Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Lauri Isberg

Suomeen on perustettu uusi yritys, jonka tarkoituksena on yrityksen tiedotteen mukaan tarjota kustannustehokasta ja asiakasystävällistä luotsauspalvelua Suomen rannikolla.

Yrityksen omistuksesta on 80% Joakim Håkansilla ja loput ulkopuolisilla sijoittajilla. Toiminta alkaa syyskuun alussa Raumalla ja on mielenkiintoista nähdä miten kilpailu ja toiminta lähtevät vauhtiin.

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Isberg - 16.08.2007, 09:15:11
Suomeen on perustettu uusi yritys, jonka tarkoituksena on yrityksen tiedotteen mukaan tarjota kustannustehokasta ja asiakasystävällistä luotsauspalvelua Suomen rannikolla.

Yrityksen omistuksesta on 80% Joakim Håkansilla ja loput ulkopuolisilla sijoittajilla. Toiminta alkaa syyskuun alussa Raumalla ja on mielenkiintoista nähdä miten kilpailu ja toiminta lähtevät vauhtiin.


Sen verran uteliaisuus heräsi että mistä kysymys. Ja etsin vastauksen jonka esitän seuraavasti linkkinä:
http://www.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=2076742&tarkiste=CACC97F36572F33326BB0E857CA5D4249775EAD9&path=1547;1631;1678
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Janne Koskinen

Koitin Finlexista etsiä tietoja Finnpilotista ja lainsäädännöstä, mutta en löytänyt etsimääni. Muistaakseni laissa velvoitettiin Finnpilot tarjoamaan luotsausta koko rannikolla ja subventoidusti Saimaalla. Muistaakseni laissa edellytettiin että tarjoajat tarjoavat luotsausta koko rannikolla mihin Baltic pilotin "aputoiminimet" viittaavatkin. Liikelaitostaminen ilman kilpailua ei ole tarkoituksenmukaista ja tilanne missä luotsaukselle on useita tarjoajia on kaiketi lain tarkoituskin, mutta velvoite tarjota palvelua kaikkialla on pitänyt kilpailun olemattomana. Finnpilotin Saimaan toimintaa subventoidaan noin 3-4milj.€/vuosi eli on mielenkiintoista velvoitetaanko Baltic pilot tarjoamaan luotsausta Saimaallla ja jos velvoitetaan saako se subventiota.

Jäänmurtotoiminta on niin ikään murrosvaiheessa ja on mielenkiintoista miten mahdollisille uusille toimijoille myönnetään dispansseja luotsauksesta; VLL:n kansipäällystöllähän on koko rannikon käsittävä dispanssi (eli miten mahdolliset uudet toimijat saavat ko. dispanssin; edellyttääkö monen talven praktiikkaa).

Korjatkaa jos muistikuvissani luotsauslaista/luotsausliikelaitoslaista oli puutteita.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Minkäslaisella kalustolla Baltic Pilot Ltd Oy Ab mahtaa alkaa operoida? Onko kenties MKL:n/Finnpilotin laivastosta poistuneita kuttereita, Raumalla vuosia maannut virolaisten Ahto-14 vaiko ihan uutta nykyaikaista pikakutteria tiedossa. ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Olli Tuominen

Nyt liikenne- ja viestintäministeriökin on herännyt ja haluaa Baltic Pilotilta selvityksen mm siitä, mihin säännöksiin yhtiö katsoo toimintansa perustuvan:

Liikenne- ja viestintäministeriö vaatii selvitystä Baltic Pilot -yritykseltä, joka on ilmoittanut ryhtyvänsä tarjoamaan yksityisiä luotsauspalveluita.

Ministeriö haluaa elokuun loppuun mennessä selvityksen, mihin säännöksiin yhtiö katsoo toimintansa perustuvan ja minkälaajuisia suunnitelmia sillä on luotsaustoiminnan tarjoamisesta.

Luotsauslain uudistuksessa vuonna 2004 yksinoikeus luotsauspalveluiden tuottamiseen siirrettiin Merenkulkulaitokselta Luotsausliikelaitokselle.

- Luotsauslaki ei suoranaisesti kiellä muidenkaan palveluntarjontaa, mutta lain henki on ollut se, että siitä vastaa Luotsausliikelaitos. Nyt tulee ensimmäistä kertaa arvioitavaksi, että onko muiden markkinoilletulo sallittua, ja jos on, niin missä laajuudessa, arvioi liikennepalveluyksikön päällikkö Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Merenkulkulaitoksen tietojen mukaan hinaaja- ja meripelastusyhtiö Alfons Håkans on osakeyhtiömuotoisen Baltic Pilotin pääomistaja.

