Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Marko Mälkiä - 28.07.2007, 10:43:57
Tallinkin reittikohtaiset liikennemäärät ovat täydellisen tulosraportin (https://newsclient.omxgroup.com/cds/DisclosureAttachmentServlet?messageAttachmentId=138614) sivulla 5. Suomi - Viro -liikenteessä matkustajamäärä on kasvanut viime vuoden vastaavasta jaksosta 0,4% ja Viro - Ruotsi 10,0%.

Eipä ole kummoisia lukuja ottaen huomioon kapasiteetin lisäyksen ja kaluston uudistamisen molemmilla reiteillä.
Perämies on erämies.

jussirt

#1
Varmasti tulos vielä nousee, jos ja kun Galaxy siirtyy TKU-STO reitille Festivalin tilalle. Käsittääkseni Helsinki reitti on se rahalinja, ja Turun reitillä olisi uudistusten aika. Jos Galaxy siirtyy SILJAN väreissä Turun reitille, matkustajamäärä nousee varmasti kohisten, sillä on Galaxy aivan toisen luokan alus kuin Festival, vaikka pidänkin Festivalista  :thumb:

Kari Liimatainen

Nyt taitaa olla ensimmäinen kerta kun pystytään hieman vertaamaan sitä kuinka paljon ne Siljan matkustajamäärät ovat pudonneet siitä kun Tallink osti Siljan. Pudotusta -4,5 % vuoden takaisiin määriin verrattuna, eihän se nyt niin hälyttävän paha notkahdus ollutkaan, kunhan ei vain jatkuisi. Viron matkat hieman lisääntyivät, ja rahtipuolella näyttäsi olevan kasvua ihan mukavasti.

http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=216676
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Jussi Littunen

#3
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 09.08.2007, 10:23:48
Nyt taitaa olla ensimmäinen kerta kun pystytään hieman vertaamaan sitä kuinka paljon ne Siljan matkustajamäärät ovat pudonneet siitä kun Tallink osti Siljan. Pudotusta -4,5 % vuoden takaisiin määriin verrattuna, eihän se nyt niin hälyttävän paha notkahdus ollutkaan, kunhan ei vain jatkuisi. Viron matkat hieman lisääntyivät, ja rahtipuolella .
Tulos ei ollenkaan näytä Siljan osalta pahalta, rahti on kuitenkin noussut ja 4.5 % ei paljon ole.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Miksi suomalaiset Viroon yleensä matkustaisivat? Tähän asti Viron hintataso on ollut suomalaisille melko edullinen, varsinkin alkoholijuomien osalta, mutta nyttemmin tämä alkaa olemaan jo eilispäivää. Muut hinnat ovat pitkälti jo Suomen tasolla, jotkut ylikin ja alkoholiinkin on tiettävästi tulossa huomattava korotus vuodenvaihteessa. Nähtävyyksiä? Viron nähtävyydet on äkkiä katsottu ja suurimmalle osalle Viroon matkustavista varsin yhdentekeviä asioita.
Ilmeisesti Tallink innostui hieman liikaa kehittämään Tallinnanliikennettään. Minua on alkanut hieman ihmetyttää, miksi Tallinnanliikennettä kehitetään vieläkin. Kuten yllä olevassa lainauksessa Kalevi Lehto sanoo, nähtävyydet on äkkiä katsottu ja varmasti moni on jo viron nähnyt. Näin ollen en pitäisi ollenkaan outona, että Tallinkin toinen nopea Italialaisvalmisteinen alus tulisi jollekkin muulle, kuin Tallinnanlinjalle. Vaan mille?

jonas

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 09.08.2007, 10:41:19
Tulos ei ollenkaan näytä Siljan osalta pahalta, rahti on kuitenkin noussut ja 4.5 % ei paljon ole.
Ilmeisesti Tallink innostui hieman liikaa kehittämään Tallinnanliikennettään. Minua on alkanut hieman ihmetyttää, miksi Tallinnanliikennettä kehitetään vieläkin. Kuten yllä olevassa lainauksessa Kalevi Lehto sanoo, nähtävyydet on äkkiä katsottu ja varmasti moni on jo viron nähnyt. Näin ollen en pitäisi ollenkaan outona, että Tallinkin toinen nopea Italialaisvalmisteinen alus tulisi jollekkin muulle, kuin Tallinnanlinjalle. Vaan mille?

