Merenkulku > Muut alukset

Suuria aluksia Suomen satamissa

(1/6) > >>

Jorma Rajaniemi:
https://www.tiedonportailla.fi/suurimmatlaivat/

Otetaan vastaan lisäyksiä, parannuksia, korjauksia ja kaikkea muutakin palautetta. Puutteita ja virheitä voi olla, lähteistö on vaatimaton.

 Noin muuten saatteeksi tähän pieni tiivistys:

1) Konttialuksissa ykköstila on helppo: Maersk Buffalo (nyk. Seago Istanbul) vuonna 2007. Kakkostilalla ovat sitten kai
vuonna 2019 tänne saapuneet Maerskin 3 600 TEU:n konttialukset, niitä on useampia, Vayenga Maersk, Volga Maersk, Venta Maersk, Vuoksi Maersk...

2) Irtolastialuksissa suurimmat ovat Navios Lumen ja DS Charme. Kakkosena on Roma Snug (nyk. Regina Oldendorff).

3) Risteilyaluksissa ykkösenä MSC Meraviglia. Sen ohella huomioidaan suurimmat Suomessa rakennetut risteilyalukset, M/S Oasis of the Seas ja M/S Allure of the Seas.

4) Säiliöaluksissa on huomioitu vain suomalaisessa omistuksessa olleet Mastera ja Tempera. Tiedot muista suurista täällä käyneistä öljytankkereista puuttuvat.

5) Purjelaivoissa on esitelty vain nelimastoparkki Sedov. Isojen purjealusten kokoontumisissa käy paljon isoja ja isoimpia purjelaivoja, mikä niistä on ollut suurin, kas sitä emme selvittäne.

Pekka Laakso:
Suurimmat Suomessa vierailleet autojenkuljetusalukset Suomessa lienevät seuraavat:

Wallenius Wilhelmsen varustamon Aniara:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Aniara-9377494.html

Saman varustamon Figaro:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Figaro-9505041.html

Yhä saman varustamon Fidelio ja sisar Faust (nykyään ARC Independence):
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Fidelio-9332937.html

Eukor-varustamon Morning Laura:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Morning-Laura-9445992.html

Jokainen noista on käynyt Kotkassa (pääosin 00-luvun loppuvuosina, tosin Morning Laura vasta viime vuosikymmenen puolivälissä). Hangossa noista vieraili ainakin Aniara elokuussa 2008.

Wilhelmsenin oma vanha Taiko toi Haminaan Syyrian kemiallisten aseiden valmistuksessa käytettäviä myrkkyjä viimeisellä matkallaan ennen romutusta kesällä 2014. 262-metrinen Taiko oli kautta aikain pisin Haminassa käynyt alus - ainakin siihen asti, kun joku sinne kaavailluista suurista risteilijöistä Haminaan saapuu, mikäli koronatilanne sen suo...

https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Taiko-8204975.html

Konttilaivoista voisi mainita myös vuonna 2019 Vuosaaressa ja Kotkassa muutaman kerran käyneen Australin (nyk. Chiquita Dream), joka on tuon mainitun silloisen Hammonia Antofagastan sisaralus:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Chiquita-Dream-9399777.html

Myös oheinen Pietarin vakiokävijä 237-metrinen konttilaiva MSC Mandy voitaneen mainita, onhan se pituudeltaan yksi pisimpiä Suomessa käyneitä konttilaivoja. Se kävi Kotkassa kevättalvella 2019.
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Msc-Mandy-8918966.html

Maerskin Winter Palace luokan konttilaivoista eri Suomen satamissa ovat tähän asti käväisseet seuraavat: Vaga Maersk, Vayenga Maersk, Venta Maersk, Vilnia Maersk, Volga Maersk ja "somelaiva" Vuoksi Maersk. Eli sarjan seitsemästä aluksesta ainoastaan Vistula Maersk ei ole vielä Suomeen eksynyt.


Jan Holm:
Fallstaff oli hyvä purkki ku kävin tuuraamassa!

