FINNJET KAUPAN!!!

Aloittaja Miran Hamidulla, 15.05.2002, 12:06:35

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Kuten tämän päivän Hesarin Finnjetin 25 vuotisjuhlista kertovasta artikkelista olette saattaneet lukea, on Silja Line asettanut Finnjetin myyntiin. Syitä ei itse Silja jutussa kerro, mutta arvatahan ne saattaa sillä uudet kilpailijat Saksan ja Tallinnan reiteillä ovat ilmeisestikin pistäneet Jetin aseman ahtaalle. :( Vielä ei tosin pidä huolestua sillä onhan Finnjet ollut jo 80-luvulla menossa milloin Saudi-Arabiaan ja milloin jonnekkin muualle menemättä lopulta mihinkään. Liian pitkää, kapeaa ja syvää laivaa ei kuitenkaan noin vain saada myydyksi. Joten on todella mielenkiintoista nähdä minne Silja meinaa Finnjetin saada myydyksi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#1
Sääli, jos Finnjet tosiaan myydään jonnekin. Jos Finnjetille löytyy ostaja ja se myydään, niin silloin Silja kyllä tarvitsee korvaavan aluksen Tallinnan reitille. Star Wind tuskin pystyy Finnjetiä korvaamaan. Jos Finnjet myydään, niin se voisi kuitenkin antaa toivoa siitä, että Silja Opera jää pysyvästi Siljan laivastoon.

Finnjet soveltuisi parhaiten pitkille merimatkoille nopeutensa ansiosta, joten en lainkaan ihmettelisi vaikka se päätyisi jonnekin Australian ja Uuden-Seelannin väliseen liikenteeseen tai kenties Japaniin. Mutta aika näyttää... Joka tapauksessa Finnjet kuitenkin luovutetaan mahdolliselle ostajalle varmaankin vasta syksyllä, koska tuskin Silja sitä kesken kesä-sesongin pois myy eikä ostajaakaan varmasti ihan heti löydy. Jos/kun Finnjetin jättäessä Siljan ja Suomen ja siirtyessä uudelle omistajalle sulkeutuu siinä taas yksi merkittävä luku Suomen merenkulun historiaa. :'(

Miran Hamidulla

#2
LainaaJos Finnjetille löytyy ostaja ja se myydään, niin silloin Silja kyllä tarvitsee korvaavan aluksen Tallinnan reitille. Star Wind tuskin pystyy Finnjetiä korvaamaan.
Siljahan on kaavaillut tuovansa toisen SuperSeaCatin Tallinnan liikenteeseen ja tämä päätös asettaa Finnjet myyntiin varmaankin toteuttaa nuo kaavailut. Ehkäpä Siljan Finnjetin jälkeinen Tallinnan liikenne on sellaista, että SuperSeaCatit ja Silja Opera hoitavat Finnjetin jälkeensä jättämät matkustajat ja Star Wind sen rahdin jota Finnjet ennen kuljetti.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

esko

#3
Kuten kaikki tiedämme sen jumalattoman paukutuksen jonka "oikea" merenkäynti Finnjetin keulaan aiheuttaa, ei liene todennäköistä että laiva sittenkään soveltuu ihan minne tahansa "isoille merille".  Silti, merien koosta riippumatta, mieleeni tulee kuitenkin Välimeri ja Eurropan-Afrikan väliä seilaavat firmat  ??? :-/

Matti Kauppinen

#4

LainaaSiljahan on kaavaillut tuovansa toisen SuperSeaCatin Tallinnan liikenteeseen ja tämä päätös asettaa Finnjet myyntiin varmaankin toteuttaa nuo kaavailut. Ehkäpä Siljan Finnjetin jälkeinen Tallinnan liikenne on sellaista, että SuperSeaCatit ja Silja Opera hoitavat Finnjetin jälkeensä jättämät matkustajat ja Star Wind sen rahdin jota Finnjet ennen kuljetti.

Paljon mahdollista että juuri noin tulee käymään. Toinen Super SeaCat ei pysty kuitenkaan sisarensa tavoin liikennöimään talvis-aikaan, onneksi Star Wind ja Opera ovat kuitenkin ympärivuotiseen liikennöintiin soveltuvia.

Santeri

#5

LainaaSiljahan on kaavaillut tuovansa toisen SuperSeaCatin Tallinnan liikenteeseen ja tämä päätös asettaa Finnjet myyntiin varmaankin toteuttaa nuo kaavailut. Ehkäpä Siljan Finnjetin jälkeinen Tallinnan liikenne on sellaista, että SuperSeaCatit ja Silja Opera hoitavat Finnjetin jälkeensä jättämät matkustajat ja Star Wind sen rahdin jota Finnjet ennen kuljetti.

Tämän päivän Satakunnan Kansassa oli juttu Romantikasta ja lainaten Tallinkin toimitusjohtajan Mehtosen haastattelua:
Tallinnan-liikenteen matkustajavirrat ovat hakeutumassa Mehtosen mukaan erityyppisille aluksille uudella tavalla: Viroon hotellimatkalle menevät tai auton kanssa matkustavat siirtyvät nopeille aluksille. Risteilymatkustajille tarvitan entistä korkeatasoisempia aluksia.

Joten yksinkertaisesti ajatellen niin mahtaisiko olla niin, että Silja ei halua kilpailla Finnjetillä Tallinnan matkustajista ja Saksan liikenteessäkin nykyisin laivoja riittää.

Matti Kauppinen

#6

LainaaKuten kaikki tiedämme sen jumalattoman paukutuksen jonka "oikea" merenkäynti Finnjetin keulaan aiheuttaa, ei liene todennäköistä että laiva sittenkään soveltuu ihan minne tahansa "isoille merille".  

Olet kieltämättä oikeassa, en tullut ajatelleeksi Tyynellä valtamerellä vallitsevia säätiloja ja aallokkoa jota siellä esiintyy. My bad :-[ ;)

Matti Kauppinen

#7

LainaaJoten yksinkertaisesti ajatellen niin mahtaisiko olla niin, että Silja ei halua kilpailla Finnjetillä Tallinnan matkustajista ja Saksan liikenteessäkin nykyisin laivoja riittää.

Ja onhan Romantikan lisäksi vastassa Vikingin Cinderella, joka on myös korkeatasoisempi kuin Finnjet. Noh, Silja Opera taas on korkeatasoinen ja pystyy vastaamaan Romantikan ja Cinderellan kilpailuun vaikkei autoja pystykään kuljettamaan.

Santeri

#8

LainaaSiljahan on kaavaillut tuovansa toisen SuperSeaCatin Tallinnan liikenteeseen ja tämä päätös asettaa Finnjet myyntiin varmaankin toteuttaa nuo kaavailut. Ehkäpä Siljan Finnjetin jälkeinen Tallinnan liikenne on sellaista, että SuperSeaCatit ja Silja Opera hoitavat Finnjetin jälkeensä jättämät matkustajat ja Star Wind sen rahdin jota Finnjet ennen kuljetti.
Niin ja unohdin mainita, että tuohan on varsin realistinen ajustus kun ottaa huomioon, että kenen ohajaksissa Silja on.
Sea Containersin koko laivasto koostuu pelkistä pika-aluksista joten jos asia ollaan kaavailtu niin, että Silja jättää ainakin Finnjetin osalta risteilyliikenteen Tallinnan linjalla ja oottaa linjalle toisen SeaCatin ja keskittyy pikaliikenteeseen.

laivat

"Helsingin Sanomien" käyttämä muoto Finnjettiä käsittelevässä artikkelissa: "Finnjetillä on takanaan loistava tulevaisuus, ja taas alus on kaupan." pisti heti silmiini. Lause on mielestäni varsin monikäsitteinen. Kuvastaako se Finnjetin jo mennyttä loistokasta aikaa, vai laivan tulevaisuutta. Lukijan annetaan ymmärtää, että laivan historia ei ole ollut kovin ruusuinen ja että alus on ollut täysi floppi. Ei kai sentään!

Lause saattaa viitata myös siihen, että Finnjetillä oli odotettavissa loistava tulevaisuus, joka myöhemmin osoittautui päinvastaiseksi. Se selittääkin, miksi reilut 30 solmua kulkeva laiva matelee nykyään tappavan tylsällä reitillä kahden pääkaupungin välillä mitättömällä nopeudella - laiva ei toisin sanoen pääse oikeuksiinsa. Romantikan tullessa kuvioihin Finnjetin Tallinnan-liikenteelle käy samoin kuin Saksan-liikenteelle - Finnjet menettää mahdollisuutensa ylivoimaisten kilpailijoiden takia.

Kuka sitten voisi olla kiinnostunut Finnjetistä ja mikä sen tuleva liikennöintialue olisi? Itse kuvittelisin reitin löytyvän jostain Välimeren pohjukasta tai Punaiselta mereltä. Täytyy kuitenkin toivoa, että Finnjet pysyy Itämerellä vielä kauan. Se on kuitenkin liikennöinyt lähes muuttumattomana samalla nimellä ja lähes samalla reitillä vajaat kolmekymmentä vuotta!

wirrankoski

#10
Sami on kiinnittänyt huomion aivain oikeisiin asioihin, eikä (kuten jotkut) alkanut ruotia epäolennaisuuksia. Mainitun lehden artikkelin kirjoittajaa sen sijaan voisi syyttää osittain asiattomasta kirjoittelusta. Onkin vallan merkillistä, että laivan kokemat muutamat vaikeudet on syyttä suotta nostettu etualalle ja unohdettu ne lukuisat vuodet joina Finnjet on kulkenut suurempaa ääntä pitämättä Suomen ja Saksan välisellä reitillä. Mitä tulee aluksen asettamiseen myyntiin, niin ei siinäkään mitään kummallista ole: kaikki laivat ovat aina myytävinä, kunhan hinnoista sovitaan. En ole koskaan kullut, että varustaja kieltäytyisi myymästä alustaan...
Onhan Finnjet vanha ja onhan Finnjet talviaikaan epäsopivalla reitillä, mutta kyllähän se matkustajansa kunnialla on kuskannut aina perille.
Itse en ainakaan vielä soisi sen suuntaavan kulkuaan muille vesille, mutta sitä asiaahan ei kukaan meiltä keneltäkään koskaan tule kysymään! Muistakaahan tämä! ;)

Rami-only once onboard underway the Finnjet-man

Mikko Pätäri

Huh huh....  :'(

Tällainenhan nyt tietysti on ollut odotettavissa jo jonkun aikaa.... mutta kyllä silti meinasi sydän hypätä kurkkuun.  Noh, kuten sanottua, huhuja ja yrityksiä on ennenkin ollut suuntaan jos toiseenkin.....


Ja todellakin, tuo Hesarin juttu on suomeksi sanottuna perseestä. Finnjetistä on kirjoiteltu paljon ja vähän päälle-yhtään noin mollaavaa juttua en ole vielä nähnyt. Lähes vain negatiivisia puolia on tuotu esille... epäasiantuntevaa kirjoittelua merenkulkuaiheista on tässä maassa tosin kyllä tosin nähty enenkin vaikka millä mitalla. Valitettavasti.

Eritysesti pisti itsellä silmään "Kimmo Kaivannon maalaukset laivan portaikossa ovat todennköisesti arvokkampia kuin koko muu laiva"  Olisi todellakin mukava kuulla hieman perusteita....

Jokatapauksessa tämä tietää Finnjet-matkaa itselle täksi kesäksi.....  

Salomon Kaukiainen

#12
Olipahan yllättävä tieto, mutta pakko se on uskoa.  :'(

Ilmeisesti Tallinnan-risteilyt eivät olekaan niin suuri kultakaivos, tosin 25-vuotiaan laivan tuotto on aika pitkälti sellainen kuin varustamon kirjanpito haluaa, eli mitä esim. on talvikaudella poissa käytöstä olevien turbiinien aiheuttamat kulut jne.
Yksi syy myyntihaluihin on myös Viron liittyminen EU:hun tulevaisuudessa, jolloin Tallinnan massaristeilyjen suosio romahtaa ja samoin Saksan liikenteen verovapaus loppuu.

Epävarmuuden laivan tulevaisuudesta Siljalla on kyllä voinut havaita siitä että laivan matkustajatiloja ja hyttejä ei ole liiemmin remontoitu yli kymmeneen vuoteen. Kyllä kai täysin rempalleen päästetty laiva jää alakynteen Cinderellan ja Romantikan rinnalla...

Hesarin juttu oli tosiaan hieman ylimalkainen, siitä sai sellaisen kuvan että laiva olisi ollut täysi floppi alusta alkaen. Kuitenkin Finnjet on vuosien aikana saavuttanut suurta mainetta ja kunniaa kaikissa mahdollisissa merenkulku- ja matkailupiireissä, maksavissa matkustajissa ei kuitenkaan ihan varustamoiden toivomalla tavalla.
Ottaen huomioon että vielä joku vuosi sitten Saksassa sana Finnjet tarkoitti samaa kuin Suomi ja lähes jokainen Keski-Euroopassa käynyt on matkustanut Finnjetillä, ei kyseessä varmaankaan ihan floppi ole.

Noh, kesän Finnjet-matka on jo tiedossa, ja syksyllä takuuvarmasti lisää.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Santeri

#13
Täällä ollaan haukuttu Helsingin sanomien kirjotus, mutta on siinä kyllä hyviäpuoliakin:
1. Finnjetistä tuli suomalaisen risteilylaivarakennuksen uranuurtaja ja lippulaiva. Siinä oli tyyliä ja kokoa. Tilavat hytit olivat laivan keulassa päällekkäisissä kerroksissa, peräpää oli täynnä huvitteluun, seurusteluun, ruokailuun ja verottomaan kauppaan liittyviä salonkeja.
    Rauhallisten hyttien ja rauhattoman huvipuolen yhdistivät kerrosten hulppeat aulat seurustelutiloineen. Henkilökunta oli erittäin kielitaitoista ja palvelevaa.
    Vuoden 1977 asussaan ja sisustuksessaan se olisi nytkin moderni ja muodikas.
2.Hän muistaa, että ensimmäiselle matkalle lähteminen oli jotensakin hienoa, mutta ei mitenkään erikoista. "Finnhansasta Finnjetiin vaihtaminen oli kuin olisi vaihtanut autoa Fiatista Chevroletiin. Ajaminen sinänsä oli tuttua."
Niin mitä mitä eroa on Fiatilla ja Chevroletilla? Eikö tuokin ole sivu ilmaisi siitä, että laiva on hyvä?
3. Huhtikuussa 1977 Finnjet esiteltiin lehdistölle, joka ihasteli muun muassa "keinoaurinkoja ja -avantoja". Lehtiväen suurin huoli tuntui olevan, kuinka matkustajaparka ehtii nautiskella kaikista ihanuuksista, kun alus on niin nopea. Helsingin ja Travemünden välin laskettiin vievän 22 tuntia.
Eikö tuokin kappale kerro, että laivassa on jotain hyvää?
4. Finnjet-matkoja oli jo vuosikaudet markkinoitu Suomen siihen mennessä mittavimmalla kampanjalla. Ennen vesillelaskua laivaan oli myyty 140 000 matkalippua.
Ja tuo taas kertoo siitä, että on Finnjet aikoinaan kiinostanut yleisöä.
5. Finnjetillä matkusti 1977 yhteensä 150 000 ihmistä ja seuraavina kokonaisina vuosina matkustajamäärä parhaimmillaan nousi noin 230 000:een.

Otsikolla "Alkukin takkuili" tapahtumat johtuivat lähinnä laivayhtiöstä riippumattomista syistä: "Ympäristöviranomaiset vastustivat laivaa epätavallisen suuren energiakulutuksen ja koon vuoksi", "Polttoaineen hinta kaksinkertaistui, eivätkä tulot kattaneet kuluja",  "Neitsytpurjehduksen piti alkaa vappuna 1977. Risteilyn sijasta kutsuvieraat saivat lounaan; konemestarien lakko piti laivan satamassa."

Tämä on kylläkin negatiivinen asia: Kaksi päivää myöhemmin toisella matkallaan Finnjet törmäsi Travemündessä laituriin, ja sankka vastaanottajajoukko pakeni kauhuissan

Otsikko: Finnjetillä oli loistava tulevaisuus
Ja olihan sillä. kun se aloitti 1977 liikenteen, niinkun lehtijutustakin selviää siitä suomalaisen risteilylaivarakennuksen uranuurtaja ja lippulaiva, laiva kiinnosti yleisöä, mutta myöhemmin ei matkustajia.

Tältä foorumilta: "Eritysesti pisti itsellä silmään "Kimmo Kaivannon maalaukset laivan portaikossa ovat todennköisesti arvokkampia kuin koko muu laiva"  Olisi todellakin mukava kuulla hieman perusteita...."
Itseasiassa lehdessä lukee:
Jotain vanhasta arvokkuudesta vieläkin on jäljellä: pääportaikon reliefimäisesti koottu kymmenen taideteoksen kokoelma, Kimmo Kaivannon maalaama "Suomalaisia kuvia". Monien MIELESTÄ seinä on nyt arvokkaampi kuin koko muu laiva.
Mielestä on eri asia kuin todennäköisesti! Täysin eriasia.

Mitä hyviä asioita jutussa olisi sitten pitänyt mainita?
Se, että Finnjetissä on hieno näköalabaari? blää blää blää
Vaiko se, että sillä ei ole ollut tapana ajella karille?

Kokonaisuudessa Finnjet on mielestäni edelleen mukava laiva ja siellä on aivan oma tunnelmansa.


Matti Kauppinen

#14
Martin Saarikangas sanoo jutun lopussa: "että telakka on valmis lyhentämään, leventämään ja nostamaan laivaa - ihan tarpeen mukaan."

Miltähän Finnjet näyttäisi lyhennettynä, levennettynä ja korotettuna? Luultavasti jos jokin noista kolmesta operaatiosta Finnjetiin tehtäisiin, menisi luultavasti koko laiva pilalle ainakin ulkoapäin. Mahtaisiko tuollaisen muutostyön jälkeen Finnjett sitten olla sopivampi Helsinki - Tallinna -liikenteeseen? Epäilen suuresti, mutta mistäpä sitä koskaan tietää... ;) ::)