Tuoreimmat viestit

#1
Muu merenkulku / Vs: Aluemerirajat
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 21.04.2025, 22:15:35
Seison korjattuna talousvyöhykkeen osalta. Keskityin liikaa aluevesirajoihin sekä Suomen ja Viron vuonna 1996 solmimaa sopimusta edeltäviin lähteisiin, joissa puhuttiin "kansainvälisen kauttakulun turvaavavasta aavan meren käytävästä".
#2
Muu merenkulku / Vs: Aluemerirajat
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Honkala - 21.04.2025, 19:58:22
Kannattaisiko tutustua karttaan ennekuin antaa perättömiä vastauksia?
Venäjän vedet alkavat pyhtään/loviisan kohdalta. Suomenlahdella ei ole neliömetriäkään kansainvälistä vesialuetta. Kansainvälisen vesialueen määritelmä on "vesialue joka ei ole minkään maan aluevesi tai talousvyöhykkeen alueella". Kansainvälinen ilmatila löytyy kyllä suomenlahdeltakin.
#3
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 19.04.2025, 23:55:38
Tänään iltapäivällä (n.klo 13) lähti star 1 eli James Joyce.
Ensimmäinen pysähdys näyttäisi olevan Tanskassa Lindoe.

#4
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 17.04.2025, 03:26:04
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.11.2024, 18:13:54 Noista on nimittäin tarjolla webbikamerakuvaa telakalta, josta voi helposti katsoa itse:

https://newships.spiritoftasmania.com.au/live-stream/
Nyt webbikamera on siirretty monttuun näyttämään Tasmania V:tä läheltä. Samalla ei myöskään paljasteta vahingossakaan mitään ylimääräistä Merivoimien ensimmäisen uudisrakenteen tiimoilta...
#5
Matkustaja-autolautat / Vs: Gotlandsbolaget ostaa DFDS...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 16.04.2025, 23:45:00
Siitä tuli sitten lopulta Go Nordic Cruiseline. Ei ainakaan liiallisella älyllisellä oivalluksella pilattu nimi.
Jotenkin paketti tuntuu vielä keskeneräiseltä, mutta onhan noilla nettisivuillakin jo ainakin päällisin puolin kaikki jokseenkin olennainen...

https://www.gonordiccruiseline.dk/
https://www.gonordiccruiseline.no/
#6
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 15.04.2025, 19:50:00
Defence News kirjoittaa kanadalaisen Seaspan-telakan suunnitelmista tarjota Yhdysvalloille apua jäänmurtajien rakentamisessa jenkkitelakalla. Kanadalaisen telakan edustaja on toki todennut, että alukset saisi ehkä nopeammin Suomesta, mutta jäänmurtajien rakentaminen kotimaassa auttaisi kehittämään Yhdysvaltain omaa laivanrakennusteollisuutta. Myös YLE on uutisoinut aiheesta.

Defence News: Canada, Finland tout different paths of 'icebreaker diplomacy' with US
YLE: Kanadalaiset keksivät keinon nokittaa suomalaiset: tarjoutuvat rakentamaan jäänmurtajat USA:ssa

Defence News on kirjoittanut aiheesta myös aiemmin. Tällöin sama Seaspanin edustaja korosti erityisesti mahdollisuutta muokata telakan tilauskirjassa olevista jäätämurtavista monitoimialuksista jenkeille oma versio hieman korkeammalla jääluokalla.

Defence News: Scorned by Trump, Canadian shipbuilders flash their icebreaker skills

Kyseessä on tietenkin suomalaisen Aker Arcticin jokunen vuosi sitten telakalle kehittämä aluskonsepti, johon perustuvia jäänmurtajia Seaspanin pitäisi tulevina vuosina rakentaa peräti 16 kappaletta.

Aker Arctic: Multi-Purpose Vessel designed for Canada

Jenkeissäkin homma tuntuu etenevän, sillä Yhdysvaltain rannikkovartiosto on julkaissut tietopyynnön (Request for Information; RFI) työnimellä Arctic Security Cutter kulkevasta keskiraskaasta jäänmurtajasta. Aiheesta on uutisoinut muun muassa jäänmurtajista säännöllisesti kirjoittava Peter Rybski Sixty Degrees North-blogissaan sekä merenkulkuaiheinen uutissivusto gCaptain; linkit alla. Alukselta vaadittu suorituskyky on varsin kohtuullinen — kolmen solmun nopeus kolmen jalan (91.4 cm) paksuisessa jäässä — mutta tärkeämpää on, että alus pitäisi saada rakenteille 12 kuukauden kuluessa ja vesille kolmen vuoden sisällä. Painopiste onkin ensisijaisesti sellaisissa aluskonsepteissa, jotka perustuvat pienin muutoksin jo rakennettuihin jäänmurtajiin. Tietopyynnön tarkoituksena on luonnollisesti kartoittaa kotimaisten telakoiden kykyä toimittaa alus halutussa aikataulussa, mutta mikäli rapakon takana myydään ei-oota, avaa se mahdollisuuden myös ulkomaisille telakoille.