Pekka Laakso:
Suurimmista ro-roaluksista (tähän määritelmään ei lasketa autojenkuljetusaluksia eikä matkustajia kuljettavia autolauttoja tai ro-paxeja) Suomessa on mainittava tuolla vanhoissa ketjuissa ilmitulleet ruotsalaiset Elgaren ja Kolsnaren, jotka ovat käyneet Helsingissä ja Kotkassa mitä ilmeisimmin 80-luvun alkupuolella:

http://faktaomfartyg.se/kolsnaren_1978.htm

Kuin myös Vuosaaressa rakennetut neuvostoliittolaiset ja myöhemmin venäläiset Magnitogorsk, Komsomolsk, Anatoliy Vasilyev ja Smolensk, jotka ajoivat linjaa Kotkasta Australiaan aina 90-luvun puoleenväliin saakka:

https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Naesborg-7359553.html (Naesborg, ent. Magnitogorsk)
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Nordborg-7359565.html (Nordborg, ent. Komsomolsk)
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Niledutch-Prospector-7910656.html (Niledutch Prospector, ent. Anatoliy Vasilyev)
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Alyona-7910668.html (Alyona, ent. Smolensk)

Maininnanarvoisia 70-80-lukujen vaihteen kävijöitä ovat myös norjalaisen Wilhemsenin Tombarra:
http://faktaomfartyg.se/tombarra_1973.htm, käynyt tietääkseni Göteborgissa olleen lakon vuoksi ainakin Kotkassa.

sekä puolalainen Wroclaw, joka on käväissyt Kotkassa 80-luvun alkupuolella:
http://faktaomfartyg.se/wroclaw_1983.htm

Nämä siis valtameriro-roita.

Lyhyiden reittien ns. short-sea ro-roalusten koko on nykyään vasta kasvamaan päin, ja lähitulevaisuudessa Suomessa tullaankin näkemään muutamia tuon laivatyypin suurimpia aluksia, jotka siis ovat vielä tällä hetkellä rakenteilla:

Ruotsalainen Wallenius-SOL rakennuttaa Kiinassa kaksi suurta LNG-käyttöistä 1A Super jääluokitettua ro-roa Perämeren liikenteeseen:

https://wallenius-sol.com/en/worlds-largest-lng-roro

Sekä Finnlines kolme ympäristöystävällistä Finneco-luokan (Grimaldin GG5G-luokka) laivaa:

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-uuden-roro-aluksen-rakentaminen-alkoi
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-kaikki-kolme-hybridiroro-alusta-nyt-rakenteilla

Täällä keskustelua aiheesta:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=11151.135

Tämänhetkisistä Suomesta linjaa ajavista short-searo-roista suurimpia ovat Finnlinesin pidennetty Breeze-luokka (Finnbreeze, Finnsea, Finnsky, Finnsun, Finntide ja Finnwave):
https://www.finnlines.com/fi/rahti/laivasto

Sekä Transfennican con-rot (Genca, Kraftca, Plyca, Pulpca, Timca ja Trica):
https://www.transfennica.com/fleet-equipment/fleet

Kaistametrien suhteen maininnanarvoisia voisivat olla vielä jokunen vuosi sitten Suomeen eri operaattoreille säännöllisesti kulkeneet Stenan Fore-luokan alukset Stena Foreteller, Stena Forecaster ja Stena Forerunner:

http://faktaomfartyg.se/stena_forerunner_2003.htm

Nämä nykyiset mahtuvat vielä mittojensa puolesta Kielin kanavaankin, vaikkakaan Finnlinesin kuusikon aluksia ei pidentämisen jälkeen ole sieltä kulkenut...

EDIT: Kaistametrejä riittää myös tällä Finnlinesin juuri nyt emoyhtiö Grimaldilta rahtaamalla Eurocargo Savonalla (kunhan se vaan ennättää Suomeen asti). Toisaalta sen sisar Eurocargo Brindisi (nykyään Giuseppe Lucchesi) on kulkenut Suomeen vähän aikaa vuonna 2015.

http://faktaomfartyg.se/strait_of_messina_2011.htm




Jorma Rajaniemi:
Pekka Laakso, suuret kiitokset. Minulta puuttuu useita alustyyppien ryhmiä. Aloitan autojenkuljetusaluksista ja Aniarasta ja etenen siitä.

Hitaasti kiiruhtaen eteen päin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta