Tuoreimmat viestit

#2
Muut alukset / Vs: Väylänhoitoalus Kummeli
Viimeisin viesti käyttäjältä Toni Kolhonen - 13.10.2024, 11:41:45
Uusi omistaja Meritie, https://meritie.fi/alukset/m-s-kummeli/ Alus tällä hetkellä Saimaan kanavassa Mustolan satamassa.
#3
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 13.10.2024, 01:06:54
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 12.10.2024, 22:08:23 En nyt halua lietsoa salaliittoteorioita enkä myöskään uskoa niitä, mutta kyllä tämän laivan liikkeet herättävät kysymyksiä. Miksi kaikista maailman paikoista paatin pitää taas oleskella aika epämääräisellä alueella ?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mita-ihmetta-huolta-herattanyt-rajahdelaiva-ruby-pysahtyi-lahelle-britannian-vaarallisinta-hylkya/9025222#gs.gl6csf
Tuon jutun skenaario on kyllä jo melkoisen kaukaa haettua - suorastaan yhtä kaukaa haettua kuin laivan sijainti tuosta mainitusta hylystä. Järkevintä olisi olla uutisoimatta, ellei mitään todella merkittävää tapahdu. Esimerkiksi ruotsalainen merenkulkulehti Sjöfartstidningen on päättänyt toistaiseksi olla hiljaa tämän keissin suhteen:

https://www.sjofartstidningen.se/analys-en-lang-rad-icke-handelser/

Somepeukku vielä perään päätökselle.
#4
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 12.10.2024, 22:08:23
En nyt halua lietsoa salaliittoteorioita enkä myöskään uskoa niitä, mutta kyllä tämän laivan liikkeet herättävät kysymyksiä. Miksi kaikista maailman paikoista paatin pitää taas oleskella aika epämääräisellä alueella ?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mita-ihmetta-huolta-herattanyt-rajahdelaiva-ruby-pysahtyi-lahelle-britannian-vaarallisinta-hylkya/9025222#gs.gl6csf
#5
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 10.10.2024, 22:27:30
Intiassa haikaillaan Rosatomin jäänmurtajatilausten perään, koska Euroopasta ei myydä pakotteiden tai muiden syiden takia, ja kiinalaiset, japanilaiset ja korealaiset telakat on työllistetty ainakin vuoteen 2028 asti:

The Economic Times: Russia eyes Indian yards to build four non-nuclear icebreaker ships to back its Northern Sea Route plan

Jutun mukaan kiikarissa on kaksi telakkaa — toinen valtion omistama ja toinen yksityinen — joille tavoitellaan intialaisittain sanottuna "kuuden tuhannen kymmenen miljoonan" rupian eli noin rapiat 650 miljoonan euron tilausta neljästä isosta ei-ydinkäyttöisestä jäänmurtajasta. Jutusta ei käy ilmi, onko kyseessä yksittäisen laivan hinta, joka olisi korkeahko intialaiselle telakalle, vai koko neljän laivan sarjan hinta, joka taas olisi epärealistisen halpa.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana jutussa heilutetaan porkkanana suuria öljytankkereita, joita voitaisiin tilata myöhemmin. Ilmeisesti jäänmurtajien rakentamista ei nähdä kaupallisesti houkuttelevana.

Juttu päättyy loppukaneettiin, jossa todetaan, että telakoiden huolena on jäänmurtajien rungossa käytettävä erikoisteräs ja jäänmurtajaan sopivien moottorien saatavuus. Itse lisäisin listalle myös sen, että Venäjän kanssa nykyisessä maailmantilanteessa bisnestä tekevä telakka päätyy äkkiä länsimaiden mustalle listalle...
#6
Muut alukset / Vs: Vinkeri II ja M/S Satumaa ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Reunanen - 10.10.2024, 21:38:00
Tuollahan tuo Vinkeri II näyttää Anttolan vierasvenesatamassa makaavan. Ei viety kahdessa viikossa Lahteen kuten luvattiin. Eikä varmasti viedä kahteen vuoteenkaan. Ei lähde siitä ennen kuin Mikkelin kaupunki/ely maksaa romutuksen. Oletettavasti uoopaakin noille sijoilleen. On komeasti keskellä satamaa poikittain. Peittää näkymän Harviolle käytännössä koko satamasta. Näin Mikkeli suosii paikallisia yrittäjiä ja houkuttelee turisteja asiakkaaksi. Tänä kesänäkin on yksi upokas nostettu Anttolassa yhteiskunnan varoin ja nyt sitä romutetaan rannalla, eikä ole ensimmäinen, mikä Anttolaan uppoaa.
#7
Muut alukset / Vs: Laivue 2020
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 10.10.2024, 10:36:22
Toisen korvetin rakentaminen on aloitettu Raumalla:

RMC: RMC aloitti toisen monitoimikorvetin rakentamisen
#8
Muut alukset / Vs: ESL Shipping rakennuttaa n...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 09.10.2024, 17:52:19
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.10.2024, 13:26:17 Vaikuttaa samalla siltä, että varustamon vanhimman kaluston aika laivastossa tullee näiden uudisrakennusten myötä päätökseen. Eli Pasila, Tali, Eira ja Ruotsista aikoinaan hankittu Kallio.

Nämä ovat kaikki korkeimman 1A Super -jääluokan kulkijoita ja Kalliota lukuun ottamatta kaikissa on vieläpä perinteinen jääkeula. Jos tilalle tulee matalamman jääluokan laivoja pystykeulalla, saattaa tällä olla vaikutusta myös talviliikenteeseen "vanhojen hyvien jäälaivojen" korvaantuessa mahdollisesti enemmän avustusta tarvitsevalla uudemmalla tonnistolla.

Toki ESL ei tiedotteessaan maininnut, mitä laivoja näillä korvataan vai korvataanko mitään. Muistaisin lukeneeni, että yhtiö on pyrkinyt siirtämään fokustaan pois perinteisistä raaka-ainekuljetuksista.
#9
Muut alukset / Vs: ESL Shipping rakennuttaa n...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 09.10.2024, 13:26:17
Mielenkiintoinen tuo renderöintikuvaan piirretty lisäkomentosilta. Mikähän funktio sillä mahtaisi olla, ei selvinnyt vielä virallisen tiedotteen perusteella?

Vaikuttaa samalla siltä, että varustamon vanhimman kaluston aika laivastossa tullee näiden uudisrakennusten myötä päätökseen. Eli Pasila, Tali, Eira ja Ruotsista aikoinaan hankittu Kallio.
#10
Muu merenkulku / Vs: Laivojen liikkeitä maailma...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 09.10.2024, 11:31:54
Tällainen havainto uutisista.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/78adfe19-6e7c-4b0f-9d8d-ec77bfc46168

Onneksi rajavartiosto osaa tuon pelastustoiminnan kaiken muun lisäksi.