Sixty Degrees North: Arctic Security Cutter RFI issued by U.S. Coast Guard
gCaptain: US Coast Guard Seeking Information To Fast-Track Icebreaker Construction To Just 36 months

edit: Näyttää siltä, että myös Suomen mediassa jokainen kynnelle kykenevä haluaa sanoa asiasta sanottavansa:

HS: Yhdysvallat lähetti yllättäen kyselyn jäänmurtajia rakentaville telakoille
T&T: 3 syytä, miksi USA tilaisi jäänmurtajia Suomesta

Hesarin jutussa "Arctic Security Cutter" on käännetty "arktiseksi turvallisuuskutteriksi" ja niitä kuvaillaan "rannikkovartioston käyttöön suunnitelluiksi jäänmurtokykyisiksi aluksiksi eli jäänmurtajiksi". Tässä unohdetaan, että vaikka kaikki jäänmurtajat ovat jäänmurtokykyisiä aluksia, kaikki jäänmurtokykyiset alukset eivät ole jäänmurtajia. Toistaiseksi tietopyynnöstä ei selviä, että hakeeko Yhdysvaltain rannikkovartiosto erityisesti jäänmurtajia vai esimerkiksi Kanadan laivaston Harry DeWolf-luokan kaltaisia jäissäkulkukykyisiä ulkovartiolaivoja.

Tekniikka & Talouden artikkelissa taas sotketaan jälleen mukaan kauppalaivoja koskeva Jones Act ja todetaan "epäselvyyttä on, koskeeko tämä pykälistö myös jäänmurtajia". Tästä ei kuitenkaan todellakaan ole mitään epäselvyyttä; aiheesta on keskusteltu aiemmin tässäkin viestiketjussa.

edit: Viime yönä on näemmä ollut jotain lisäspeksulointia mahdollisista tilauksista Rauman telakalle:

HS: Salaiset neuvottelut: Yhdysvallat saattaa tilata Suomesta miljardien eurojen arvoiset jäänmurtajat (maksumuurin takana)
YLE: HS: Rauman telakka neuvottelee USA:n kanssa useiden jäänmurtajan rakentamisesta
Iltalehti: HS: Suomalaiseen pikkukaupunkiin saattaa tulla miljardien eurojen urakka Trumpin "lempilapsen" vuoksi
#7
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uus...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 14.04.2025, 15:47:55
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 14.04.2025, 09:25:00 En tunne metanolin hintoja enkä tiedä, paljon sitä kuluu n. 30h:n ylityksessä.

Nyrkkisääntönä metanolia kuluu tonneissa noin kaksinkertainen määrä dieseliin suhteutettuna. Hintaa on tässä vaiheessa vaikea arvioida, koska markkinat ovat murroksessa.
#8
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 14.04.2025, 15:27:28
Pitkään odotettuja uutisia Suomen uudesta jäänmurtajaprojektista:

Väylävirasto: Väylävirasto aloittaa jäänmurtajan konseptisuunnittelun

Aker Arctic: Aker Arctic suunnittelee Suomelle uuden sukupolven jäänmurtajan (pdf)

Aiheeseen liittyvä päätös markkinaoikeuden sivuilla:

MAO:179/2025: Julkinen hankinta - tarjouspyynnössä asetettujen edellytysten hyväksyttävyys
#9
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uus...
Viimeisin viesti käyttäjältä Sven Liljeström - 14.04.2025, 09:25:00
Tätä uutista ei ole paljoa kommentoitu.
Lähinurkkiin tulevat kolme uutta alusta ovat taas edeltäjiään suurempia.
Nythän mennään n. viiden tunnin käännöllä. Ylitysaikoja pidennettiin
vähän aikaa sitten, eikä ymmärtääkseni enää paahdeta spaakit aivan
kaakossa.
En tunne metanolin hintoja enkä tiedä, paljon sitä kuluu n. 30h:n ylityksessä.
Kaasukäyttöisyys on viime aikoina enemmän ollut otsikoissa.

#10
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 13.04.2025, 21:23:43
Telakka on saanut hommat ilmeisesti tehtyä kun alus on tänään siirtynyt joen toiselle puolelle kaijaan. Ois kiva tietää että mikä hommassa kesti noin kauan. Oliko iso projekti vai kenties maksu vaikeuksia?