Merenkulku > Muut alukset

Sisävesiliikenteen nykytila

(1/5) > >>

Arto Papunen:
Sisävesiliikenteen tilasta en näe keskusteluita pitkään aikaan käyneen. Koronan takia sielläkin varmasti huonommin menty. Mutta mikä on muuten tilanne sisävesillä jos koronaa ei laskettaisi mukaan. Eniten kiinnostaa nämä isoimmat operoijat. Hopealinjalla sentään vähän uudempia aluksia. Mutta yllätyin, että Hilden ajelee Päijänteen seuduilla noilla samoilla vanhoilla laivoilla mitä joskus selannut laivaesitteestä. Saimaan seudusta itsellä vähiten tietoa miten menee ja miten reitit menevät. Onko muuten jollain tietoa mikä noista sisävesien matkustajalaivoista olisi kooltaan kaikkein isoin? Joskus sitä miettii, että voisiko sielläkin puolen tehdä vähän radikaalimpia laivainvestointeja ja ottaa pienimuotoisesti mallia muotoiluun vaikka Vikingin uusista laivoista.  Toki Silver Moon ja Silver Sky vähän nykyaikaisen näköisiä laivoja ovat jo.

Mikko-Oskari Koski:
Suomen perinteinen sisävesiliikenne on niukkaa, ja vähiin käy ennen kuin loppuu.

--- Lainaus käyttäjältä: Raimo Roininen - 12.05.2021, 23:32:47 ---M/S Puijo
Eilen 9.54 ·
PUIJO-LAIVAN JÄÄHYVÄISET HEINÄVEDEN REITILLE !

Meidän on valitettavasti ilmoitettava, että emme voi tulevana kesänä toteuttaa Savonlinna - Kuopio - Savonlinna risteilyjä perinteisellä Heinäveden kanavareitillä. Useiden vuosien yritykset löytää toiminnalle jatkajaa eivät ole tuottaneet tulosta.

Perinteinen reittilaiva m/s Puijo jatkaa uudessa käyttötarkoituksessa Saimaalla.

Toivomme, että myöhemmin löytyy ratkaisu reittiliikenteen jatkamiseksi tällä poikkeuksellisen kauniilla ja historiallisella Heinäveden reitille.

Jorma Vänttinen
toimitusjohtaja
Saimaan Laivamatkat Oy
p. 050 373 5515
sp. jorma.vanttinen@gmail.com
--- Lainaus päättyy ---
Tämä on ikävä uutinen, Heinäveden reitti on ehdottomasti yksi Suomen hienoimmista laivareiteistä. Toivottavasti jonain päivänä sille löytyy uusi toimija, eikä haittaisi, vaikka tuo toimija löytäisi laivakseenkin vanhan kunnon Puijon -sehän taitaa olla ihan sitä Kermamax-kokoa, eli tuota isommilla on Haukivedeltä Kallavedelle ajettava Taipaleen ja Konnuksen kautta.
Saimaa, tai oikeastaan koko Vuoksen vesistö, on joutunut matkustajalaivaliikenteessä vain paikallisristeilyjen varaan, vaikka periaatteessa siellä olisi saumaa pidemmillekin linjoille. Päijänteellä tilanne on jokseenkin sama.
Hopealinjat/Runoilijan tie on hieman onnellisemmassa asemassa, kun Tampereen kaupunki on siinä yhä suurosakkaana (kuten olemme todenneet, vaikka otsikko muuta väittääkin https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18121.0 ). Tampereella olisi saumaa jopa "vesinysselle", jos sellainen haluttaisiin. Muualla olisi luotava matkailulippusysteemejä, jotka mahdollistaisivat sekä pidemmän että lyhyemmän matkan kohtuuhintaisen tekemisen.

Lasse Reunanen:
Harmi, että säännöllinen reittiliikenne Heinäveden reitillä päättyy, mutta on siinä jotain hyvääkin.

Tuo laiva, tai lähinnä laivan kuvatus, siis Puijo, oli varmaan sisävesiemme laivoista sopimattomin tuolle luonnonkauniille ja aralle reitille. Vanhaan kuramyllyn, eli rahtilaivan runkoon väsätty matkustajalaiva oli rungoltaan täysin kelvoton tuollaiseen liikenteeseen. Aluksen runkonopeus oli n. 6-7 kn luokkaa ja sitä ajettiin huomattavan ylitehoisella moottorilla kaksinkertaista nopeutta, ehtiäkseen päivässä tuon pitkän reitin. Suuren runkonopeuden ylityksen seurauksena muodostui valtava, 2-3 m korkea aalto, aiheuttaen lukuisia vaaratilanteita muun liikenteen kanssa ja huomattavaa eroosiota kapealla aralla reitillä. Myös vahingot ranta-asukkaiden kiinteälle ja irtaimelle omaisuudelle oli merkittävät. Toivottavasti mahdollisella uudella reitillä pystytään liikennöimään inhimillisellä nopeudella.

Toivotaan Heinäveden reitille uutta liikennöitsijää jollain sopivammalla laivalla. Niitä kyllä maassamme taitaa olla myynnissä, jos jollain rohkeutta on lähteä yrittämään. Kalustoa on myynnissä sekä diesel-, että höyrykäyttöisenä ja sellaistakin, jolle tuolla reitillä tarvittavan matkanopeuden ylläpito ei ole mahdotonta.

Raimo Roininen:
Näin äkkiä sanoisin vielä rumempia oli Ukko ja Kuopio. Totta tuo rantojen eroosio ja kovan vauhdin aiheuttamat muutkin ongelmat. Tämä kesä on nyt sitten tällainen,jospa seuraava olisi sitten toisenlainen.

Lasse Reunanen:
Kuulemieni tietojen mukaan Puijon olisi ostanut Järvisydämen omistaja tai siihen läheisesti liittyvä taho. Onko laiva sitten menossa Järvisydämeen lisämajoitustilaksi vai Savonlinnan, Linnansaaren, Oravin ja Järvisydämen väliseen liikenteeseen, sitä en tiedä. Savonlinnan liikenteessä tuo aallonmuodostus ei olisi suuri ongelma, koska liikenne tapahtuisi pääosin Haukiveden selkävesillä. Kapeikot, lähinnä Matari ja Järvisydämen edusta voitaisiin ajaa hiljemmin. Myös Varkauden-Kuopion suunta on toki mahdollinen, eikä sielläkään niin pahoja ongelmia syväväylällä tulisi allokosta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta