Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

#15
Lainaus käyttäjältä: Kari Rantamäki - 26.12.2008, 20:32:17
Kurssihan ei ole muuttunut mihinkään, se on kiinteästi sidottu euroon. Mutta valtiontalous on sitten täysin toinen asia, ja se on nyt säästökuurilla koska halutaan euro käyttöön ja pitää täyttää kaikki kriteerit. Minä veikkaisin että projektin oikea kaatumisen syy on venäläisen kauttakulkuliikenteen väheneminen, jos se projekti oli vielä elossa siihen asti kun pronssisoturimellakat ja jälkiseuraukset tapahtuivat.

Aivan, kiitos oikaisusta. Tosin joissakin spekulaatioissa arvellaan Viron olevan pakkodevalvaation edessä. Toisaalta Virossa juuri alkuviikosta uhottiin, että Viro on EURO-kriteerit täyttävä 2010. (Tarkoitus oli sanoa, että viimeistään pakkodevalvaatioon tyssää.)

Tuommoisen tiedon löysin joulukuun (24/2008) SST:sta:

"45-year old striving alone
In November the Estonian Maritime Administration celebrated its 90th anniversary. The Tarmo, the sole Estonian icebreaker, is half that age. It is not yet known when construction of a new icebreaker will begin. Perhaps the 45-year old Tarmo will celebrate its golden jubilee secure in the knowledge that construction of a new icebreaker has been included in the state budget."

http://www.shipgaz.com/magazine/issues/2008/24/

Enpä rahaa uuteen vispilään riigikogun asiakirjoista löytänyt. Ja edellissivun artikkeliin viitaten: 3* S-lahden vispilä á 120 milj. euroa kappale + Pärnunlahden moulinex á 90 milj. euroa eli summa summarun yht. 7 miljardia kroonia; eipä taida löytyä ko. summaa lähivuosinakaan.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#16
http://www.cbc.ca/canada/north/story/2008/08/28/new-icebreaker.html

"The $720-million John G. Diefenbaker, to be brought into service in 2017, will replace the current flagship icebreaker named for former prime minister Louis St-Laurent, a Liberal."

Tuota...2017? ja 720milj. canadian dollar 425 milj. euroa?

Pikaisesti googlettamalla en paljon lisätietoa löydä.

EDIT:

http://pm.gc.ca/eng/media.asp?id=2252

"Designing and building a massive Polar class icebreaker is a major national project.  The John G. Diefenbaker is expected to take 8-10 years to design and build and carries a price-tag of $720 million.

The polar icebreaker will be approximately 140 metres in length and capable of sustained operations in the Arctic Archipelago over three seasons per year in very difficult ice conditions. (e.g., the ability to continuously break ice up to 2.5 meters thick).  It will carry a crew of approximately 60 with accommodations for an additional 50 people.  The polar icebreaker will also be able to accommodate a helicopter when required and has large cargo carrying capacity. 

For comparison, the CCGS Louis S. St-Laurent is able to operate two seasons, can continuously break ice up to 1.3 meters thick and has a crew of 44.

The CCGS JOHN G. DIEFENBAKER will:


project a visible presence nine months a year throughout the Arctic portion of Canada's Economic Exclusive Zone;


promote Arctic science, by providing a platform for the conduct of multi-agency, multi-disciplinary scientific and engineering research and development on behalf of Fisheries and Oceans and other government departments and agencies; 


collect weather and ice information through the measurement, monitoring and reporting of weather and ice conditions in all areas of operational interest; and


contribute to continued Northern economic and commercial development. " 

"The Coast Guard is still at the preliminary design stage for the acquisition of the polar class icebreaker.  A "Request for Proposal" to undertake detailed design would likely be ready by late 2010"


Eli onkos tällä tarkoitus avustaa laisinkaan? Kanadan läsnäoloon Arktisilla alueilla.

OT; ainakin 10 vuotta sitten noissa kanukkibreikereissä ei ollut klyykaa laisinkaan; eli pitkällä hinaus ainoa vaihtoehto (jos ei kulje hinaamatta).

