Tallinkille haetaan uutta "suuromistajaa"

Aloittaja Janne Koskinen, 20.07.2017, 17:59:38

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

http://majandus24.postimees.ee/4183565/tallink-otsib-uut-suuromanikku?utm_source

"Tallink Grupp andis kolmapäeva õhtul teada, et grupi nõukogu otsustas alustada protsessi Tallinkile võimalike strateegiliste valikute leidmiseks. Selle protsessi finantsnõustajaks on nimetatud Citigroup Global Markets Limited, teatas börsifirma."

Eli Citigroup luopumassa omistuksestaan?

Enn Pant kertoo toisessa haastattelussa suunitelmasta ostaa P&O Ferries (siis P&O:n lauttaliikenne) ei muuta ja nousta Pohjois-Euroopan suurimmaksi lauttavarustamoksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

Sinänsä kiinnostava on tuo Tallinkin suunnitelma P&O:ta koskien, mutta täkäläisille varustamoillehan ei tuo kanaalin liikenne ole ainakaan aikaisemmin osoittautunut miksikään "rahasammoksi", pikemminkin päinvastoin, onhan sitä ennenkin yritetty...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

P&O-suunnitelma on näköjään vuodelta 2014, eli ei enää kurantti.

Citigroupin myyntiaie on jännä; ainakin itselle tulee vaikutelma, että joko ei uskota varustamon tulevaisuuteen, tai sitten ei uskota myöhemmin saatavan parempaa hintaa kuin nyt. Kuka siis Citin osuuden ostaisi? Kiinnostaako jotain muuta sijoitusfirmaa, vai meneekö jollekin toiselle alan toimijalle? Ja jos menee, niin kuka suotuu tyytymään vain ~24% osuuteen?

Johan Snellman

En oikein ymmärrä tätä keskustelua Dubai Portsista. DP osti P&O Ferriesin v 2006, missä omistuksessa se on vieläkin, eikä niillä taida mennä kovinkaan huonosti, kun rahtimäärät ovat nousussa. Olin v 2007/2008 tekemässä kauppa Akerin Spirit sarjan laivoista, ja tapaamiset olivat joko Doverissa tai Lontoon Dubai Housessa, joka sijaitsee aivan Buckingham Palacen lähellä. Kaupan hyväksyi sittemmin DP:n hallitus.
P&O Ferries on uudistaneet joitakin laivojaan voimakkaasti viime vuosina, mutta tarvetta olisi Kanaaliin parille uudelle Spiritille. Ennen eläköitymistäni siitä käytiin filosofisella tasolla joitakin keskusteluja.

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 20.07.2017, 23:05:20
P&O-suunnitelma on näköjään vuodelta 2014, eli ei enää kurantti.


Milline on olnud Teie kõige hullumeelsem idee?
Inglismaa suurima laevafirma P&O Ferries ost. See tehing jäi ära, sest masu tuli peale ja rahakraanid keerati kinni.

Jos ollaan tarkkoja niin lehtijuttu on vuodelta 2014, mutta siinä mainitaan ostosta luopumisen syyksi masu eli viroksi lama joka tuli ja sulki rahoittajien hanat.  Tuosta sanavalinnasta voisi olettaa sen että siinä viitataan 2008 alkaneeseen lamaan.

Kai Heino

Tämä voi liittyä myös siihen Tallinkin ja Siljan brändien ja ehkä yritystenkin erottamiseen.

Miksei Baltic Princessille oteta 2018 pitkään telakointiin korvaajaa Riika-linjalta? Brändit ja myyntisuunnitelmat? Tehdäänkö laivaan kaasumoottorit ja tankit?

Jos Silja myydään jollekin velkarahalla toimijalle, on turha odottaa jatkossa uudislauttoja tai isoja korjauksia. Kassa tyhjäksi ja...