(MTV3-STT)


Janne Koskinen

Miksiköhän koko liikelaitos perustettiin jos ei ollut tarkoitus avata kilpailua kuten VLL/jäänmurto jossa haetaan selvää kustannustason laskua. Esim. Australian suurissa satamissa voi kilpailuttaa 6-7 eri luotsauspalvelun tarjoajaa. Markkinataloudessa ei voi syödä pelkästään rusinoita vaan koko pulla on nielaistava. MKL hoitaa viranomaispuolen eli myöntää ohjauskirjat ja onhan AH:n konttorissa tietämystä tästä. Kumma että perustetaan liikelaitoksia jos tavoitteet eivät ole linjassa esim. Destian ja Finstashipin tavoitteiden kanssa (eli luoda kilpailua niin laadussa kuin hinnassa). Englannin salliminen linjaluotsauskielenä torpattiin peräti kummallisin argumentein vrt. Ruotsi/Norja joissa englanti linjaluotsauskielenä. Alkuvaiheessa luotsikuljetus voidaan hoitaa esim.hinaajin ja tehdä "kokonaisedullinen tarjous hinaus+luotsaus".
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

LainaaAlkuvaiheessa luotsikuljetus voidaan hoitaa esim.hinaajin ja tehdä "kokonaisedullinen tarjous hinaus+luotsaus".
Voi olla toimiva ratkaisu myös tuollainen. Esim. jos toiminta alkaa Raumalla, niin Jason voi mennä normaalia odottelupaikkaa kauemmas luotsinottopaikalle viemään luotsin, ja vaikka ottaa saapuvan S-Grachtin/MSC:n tms Raumalla avustusta tarvitsevan aluksen hinaukseen jo aiemmin. Samallahan siitä saisi myös muhkeammat tilit hinauskeikkaa kohden kuin mitä nykyään...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#7
HS:sta saksittua:


Baltic Pilotin toimitusjohtaja Joakim Håkans oli torstaina vasta kuullut huhuja ministeriön selvityspyynnöstä.

"Merenkulkulaitoksen ja omat juristimme ovat tutkineet perinpohjin toimintamme laillisuuden. Esteitä yksityisten luotsauspalvelujen tarjoamiselle ei ole löytynyt."


"Luotsien kuljetuksesta yhtiö on tehnyt kymmenen vuoden sopimuksen hinaajavarustamo Alfons Håkansin kanssa. Yhtiö on hankkinut kuljetuksiin 30 hinaajansa lisäksi viisi nopeaa ja jäissä kulkevaa luotsikutteria."


HS:n keskusteluista saksittua:



"On hämmästyttävää millaisia kommentteja annetaan kun halutaan suojella monopoleja.

Lainaus: "Luotsauslaissa ei kielletä yksityisten luotsauspalvelujen tarjoamista, mutta lain henki ja tavoite ovat, että vain Luotsausliikelaitos harjoittaa sitä toimintaa", sanoo ministeriön liikennepalveluyksikön päällikkö Mikael Nyberg.

Jos laki ei kerran kiellä yksityistä palvelua niin eikö se ole sillä selvä ja anna mahdollisuuden yksityiselle yritykselle tuottaa ja myydä tuota palvelua. Turha vedota mihinkään henkeen ja tavoitteeseen."

"Mikael Nybergin harmiksi Neuvostoliitto on kaatunut ja Suomessa vallitsee nykyään markkinatalous.

Mielestäni Håkans voi pyyhkiä Liikenne- ja viestintäministeriön lipuilla ja lapuilla vaikkapa pilssivettä.

Merenkulkusäännösten suhteen olisi näköjään suoritettava täydellinen reformaatio ja pesänselvitys. Likapyykkiä tuntuu olevan. "



Näihin mielipiteisiin ei voi kuin yhtyä.




"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.08.2007, 22:56:09
Mielestäni Håkans voi pyyhkiä Liikenne- ja viestintäministeriön lipuilla ja lapuilla vaikkapa pilssivettä.

Ehdottomasti päivän, jos ei taas viikon, paras ;D
En silti yhtään epäile, etteikö valtio etsisi kaikki käytössään ja mahdollisesti käyttöönsä saavansa porsaanreiät tämankaltaisen suunnitellun toiminnan jarruttamiseksi...