Muuten herrasmieshommaa toi avustus Kanadassa; spaakit nostettiin pystyyn klo. 6 pm ja jatkettiin klo. 6 am.

Miten lie nykyään; omat kokemukset yli kymmenen vuoden takaa.


Tästä nimeämisprosessista vielä: "Vuosi romuttamisen jälkeen palvelukseen astui uusi Karhu-luokan jäänmurtaja, joka sai vanhan laivan Murtaja-nimen. Se palveli Suomen merenkulkua yli kaksi vuosikymmentä, kunnes romutettiin vanhentuneena ja tarpeettomana. Vuonna 2007 aluksen vanha nimi on edelleen odottamassa uutta käyttöä"
eli jos järki Suomessa joskus voittaa ja saamme uuden perinteisen (toivottavasti nelipotkurisen) murtajan, jolle ei tarvitse antaa mitään pöhköä ca-loppuista latinankielistä nimeä, niin nimen valinta lienee helppo: j/m Murtaja.


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Arktiset alueet tärkeitä muillekin:

"ICEBREAKER, BUOYS AND 'ARRO'

The planned German icebreaker ship Aurora Borealis also aims to make Arctic science safer. It is able to drill down through sea ice and water to collect 3,281-foot (1,000-m) core samples of under-sea sediments, said Nicole Biebow of the Alfred Wegener Institute.

The research vessel would have a twin hull to guard against spills, redundant main systems and a process that purifies emissions before sending them into the atmosphere. And in the unstable environment of sea ice, it can clear an area by turning around in place, without going forward or back.

Approved by the German Science Council but not yet built, the Aurora Borealis could have its first expedition in 2013, Biebow said."

http://idw-online.de/pages/de/news292173

"Aurora Borealis: Icebreaker, Deep-Sea Drilling Vessel and Multi-Purpose Research Ship for the Polar Seas"

http://www.nytimes.com/2008/08/17/world/europe/17arctic.html

"The National Academy of Sciences, the Coast Guard and others have warned over the past several years that the United States' two 30-year-old heavy icebreakers, the Polar Sea and Polar Star, and one ice-breaking ship devoted mainly to science, the Healy, are grossly inadequate. Also, the Polar Star is out of service.

And this spring, the leaders of the Pentagon's Pacific Command, Northern Command and Transportation Command strongly recommended in a letter that the Joint Chiefs of Staff endorse a push by the Coast Guard to increase the country's ability to gain access to and control its Arctic waters.

In the meantime, a resurgent Russia has been busy expanding its fleet of large oceangoing icebreakers to around 14, launching a large conventional icebreaker in May and, last year, the world's largest icebreaker, named 50 Years of Victory, the newest of its seven nuclear-powered, pole-hardy ships."

Taitaa setä-Samuli olla jäänyt pahoin Karhun jalkoihin. Tosin taantuvalla maailmanmahdilla on muitakin "rahareikiä" esim. Irak, Afganistan etc.


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari O. Laine

Janne,

Kanadassa ja Jenkeissa jaanmurtajia (ja laivoja yleensa) raaaaaaaaaaakeeeeeenneeeetaaaan vuosia ja ne maksavat paaaaaaaaaaaaaal-
jooooooooooooon rahaa. Elikka nuo hinnat ovat utopistisia eurooppalaisiin hintoihin verrattuna. Poliittinen vaikutusvalta (Jones-Act) vaikuttaa jenkeissa laivan rakennusta. Lisaksi rakennettujen alusten laatu on huomattavasi eurooppalaista/aasialaista huonompi.

Janne Koskinen

#19
Lainaus käyttäjältä: Kari O. Laine - 06.01.2009, 04:13:39
Janne,

Poliittinen vaikutusvalta (Jones-Act) vaikuttaa jenkeissa laivan rakennusta. Lisaksi rakennettujen alusten laatu on huomattavasi eurooppalaista/aasialaista huonompi.

Akkurat,

Juttelin eräiden suomalaisten kanssa, jotka olivat osallistuneet uscg Healy:n suunnitteluun:

http://www.uscg.mil/pacarea/cgcHealy/

Virallisesti suomalainen suunnittelutoimisto ei US-aluksen suunnitteluun voi osallistua, joten oli käytettävä US-bulvaania eli virallisesti paikallinen suunnittelutoimisto suunnitteli aluksen ja laskutti siitä. Aluksen tosiasiassa suunnitellut suomalainen suunnittelutoimisto sitten laskutti US-suunnittelutoimistoa "konsulttipalveluista". Tuli luonnollisesti kalliimmaksi niin.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.shipgaz.com/news/top20/top15_news.php

Venäjä kasvattaa yhä etumatkaansa jäänmurron ehdottomana suurvaltana.

Mielenkiintoista, että nimenomaan yksityiset varustamot rakennuttavat murtajia.

Toisaalta lienee pikku pakko, sillä julkiselta sektorilta ei taitaisi olla jäänmurtopalveluita tulossakaan tuolle suunnalle.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Lehtinen

Mikä sitten Venäjällä tarkoittaa yksityistä ja mikä julkista? Rajat ovat häilyvät.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Janne Koskinen

#22
Aihetta sivuten:

http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2009-02-17,104:4:593985,1:0:0:0:0:0:

"Suomessa vellovaan murtajakeskusteluun Niini haluaa myös sanoa mielipiteensä.

- Finstashipille pitäisi nyt pikaisesti luoda edellytykset tilata uusi jäänmurtaja, Niini painottaa.

Murtajatilaus kiikastaa erityisesti siitä, että Finstashipillä ei ole kuin vuoden sopimus jäänmurrosta kerrallaan Merenkulkulaitoksen kanssa. Niini patistaa liikenneministeriötä nyt hoitamaan pikaisesti pitkän sopimuksen jäänmurrosta Finstashipin kanssa."

Toivottavasti ei ryhdytä taas tekohengittämään suomalaisia telakoita. En millään jaksa uskoa Voiman olevan "loppu", koska se on peruskorjattu 1979.

Monitoimimurtajista lienee jo saatu tarpeeksi "kokemusta".

Kaikki Finstashipin murtajat ovat iskussa pitkälle 2020-luvulle.

EDIT: Miksi juuri Finstashipin pitäisi tilata uusi murtaja, miksei joku muu toimija?

Vai tarkoittiko Niini että kilpailu on "kilpailua" ja Finstaship voittaa joka tapauksessa?

Mielenkiintoista joka tapauksessa tämä "kilpailuyhteiskunnassa" eläminen.


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Back to basics:

http://www.talouselama.fi/uutiset/article217920.ece

Taitaa tosin Venäjän omat telakat ja venäläisten omistamat tehdä suurimman osan.
Suomalaisilla markkinat lähinnä laitetoimittajina (Wärtsilä, RR-Aquamaster etc.)
Taitaa olla ohi ajat jolloin valtaosa maailman murtajista tehtiin Suomessa.


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#24
http://saunalahti.fi/uutiset/?id=44009185

"Pekkarisen mukaan kysynnän vähentyminen on raivannut tilaa erityisesti eräiden turvallisuus-, energia- ja ympäristöhankkeiden sekä alushankintojen aikaistamiselle. Hän viittasi työ- ja elinkeinoministeriössä asiasta tehtyyn selvitykseen."

Ja sinuun Mauri minä "umpikepulaisena" olen luottanut. Toivottavasti tolla ei tarkoiteta uutta vispilää vaan jotakin muuta.

Toisaalta Stasi tuskin saa rahaa uudisrakennukseen mistään ellei valtio suoraan vippaa vaikka ko. hökötys kuinka "ylirahdattaisiin".
(ylirahtaus jäänmurron osalta ja offshore-markkinoiden dumppaus)

Muistissa pitäisi olla edellisen laman kämmäilyt ja "leipuritelakan" pystyssäpito kyseenalaisin tilauksin.

Pidetään pää kylmänä ja muistetaan:

"Tarkastuksen toinen ydinkysymys kuului, onko murtajatyypin valinta perinteisen ja monitoimimurtajan välillä perustunut asianmukaisiin selvityksiin. Tarkastuksen antama vastaus on selkeästi kielteinen."

"Minkään hankinnan yhteydessä ei ollut tehty alustavaa tarjouspyyntöä perinteisestä murtajasta."

Rehellisyyden nimissä näkisin mielelläni Hietalahden telakan tekevän nelipotkurisen murtajan, mutta lukiessani haastatteluja intressi tuntuu olevan yhä pään hakkaaminen vuonon kylkeen ja kehitysapu UK/Norjan-suuntaan. Jos järki on noin hukassa, niin on parempi tilata murtajat 2020-luvulla, jos silloin oltaisiin viisaampia.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Smury kirjoittaa skeidaa:

http://www.smu.fi/viestinta/nettijutut/jaanmurtaja_voima/

I.A:n kanssa samaa mielipuolta.

Mistä ihmeestä Smury on keksinyt monitoimimurtajan edullisuuden?

Arendaliin lisää makaajia?

Voiman peruskorjaus 1979 unohtui pois ja esim. Vikingit ovat Voiman levyisiä.

Tarmo (1963) ja Kar(h)u (1958) still going strong.

Ei, ei ja vielä kerran ei moulinex-vouhotukselle.

Tosin Hietalahden telakalle kaikkea hyvää toivoen ja odotellen järjen paluuta asiaan ja nelipotkurisen tilausta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1663578

Lyodääköhän päätä tällä kertaa vuonon kylkeen vai öljypuomiin?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Jermak-luokka kierrätykseen?

"Venäjä korvaa raskaat jäänmurtajat uusilla aluksilla
Helsinki, STTVenäjä on avaamassa lähikuukausina tarjouskilpailua uusista raskaista jäänmurtajista, telakkateollisuuden lähteet arvioivat.
Venäjä korvaa ikääntyvät Jermak-luokan polaarijäänmurtajat uusilla aluksilla. Suomalaistelakat ovat valmiita kilpailemaan rakentamisesta.Tilaajan odotetaan pyytävän tarjousta 1-3 aluksesta. Alun perin tarkoituksena oli kaikkien kolmen murtajan uusiminen. Taantuma on kuitenkin heikentänyt hankkeen rahoitusmahdollisuuksia.
Uuden polaarijäänmurtajan teho on 25 megawattia. Suomalainen jäänmurron teknologiayhtiö Aker Arctic on osallistunut murtajan suunnitteluun.
Jermak ja sen sisaralukset Admiral Makarov ja Krasin valmistuivat Wärtsilän Helsingin telakalta 1974, 1975 ja 1976. Niiden teho on 26,5 megawattia."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Masalin

Venäjä hankkii uuden sukupolven joki- ja merijäänmurtajan 2015 mennessä. Kehitykseen varattu puoli miljardia taalaa. Suunnitellaan ja rakennetaan Pietarissa.
http://en.rian.ru/russia/20090421/121232033.html

Pekka Laakso

Venäjällä sentään keskitytään olennaiseen eli jään murtamiseen.  :) Tässä olen kyllä samaa mieltä Jannen kanssa, että ainoastaan Suomessa ajatellaan jäänmurtoa offshoren kustannuksella, kaikkialla muualla osataan ajatella järkevämmin, joko jäänmurto itse tai pelkkä offshore. Ja jos sellaisen moulinexin vielä haluaa (nyt tulee mieleen ainakin ne parin vuoden takaiset venäläiset Yury Topchevit; noista Romanian STX-telakoille menneistä Kaspianmeren vehkeistä en ole jaksanut ottaa selvää ovatko tehty öljykenttien huoltoaluksiksi jne), niin hankkii offshorepaatin, joka on vain kykeneväinen kulkemaan vähän paksummassakin jäässä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.