Mitähän nyt oikein mahdat tarkoittaa liialla kehittämisellä?! Onko neljän epätaloudellisen pikalautan, yhden ikälopun ja pienen rahtilautan sekä vanhojen, parhaat päivät nähneiden ja pidemmän päälle kalliiksi käyvien autolauttojen vaihtaminen yhteen risteilylauttaan ja kahteen isolla rahtikapasiteetillä varustettuun, nopeaan, suureen, tilavaan, siistiin, tehokkaaseen ropaxiin liikaa kehittämistä? Kyllä Tallinkin sijoittelut ovat olleet muutamaa lukuunottamatta varsin taitavasti tehtyjä ja harkittuja, vaikkakin nopeita, kuten kasvavassa taloudessa kuuluukin. Kalevilehdoilta ja muilta varmasti menee jatkuvasti ohi se pointti, että mitä enemmän Virossa ihmiset käyvät, sitä enemmän alkaa kaikki se muukin kiinnostamaan kuin viinaturismi, jolloin lopunviimeiksi monien kiinnostuksen kohteet, kuten työnteko, investointi, ostostelu, löhöily, juhlien järjestäminen, kokoustaminen, kulttuuriharrastukset ym. tapahtumat, ts. kaikki elämään kuuluva tapahtuu jossain määrin lahden toisella puolella. Tämä sama varmasti koskee myös virolaisia ja myöhemmin ehkä myös muita baltteja. Lasti liikkuu lisäksi hyvin Baltiaan ja maiden kautta EU:n myötä helpottuneiden investointien, teiden ja palveluiden paranemisen, sekä yleensä elintason nousun kanssa.

Mitä tulee pudonneisiin (vajaat 5 % edellisvuodesta ja Festival edelleen liikenteessä) matkustajamääriin, Siljalla töissä käyvän kaverini sanoin: Hyvä vaan että matkustajissa on enemmän ulkomaalaisia, jotka jättävät ravintoloihinkin vähän rahaa käydessään. Eli ts., sillä kuinka täynnä laiva on, ei ole merkitystä tuloksen kannalta niinkään silloin kun laivalla olijiat ostavat myös muuta kun lavan kaljaa ja juustopatongin.

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 09.08.2007, 10:23:48
Nyt taitaa olla ensimmäinen kerta kun pystytään hieman vertaamaan sitä kuinka paljon ne Siljan matkustajamäärät ovat pudonneet siitä kun Tallink osti Siljan. Pudotusta -4,5 % vuoden takaisiin määriin verrattuna, eihän se nyt niin hälyttävän paha notkahdus ollutkaan, kunhan ei vain jatkuisi. Viron matkat hieman lisääntyivät, ja rahtipuolella näyttäsi olevan kasvua ihan mukavasti.

Juu eipä tuo milään muotoa mitään maailmanloppua lähentele. Vielä kun saadaan Vikingin luvut kesältä niin voidaan lopullisesti arvioida kuinka hyvin tai huonosti Tallink Siljalla oikein meni matkustajamäärien suhteen. Alkuvuodestahan Vikingillä oli pientä nousua luvuissa, mutta liekö se kantanut kesään asti? Ja kiinnostavaa on myös Vikingin lukujen tultua nähdä onko markkina kokonaisuudessaan ollut laskussa, nousussa vai staattisena.

Kalevi Lehto

#6
Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 09.08.2007, 13:00:25
Juu eipä tuo milään muotoa mitään maailmanloppua lähentele. Vielä kun saadaan Vikingin luvut kesältä niin voidaan lopullisesti arvioida kuinka hyvin tai huonosti Tallink Siljalla oikein meni matkustajamäärien suhteen. Alkuvuodestahan Vikingillä oli pientä nousua luvuissa, mutta liekö se kantanut kesään asti? Ja kiinnostavaa on myös Vikingin lukujen tultua nähdä onko markkina kokonaisuudessaan ollut laskussa, nousussa vai staattisena.
Tästä nyt on hieman ilmennyt Silja-liikenteen matkustajamäärien kehityssuunta Tallinkin aikana. Mielenkiintoisempaa olisi kyllä ollut verrata  tähän ja viime vuoteen vuoden 2005 heinäkuun lukuja, eli aikaa ennen Tallinkia.
Muutenkin, kun noita heinäkuun lukuja tarkastelee myös muiden reittien osalta, niin eivät oikein hääppöisiltä kaikin osin näytä. Enpä siis suuremmin ihmettelisi, jos jatkossa Tallink vaikka lopettaisi noissa tiedotteissaan kuukausittaisen matkustajamäärien raportointinsa. Nousevia lukuja on tietenkin ollut komeaa esitellä, mutta laskevat käyrät lienevät varsin kiusallista sijoittajainformaatiota.

Lainaus käyttäjältä: Anton Mattila - 09.08.2007, 12:25:49
OT: Mielipideasiat, mielipideasiat..! Huomaan, että Kalevilla on vähän negatiivinen asenne Viro kohtaa ja olet oikeassa hintojen nousussa. Mutta olkoon, kaikilla on omat mielipiteensä! Vielä voisit lisätä listaasi kiinnostumisen toisen valtion kulttuuriin, nimittäin kaikki eivät ole yhtä kapeakatseisia toisia maita kohtaan.. (esim. pelkkä halvan viinan ja pillun haku ym..) Jokaisella on omat intressit..
Itse olen hyvin kiinnostunut Virosta, jokin siinä on vaan jännää. Suomeen verrattuna.

OT:n pimeälle puolelle astuminen! Ei todellakaan liity aiheeseen, mutta pakko oli sanoa oma mielipiteeni!
Senverran haluan tätä OT-aihetta kommentoida, että sinänsä Viroa ja virolaisia kohtaan meikäläisellä ei ole mitään hampaankolossa, totesin mielestäni vain faktat. Varsinainen antisympatiani kohdistuu vain Tallink-yhtiöön ja sen tekemisiin.

Kaksi peräkkäistä viestiä yhdistetty
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tero Nurminen

#7
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 09.08.2007, 10:23:48
Nyt taitaa olla ensimmäinen kerta kun pystytään hieman vertaamaan sitä kuinka paljon ne Siljan matkustajamäärät ovat pudonneet siitä kun Tallink osti Siljan. Pudotusta -4,5 % vuoden takaisiin määriin verrattuna, eihän se nyt niin hälyttävän paha notkahdus ollutkaan, kunhan ei vain jatkuisi. Viron matkat hieman lisääntyivät, ja rahtipuolella näyttäsi olevan kasvua ihan mukavasti.

http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=216676

Sikäli mielenkiintoista että vastaavalla ajalla FinnLink on kasvattanut osuuttaan niin että matkustaja määrä on noussut reilut 17%  ja rahti peräti reilut 42% (luvuissa ei ole FinnSailor mukana).Vieläkin kun saisi jostain Viking Linen vastaavat luvut niin pystyisi vertailemaan hieman paremmin missä TallinkSilja kelluu.Prosentit ovat verrattu FinnLinkin viime heinäkuuhun,ei siis KOKO Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen

Kalevi Lehto

Tässä uusimmat luvut Tallinkilta: www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=217366
Näiden valossa näyttää siltä, että melkein kaikki osiot, niin matkustaja, kuin rahtipuolellakin ovat pudonneet selvästi verrattuna viime vuoden elokuuhun. Saapa nähdä, kuinka kauan yhtiö ja sen rahoittajat sietävät tällaista menoa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

Kyllä ne kestävät. Nimittäin niin kauan, kuin konkurssin myötä ei ole mahdollista saada takaisin, kuin osa yritykseen hakatusta pääomasta, ei kukaan velkoja rupea panemaan saataviaan uloshakuun.
Eivätkä nuo lukemat edes mitään kovin katastrofaalisia ole. Toiminnan tehostamista muutamissa kohdin kaivataan ja sellaista varmaan tapahtuukin, mutta huhut konkurssista ovat kyllä vahvasti ennenaikaisia... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

jimsmith

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.09.2007, 21:31:58
Kyllä ne kestävät. Nimittäin niin kauan, kuin konkurssin myötä ei ole mahdollista saada takaisin, kuin osa yritykseen hakatusta pääomasta, ei kukaan velkoja rupea panemaan saataviaan uloshakuun.
Eivätkä nuo lukemat edes mitään kovin katastrofaalisia ole. Toiminnan tehostamista muutamissa kohdin kaivataan ja sellaista varmaan tapahtuukin, mutta huhut konkurssista ovat kyllä vahvasti ennenaikaisia... 8)

Huhut konkurssita on todellakin ennen aikaisia. Mutta kyllä jo 7-8% pudotus matkustajissa ja autojen määrässä suomi-ruotsi akselilla on aika katastrofaalista ja tässä vaiheessa asialle on todellakin ruvettava löytymään jotain kunnon syytä kans ja korjata moinen. Se on niin että jos nyt ei toimita, niin myöhäistä se on sitten tulevaisuudessa.