Onko Tallinkin kalusto pääosin hankalaa. Suomi-Ruotsi-liikenne vaatii pääomia, mutta tuotto on lähes nollassa. Tallink näyttää kokonaisuutena nyt kohtuullisen hyvältä. Ovatko laivat liian uusia korvattaviksi kaasulautoilla. Vikingin kaluston varastoarvo Gracea lukunottamatta on paljon alhaisempi. Onko tulossa kovia "typpidirektiivejä"? Missä muualla voisi käyttää näitä isohkoja yölauttoja.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kalle Id

On tulossa typpi"direktiivi" (joka, kuten paljon puhuttu rikkidirektiivkin, on IMO:n määräys, ei varsinaisesti EU-direktiivi), muistaakseni 2022.

Jos rahaa on niin juuri nyt vanhoja laivoja kannattaisi korvata uusilla, sillä käytettyjen lauttojen markkinoilla on paljon kysyntää ja käytännössä myyjän markkinat. Toki meikäläistyylisille risteilylautoille ei ole niin paljon kysyntää kuin ropaxeille. LNG-muutos nykyisille lautoille on tuskin taloudellisesti järkevää toteuttaa.

Itse en jaksa Siljan erottamiseen Tallinkista muuna, kuin fanien märkänä päiväunena. Varustamo on kuitenkin tehnyt varsin selväksi, että kyse on brändien erottamisesta markkinoinnissa (ja siinäkin on puhuttu vain markkinoinnista Suomessa). Toki Silja-puolen taloudellinen tulos ei ole hyvä ja - ainakin minulle tihkuneiden huhujen mukaan - Tallinnasta on ilmoitettu että päitä putoilee jos tulos parane. Mutta onko tulos niin huono, että Tallink Grupp haluaisi myydä Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen? Ja vaikka myytäisiinkin, niin kuka sen haluaisi ostaa?

Mikko Salmela

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/onko-tallink-myynnissa-yhtio-ei-kommentoi-julkisuuteen-200279818/

Tallink julkaisi kysymyksiä herättävän tiedotteen – Asiantuntija: "Yleensä merkitsee yrityksen myyntiä"

Tallink-Siljan laivastossa on 11 matkustajalauttaa, joissa on 29 500 matkustajapaikkaa. Markkinaosuus Viron ja Suomen välisessä matkustajaliikenteessä oli 58 prosenttia viime vuonna.

Tallinkin julkaisema pörssitiedote on käynnistänyt arvelut siitä, että varustamolle etsitään uusia omistajia.

Pörssiyhtiö Tallink Grupp AS kertoi keskiviikkona käynnistävänsä prosessin "mahdollisten strategisten vaihtoehtojen" löytämiseksi.

Asiantuntijoiden mukaan ilmoitus voi tarkoittaa, että Tallink on myynnissä. Tiedotteessa todetaan, että tuloksena voi olla uusien sijoittajien mukaantulo ja nykyisille osakkaille kuuluvien osakkeiden myynti. Tallink on ilmoittanut, että lisätietoa julkisuuteen ei anneta.

Superia Corporate Finance -konsulttiyhtiön johtaja Henrik Igasta selittää, että yleensä tällaiset tiedotteet merkitsevät yrityksen myyntiä.

–Voi olettaa, että omistajille on annettu vihjeitä. Jos kauppa syntyy, niin tuskin heidän kannaltansa huonoon hintaan, hän sanoo.

Igastan mielestä viime aikojen järjestelyt Tallinkin nykyisten omistajien piirissä viittaavat siihen, että myynnissä saattaa olla Tallinkin määräysvalta.

–Sen vaikutelman saa, että jollekin tarjotaan enemmistöä, Igasta sanoo.

Johan Snellman

Kun muistelemme rikkidirektiivin tuloa niin huudettiin paljon kuinka polttoainekulut kasvavat kun joudutaan käyttämään MDO:ta, eli kevyttä tavaraa. Mutta kapitalismi on ihmeellinen. Neste kehitti uuden vähärikkisen polttoaineen Sköldvikissä, sitä mitä nyt bunkrataan mm Helsingissä. Typpipuolella varmaan käy samalla tavalla.
Wärtsilän ja muiden valmistajien mukaan uudemmat koneet voidaan muuttaa kaasukäyttöisiksi, mutta aika iso operaatio se on. Lisäksi tietysti yksi haaste on tankkien sijoitus. Sellaiset laivat kun Sere ja Symf vaatisivat aika ison ravauksen autokannen alle, joka vähentäisi myös hyttikapasiteettia. Laivojen paino/vakavuus ei kestä sijoitusta yläkansille. Tallinkin uudemmissa laivoissa on sen verran vakavuutta/kuollutpainoa, että tankkeja voisi sijoittaa esim savupiipun ympärille. Putkituksen kannalta tämä olisi helppo homma. Rahaa ja pitkää telakointia se kuitenkin vaatii.

