajia tarvitaan Itämerellä jatkossakin, vaikka kovat jäätalvet näyttäisivätkin käyvän ajan myötä harvinaisemmiksi.

Haagan jääluokka on muuten "vain" 1A. Niin ikään Luulajaan menossa oleva korkeampaan 1A Super -jääluokkaan kuuluva ja runkomuodoltaan huomattavasti jäissäkulkukykyisempi Steel näyttäisi Balticen perusteella odottelevan Raahen edustalla, että Otso ja Frej ehtivät avustamaan senkin ulos.

edit: Luonnollisesti Helsingissä 2006 rakennettu Norilskiy Nickel painelisi tuosta heittämällä läpi perä edellä ilman jäänmurtaja-avustusta. Raahen ja Luulajan välisestä liikenteestä on tehty viitisentoista vuotta sitten tutkimuskin:

https://julkaisut.vayla.fi/pdf5/mkl_2006-7_study_on_frequent.pdf

Tuollaisen laivan rakentaminen ei tuolle reitille kuitenkaan kannata taloudellisesti, ellei pienempää avustustarvetta "hyvitetä" jollain tavalla.

edit 2: Tuore juttu EEDI-laivoista:

https://akerarctic.fi/app/uploads/2021/03/Passion_news_2021_nro_01_8_s21-22.pdf
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Toni Kolhonen - 16.03.2021, 22:10:26
Saimaan kanava avataan liikenteelle ensi maanantaina 22.3. kello 6.00.

https://yle.fi/uutiset/3-11837836

Tätä kirjoitettaessa Calypso puskee eteenpäin 4-5 solmun nopeudella. Jäänmurtokeulaa saadaan testattua tositoimissa.

Protector tulee seuraavana.

Kauden ensimmäinen laiva on Pinta, joka tuo pyöretä puuta Latviasta.

https://twitter.com/finnpilot_/status/1373960219768799239/photo/1

Letkan viimeisenä tulee Meteor

Pekka Laakso

Sjöfartsverketin mukaan Atle siirtynyt Luulajaan stand-by:hyn. Ymer myös laiturissa, mutta vaikuttaa vaihtopäivältä.

"Isbrytarnas aktiviteter       
Ale       Assisterar i Norra Kvarken / Södra Bottenviken
Atle       Avslutat säsong. Förtöjd Luleå. 72 h standby
Frej       Assisterar i södra Bottenviken
Oden       Assisterar i Bottenviken
Ymer       Assisterar i Norra Bottenviken"


http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Saimaalla homma etenee; väylä pitäisi aueta Varkauteen loppuviikon aikana, mutta Siilinjärvi jää vielä avaamatta ensi kuulle saakka. Tällä hetkellä Protector ja Calypso jurnuttavat kimpassa 7 kn nopeudella kohti Tappuvirran lossia.

YLEn uutinen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Venäjän puolella jokin aika sitten kautensa lopettanut Vladivostok on nyt sitten lähtemässä pois kokonaan Suomenlahdelta. Määränpäänä nyt alkuun Murmansk. Saa nähdä päätyykö jo täksi talveksi ylös siirretyn Sankt-Peterburgin lisäksi saati tilalle Obinlahdelle vai jatkaako kevään/kesän mittaan Koillisväylää kohti nimikaimasatamaansa?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#103
Pilotonline lupailee Voimaa Nokalle torstaiksi. Kyllähän jäiden määrä on itäisellä Suomenlahdella vähentynyt viime aikoina niin reippaasti, ettei Voimaa erityisemmin enää tarvitakaan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Samainen lähde lupailee myös viime ajat Pietarsaaressa vaikuttanutta ...of Finlandia saapumaan takaisin Turkuun perjantaiksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.