Kalle Keinonen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 10.09.2007, 20:53:40
Saapa nähdä, kuinka kauan yhtiö ja sen rahoittajat sietävät tällaista menoa.
No mitäs vaihtoehtoja on?
Tallink konserni myydään ahvenanmaan spedeille, ja PIM, kuin taikaiskusta kaikki on kunnossa ja  matkustajamäärät lisääntyy räjähdysmäisesti ja kaikilla on kivaa. :P
Veikkaan kuitenkin, että ei.
Kyllä Tallinkilla kuitenkin varmaan on niin ammattitaitoista porukkaa talouspuolellaKIN, että ei niillä ole mitään hätää.

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 10.09.2007, 22:10:00
Huhut konkurssita on todellakin ennen aikaisia. Mutta kyllä jo 7-8% pudotus matkustajissa ja autojen määrässä suomi-ruotsi akselilla on aika katastrofaalista ja tässä vaiheessa asialle on todellakin ruvettava löytymään jotain kunnon syytä kans ja korjata moinen. Se on niin että jos nyt ei toimita, niin myöhäistä se on sitten tulevaisuudessa.

Jos miettii vaikkapa tätä Suomi-Ruotsi- liikennettä, niin yksi aika selkeä muutoshan on jo tehty kun liikenne Kapellskäriin loppuu kokonaan vuoden loppuun mennessä. Varmasti osasyynä on matkustajamäärien lisääminen ja Viikkarille karanneiden matkustajien takaisinhaaliminen.

Minkälaisia muita keinoja sitten tulisi kyseeseen... hintakilpailu tietysti yksi varteenotettava vaihtoehto...

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 10.09.2007, 20:53:40
Tässä uusimmat luvut Tallinkilta: www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=217366
Näiden valossa näyttää siltä, että melkein kaikki osiot, niin matkustaja, kuin rahtipuolellakin ovat pudonneet selvästi verrattuna viime vuoden elokuuhun. Saapa nähdä, kuinka kauan yhtiö ja sen rahoittajat sietävät tällaista menoa.

Onko näössäsi jotain vikaa, kun en millään osaa tulkita noita lukuja niin. Suomi-Ruotsi-välin laskut lienevät selitettävissä rahtipuolella sillä, että elokuussa oli 10 päivänä 2 laivaa vähemmän kuin 2006. On todella käsittämätöntä, että monta kertaa todetut asiat markinnan muutoksesta eivät oikein uppoa tajuntaasi ja jaksat jauhaa samaa juttua Tallinkin tuhosta, vaikka kyseiset luvut eivät käytännössä anna MITÄÄN aihetta kyseisenlaiseen spekulaatioon.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 10.09.2007, 20:53:40
Tässä uusimmat luvut Tallinkilta: www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=217366
Näiden valossa näyttää siltä, että melkein kaikki osiot, niin matkustaja, kuin rahtipuolellakin ovat pudonneet selvästi verrattuna viime vuoden elokuuhun. Saapa nähdä, kuinka kauan yhtiö ja sen rahoittajat sietävät tällaista menoa.

Ilmeisesti meikäläisenkin näössä on vikaa, kun en saa noista luvuista mitään Tallinkin tuhoon viittaavaa irti... Verrattuna viime vuoden elokuuhun matkustajien määrä: -1,3 %, rahtiyksiköiden määrä: -0,6 % ja henkilöautot +3,8 %. Ei ainakaan minun mielestäni kovin dramaattisia muutoksia... Ja vertailut neljänneksittäin viime vuoteen osoittavat kasvua kaksinumeroisin prosenttiluvuin kaikilla kolmella sektorilla. Lisäksi tiedotteen lopussahan on ilmoitettu melkoisen selkeästi, mitkä seikat ovat vaikuttaneet lukuihin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.