Janne Koskinen

Tai sitten Infotarin? usko halpaan viinaan ja sen vetovoimaan ehtyy. Veromuutoksethan eivät (vielä) ole siirtyneet hintoihin. Tunnusluvut ovat toistaiseksi suhteellisen kelvot, joten ostaja on nyt helpompi vakuutta nyt kuin sitten kun kaikki veromuutokset ovat toteutuneet (=tulossa olevat veronostot) ja hinnat ovat siirtyneet tuotteisiin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kai Heino

Typpipäästöthän johtuvat siitä, että dieseln palaessa korkeassa paineessa ja lämpötilassa, ilman typpi palaa myös erilaisiksi typen oksideiksi. Näiden poisto vaatii katin. Kat ja rikin poisto ei toimi helposti samassa röörissä. Laivoihin on itämerellä tulossa isoja muutoksia. Miten ihmisten mielipiteet vaikuttavat lakeja nopeammin?
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Joonas Pio - 26.07.2017, 13:16:23
Lisää spekulointia Tallinkin tulevaisuudesta: https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/tallink-on-myynnissa-ostaja-voi-tulla-kiinasta-6664800

Vaikka juttu on Sami Lotilan löpinää, siinä saattaa olla asiasisältöäkin. Ainakaan itse en löytänyt siitä sellaista mikä menisi antiestofiili-Lotilan normisekoilujen piikkiin.
Tallink tarvitsisi sellaisen pää- tai ainakin ison osaomistajan, joka olisi oikeasti merenkulkuasioihin perehtynyt ja niistä kiinnostunut. Tuotehan on sinällään hyvä, ns.pientä fiksausta vaille kunnossa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

#12
Itse pahasti pelkään, että uusikin omistaja tulee olemaan suuri pääomasijoittaja, ei merenkulkua tunteva yhtiö. Lähes kaikkialla muualla paitsi Itämerellä risteilylauttoja tunnutaan pitävän auringonlaskun bisneksenä, joka vie paljon pääomia mutta tuottaa verrattain vähän. Lauttaliikenteen suuret pelaajat kuten DFDS, Stena tai Grimaldi - eli ne, joilla voisi olla Tallinkin ostamiseen resursseja - eivät tunnu enää olevan tästä puolesta kiinnostuneita. Ainoana potentiaalisena tulee mieleen (aikanaan Siljaakin tavoitellut) Color Line, mutta itseään suuremman varustamon osto olisi heillekin melkoinen temppu.

Janne Koskinen

#13
Tammikuun lopulla (25.01.2018-26.01.2018) kuulemme uusista omistusjärjestelyistä:

https://www.aripaev.ee/borsiuudised/2017/12/20/tallinki-pommuudis-ukse-ees

"Ostajaehdokkaiksi mainitaan mm. brittiläiset kiinteistö- ja sijoitusyhtiöt Terra Firma, Arcus Indrastructure Partners sekä First State Investments. Lisäksi spekuloidaan, että kyseessä voisi olla amerikkalainen Morgan Stanley."

Lainaus sosiaalisesta mediasta.

Pääasia että pääsevät Infortarin roska/rosvoporukasta eroon.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 20.12.2017, 12:08:25
Pääasia että pääsevät Infortarin roska/rosvoporukasta eroon.
En tiedä, onko pääomasijoittaja, jonka tavoitteena on vain saada mahdollisimman paljon rahaa irti firmasta yhtään sen parempi omistaja. Infotarilla on kuitenkin tähän asti ollut kiinnostusta liikenteen kehittämiseen.