Janne Koskinen

Kovina jäätalvina ja Pohjois-Suomessa joka jäätalvi siirtyvät luotsipaikat ns. "talviluotsipaikoille", jolloin luotsattu matka on vain 1/3 osa virallisesta. Usein on tarvittu jäänmurtajaa opastamaan laiva "talviluotsipaikalle". Tästä huolimatta luotsi on saanut täydet mailirahat ja Finnpilot täyden maksun. Murtajalle on helpoissa jääolosuhteissa syntynyt ns."terveisten ajoa" eli avustusta ilman avustustarvetta. Onneksi edes luotsin siirroista luotsikraanalla Finnpilot joutuu maksamaan Stasille. AH saattaisi operoida luotsikuljetuksia hinaajin joiden jäissäkulkuominaisuudet ovat kuttereita paremmat ja näistä luotsipaikan siirtymisistä päästäisiin osittain eroon ainakin Etelä-Suomen olosuhteissa. Olisikohan Finnpilotillakin jotakin opittavaa monopolin murtuessa?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ville Alho

Aikamoisen silmänkäätötempun Liikenneministeriö saa tehdä jos se yrittää Luotsauslain nojalla kieltää yksityisen luotsaustoiminnan. Kyseinen lakihan ei sano sanaakaan yksityisistä luotsaustoiminnan harjoittajista ja mainitsee Luotsausliikelaitoksenkin vain yhdessä pykälässä, eli §4, jossa liikelaitos velvoitetaan tarjoamaan laissa tarkoitettuja luotsauspalveluja Suomen vesialueilla ja Saimaan kanavan vuokra-alueella. Merenkulkulaitos on aivan oikeassa todetessaan, että laki ei anna mahdollisuutta yksityisen luotasustoiminnan kieltämiseen. Toivon mukaan Liikenneministeriö uskoo pykäliä ettei tätä asiaa tarvitse lähteä aina KKO:hon ja EU-tuomioistuimeen saakka selvittämään.

Ylermi Luukko

-Itsensä kanssa on muuten kiva tehdä sopimuksia. Vaan kun ollaan käräjäoikeudessa, niin kuka on ketäkin vastaan ? kysyn vaan.

Raine Taponen

#13
Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 17.08.2007, 13:43:22
Aikamoisen silmänkäätötempun Liikenneministeriö saa tehdä jos se yrittää Luotsauslain nojalla kieltää yksityisen luotsaustoiminnan. Kyseinen lakihan ei sano sanaakaan yksityisistä luotsaustoiminnan harjoittajista ja mainitsee Luotsausliikelaitoksenkin vain yhdessä pykälässä, eli §4, jossa liikelaitos velvoitetaan tarjoamaan laissa tarkoitettuja luotsauspalveluja Suomen vesialueilla ja Saimaan kanavan vuokra-alueella. Merenkulkulaitos on aivan oikeassa todetessaan, että laki ei anna mahdollisuutta yksityisen luotasustoiminnan kieltämiseen. Toivon mukaan Liikenneministeriö uskoo pykäliä ettei tätä asiaa tarvitse lähteä aina KKO:hon ja EU-tuomioistuimeen saakka selvittämään.

Niinhän tuossa laissa näyttää lukevan oheisena pdf.tiedosto http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelut/julkaisut/tiedotuslehti/avaa.php?id=218  / sivulla 2. R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

JNordman

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 16.08.2007, 15:48:34
Minkäslaisella kalustolla Baltic Pilot Ltd Oy Ab mahtaa alkaa operoida? Onko kenties MKL:n/Finnpilotin laivastosta poistuneita kuttereita, Raumalla vuosia maannut virolaisten Ahto-14 vaiko ihan uutta nykyaikaista pikakutteria tiedossa. ::)

Tuossa Turun Sanomien jutussa jo kävikin ilmi, että Håkans on ostanut viisi nopeaa jäissäkin liikkuvaa luotsikutteria. Kuvassa olevan veneen yhdennäköisyys Ruotsinkin puolustusvoimien "Stridsbåt 90:een" on ilmeinen...  ::)
Noilla ainakin ehtii, kun nopeus huitelee +40 solmussa...
Terve kilpailu kunniaan, ja hyvästi Neuvostoliitto!!!  :beer: