Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

UP Demari aiheesta:

http://www.smu.fi/@Bin/1901211/laivanrakentajat_22_UP_4.pdf

Mielenkiintoista kaikissa artikkeleissa alkaen Stasin vuosikertomus yms. puhutaan ainoastaan monitoimimurtajasta.

Viitaten allekirjoitukseeni; olisiko tehtävä tarjouskysely perinteisestäkin murtajasta.

Vuonon kylki taitaa olla kovin pehmeä tai Stasin johto on masokismiin taipuvaista.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#31
Kukaan ei osta porauslisenssejä:

http://www.dn.no/energi/article1649247.ece

Ja näille markkinoilla tahdotaan lisää moulinexeja.

Sisäiset hälytyskellot Stasi/LVM yms. koplattu off asentoon?

EDIT: Hakematta tulee Stasin lausunto mieleen:

"Off-shore -bisnes on maailmalla nousussa ja uusille aluksille on noususuhdanteen alkaessa varmasti tilausta."

Minkähän nurkan takana se nousu on? Kukaan muu ei sitä näe.

EDIT 2: Ja kuin vakuudeksi, joka viidennellä offshore engineering companylla likviditeetti-ongelmia:

http://www.dn.no/energi/article1657824.ece

EDIT 3: Arktisten alueiden poraukset vastatuulessa:

http://www.hegnar.no/bors/energi/article372112.ece

Ei taida olla jäätämurtaville tai jäävahvistetulle tonnistolle ihan heti kysyntää.

Venäjällä eri rules & regulations, mutta omaa tonnistoa sillä suunnalla on ja lisää tulossa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#32
Jotain osviittaa tulevasta:

http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/view/882075

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/881981

"Sopimuksessa määritellään muun muassa ne merialueet, joilla jäänmurron järjestämistä yhdessä toteutetaan, maiden merenkulkulaitosten tehtävät ja yhteistyömuodot sekä palvelun tarjoajien eli Suomen Varustamoliikelaitos Finstaship ja Ruotsin SFV produktionin tehtävät ja velvoitteet."

Eli siis hommaan ei ole tarkoituskaan saada kilpailua?

Vahvaa vehvilöinnin makua; kuten erään toisen LVM:n alaisen liikelaitoksen suhteen on ollut havaittavissa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Tuollahan noita breakereita olis tulossa myyntiin:

http://www.shipgaz.com/news/top20/top1_news.php

Mahtaiskohan pankkiherrat lämmetä ajatukselle?

Valitettavasti tarjousten viimeinen antopäivä taisi olla muutama päivä sitten seuraavaa kaksivuotiskautta varten.
Next time maybe????
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Voi olla että kiinnostavat joitain venäläisiä tahoja, aivan kuten mitä esimerkiksi Torille tai Avulle tapahtui...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#35
http://areena.yle.fi/toista?id=2411790

Alkaen 6 min 30 sek.

6 sivua=53000 euroa.

Oisin tehnyt itse vastaavan 1000 euroa sivu=6000 euroa.

Ihan samanlaista touhua kuin kaikki muukin LVM:n alaisuudessa.

OT:

http://www.bcs.fi/kalusto.php

Tästähän oli keskustelua:

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=14025.0


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#36
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Merenkulkulaitoksen+rahat+riitt%C3%A4v%C3%A4t+vain+seitsem%C3%A4%C3%A4n+murtajaan/1135246354759

Eipä tartte rakennuttaa uusia murtajia ja Voimakin voidaan myydä "Itä-Helsinkiläisille" kun MKL rahat riittää vain seitsemään breikkeriin.

"Linna torjuu näkemyksen, että offshoren kuluja maksatettaisiin jäänmurrolla. "

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista ja voisi rva. Linnakin joskus puhua totta.

"Lopulliset ratkaisut ovat vielä auki, mutta viiden perinteisen murtajan vuokrataso ei juuri nouse. Sen sijaan kolme monitoimimurtajaa ovat käymässä Merenkulkulaitokselle noin viidenneksen aiempaa kalliimmiksi."

Nythän kun hra. Laaksovirta on saamassa Destiasta ns. keliä; voitaneen ostaa häneltä konsulttiselvitys jäänmurtajien kustannustason alentamisesta 'a 9700 euroa sivu.

Paskapuhetta toi monitoimimurtajien kannattavuus; onneksi tuli lama ja totuus tulee esiin.

"Sen päälle tuli vielä viiden miljoonan epävarma saatava "pitkäaikaiselta asiakkaalta". "

"Tosin myönteisiäkin merkkejä on: yksi murtajista aloittaa työt syyskesällä, kertoo vt. toimitusjohtaja Veijo Hiukka. "

Niinhän aloittaa, mutta T.P. Tellefseniä voinee pitää "pitkäaikaisena asiakkaana" (tai pitkäaikaisena kusettajana) vaikka Cecon ASA uusi tuttavuus sinällään onkin.

http://dynamic.protu.no/pictures/203/files/Summons%20to%20bondholder%20issued%20280509.pdf

Varteenotettavat ja luotettavat asiakkaat ei lainaile 16% korolla, joten luottotappioihin kannattaa varautua jo nyt tämän "syyskesän rahtauksen" suhteen.

Joskus ihmetyttää miten 1960-ja1970-luvuilla oli varaa fokusoida oikeita asioita, vaikka maamme oli silloin olennaisesti nykyistä köyhempi
(tai ihmekös tuo, kun ei tarvinnut subventoida tappiollista offshore-toimintaa).

Itäpuolellamme on kaukokatseinen valtio, joka satsaa oikeisiin asioihin:

http://www.youtube.com/watch?v=VVtDX46cTJQ&feature=related

Kaikesta päätellen; Kafka on tehnyt muutoilmoituksen Eteläesplanadille.




"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Jäästä ja muusta:

"Liikenne- ja viestintäministeriö

2.6.2009 12.35

Kaksi uutta valtionyhtiötä merenkulkuun

Kaksi uutta valtionyhtiötä merenkulkuun

Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi 2.6.2009 liikenne- ja
viestintäministeriön esityksiä Varustamoliikelaitos Finstashipin
yhtiöittämisestä ja aiemmin päätetyn Merenkulkulaitoksen sisäisen tuotannon
yhtiöittämisen järjestelyistä. Molemmat yhtiöt aloittavat toimintansa
1.1.2010. Perustettavien osakeyhtiöiden omistajaohjaus säilyy liikenne- ja
viestintäministeriössä.

Varustamoliikelaitoksen nykyiset toiminnot eri yhtiöihin

Ministeriö esitti, että Varustamoliikelaitoksen liiketoimintarakenne
järjestettäisiin yhtiöittämisen yhteydessä uudelleen. Perustettavaan
Finstaship-osakeyhtiöön siirtyvät liikelaitoksen nykyiset offshore- ja
jäänmurtoliiketoiminta sekä liikelaitoksen johtamiseen, hallintoon ja
yhteisiin palveluihin liittyvät toiminnot. Offshore- ja
jäänmurtoliiketoiminta organisoitaisiin konsernirakenteella.

Nykyiseen Varustamoliikelaitokseen kuuluvan saariston yhteysalusliikenteen
liiketoiminnan uudelleen järjestämistä selvitetään erillisenä kokonaisuutena
Finstashipin yhtiöittämisen yhteydessä. Liikelaitoksen
väyläpalveluliiketoiminta ja niihin kuuluvat öljyntorjuntapalvelut siirtyvät
vuoden 2010 alusta Merenkulkulaitoksen vesiväylien tuotantotoiminnasta
muodostettavaan valtion osakeyhtiöön.

Uusi yhtiö vesiväylien ylläpitoon

Merenkulkulaitoksen sisäinen tuotanto yhtiöitetään vuoden 2010 alussa
aiemman päätöksen mukaisesti. Uuden yhtiön tehtävänä on vastata
vesiliikenteen väylien ylläpidosta ja kehittämisestä sekä merenmittauksesta.
Perustettavalle yhtiölle siirretään Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminta ja
varallisuus sekä Varustamoliikelaitoksen väyläpalveluliiketoiminta. Yhtiölle
ei ole vielä valittu virallista nimeä.

Vuoden 2010 alussa aloittava väylävirasto hankkii väylänhoitopalvelut
pääosin kilpailuttamalla. Kilpailutukseen siirrytään vaiheittain kolmen
vuoden siirtymäkauden aikana 2010–2012.

Yhtiöittämisestä ei muutoksia henkilöstölle

Varustamoliikelaitoksen ja Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminnan
palveluksessa 31.12.2009 oleva henkilöstö siirtyy perustettavien
osakeyhtiöiden palvelukseen niin sanottuina vanhoina työntekijöinä.
Virkasuhteessa olevien työntekijöiden virat muutetaan työsuhteisiksi
yhtiöittämislain mukaisesti.

Valmistelun taustaa

Valtion liikelaitosten yhtiöittäminen perustuu Euroopan komission vuonna
2007 antamaan Tieliikelaitos-ratkaisuun, jossa kritisoitiin valtion
liikelaitosmallin soveltuvuutta EU:n yhteismarkkinoille.
Valtiovarainministeriö asetti vuonna 2008 työryhmän, joka on selvittänyt
nykyisen liikelaitosmallin vaihtoehtoja ja valtion liikelaitosten toiminnan
järjestämistä. Työryhmän työ jatkuu vuoden 2009 loppuun.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi 28.4.2009 liikenne- ja
viestintäministeriön ehdotusta Ilmailulaitos Finavian yhtiöittämisestä
1.1.2010 alkaen.

Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminnan yhtiöittäminen liittyy
liikennehallinnon virastouudistukseen ja väyläviraston perustamiseen.
Yhtiöittämisellä väylänpidon tilaaja- ja tuottajatoiminnot erotetaan
toisistaan tältä osin.

Lisätietoja:

Erityisavustaja Kari Jääskeläinen, puh. 044 058 1030
Neuvotteleva virkamies Rita Linna, puh. (09) 160 28559, 040 582 9699
Projektipäällikkö Hannu Hautakangas, puh. (09) 160 28308, 040 773 3405
(Merenkulku-laitoksen tuotantotoiminnan yhtiöittäminen)"

Negatiivista tässä on ettei offshorea ja jäänmurtoa eriytetä toisistaan ja ristisubvention mahdollisuus säilytetään
(eli jatkossakin voitollisella jäänmurrolla subventoidaan tappiollista offshore-toimintaa).

Offshorea varten pitäisi perustaa oma yhtiö, jolla ei ole mitään kytköksiä jäänmurtoon ja jolle maksetaan max. 3kk jäänmurrosta.

Jos ym. yhtiö pärjäisi voisi offshoren sanoa olevan kannattavaa, mutta nythän LVM tavallaan tunnusti offshore-toiminnan tappiollisuuden.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Ja vielä aiheesta:

"Edelleen todetaan, että offshore- ja jäänmurtoliiketoimintojen välinen ristisubventiomahdollisuus voidaan yhtiöittämisellä poistaa tai ainakin sitä voidaan vaikeuttaa. Tämä on yleisenä lähtökohtana oikein."

EK:n kannanotosta; eli mihinkäs tämä monitoimimurtajien yhtiöittäminen nyt unohdettiin?

Ettei vaan olisi nyt niin, että rva. Linnan lausunnoista huolimatta tarvitaan perinnemurtajien subventiota pitämään offshoretoiminta pystyssä?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#39
Stasin sivuilta:

"Finstashipistä osakeyhtiö vuoden 2010 alussa
Finstaship yhtiöitetään vuodenvaihteessa talouspoliittisen ministerivaliokunnan puollettua 2.6.2009 liikenne- ja viestintäministeriön esitystä Finstashipin yhtiöittämisestä. Uusi osakeyhtiö aloittaa toimintansa 1.1.2010. Perustettavan osakeyhtiön omistajaohjaus säilyy liikenne- ja viestintäministeriössä. Yhtiöittämisen yhteydessä Finstashipin liiketoimintarakenne järjestetään uudelleen, ja henkilöstö siirtyy ns. vanhoina työntekijöinä uusiin osakeyhtiöihin.

Finstashipin liiketoimintarakenne järjestetään yhtiöittämisen yhteydessä uudelleen. Perustettavaan Finstaship-osakeyhtiöön siirtyvät liikelaitoksen nykyiset offshore- ja jäänmurtoliiketoiminta sekä liikelaitoksen johtamiseen, hallintoon ja yhteisiin palveluihin liittyvät toiminnot. Offshore- ja jäänmurtoliiketoiminta organisoidaan konsernirakenteella.

Väyläpalvelut ja niihin kuuluvat öljyntorjuntapalvelut siirtyvät vuoden 2010 alusta Merenkulkulaitoksen vesiväylien tuotantotoiminnasta muodostettavaan valtion osakeyhtiöön. Yhteysalusliiketoiminnan uudelleen järjestämistä selvitetään erillisenä kokonaisuutena Finstashipin yhtiöittämisen yhteydessä.

Finstashipin palveluksessa 31.12.2009 oleva henkilöstö siirtyy perustettavien osakeyhtiöiden palvelukseen niin sanottuina vanhoina työntekijöinä.

Lisää markkinalähtöisyyttä

Toimitusjohtaja Tero Vauraste pitää yhtiöittämistä erittäin tervetulleena päätöksenä: "Yhtiöittäminen lisää mahdollisuuksiamme toimia entistä läpinäkyvämmin. Toiminta osakeyhtiömuodossa tukee asiakashankintaamme varmistaen markkinalähtöisen brändin."

Yhtiöittämisen taustaa

Valtion liikelaitosten yhtiöittäminen perustuu Euroopan komission vuonna 2007 antamaan Tieliikelaitos-ratkaisuun, jossa kritisoitiin valtion liikelaitosmallin soveltuvuutta EU:n yhteismarkkinoille. Valtiovarainministeriö asetti vuonna 2008 työryhmän, joka on selvittänyt nykyisen liikelaitosmallin vaihtoehtoja ja valtion liikelaitosten toiminnan järjestämistä. Työryhmän työ jatkuu vuoden 2009 loppuun.

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Tero Vauraste, puh. 046 876 7100,
tero.vauraste(at)finstaship.fi.

Finstaship

Finstaship tarjoaa monipuolisia jäänmurto- ja väyläpalveluja merenkulun tarpeisiin, lauttaliikenne- ja hoitovarustamopalveluja sekä erikoispalveluja offshore- ja merirakennustoimintaan.

Osaamisellaan Finstaship mahdollistaa kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaidensa merellä tapahtuvat erityistaitoja ja -aluksia vaativat operaatiot. Finstaship varmistaa palveluillaan osaltaan myös Suomen merenkulun häiriöttömän toimivuuden ja auttaa lauttaliikenteellään ihmisen liikkumista.

Finstashipin liikevaihto vuonna 2008 oli 61 miljoonaa euroa, ja se työllisti n. 450 henkilöä."

Hmm. "Yhtiöittäminen lisää mahdollisuuksiamme toimia entistä läpinäkyvämmin."

Toivottavasti noi moulinexit todellakin yhtiöitetään ja katkaistaan kaikki yhteydet perinteisiin eli poistetaan kaikki ristisubventiomahdollisuudet.

Toisaalta niille oli tullut muodostaa oma yhtiönsä ilman mitään yhteyksiä Stasiin ja kuten aikaisemmin totesin maksaa 3-4kk:n jäänmurrosta ja loppu rahtauksen saisivat hakea itse ja jos ko. yhtälö ei toimi, niin hakea pulju nurin ja myöntää monitoimikonseptin huonous.

Valitettavasti kaikki näyttää jatkuvan entisellään ja talvimerenkulku elättää jatkossakin tappiollista offshore-toimintaa.

Hiukan OT:ssa jatkaen:

Ymmärsinkö että Oilit ja mahd. muutkin väyläalukset siirretään uudelle MKL tuotannolle?

Ja lauttavarustamo perustetaan vihdoinkin ensi vuoden alusta?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Tämä oli mennyt multa ohi:

http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=318447

"Rahapuuduse tõttu peatas veeteede amet mitmeotstarbelise jäälõhkuja ehitamise plaani.

Millal asi uuesti käsile võetakse, on raske öelda, ütles veeteede ameti pressiesindaja Õhtulehele. Praegu on meil kaks jäämurdjat: EVA-316 Pärnu lahel, ja Soome lahel töötamiseks mõeldud Tarmo , millel vanust juba üle 40 aasta. "

Ja käännettynä:

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=et&u=http://www.ohtuleht.ee/index.aspx%3Fid%3D318447&ei=a8EnSqfkNMXGsga1hYTWBQ&sa=X&oi=translate&resnum=4&ct=result&prev=/search%3Fq%3Driigikogu%2Bj%25C3%25A4%25C3%25A4lohkuja%26hl%3Dfi%26rlz%3D1T4GGLG_fiFI310FI310%26sa%3DG

Nyt vain odotellaan montako kymmentä vuotta kestää ennenkuin järki saavuttaa Suomenlahden Pohjoisrannan.

VTA:n tai Riigikogun sivuilla asiasta ei ole mainittu sanakaan.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Rantamäki

Lainaa
Nyt vain odotellaan montako kymmentä vuotta kestää ennenkuin järki saavuttaa Suomenlahden Pohjoisrannan.

VTA:n tai Riigikogun sivuilla asiasta ei ole mainittu sanakaan.

Katselin pikaisesti läpi tuon budjetin mikä tuolla sivuilla oli, ja siinä ei ainakaan ollut mitään viitettä tuohon projektiin. Pikaisella etsiskelyllä tuo projekti lienee ollut viime vuoden budjetissa, ja projektoinnista on osa maksettu jo silloin, ja jossain oli maininta että projekti etenee etapeissa.

Eiköhän täältäkin ole rahat loppu kohta ja aletaan leikata samalla tavalla vähän kaikesta. Eiköhän myös tuo pronssisoturi, ja myöhemmin sen jälkeen tullut yleismaailmallinen maailmankaupan lama ole vaikuttanut tuohon murtajan tarpeeseen. Myöskin tällä hetkellä Viron käytännössä täysin yhden asian tavoite on saavuttaa euro, ja sitä varten pitää käytännössä kaikki ylimääräiset kulut karsia, koska muuten valtiontalouden alijäämä ylittää euron lähentymiskriteerien määräämän 3%:ia.


Janne Koskinen

#43
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 05.06.2009, 16:23:25
Yle uutisoi

http://www.yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/06/finstahip_jatkaa_jaanmurtoa_783885.html

"Sopimukseen kuuluu viiden perinteisen jäänmurtajan ja kahden monitoimimurtajan käyttö talvimerenkulun turvaamiseksi. "

Mikähän noista vispilöistä jäi rahtaamatta?

Positiivista ettei Voimaa jouduta myymään ja vapautuu yksi moulinex ympärivuotisiin "huippurahtauksiin".
Toisaalta Stasi voisi paikata talouttaan myymällä yhden monitoimisista eli viime talven huhu Fennican myynnistä ei ollutkaan täysi ankka
(ei savua ilman tulta).

Ensi kerralla jätetään tarjous kera Danbjörnin ja Isbjörnin ja tarjouskilpailun ehtoihin liittyen myöskään Voima tai Botnica eivät täytä MKL:n ehtoja kuten eivät myöskään VSS:n vikingit, joten ei noita tanskalaisiakaan voi pois jättää (tämänkertainen sopimus kaksivuotinen).

Vakavasti ottaen kilpailu lienee ns. "kilpailua" eli ulkopuolisen kilpailijan rattaisiin lykättäisiin taatusti kapulaa taattuun kafkamaiseen Eteläesplanadin tyyliin.



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Eiköhän se jompi kumpi isompi kraanaisista ole, joka jätetään etsimään arvokkaita keikkoja...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.